Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Luxaflex Powerview


Moskus

Anbefalte innlegg

 

 

19 timer siden, bio skrev:

Gikk for Luxaflex PowerView i det nye huset, siden vi ville ha Duette gardiner (Top down, Bottom up

Hmmm! Det er muligens fine alternativer, ja. Kona ønsker seg ikke lameller i det nye kjøkkenet og vi skal ha MYE glassflater.

 

Hva har du betalt og hvordan styrer du det fra HomeSeer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Norseman skrev:

Jeg liker hvordan @Moskus tar det som en selvfølge at det styres fra Homeseer. Ikke om det styres, men hvordan! :-)

Jeg er jo ikke dummere enn at jeg så på "System" til @bio. Der stod det "HomeSeer". ;) 

 

Så er det jo selvfølgelig 100% naturlig å anta at det styres via HS. For eksterne fjernkontroller og ikke-automatiske løsninger for solskjerming er jo uaktuelt... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Moskus skrev:

Hmmm! Det er muligens fine alternativer, ja. Kona ønsker seg ikke lameller i det nye kjøkkenet og vi skal ha MYE glassflater.

 

Hva har du betalt og hvordan styrer du det fra HomeSeer?

 

Til info, kjører jeg de kun på batterier enn så lenge, men ikke noe problem å koble de på strøm. (har strøm i stikkontakt over vinduene, men ikke i karmen)

De er også veldig stabile så langt, selv de i underetasjen, med HUB i  andreetasjen (med en RF extender i samme etasje)

 

Når det gjelder styring fra Homeseer, så har jeg ikke kommet så langt dessverre, annet enn med IFTTT, Harmony Remote, eller http calls fra Homeseer siden jeg har HUBen med API.

Har sett mye her:

https://github.com/johnvey/smartthings-hd-powerview/blob/master/hunter_douglas_powerview_api.md

https://community.smartthings.com/t/release-hunter-douglas-powerview-hub-integration/105388

https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/hs3-hs3pro-software/hs3-plug-in-development/96225-hunter-douglas-powerview-integration-plugin

 

Hadde jeg hatt kode kunnskap hadde jeg laget plugin til Homeseer, men der kommer jeg til kort gitt.

 

Så igjen @Moskus, skaff deg Powerview, og skaff deg Home Connect, så det blir noe Homeseer Plugins til disse! :)

 

 

Pris, vel, de var ikke billig. Men vi tok ikke de billigste Duette gardinene.

Sjekket pris overalt, og Somfy løsninger lå i samme priskategori, men Somfy har ikke Top-Down Bottom-Up funskjon.

 

Ett vindu med lystette Duette gardiner:

Master soverom – kat 2 – B 99,1 – H 139,1
3833,- gardin
913,- powerview
3160,- type 7
 

Montering gjorde jeg selv, det  var enkelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, bio skrev:

Pris, vel, de var ikke billig. Men vi tok ikke de billigste Duette gardinene.

Sjekket pris overalt, og Somfy løsninger lå i samme priskategori, men Somfy har ikke Top-Down Bottom-Up funskjon.

 

Ett vindu med lystette Duette gardiner:

Master soverom – kat 2 – B 99,1 – H 139,1
3833,- gardin
913,- powerview
3160,- type 7

Tja... litt blir et jo, ser jo det. Jeg sjekket Somfy RTS-løsninger for lameller, og der er jo startprisen på en skinne med motor 5-6000 kr. 

Kan du styre top og bottom uavhengig av hverandre?

 

49 minutter siden, bio skrev:

http calls fra Homeseer siden jeg har HUBen med API.

Har du et eksempel? :) 

Lokalt kall direkte til hub'en (håper jeg)?

 

52 minutter siden, bio skrev:

Så igjen @Moskus, skaff deg Powerview, og skaff deg Home Connect, så det blir noe Homeseer Plugins til disse! :)

Home Connect stekeovner (da via Bosch, men det skal altså ikke ha noe å si) er nærmest i boks. Så noe integrasjon kommer nok. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Tja... litt blir et jo, ser jo det. Jeg sjekket Somfy RTS-løsninger for lameller, og der er jo startprisen på en skinne med motor 5-6000 kr. 

Kan du styre top og bottom uavhengig av hverandre?

