Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaring med Ngenic for styring av vannbåren varme?


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Nei. Jeg kontaktet produsenten i Sverige da det så ut til at Ngenic slår varmempumpen av og på avhengig av de 3 faktorene; utetemperatur, innetemperatur fra ett rom og sollys. Ut fra at jeg har mange rom som skal ha ulik temperatur så ga det ikke noe mening for meg å gå for Ngenic. Og produsenten bekreftet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ngenic med tibber koblet opp mot Jula sin 6kw luft til vann varmepumpe. Valgte Ngenic mest for å kunne ha muligheten til å kontrollere varme via "fjernkontroll" i sommerhalvåret da Julapumpa har manuell styring via utetemperatur.

 

Tja. Om jeg sparer så mye strøm er jeg usikker på, da pumpa er i minste laget for huset og går for fullt under ÷3 med max strømtrekk på 1300w. Har gratis ved, så et eller to innlegg på ettermiddagen hjelper på komfortvarmen.

 

Men er det over ÷3 grader ute så holder det litt jevnere temperatur i de rom som har vannbåren gulvarme, enn hva som var tilfelle ved styring ved bruk av utetemperatur . Jeg har tempsensor i stue og har samlestokk med manuell justering av vannmengde til de forskjellige vannsløyfer/rom og det fungerer bra her.

 

Har en dobbelmantlet bereder i systemet og varmepumpa forvarmer også varmt forbruksvann. Berederen har 2x7,5kw varmekolber stående i beredskap, bare å vri på en bryter, så smelter vel snøen på taket også.... Men synes det er trivelig med litt vedfyring så da så🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.