Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Jørgens Home Assistant forsøk


sjoseth

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nykommer her på forumet og hadde lyst å dele mitt oppsett.

Etter litt frustrasjon (fra øvrige medlemmer av husstanden) over styring av hus via flere appen tenkte jeg at jeg skulle lage en sentral hub, hvor alle enheter kunne styres fra.

Noen websøk senere havnet jeg på Home Assistant.

 

Oppsett og hardware:

Windows server: Home Assistant, MQTT, Unify kontroller, Plex server.

Ubiquity nettverks utstyr.

Airpatrol wifi varmepumpestyring

Div hue produkter

Chromecast

Pioneer AVR

Logitech UE smartradio

Android webcam

Wemos (Arduino) temp sensor

Tibber

 

 

Noen timer over noen kvelder senere har jeg satt opp følgende styring i Home Assistant:

Styring av lys (Phillips Hue) med wakeup light automasjon.

Styring av varme (Airpatrol wifi (via IFTTT og webhooks) med automasjon for nattsenking.

Styring av media (Chromecast, Pioneer AVR og Logitech UE smartradio).

Oversikt over vær (yr), strøm (tibber), webcamera og varmesensorer (diy).

 

Hjem.thumb.jpg.5afa7f0378c34b9db160f8f888be6b37.jpgLys.thumb.jpg.b5479fd1e1eb509aafccb8575535150e.jpgVarme.thumb.jpg.f9d8bcb9d580232d42fd68c6e074d3e9.jpg

Media.thumb.jpg.7f3309a26bcef3d69b599a8eee15d1ee.jpgAlarm.thumb.jpg.0171e806bc0208658329c8e6f4a90846.jpgKamera.thumb.jpg.68b48519fb1358fdaeaa45741492938b.jpg

 

 

Husstandens medlemmer har webapp satt opp på telefonene, i tillegg har jeg hengt opp en Galaxy Tab 2 7" på veggen for besøkende.

Denne skal byttes når ny kommer i posten (Huawei Mediapad T3 7" siden samsungen er sliten og treig.

Nettbrett.thumb.jpg.5488fe7e77bdb9344b8f2fb17b0ba278.jpg

 

Kommende oppdateringer:

Ny tablet for styring er på tur i posten.

Deler til 4 nye temperatur og luftfuktighets sensorer er på tur i posten.

 

Framtidige oppdateringer:

Flere Hue lyskilder.

Z-wave med veggplugger til de 3 panelovnene jeg har og strømuttak ute til defa.

Hue motion sensor.

Google home mini.

Harmony hub.

Når AMS måler kommer i hus blir jeg å sette opp lesing av sanntidsdata via HAN.

 

 

Samboer (til tross liten interesse for teknologi o.l.) bruker systemet hele tiden og er veldig fornøyd med oppsettet.

Setter pris på tilbakemeldinger, forslag og kritikk :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, work in progress, men kommer seg :)

 

Til dette brukte jeg Generic Camera, se kode nedenfor.

Siden YR bruker ÆØÅ i adresse måtte jeg bruke google sin URL forkorter for å få dette til å virke.

Google URL forkorter: https://goo.gl/

Opprinnelig YR adresse: https://www.yr.no/place/Norway/Nordland/Meløy/Glomfjord/meteogram.svg

Etter forkortelse: https://goo.gl/E7PHKQ

 

______________________________

camera:
  - platform: generic
    name: Weather
    still_image_url: https://goo.gl/E7PHKQ
    content_type: 'image/svg+xml'

 

 

cards:
              - type: picture-entity
                title: Yr
                entity: camera.weather
                show_name: false
                show_state: false

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ny tablet kommet i hus og montert opp.
Kjøpte denne fra Elkjøp outlet for 559,- inkludert frakt, super fornøyd med den til dette formålet.
Så de hadde flere på lager til den prisen, kanskje jeg må ha i fler rom etterhvert.

Kan også anbefale Fully Kiosk Browser til Android.
Nå kjører Home Assistant i fullskjermsvisning uten status linje og knapperad (software knapper for hjem/tilbake...).
Denne appen er også satt opp slik at den bruker frontkamera til bevegelses sensor, slik at tablet slår på skjerm når noen nærmer seg den.