Litt tabu kanskje, men det kan ihvertfall gjøres fra Pebble fjernkontrollen :)

Jeg har ikke fått sett nøye nok på mulighetene uten fjernkontroll eller appen. Og jeg er relativt fersk med Homeseer også. Men ut ifra det jeg klarer å lese ut ifra API'et så kan man sette posisjon på Top og bottom uavhengig av hverandre med kall til HUB også. Appen kaller jo huben 

API notes

The shadeData[].positions key can take on multiple states depending on the family of shade under control (see the shadeData[].type field). These examples are based on Sillhouette shades so not all of these values may apply to yours.

  1. The positions dict will only ever show you one type of posKind1: either 1 or 3. This is because the shade cannot physically exist with both shade and vane open (to any degree). Therefore one can make the assumption that if there is a non-zero position1 while posKind1 == 1, then position1 == 0 for the implied posKind1 == 3.
  2. The range of integer values for position1 depends on posKind1:
    • 0-65535 if posKind1 == 1
    • 0-32767 if posKind1 == 3

Shade fully open

"positions": {
    "position1": 65535,
    "posKind1": 1
}

Shade fully closed AND vane fully closed

"positions": {
    "position1": 0,
    "posKind1": 1
}

--- OR ---

"positions": {
    "position1": 0,
    "posKind1": 3
}

Shade fully closed and vane fully open

"positions": {
    "position1": 32767,
    "posKind1": 3
}

Set single shade

Updates the settings for a single shade

PUT /api/shades/<SHADE_ID>

// PUT body is raw JSON
{"shade":{"id":<SHADE_ID>,"positions":{"position1":32767,"posKind1":3}}}

Sample response, status=200

{
    "shade": {
        "id": 1694,
        "name": "TWFzdGVyIHNpZGU=",
        "roomId": 56192,
        "groupId": 19103,
        "order": 0,
        "type": 23,
        "batteryStrength": 170,
        "batteryStatus": 3,
        "positions": {
            "position1": 32767,
            "posKind1": 3
        }
    }
}

 

 

2 timer siden, Moskus skrev:

Har du et eksempel? :) 

Lokalt kall direkte til hub'en (håper jeg)?

Lokalt kall direkte til huben ja. 

Sånn det er nå har jeg forhåndsdefinert scener i appen. En for alle vinduer helt lukket, en for alle vinduer helt åpen, samme for hvert vindu, begge vinduene på rommet til ungene osv. Også åpent nede, åpent oppe, kun solskjerming på midten osv. Kan lage scener på alle mulige posisjoner. Alle scenene får en id, så kaller jeg denne med f.eks, hs.URLACTION("http://192.168.1.60/api/scenes?sceneid=1234","GET", "","").

 

Appen har en fin slidefunksjon hvor du kan dra gardinene fra toppen og fra bunn, fungerer stortsett ok, men skulle helst hatt denne i HStouch (Imperihome enn så lenge).

 

2 timer siden, Moskus skrev:

Home Connect stekeovner (da via Bosch, men det skal altså ikke ha noe å si) er nærmest i boks. Så noe integrasjon kommer nok. :) 

Ah spennende. Hvilke type hvitevarer går du for? Stekovn og oppvaskmaskin? 

Edit: du skrev jo stekovner :) takk

Endret av bio
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, iceball skrev:

Det er uten fjernkontroll for det vinduet?

Hva med Huben?

Ja, det er kun det vinduet.

 

Jeg bestilte solskjerming til 5 slike vinduer med motorisering og et med grep inni glass til verandadøren i stuen. Fikk litt rabatter på alt. (slo av 4000 på totalsummen:\)

 

Smartkit med app fra tilbudet 3215,- Dette inkluderte HUB, en Pebble og en RF extender.

36b14b50bf9b378b7c62c75deba6664b.jpg

 

Har også kjøpt en RF extender for hundrelappen på ebay, men har forsåvidt ikke trengt å ta denne i bruk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Moskus skrev:

Er det 433 MHz?

RFXtrx433 støtter noe Luxaflex...

 

Etter det jeg har klart å finne ut så er kommunikasjonen hub/fjernkontroll-motorer på 2,4ghz.

 

Tror det som er støttet av RFXtrx433 er noe annet Luxaflex har solgt (eller fortsatt selger). Har googla overalt for å finne ut av dette, og alt faller tilbake på API integrasjonen til hub mtp Powerview. (dette er egentlig amerikanske Hunter Douglas PowerView, som Luxaflex fører)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 11/09/2018 at 11:26, bio said:

 igjen @Moskus, skaff deg Powerview, og skaff deg Home Connect, så det blir noe Homeseer Plugins til disse! :)

+1

 

Har stekeovn, oppvaskmaskin, vaskemaskin og koketopp med Home Connect.

