Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vil dette hjemmenettverket fungere?


roger

Anbefalte innlegg

Har googlet rundt og lest forumtråder opp og ned, og tror jeg har funnet en god løsning for hjemmenettverket. Men fint om jeg kan få en bekreftelse fra proffene!

 

Tomannsbolig over tre etasjer. Har altibox 500/500 fiber inn i teknisk rom i kjelleren (rør gjennom veggen til en liten boks, fiberkabel derfra inn i FMG). Har lagt cat6 derfra til alle tre etasjene, så har tre kontakter i teknisk rom og én kontakt i hver etasje. Trenger tv (q22) og internett i kjeller og 1. etasje, og kun internett i 2. etasje.

 

Ettersom jeg har lagt kabel til alle etasjene har jeg forstått at det er bedre å gå for et pro-system som Ubiquiti enn forbrukermesh.

 

Ser derfor for meg følgende hjemmenettverk:

 

- USG Pro 4 (fjerner FMG, forstår det slik at dette ikke har noe å si for selve Altiboxtilbudet?)

 

- Cloud Key og de tre cat6 kablene inn i USG Pro 4

 

- Switch 8-60W i enden av cat6 i hver etasje (kan jeg bytte ut denne med en billigere fra et annet merke?)

 

- Tre Ap AC Pro inn i switchene for wifi i hver etasje (eller holder det med AP AC Lite?)

 

- Så kobler jeg alle gadgets som trenger internett inn i switchene

 

Forstår at jeg må sette opp vlan for å lede tv og internettsignalene til riktige porter i switchene, er dette komplisert?

 

Vil dette fungere? Andre løsninger jeg heller burde prøve?

 

Noen som har tips om hvor jeg burde kjøpe alt dette? Fra utlandet kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt opp tilsvarende oppsett, men benytter edgerouter 4, fremfor USG pro 4 og har ikke switcher distribuert rundt i huset (kun en 24-ports UniFi switch i teknisk rom).

 

Dette har fungert problemfritt i noen uker nå. En hver port på switchen kan brukes til Internett eller tvboks (q22) uten å måtte styre med VLAN.

 

Jeg har begrenset kunnskap om nettverk og har bare kopiert oppsett fra Altibox-tråden på freakforum og tilpasset det litt til mitt oppsett. Kan dele de her senere om det er interessant.

 

Edit: ang. Switcher i et slik oppsett så tror jeg ikke det er krav om annen funksjonalitet enn IGMP snooping. Så det finnes nok enklere switcher enn UniFi. Men siden du skal benytte UniFi AP så ønsker du vel uansett en switch med PoE? Vet ikke om slike kan fåes så mye rimeligere...

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Hillmar said:

Jeg har satt opp tilsvarende oppsett, men benytter edgerouter 4, fremfor USG pro 4 og har ikke switcher distribuert rundt i huset (kun en 24-ports UniFi switch i teknisk rom).

 

Dette har fungert problemfritt i noen uker nå. En hver port på switchen kan brukes til Internett eller tvboks (q22) uten å måtte styre med VLAN.

 

Jeg har begrenset kunnskap om nettverk og har bare kopiert oppsett fra Altibox-tråden på freakforum og tilpasset det litt til mitt oppsett. Kan dele de her senere om det er interessant.

 

Edit: ang. Switcher i et slik oppsett så tror jeg ikke det er krav om annen funksjonalitet enn IGMP snooping. Så det finnes nok enklere switcher enn UniFi. Men siden du skal benytte UniFi AP så ønsker du vel uansett en switch med PoE? Vet ikke om slike kan fåes så mye rimeligere…

 

Takk for raskt svar.

 

Hva er forskjellen på USG Pro 4 og EdgeRouter 4? Ser at den første hører til Unifi-familien og den andre til EdgeMax-familien, men jeg antar EdgeRouter4 fungerer med Cloud Key, Switch 8-60W og AP AC Pro fra Unifi-familien uansett?

 

Er det noen grunn til at du har en Unifi Switch i teknisk rom i tillegg til EdgeRouter 4, bortsett fra en drøss med flere porter?

