Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit oppdater til V1.92 med uoriginal kabel


Anbefalte innlegg

49 minutes ago, arneolav said:

Noe av problemet har vist seg å være forårsaket av feil på gulvsensor.

Ved måling viste én ca 8,3 kOhm, skal være 10.

Dette forårsaket at når  termostat var innstillt på 25°C fortsatte den å være innkoblet opp til ca 30°C. 

Men rimer dette, da?

Disse sensorene er NTC (negativ temperaturkoeffisient), dvs motstanden reduseres når temperaturen øker.

Typisk kurve for en slik (thermistor-linja):

image.png.f4b3d1a597c273a86d75139cd39e77fb.png

 

http://www.resistorguide.com/ntc-thermistor/

 

Skal bli interessant å høre hvordan termostaten responderer på mer motstand - den burde da tro at det er kaldere, og bare guffe på ennå mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, ArnieO skrev:

Men rimer dette, da?

Gjør nok ikke det.

 

1 time siden, ArnieO skrev:

Dette forårsaket at når  termostat var innstillt på 25°C fortsatte den å være innkoblet opp til ca 30°C. 

Det var et annet tilfelle. Har også en gulvføler på 11,3 kOhm den har det problemet.

...

Den jeg egentlig tenkte på her måtte være innstilt på 30°C for å oppnå ca 26°C

Da skulle teorien stemme.

 

1 time siden, ArnieO skrev:

Skal bli interessant å høre hvordan termostaten responderer på mer motstand - den burde da tro at det er kaldere, og bare guffe på ennå mer.

Det går nok bra, men blir en stund til, på hytta dette.

 

 

Endret av arneolav
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det noen som har en OpenZwave conf fil som passer med den ny 1.92 firmwaren?

Enheten får ny manufacturer ID

Type = 0x0003 ID = 0x0201

 

Denne er ikke registrert i databasen.

https://github.com/OpenZWave/open-zwave/blob/master/config/manufacturer_specific.xml

https://github.com/OpenZWave/open-zwave/tree/master/config/thermofloor

 

Jeg antar at man kan lage seg en egen ny fil, basert på noen elementer fra z-thrm2 (Heatit Thermostat TF 033) config filen?

 

mvh

PK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, paalkr skrev:

Er det noen som har en OpenZwave conf fil som passer med den ny 1.92 firmwaren?

Enheten får ny manufacturer ID

Type = 0x0003 ID = 0x0201

 

Denne er ikke registrert i databasen.

https://github.com/OpenZWave/open-zwave/blob/master/config/manufacturer_specific.xml

https://github.com/OpenZWave/open-zwave/tree/master/config/thermofloor

 

Jeg antar at man kan lage seg en egen ny fil, basert på noen elementer fra z-thrm2 (Heatit Thermostat TF 033) config filen?

 

mvh

PK

Jeg har modda litt med litt fra originalfilen, for termostaten og litt for ZThrm2. Basert på informasjonen tilgjengelig herfra og rapportert fra selve enheten, så endret jeg på innstillingen i zwcfg_0xXXXXXXXXX.xml. Stoppet OZW-prosessen, modda filen ved å fjerne alt som ligger mellom <node> og </node> og legge inn det som er under. Startet opp igjen, og nye entity ids kom inn og så videre. Det fungerer greit, men får ikke riktig tilbakemelding på temperatur inn i termostatkomponenten i Home Assistant. Det kan være at den bruker romføler som temperaturtilbakemelding. Det kan jeg leve med enn så lenge, så jeg driter litt i det. Er sikkert andre feil, da jeg ikke har lagt så mye tid i det. På denne måten slapp jeg å måtte endre i biblioteket, men ulempen er at man må gjøre samme øvelse neste gang det kommer inn en enhet med denne varianten.