Og holder på å få priser på luxaflex med powerview til flere vinduer i nyhuset.

Så kan gjerne være testkanin om du trenger noen, @Moskus ?

 

Snakket med regionsjefen for Luxaflex her i midt-norge i min søken etter solskjerming som kan automatiseres. Og han var veldig på hugget at de skulle være åpne og aktuelle når det kom til smarthus og åpenhet/fleksibilitet.

 

1. via en HTTP REST API

2. API overført via en port/stik på bagsiden af hub

 

hhttp://tools.hde.nl/menc/luxaflex/concepts/PowerView/API/

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JohnMartin skrev:

Har stekeovn, oppvaskmaskin, vaskemaskin og koketopp med Home Connect.

Og holder på å få priser på luxaflex med powerview til flere vinduer i nyhuset.

Så kan gjerne være testkanin om du trenger noen, @Moskus ?

Må få det i hus selv først… ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Moskus skrev:

Hva krever LuxaFlex/PowerView av strøm (240V, 24V, 12V)?

Og hvor er strømtilkoblingen?

 

Jeg skal for alvor begynne å planlegge trekkerør... ;) 

 

Nja, mine er ikke koblet til strøm, kun med "battery wand", med tolv vanlige AA-batterier, til sammen 18V og ledning til motoren. Batteripakka er plassert diskret i en holder på motorskinnen, Ledningen fra batteripakka går inn på den siden du velger å ha motoren, helt inntil karmen.

Kan prøve å få tatt noen bilder senere i kveld, kanskje også se om jeg finner no eksakt spec vedr strømmen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, bio skrev:

Nja, mine er ikke koblet til strøm, kun med "battery wand", med tolv vanlige AA-batterier, til sammen 18V og ledning til motoren. Batteripakka er plassert diskret i en holder på motorskinnen, Ledningen fra batteripakka går inn på den siden du velger å ha motoren, helt inntil karmen.

Takk for informasjonen! Nyttig å vite, og det er kjekt at man kan velge side.

 

For meg er det ikke så aktuelt å ikke koble de til strøm, nå er det veldig enkelt for meg å legge opp trekkerør (i hht. anbudspapirene skal ALLE vinduer ha muliget for trekkerør til svakstrøm ;) ).  

 

 

17 timer siden, bio skrev:

Kan prøve å få tatt noen bilder senere i kveld, kanskje også se om jeg finner no eksakt spec vedr strømmen.

Ja takk! :D 

 

17 timer siden, bio skrev:

Fant dette i en amerikansk spec.

Ja, det høres vel ikke urimelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har @JohnMartin tips til hvor jeg skal legge ut en lavspenningskabel i karmen på dette vinduet? Hvor mange cm fra topp og hvor mange cm fra innerkarmen? Har tenkt å legge til rette for Luxaflex PowerView Duette gardin. Regner med å sette gardinet i den "ytterste" karmen (utforingen).

275420765_2018-11-0415_55_23.thumb.jpg.43d7325cc550f8a3b506cb4342c44cef.jpg

 

Jeg har kjøpt en løs 10 meters lavspenningskabel med to ledere som jeg har tenkt å legge løst bak vinduskarmen (i sprekken på bildet), og så ned på gulv og bort til stikkontakt. Ledningen blir da ikke omtrekkbar, og bare et lite hull øverst blir synlig der ledningen kommer ut (plasseringen av dette hullet jeg lurer på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal snike meg ut til en leverandør og plukke fra hverandre utstillingen deres hvis de ikke svarer meg, hadde jeg tenkt...
Hehe. Trenger du noe mer info kan jeg alltids ta noen flere bilder med ulike deler?

Sent fra min SM-N960F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått pristilbud fra lokal Luxaflex forhandler:
 

Her kommer priser på plisse som avtalt.

Kjøkken:
2 stk Duette type 7 m/motor  kr. 17568,-

sov nede:
1 stk Duette type 1 m/motor  kr.7009,-

loftstue:
2 stk Duette type 1 m/motor kr. 14018,-

Barnerom:
2 stk Duette type 1 m/ motor kr.14018,-
2 stk duette type 1 manuell    kr.12902,-
2 stk duett type 15 a manuell  kr. 5662,-

Hub kit  kr. 3215,-

Ble bare ca 75 000,- ?

Blir ikke full pakke i første omgang for å si det slik :P

 

Blir på kjøkken og så avventer vi å ser hva Ikea kommer med på nyåret for soverommene.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.