 

Jeg har forstått at hver port på ruteren fiberen går inn i kan brukes til internett ELLER tvboks (q22), men siden jeg bare har én cat6 fra denne ruteren til hver etasje må jeg vel bruke vlan for å splitte internett og tvboks signalet i to når den kommer frem til hver etasje? Og da må jeg vel ha en switch i hver etasje? Eller kjører du én kabel til både internett og tvboks (q22)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for edgerouter 4 i hovedsak grunnet pris. Det var den rimligste Ubiquiti routeren som hadde det jeg ville ha.

Jeg har også inntrykk av at det kan være litt problematisk å konfigurere UniFi utstyret via CLI siden det i hovedsak er beregnet på å bruke GUI. Grunnen til at jeg vektla dette var at de fleste guidende der ute beskriver oppsett via CLI og at det er noen funksjoner som ikke kan settes opp via GUI (uten at jeg vet om jeg noengang vil få behov for disse).

 

Den store fordelen med UniFi er vel som de andre nevner at alt administreres via UniFi-programvaren.

 

Grunnen til Switchen er behov for portene ja. Jeg har kablet et hvert nettverkspunkt i huset direkte til dette rommet. I tillegg er det ikke anbefalt å benytter ER-4 som switch da den ikke har en dedikert switch-chip. Switching vil derfor benytte prosessorkraft. Så jeg benytter bare en port ut fra routeren til switchen slik at den tar seg av all switching.

 

Og nei, med mitt oppsett så kan som sagt en hver port på switchen benyttes til både Internett og TV. Det er andre som kan detaljene rundt dette bedre, men sånn jeg har forstått det så router både TV-VLANet (101) og Internett VLANet (102) ut på samme port på routeren.

Så med mitt oppsett så kan begge deler sendes over din ene cat 6 kabel til 1.etg. Der kan du plugge i en PC den ene dagen og en q22 neste dag uten å endre konfigurasjon. Om du skal ha begge koblet til samtidig behøver du selvfølgelig en switch, og da må switchen støtte IGMP-snooping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:

Mulig du vet det, men i stedet for Cloud key kan Unifi-programvaren installeres på en PC. Programvaren er gratis. Så hvis du kjører smarthuset ditt på en PC, så kan du installere det på den samme pcen. :) 

 

Så fordelen med Cloud key er at systemet blir online 24/7 uten PC påslått hjemme? Noen annen grunn til å ha Cloud key? Kan den kobles til hvilken som helst router og switch I hjemmenettverket, eller må den kobles til USG Pro 4?

 

1 hour ago, Hillmar said:

Jeg gikk for edgerouter 4 i hovedsak grunnet pris. Det var den rimligste Ubiquiti routeren som hadde det jeg ville ha.

Jeg har også inntrykk av at det kan være litt problematisk å konfigurere UniFi utstyret via CLI siden det i hovedsak er beregnet på å bruke GUI. Grunnen til at jeg vektla dette var at de fleste guidende der ute beskriver oppsett via CLI og at det er noen funksjoner som ikke kan settes opp via GUI (uten at jeg vet om jeg noengang vil få behov for disse).

 

Den store fordelen med UniFi er vel som de andre nevner at alt administreres via UniFi-programvaren.

 

Grunnen til Switchen er behov for portene ja. Jeg har kablet et hvert nettverkspunkt i huset direkte til dette rommet. I tillegg er det ikke anbefalt å benytter ER-4 som switch da den ikke har en dedikert switch-chip. Switching vil derfor benytte prosessorkraft. Så jeg benytter bare en port ut fra routeren til switchen slik at den tar seg av all switching.

 

Og nei, med mitt oppsett så kan som sagt en hver port på switchen benyttes til både Internett og TV. Det er andre som kan detaljene rundt dette bedre, men sånn jeg har forstått det så router både TV-VLANet (101) og Internett VLANet (102) ut på samme port på routeren.

Så med mitt oppsett så kan begge deler sendes over din ene cat 6 kabel til 1.etg. Der kan du plugge i en PC den ene dagen og en q22 neste dag uten å endre konfigurasjon. Om du skal ha begge koblet til samtidig behøver du selvfølgelig en switch, og da må switchen støtte IGMP-snooping.

Hva betyr CLI og GUI....? noe med Unifi-programvaren å gjøre…?