6667b2e84dca4a929a43f21d583dbe82.jpg

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ny tablet kommet i hus og montert opp.

Kjøpte denne fra Elkjøp outlet for 559,- inkludert frakt, super fornøyd med den til dette formålet.

Så de hadde flere på lager til den prisen, kanskje jeg må ha i fler rom etterhvert.

 

Kan også anbefale Fully Kiosk Browser til Android.

Nå kjører Home Assistant i fullskjermsvisning uten status linje og knapperad (software knapper for hjem/tilbake...).

Denne appen er også satt opp slik at den bruker frontkamera til bevegelses sensor, slik at tablet slår på skjerm når noen nærmer seg den.

 

6667b2e84dca4a929a43f21d583dbe82.jpg

 

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

 

 

Nå mangler du bare en slik:

https://www.amazon.com/ROCK-U-Shaped-Braided-Charger-Nintendo/dp/B07D13HX3L

 

Så er du helt innaførr WAF [emoji16]

 

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Hilmar skrev:

Nå mangler du bare en slik:

https://www.amazon.com/ROCK-U-Shaped-Braided-Charger-Nintendo/dp/B07D13HX3L

 

Så er du helt innaførr WAF emoji16.png

 

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

 

 

 

Avhengig av dimensjoner kan det hende at denne og denne gjør jobben for under $10! Vet ikke hvor kjent AliExpress er på dette forumet, men har selv handlet der i årevis og har bare gode erfaringer. Eneste negative er at du må regne med at frakt tar en måneds tid!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2018 den 21.30, sjoseth skrev:

Takk, work in progress, men kommer seg :)

 

Til dette brukte jeg Generic Camera, se kode nedenfor.

 

[...]

Takk for dette, implementerte det selv! :) Synd at ikke dette kortet virker for Yr! Mistenker at Yr-komponentet må skrives om for å få det til. Slik ser det i alle fall ut:

 

f5da3b3bab76b5573fd6f0778b7d44177a979bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte på HA forumet og fikk beskjed om at man må skrive om kortet for å få yr støtte. Har ikke kunnskapen til å gjøre det selv, så håper egentlig at noen orker å ta på seg jobben! 
 
PS. Har du direktelink til tablet? 
 
Tj 
Ser ut til at demovarene av det nettbrettet er solgt ut, finner det ikke igjen.
Koster nå nytt 699:
https://www.elkjop.no/product/data/ipad-og-nettbrett/HUT37WIFIGR/huawei-mediapad-t3-7-nettbrett-m-wifi-gra

Tenkte jeg skulle se om jeg fikk implementert YR data, kanskje via xml og en scraper.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke sensorer bruker du for temp og humidity? 
Bruker Wemos mini og DHT22 med shield. Se bilde (obs prisene på bildet er for 4 av hver sort).

Disse bruker MQTT for å sende, man må da ha en MQTT server satt opp. Sensorene må også programmeres via Arduino IDE.
Utover dette trenger de strøm via micro USB.

e0f04d30a66e65041e5ebf9219714e53.jpg

430be58ecb60fca7098256f300a55777.jpg

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering:

Har brukt litt tid og fintunet frontend litt, litt mer oversiktlig og penere i mine øyne.

Har også fått en del nye Hue lyspærer, blant annet under kjøkkenbenk (Hue strip), Hue white pærer i kjeller med bevegelses sensor som trigger.

 

Nye automasjoner er satt opp;

Kommer hjem lys; slår på lys når enhet kobles til nettet om det ikke er noen fra før av.

Drar lys; Slår av lys når alle enheter er koblet fra nettet.

Stue temp min/max og Kjeller temp min/max; sender push varsling når temperatur er utenfor spesifisert område.

NightVisionOn/Off; aktiverer night mode på overvåkningskamera ut i fra sol.

 

1.thumb.jpg.f60010e4f526dd65f957a7a3e2c0a806.jpg

 

2.thumb.jpg.70b0a1f978ef57848976c444b8fe20ef.jpg

 

3.thumb.jpg.e46d66f5adf1152042a0e333f99c5913.jpg

 

4.thumb.jpg.e6af7a29ba889c1cab1483e0e9b0e591.jpg

 

5.thumb.jpg.febcd91581fe4b61e6bbd85c8ab4d946.jpg

 

6.thumb.jpg.e94e9765d52cbedadb90092a891d3db3.jpg

 

7.thumb.jpg.25cd553b0f9c018d7c84c0f25866c12c.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:

 

Husk at det ikke er lov å filme offentlig eiendom/vei... Datatilsynet er glad i å dele ut bøter!

