Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips/triks og eksempler til Reactor (plugin)


kenmyh

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Siden vi er flere som sysler litt med denne pluginen tenkte jeg vi kunne legge inn våre erfaring, tips, triks og evt. eksempler for å hjelpe hverandre på vei.

Jeg har tidligere brukt PLEG, men denne pluginen er minst like god på mange av operasjonene jeg har brukt PLEG til.

 

Så bare kom med det :)

 

Jeg har en panelovn på kontoret som styres av diverse condtions. Først brukte jeg denne i PLEG, men prøvde meg i Reactor. Fikk testa alt i går, og jammen funka den knall!

Panelovn på:

Spoiler

Capture.thumb.PNG.f801e874a2a54ffd331eb468eceb3eb7.PNG

 

Panelovn av:

Spoiler

Capture1.thumb.PNG.6e5b8b8636ecdfbaf67c3ed1bead43a4.PNG

 

PanelovnKontor (VS) er en virtuell knapp for å overstyre automatikken, slik at kona kan skru på varmen og den blir på til det er 23 grader i rommet uansett om hu er der eller ikke (god WAF :) )

Ellers styrer det meste seg selv. Enda ikke opplevd at det ikke har funka, og kontoret blir brukt omtrent hver kveld. Merker godt at blir god temperatur når man lukker døra og panelovnen guffer inn litt kw.

Endret av kenmyh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt! 

Ikke lenge siden jeg vurderte å forlate Vera for godt, men når Reactor og AVT ble lansert hadde jeg plutselig alt jeg manglet.. :)

 

En ting jeg slet litt med å finne ut av: 

I gangen ville jeg kunne styre lyset med 3 brytere plassert på forskjellige steder. Disse måtte da være synkroniserte, når jeg skrudde på ett sted skulle jeg kunne skru av på de 2 andre. 

 

Bryterene er NEXA 433 type, og en av de (#285) er direkte assosiert med lyset (så den virker når kontrolleren er nede også), de andre via Vera. Disse kan ikke settes opp som impulsbrytere "native", så de må være enten på eller av.

 

Reactor ble da satt opp slik:

På:

image.thumb.png.3d03d6d0e42295470f2a593c07aa4172.png

 

Av:

image.thumb.png.115e7f7441c26c1e9ac771668126797b.png

 

Disse 2 reactor instansene kjører scenene "lys på" og "lys av", som setter alle bryterene i samme stilling. HUSK: scener som Reactor bruker skal stå som "Manual trigger".

Her er "(After ...)" setningen på den som switcher viktig, siden vera skrur av en av gangen, og reactor vil plukke opp mellomtilstandene også. Med denne vil den kun trigge på riktig tilstand.

 

(fint om screenshots som postes har nok bredde til at tilstandene har hver sin linje, lettere å lese. :) )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Legger inn en annen jeg har blitt glad i: Nattlys. 

 

Det hender jo man står opp etter man har lagt seg fordi man kom på noe / må på do, og da vil man jo ikke sette hele huset i dagmodus, ei heller ha det så lyst at man vokner av det.

Denne setter derfor gang, stue og badlys på til et lavt nivå, og skrur av etter 7 minutter.

 

image.png.38251b39c21aa1661f717d01b10b4686.png

"Before 6:00" betyr i Reactor mellom 0:00 og 6:00, viktig å vite at logikken bruker et skille der.

 

Siste versjon av Reactor kjører jo scene selv også: 

image.png.45cf31a42be68c6ed135c58d0abc3448.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎12‎.‎2018 den 21.07, PerH skrev:

Siste versjon av Reactor kjører jo scene selv også: 

image.png.45cf31a42be68c6ed135c58d0abc3448.png

 

Oisann! Det så kjekt ut! Reagerer den raskere når du bruker reactor til å lage scenen, enn når man bruker vera sin scenebygger?

Jeg sliter med at det er 2-3 sek forsinkelse fra bevegelse i gang registreres til lys tennes, hvorpå lysene også tennes etter hverandre, og ikke samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 sekunder var mye.. reaksjonen mener jeg har vært bra uavhengig av om reactor kjører eller ikke, men lysene slås på sekvensielt. trodde det var på grunn av RFXTRX siden jeg har 433 på disse lysene, opplever du dette med z-wave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PerH skrev:

2-3 sekunder var mye.. reaksjonen mener jeg har vært bra uavhengig av om reactor kjører eller ikke, men lysene slås på sekvensielt. trodde det var på grunn av RFXTRX siden jeg har 433 på disse lysene, opplever du dette med z-wave?

 

Zigbee. Har en HUE-ledstripe i gangen og 3 ikea trådløs spotter kobla inn på HUEplugin. Normalt skur de seg på sekvensielt, i den rekkefølgen de ligger i scenen, men innimellom hender det at alt tennes samtidig. Jeg har trodd det kanskje var kun ikeapærene som var litt rare, men da er det vel noe annet..