 

Men kan jeg benytte USG Pro 4 som switch, ref. det du skriver om dedikert switch-chip?

 

Ja, jeg skal koble til både q22 og AP AC pro i enden av hver cat6, så da trenger jeg vel en switch med IGMP-snooping. Jeg antar Unifi Switch 8-60W har dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, roger skrev:

Så fordelen med Cloud key er at systemet blir online 24/7 uten PC påslått hjemme? Noen annen grunn til å ha Cloud key? Kan den kobles til hvilken som helst router og switch I hjemmenettverket, eller må den kobles til USG Pro 4?

 

Unifi-websiden blir tilgjengelig 24/7 ja. Den brukes for konfig og statistikk. Nettverket vil fortsette å fungere uten at programvaren er oppe også, så sånn sett trenger du bare den oppe 24/7 om statistikk/tilgang til konfig er viktig. 

 

Jeg vet dessverre ikke om den kan kobles til hvor som helst eller om den må kobles til ruteren. 

 

4 minutter siden, roger skrev:

Hva betyr CLI og GUI....?

 

CLI=kommandolinje (vanligvis SSH)

GUI=grafisk brukergrensesnitt (webgrensesnittet i dette tilfellet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange forskjellige nettverksløsninger hjemme med varierende hell. Har nå Altibox FMG som står i bromodus, Unify USG Security Gateway, kontroller installer på server, dumme switcher og et AC Pro AP.

Dette AP dekker hele huset uten noe problem (250kvm bruksareal, 3 etg. og 20 meter langt), så jeg ville uten tvil gått for Pro og ikke lite.

Denne løsningen er dønn stabil. Kan ikke anbefale Ubiquiti nok.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
 

Endret av sjoseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, roger said:

Men kan jeg benytte USG Pro 4 som switch, ref. det du skriver om dedikert switch-chip?

Jeg kjenner ikke til om USG Pro 4 har switch-chip, så det må noen andre hjelpe deg å svare på. Men jeg gjetter, basert på at to porter er merket Lan1/Lan2 og to er merket Wan1/Wan2, at den ikke har en chip som hardware-switcher alle disse portene (du behøver at 3 av disse er switchet).

Merk at det er mulig å sette opp 3 av portene på ER-4 som switch, men det vil benytte CPU-kapasitet så man vil få lavere ytelse. Om det vil ha noe praktisk betydning i et hjemmenettverk (der jeg antar at kravet til ytelse uansett er mye lavere enn hva slikt utstyr kan levere) tror jeg ikke.

1 hour ago, roger said:

Ja, jeg skal koble til både q22 og AP AC pro i enden av hver cat6, så da trenger jeg vel en switch med IGMP-snooping. Jeg antar Unifi Switch 8-60W har dette?

 

Jepp, den støtter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd.

 

Men jeg tror ikke jeg helt har forstått poenget med USG, kan noen forklare meg?

 

Kan jeg ikke bare sette FMG I bridge mode og koble til en Unifi Switch i stedet for USG? Eller mister jeg da muligheten til å styre alle tilkoblede switcher og AP'er fra GUI?

 

Er det mulig å bare ha FMG i teknisk rom, og koble cat6 kablene rett i den? Vil det da fungere med Unifi switcher og Unifi AP'er i andre enden av cat6 kablene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, roger skrev:

Kan jeg ikke bare sette FMG I bridge mode og koble til en Unifi Switch i stedet for USG?

 

Nei, du må ha en ruter i nettverket ditt. Unifi switch er bare en switch. Enten må du bruke FMG som ruter eller så må du sette denne bridge og bruke en annen ruter. 

 

7 timer siden, roger skrev:

Er det mulig å bare ha FMG i teknisk rom, og koble cat6 kablene rett i den? Vil det da fungere med Unifi switcher og Unifi AP'er i andre enden av cat6 kablene?

 

Ja, men da bare for Internett. Alle TV-tunere må da kobles til FMG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da tror jeg det eneste jeg er usikker på er hvorvidt det holder med Unifi Security Gateway Pro 4, eller om jeg må koble til en switch i teknisk rom i tillegg før jeg sender kablene ut i huset.