De filmer ikke, man kan kun se live på de kameraene.
Kvaliteten er også slik at det ikke er mulig å gjenkjenne bilskilt og ansikt.

Da skulle det vel være innenfor regelverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sjoseth skrev:

De filmer ikke, man kan kun se live på de kameraene.
Kvaliteten er også slik at det ikke er mulig å gjenkjenne bilskilt og ansikt.

Da skulle det vel være innenfor regelverket?

 

Ja, da er det nok innafor. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg aktivt har vervet folk til Tibber hadde jeg 900,- til gode for bruk i Tibber store.
Invisterte da i Sensibo Sky varmepumpe styring.

Satte denne opp i dag og minimalisere litt på HomeAssistant UI.

Superfornøyd med Sensibo Sky, anbefales for de som ønsker å integrere varmepumpe i smarthjem.

e2fe2c7378310bc15eb72444df406f71.jpg

38cebfb1a86e1c3c1b41278ebc733903.jpg

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei,

 

Har du hatt utfordring med lading av tableten? Har en T3 10" som står plugget i hele tiden. Men etter rundt en dag på på 100% slutter den å ta til seg strøm, og går kun på batteri. Eneste måte å få den til å lade igjen er å ta ut/inn microusb-pluggen. Regner med at dette er noe sikkerhetsgreier rundt lading, men upraktisk for permament veggmontering...

Endret av erikli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, erikli said:

Hei,

 

Hvordan har du hatt utfordring med lading av tableten? Har en T3 10" som står plugget i hele tiden. Men etter rundt en dag på på 100% slutter den å ta til seg strøm, og går kun på batteri. Eneste måte å få den til å lade igjen er å ta ut/inn microusb-pluggen. Regner med at dette er noe sikkerhetsgreier rundt lading, men upraktisk for permament veggmontering...

Kanskje du skal koble den i en wallplug som du slår av og på med jevne mellomrom? 

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18/03/2019 at 13:36, erikli said:

Hei,

 

Har du hatt utfordring med lading av tableten? Har en T3 10" som står plugget i hele tiden. Men etter rundt en dag på på 100% slutter den å ta til seg strøm, og går kun på batteri. Eneste måte å få den til å lade igjen er å ta ut/inn microusb-pluggen. Regner med at dette er noe sikkerhetsgreier rundt lading, men upraktisk for permament veggmontering...


Jeg har ikke hatt dette problemet, står med konstant ladestrøm hele tiden.
Det kan ikke være strømadapteret ditt som har noe smart lade funksjon?

Jeg har forøvrig aktivert android developer på tableten og slått på valg om å beholde skjerm på mens enhet er tilkoblet strøm, det kan jo kanskje ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 07/10/2018 at 12:34, Merko said:

Fint oppsett! :D

Dersom du ikke er klar over det, så er det også temp sensor i Hue Motion Sensorene :) 

 

Takk for det :) og beklager sen tilbakemelding, lenge siden jeg har vært aktiv her inne.
Har en HUE motion sensor nå som jeg også bruker til temperatur avlesning på soverommet, denne bruker til en Generic Termostat i Home Assistant til varmekablene der.


image.png.877f45026b3b044ee3cd89acff0d228c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 14.52, Guahtdim skrev:

Kanskje du skal koble den i en wallplug som du slår av og på med jevne mellomrom? 

 

Den registerer at en micro-usb-kabel er tilkoblet (strøm eller ikke), så det ga ikke ønsket effekt.

 

18 timer siden, sjoseth skrev:


Jeg har ikke hatt dette problemet, står med konstant ladestrøm hele tiden.
Det kan ikke være strømadapteret ditt som har noe smart lade funksjon?

Jeg har forøvrig aktivert android developer på tableten og slått på valg om å beholde skjerm på mens enhet er tilkoblet strøm, det kan jo kanskje ha noe å si?

 

Ok! Har prøvd det samme uten hell, får google videre. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.