Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vurderer å skifte 27 downlights og dimmere, trenger råd.


RonnyAL

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg og min samboer kjøpte leilighet for et halvt års tid siden, og jeg har endelig kommet litt i gang med Home Assistant igjen. Det finnes allerede en slags "smart" løsning her når det kommer til belysning, men den er dessverre av en type som ikke lar seg integrere i Home Assistant.

 

I stue og kjøkken finnes det 27 downlights som jeg tror er av denne typen. De kan dimmes med løse brytere som vi har liggende (ser ut som en helt vanlig veggbryter bare at den ikke er fastmontert og har batteri på baksiden). Dette foregår via xComfort og dimmere i taket (jeg teller 4 punkter i taket hvor de ser ut til å ligge).

 

Mitt største problem med dagens løsning er at det er et stygt grønnskjær i lyset som er særlig synlig nå som det begynner å bli mer mørkt ute. Jeg ønsker derfor å bytte ut alle pærer, og gjerne til en type med regulerbar fargetemperatur. Har sett litt på dim-to-warm typen og det virker aktuelt. Da tenker jeg at hvis alle pærer uansett skal byttes kan vi bruke en liten ekstra sum på å få byttet til et system som kan integreres med Home Assistant.

 

En viktig detalj er at systemet bør helst fungere også uten Raspberry Pi, Home Assistant osv. Dette fordi vi planlegger å selge leiligheten igjen i løpet av noen år. I verste fall kan det følge med en slags hub, men vil helst unngå det også. Per i dag finnes det ingen fastmonterte brytere til lys i taket, så kanskje det enkleste blir nye batteridrevne brytere?

 

Jeg lurer bare på hvilke alternativer jeg har her - og hva som kan lønne seg økonomisk sett. Z-Wave og Zigbee ser attraktivt ut, men jeg er veldig dårlig på det tekniske her og behøver som sagt råd.

 

Takk for oppmerksomheten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Finnes det ubrukte veggbokser? Sånn at det er mulig å montere brytere? I så fall ville jeg valgt Fibaro Dimmer 2, med vanlig toveis-bryter foran. :) Da er det veldig «salgsvennlig» også. :) 

Takk for tips!

 

Såvidt jeg kan se så finnes det ingen veggbokser! Kan hende at jeg tar feil, så jeg må definitivt undersøke dette nærmere. Har forresten sett litt på Fibaro Dimmer 2, som forsåvidt ser veldig interessant ut. Men lurer litt på - hvor mange sånne måtte jeg ha brukt til 27 LED-pærer (spot/downlights)? Slik det er nå er også lysene delt inn i 3 soner - eller strengt tatt 4: Spisestue, stue, og kjøkken samt 4 lys i en bjelke som skiller kjøkkenet fra resten. Vi har en fjernkontroll (xComfort CHSZ-12/04) som kan styre disse (med unntak av bjelkelys) uavhengig av hverandre. I tillegg er det slik at om man holder inne av-siden av den trådløse bryteren så dimmes alt ned til et visst punkt, og lys i bjelken slår seg av, før resten så dimmes videre ned. Er det mulig å få til soner og lignende fancy funksjonalitet med Fibaro Dimmer 2 og Z-Wave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, RonnyAL skrev:

Men lurer litt på - hvor mange sånne måtte jeg ha brukt til 27 LED-pærer (spot/downlights)?

 

De støtter LED-last på 50-200VA, så en god del vil jeg tro. :)

https://manuals.fibaro.com/dimmer-2/

 

17 minutter siden, RonnyAL skrev:

Er det mulig å få til soner og lignende fancy funksjonalitet med Fibaro Dimmer 2 og Z-Wave?

 

Fullt så fancy får du nok ikke til, men du kan sette inn 4 stk Fibaro Dimmer , en til hver sin "sone". På 2 av dem kobler du da til toveis-brytere - venstre bryter styrer den fysiske dimmeren den er koblet til og den høyre bryteren styrer da en av de andre trådløst (via assosiasjon). Trykk og holder dimmer opp/ned. Enkelttrykk slår av/på.