 

Er det noen som vet hva de fem forskjellige portene på Unifi Security Gateway Pro 4 kan brukes til?

 

I følge produsenten er det én "RJ45 Serial Port", to "RJ45 Data Port" og to "RJ45 / SFP Combination Port".

 

Jeg trenger tre porter til cat6 kabel ut til en switch som splitter til tv og internett, og så trenger jeg en port til Sector Alarm boksen, og eventuelt en port til Cloud Key.

 

Setter stor pris på all hjelp!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, da tror jeg det eneste jeg er usikker på er hvorvidt det holder med Unifi Security Gateway Pro 4, eller om jeg må koble til en switch i teknisk rom i tillegg før jeg sender kablene ut i huset.
 
Er det noen som vet hva de fem forskjellige portene på Unifi Security Gateway Pro 4 kan brukes til?
 
I følge produsenten er det én "RJ45 Serial Port", to "RJ45 Data Port" og to "RJ45 / SFP Combination Port".
 
Jeg trenger tre porter til cat6 kabel ut til en switch som splitter til tv og internett, og så trenger jeg en port til Sector Alarm boksen, og eventuelt en port til Cloud Key.
 
Setter stor pris på all hjelp!
 
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Routing-Switching/USG-Pro-4-SFP-as-LAN/td-p/2385757

"If you bump up to controller version 5.8 there are options for port remapping. You can place WAN/LAN on whichever port you would like to. A forewarning would be that the SFP ports are shared with the last two RJ45 interfaces so you cant have six interfaces in use at once. "

Jeg har konfigurert min WAN2 som LAN (USG ikke Pro).

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på info fra sjoseth om at WAN-portene kan benyttes til LAN så har du totalt 3 LAN-porter (den siste RJ45-porten er kun til oppsett av routeren).

 

Dette holdet til dine 3 etasjer, men du har da ingen porter igjen i teknisk rom til Cloud Key eller alarm.

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Hillmar skrev:

Det stemmer ikke. Så lenge switchen støtter IGMP-snooping så skal det gå fint å ha denne etter FMG og hente ut både TV og Internett.

 

Hmm. Må man koble en kabel fra LAN og en fra TV på FMG til switchen da? For FMG har vel dette på forskjellige porter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat flyttet inn i nytt hus og ønsket å prøve Ubiquiti utstyret. Altibox FMG er plassert i teknisk rom og jeg har dratt kabler til hver etasje. 6 uttak med dobbel cat6, så totalt 12 kabler i teknisk rom. Foreløpig har jeg kun bruk for 3 kabler; TV, kontor og Unifi AP AC-lite. Disse er da koblet inn i FMG og AP står midt i huset i 2. etasje og gir OK dekning i hele huset. Har skrudd av det trådløse nettet i FMG boksen. I tv-benken trenger jeg flere uttak og tenker da å kjøpe TP-Link TLSG108E til kr 359 på komplett som skal virke bra sammen med Altibox. Skal teste dette en stund før jeg evt kjøper ubiquiti ruter og switch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, ZoRaC said:

 

Hmm. Må man koble en kabel fra LAN og en fra TV på FMG til switchen da?

Nei. Om FMG står i standard modus så har du både TV og Internett på Lan 1, 2 og 3. Da holder det med kabel fra en av disse til switchen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hillmar skrev:

Nei. Om FMG står i standard modus så har du både TV og Internett på Lan 1, 2 og 3. Da holder det med kabel fra en av disse til switchen.

 

Aha, det var jeg ikke klar over. Beklager feilinformasjon fra min side. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Oddioddi said:

Ja!

 

Fungerer hekt topp uten hjemmesentral

+1

 

Bare vær oppmerksom på at oppsett av dette er noen hakk over det å sette opp en vanlig trådløs ruter. Så man bør har interesse og motivasjon til å bruke litt tid på det om man ikke har satt opp mer avanserte nettverk før.

Min motivasjon for å kvitte meg med FMGen var å kvitte meg med en boks (sammenlignet med bridge-løsninger) og lære mer om nettverksoppsett.

 

Jeg tenker at man også burde ha i bakhodet at Altibox en gang i fremtiden KAN finne på å gjøre endringer som resulterer i at oppsettet ikke fungerer lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.