 

Føler du at Reactor 2.0 er stabil nok til at man kan legge ting over på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke nok om hvordan det interne fungerer til å si hvorfor, men jeg syns nå det er ok så lenge de skrus på.. Men jeg har ikke 2-3 sekunder delay da, det er jo rart.. du får høre med ekspertene på vera forumet.

 

Jeg har kjørt Reactor 2.0 på alt en stund nå, funker veldig bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgradert til 2.0 nå jeg også :) Virker fint så langt.

 

Tenkte jeg ville vise deg mitt nattlys i gangen nede. Da vi sjelden bruker night funksjonen (kun fordi vi ikke har nok enheter kobla opp enda), har jeg kun lagd en for å teste der vi faktisk har et lys lett tilgjengelig. Er det noen grunn til at du har brukt delay i scenen i stedet for å sett bevegelse til not tripped, slik jeg har gjort?

 

Capture2.thumb.PNG.6a8fec15d9d19cb821c876da50b0b513.PNG

 

Har også oppdatert varmen på kontoret til å kjøre kun i en Reactor-device i stedet for en for på og en for av. Siden jeg ikke ønsker at den kun skal skru seg på om den er under f.eks. 16 grader, men mellom to temperaturer, så har jeg satt inn f.eks <16 og <17. Da vil den bli tripped når det er under både 16 grader og 17, og untripped når det er over 17 grader som jeg ønsker.

Capture3.thumb.PNG.2759808a5329199776d896ae48b0b74d.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, kenmyh said:

Er det noen grunn til at du har brukt delay i scenen i stedet for å sett bevegelse til not tripped, slik jeg har gjort?

 

Det var fordi jeg har satt sensoren til å holde "tripped" i 5 sekunder. På denne måten styrer jeg hvor lenge lyset står på i Reactor i stedet for på sensoren (som jeg bruker til andre ting som trenger andre delays).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Med Reactor 2.4 kom også Geofencing inn som inngangsvariabler. Dette har kort sagt fikset alle tidligere problemer med geofencing hos meg. :)

 

Jeg har nå flere geofence's satt opp, og kjører house modes direkte med reactor i stedet for systemet som er bygget inn i UI7. Ikke et feilslag så langt såvidt jeg har sett. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er eneste igjen her inne med Vera, men nå ble akkurat Reactor 3.0 sluppet, og der kom det til en ny dimensjon i logikkmotoren, som nå kan gjøre evaluering i flere trinn og med AND/NOT/OR/XOR/NUL evalueringsregel per gruppe. Den har også individuelle aktiviteter per gruppe om man vil, så nå tror jeg begrensningen er over på brukeren. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, PerH skrev:

Mulig jeg er eneste igjen her inne med Vera, men nå ble akkurat Reactor 3.0 sluppet, og der kom det til en ny dimensjon i logikkmotoren, som nå kan gjøre evaluering i flere trinn og med AND/NOT/OR/XOR/NUL evalueringsregel per gruppe. Den har også individuelle aktiviteter per gruppe om man vil, så nå tror jeg begrensningen er over på brukeren. ;) 

 

Jeg så dette tidligere i dag. Nå skal jeg sette meg ved første mulighet og endre logikken i mange av reactorsensorene mine. Blir spennende og se hvor kraftig den pluginen har blitt nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Med den nye versjonen, v3, av Reactor har jeg gjort ting enda bedre. Jeg har blant annet kunne kjøre det jeg før brukte 4 reactorsensorer til, nå på en. Det at man kan aktivere de forskjellige gruppene innenfor en sensor når den er TRUE/FALSE har gjort mitt system enda bedre. Et eksempel nedenfor. Her er alle mine forskjellige setting for taklyset i entréen. Og disse kjører hendelser når hver gruppe trigger, og ikke når hele sensoren trigger, da jeg har forskjellige styrke på lyset avhengig av når på døgnet det er etc.

skjermdump_vera.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg ønsker å dimme alt av lys i stuen (som lar seg dimme) etter solnedgang, det er jo greit nok og har fått det til å fungere, men jeg ønsker også en variabel som gjør at lys som allerede er av, eller under et gitt nivå, ikke slås på/endrer dimmenivå. 

Altså, hvis sunset=true  skal:
lampe1, hvis over 25% dimmes til 25% 
lampe 2, hvis over 20% dimmes til 20%

lampe 3, hvis over 15% dimmes til 15%

Organiserer jeg hver enhet i sin egen subgroup? Anser meg selv som relativt logisk anlagt, men nå er det helt mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, kåres skrev:

Jeg ønsker å dimme alt av lys i stuen (som lar seg dimme) etter solnedgang, det er jo greit nok og har fått det til å fungere, men jeg ønsker også en variabel som gjør at lys som allerede er av, eller under et gitt nivå, ikke slås på/endrer dimmenivå. 