 

Du kan anskaffe en eller annen fjernkontroll som sentralen kan motta signaler fra og deretter gjøre litt tilsvarende det dere har i dag. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

De støtter LED-last på 50-200VA, så en god del vil jeg tro. :)

https://manuals.fibaro.com/dimmer-2/

Litt usikker på hvordan man regner på slikt, men skulle man da i teorien kunne drive alle 27 pærer med én Fibaro Dimmer? Eventuelt kunne jeg tenkt meg i alle fall to soner (stue/kjøkken), og måtte vel da hatt to dimmere (med 15/12 lys). Forsåvidt hadde det kanskje vært enklest for elektriker om man byttet enhver eksisterende dimmer med en ny? Hm. Samtidig syns jeg det blir litt dumt med egen fysisk bryter for 4 LED-lys i takbjelken. Da hadde det vært greiere om disse går under kjøkken-sonen.

 

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

Fullt så fancy får du nok ikke til, men du kan sette inn 4 stk Fibaro Dimmer , en til hver sin "sone". På 2 av dem kobler du da til toveis-brytere - venstre bryter styrer den fysiske dimmeren den er koblet til og den høyre bryteren styrer da en av de andre trådløst (via assosiasjon). Trykk og holder dimmer opp/ned. Enkelttrykk slår av/på.

Er det mulig å lagre en "direkte" forbindelse mellom bryter og dimmer på en sånn måte at man ikke behøver hub - eller må all kommunikasjon gå via en hub? Tenker igjen på fremtidig videresalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RonnyAL skrev:

Litt usikker på hvordan man regner på slikt, men skulle man da i teorien kunne drive alle 27 pærer med én Fibaro Dimmer?

 

https://www.rapidtables.com/calc/electric/watt-to-va-calculator.html

Powerfaktor mener jeg skal være opplyst på pærene - tror 0,8-0,95 er "vanlig". Så med pærer på ca 7 watt hver så kan alle henge på en dimmer. :)

 

4 minutter siden, RonnyAL skrev:

Eventuelt kunne jeg tenkt meg i alle fall to soner (stue/kjøkken), og måtte vel da hatt to dimmere (med 15/12 lys).

 

Da kan du vel ha pærer opp mot 12-14 watt, så det bør nok holde. :)

 

5 minutter siden, RonnyAL skrev:

Forsåvidt hadde det kanskje vært enklest for elektriker om man byttet enhver eksisterende dimmer med en ny?

 

Kommer litt an på hvor/hvordan de er montert, men det kan nok godt hende. Ellers kan det være at det må trekkes nye kabler fra hvert lyspunkt og dit du monterer den nye dimmeren.

 

6 minutter siden, RonnyAL skrev:

Er det mulig å lagre en "direkte" forbindelse mellom bryter og dimmer på en sånn måte at man ikke behøver hub - eller må all kommunikasjon gå via en hub?

 

Assosiasjon er akkurat det. :) Man bruker hub/sentral til å konfigurere en assosiasjon fra en dimmer til en annen, men assosiasjonen lagres direkte i dimmeren og kommunikasjonen går direkte mellom dimmerene, uten å gå via hub/sentral. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, nå ble alt mye mer forståelig! Igjen tusen takk for tilbakemelding! Har du noen anbefalinger når det kommer til hub? Har allerede en Raspberry Pi (Model B+) som kjører Hass.IO. Har derfor vurdert AeoTec Z-Stick og RaZberry. Samtidig har jeg en (original) TellStick Net som i hovedsak er tilstede enda på grunn av temperatur-/fuktsensorer. Kunne jo ha byttet denne ut i Z-Wave utgaven av TellStick Net. Dog foretrekker jeg at ting fungerer lokalt og hadde foretrukket å bli helt foruten TellStick. Er forresten klar over at det finnes Z-Wave kompatible sensorer, men så langt har jeg ikke kommet over noen som har display (WAF ?).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, RonnyAL skrev:

Har du noen anbefalinger når det kommer til hub? Har allerede en Raspberry Pi (Model B+) som kjører Hass.IO. Har derfor vurdert AeoTec Z-Stick og RaZberry.

 

Jeg bruker selv HomeSeer og har ikke prøvd så mye annet. Fordelen med at du har en RPi er jo at du kan prøve litt forskjellig. :)

Jeg ville kjøpt en UZB1 og en RFXtrx433E - da kan du teste litt forskjellige systemer (Hass.IO, Domoticz, OpenHAB, osv) på samme hardware og du kan erstatte Tellsticken. :) HomeSeer kommer nok til halv pris i november og har 30-dagers trial frem til da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.