Altså, hvis sunset=true  skal:
lampe1, hvis over 25% dimmes til 25% 
lampe 2, hvis over 20% dimmes til 20%

lampe 3, hvis over 15% dimmes til 15%

Organiserer jeg hver enhet i sin egen subgroup? Anser meg selv som relativt logisk anlagt, men nå er det helt mørkt.

 

Jeg ville lagd en gruppe med 3 subgroups.

 

Group 1 - null

--Subgroup 1 - and

sunset=true

lamp1 >= 25%

--Subgroup 2 - and

sunset=true

lampe2 >=20%

--Subgroup 3 - and

sunset=true

lampe3 >=15%

 

Også en aktivitet pr gruppe med hvor langt ned de skal dimmes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere noen åpenbar måte å kunne overstyre dette manuelt? Det fungerer delvis som tenkt, ved at lysene dimmes ved solnedgang, men de forblir konstant på satt verdi. Om jeg øker lysstyrken både taktilt og virtuelt via app, senkes nivået tilbake til verdiene satt nedenfor. Jeg ser jo hvorfor akkurat det skjer, men ser ikke helt løsningen på en override funksjon. 
 

792741150_Skjermbilde2020-02-06kl_22_19_52.thumb.png.6d1ec68450c624fea2fe38ac0518858d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykker du på pila på siden av "sunset" linja så kan du velge "Pulse" under output control. Da skal du kunne sette hvor lenge "sunset" variabelen er aktiv tror jeg?

 

Det ser sånn ut:

image.thumb.png.4d81c7906bca6f9165218d52cb79886d.png

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kåres skrev:

Ser dere noen åpenbar måte å kunne overstyre dette manuelt? Det fungerer delvis som tenkt, ved at lysene dimmes ved solnedgang, men de forblir konstant på satt verdi. Om jeg øker lysstyrken både taktilt og virtuelt via app, senkes nivået tilbake til verdiene satt nedenfor. Jeg ser jo hvorfor akkurat det skjer, men ser ikke helt løsningen på en override funksjon. 
 

792741150_Skjermbilde2020-02-06kl_22_19_52.thumb.png.6d1ec68450c624fea2fe38ac0518858d.png

 

Ønsker du og overstyre med en dum bryter, eller med mer programmering? Du kan evt legge til en VS som må ha status=1 for at programmeringen skal gå aktiv, da vil ikke ting skje om den blir skrudd av. Og da kan du ha en annen programmering når VS=0, for eksempel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg forsto det vil han at dette skjer automatisk, men at lysene ikke er låst til denne settingen resten av kvelden? Da holder det jo at "Sunset" variabelen bare er TRUE i et par sekunder tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, PerH skrev:

Sånn jeg forsto det vil han at dette skjer automatisk, men at lysene ikke er låst til denne settingen resten av kvelden? Da holder det jo at "Sunset" variabelen bare er TRUE i et par sekunder tror jeg..

 

Ja, om han kun vil ha subgroupen true for å endre setting, er jeg enig med deg PerH ? da må Sunset være True-false. Kun bli sett som true en liten stund, slik du foreslår med pulse variabelen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dere satt opp programmeringen i reactor? Har dere rom for rom, enhet for enhet etc?

 

Jeg kjører all programmering av automasjonen gjennom reactor, så jeg har lagd 3 rom i vera. HeatControl, LightControl og HomeControl. Også har jeg pr nå en reactor pr rom i huset. F.eks. Lys kjøkken eller lys stue etc. Samme med varme. Homecontrol er mer for ting som angår hele huset, typ bortemoduser, felles-reactor for virtuelle brytere etc.

 

Jeg lurer på om noen kanskje har gjort ting på en smartere måte enn meg selv, som er mer oversiktlig eller bedre og bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har:

Pr rom - lyskontroll, termostatsetpunkt

En for alarmer - brann, og motion når ingen er hjemme, vann, etc..

En for huskontroll - styrer Housemodes, natt/dagsenking av termostatsetpunkter

Geofencing - denne er strengt tatt ikke nødvendig, men jeg bruker den til å logge når vi kommer og går for debug. setter da et par Vswitcher som logges.

 

Alle undergruppene er jo tilgjengelig på tvers, så de som er felles for flere rom ligger i huskontroll. 

 

Sikkert mange løsninger som er like gode her, alt avhengig av hva man vil og foretrekker. :)

Kommer nok til å gå over til Delaylight for lyskontroll etterhvert, AVT brukes til varmekontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 14.2.2020 den 17.22, PerH skrev:

Kommer nok til å gå over til Delaylight for lyskontroll etterhvert, AVT brukes til varmekontroll.

 

Hvordan bruker du AVT? Jeg har sett på denne før, men blir ikke helt klok på hvordan jeg skal gjøre det.

Jeg har jo tempsenking for natt, borte og ferie. Bruker du flere AVT-sensorer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.