 

BRUK PÅ EGET ANSVAR:

Spoiler

<Manufacturer id="19b" name="ThermoFloor AS">
	<Product type="3" id="201" name="Heatit Thermostat TF 021 FW 1.92" />
</Manufacturer>
<CommandClasses>
	<CommandClass id="49" name="COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL" version="1" request_flags="4">
		<Instance index="1" />
		<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="1" label="Internal sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="" />
		<Value type="decimal" genre="user" instance="2" index="1" label="External sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="" />
		<Value type="decimal" genre="user" instance="3" index="1" label="Floor sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="" />
	</CommandClass>
	<CommandClass id="64" name="COMMAND_CLASS_THERMOSTAT_MODE" version="1">
		<Instance index="1" />
		<Value type="list" genre="user" instance="1" index="0" label="Mode" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="3" size="0">
			<Item label="Off" value="0" />
			<Item label="Heat (Default)" value="1" />
			<Item label="Cool" value="2" />
			<Item label="Energy Heat" value="11" />
		</Value>
		<SupportedModes>
			<Mode index="0" label="Off" />
			<Mode index="1" label="Heat" />
			<Mode index="2" label="Cool" />
			<Mode index="11" label="Heat Econ" />
		</SupportedModes>
	</CommandClass>
	<CommandClass id="67" name="COMMAND_CLASS_THERMOSTAT_SETPOINT" version="1" request_flags="4" base="0">
		<Instance index="1" />
		<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="1" label="Heating" units="C" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="60" min="0" max="0" value="26.0" />
		<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="11" label="Energy Heat" units="C" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="60" min="0" max="0" value="22.5" />
	</CommandClass>
	<CommandClass id="96" name="COMMAND_CLASS_MULTI_INSTANCE/CHANNEL" version="1" mapping="endpoints">
		<Instance index="1" />
	</CommandClass>
	<CommandClass id="112" name="COMMAND_CLASS_CONFIGURATION" version="1">
		<Instance index="1" />
		<Value type="list" genre="config" instance="1" index="1" label="Operation mode" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="1" size="0">
			<Item label="Off" value="0" />
			<Item label="Heat" value="1" />
			<Item label="Cool" value="2" />
			<Item label="Energy save heat" value="11" />
		</Value>
		<Value type="list" genre="config" instance="1" index="2" label="Sensor mode" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="1" size="0">
			<Help>Set sensor mode</Help>
			<Item label="F - Floor sensor" value="0" />
			<Item label="A - Internal room sensor" value="1" />
			<Item label="AF - Internal room sensor and floor sensor" value="2" />
			<Item label="A2 - External room sensor" value="3" />
			<Item label="P - Power regulator" value="4" />
			<Item label="FP - Floor sensor and power regulator" value="5" />
		</Value>
		<Value type="list" genre="config" instance="1" index="3" label="Floor sensor type" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="0">
			<Item label="10k ntc" value="0" />
			<Item label="12k ntc" value="1" />
			<Item label="15k ntc" value="2" />
			<Item label="22k ntc" value="3" />
			<Item label="33k ntc" value="4" />
			<Item label="47k ntc" value="5" />
		</Value>
		<Value type="short" genre="config" instance="1" index="4" label="DIFF l. Temperature control Hysteresis" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="3" max="30" value="5">
			<Help>3-30 (0,2C - 3.0C)</Help>
		</Value>
		<Value type="short" genre="config" instance="1" index="5" label="FLo: Floor min limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="50">
			<Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
		</Value>
		<Value type="short" genre="config" instance="1" index="6" label="FHi: Floor max limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="400">
			<Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
		</Value>
		<Value type="short" genre="config" instance="1" index="7" label="ALo: Air min limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="50">
			<Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
		</Value>
		<Value type="short" genre="config" instance="1" index="8" label="AHi: Air max limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="400">
			<Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
		</Value>
		<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="9" label="PLo: Min temperature in Power Reg Mode" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="9" value="0">
			<Help>0-9. Min temperature in Power Regulator Mode (setting 2. Temperature sensor - P)</Help>
		</Value>
		<Value type="short" genre="config" instance="1" index="10" label="CO mode setpoint" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="210">
			<Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
		</Value>
		<Value type="short" genre="config" instance="1" index="11" label="ECO mode setpoint" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="180">
			<Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
		</Value>
		<Value type="short" genre="config" instance="1" index="12" label="P setting" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="10" value="2">
			<Help>0-10</Help>
		</Value>
		<Value type="short" genre="config" instance="1" index="13" label="COOL setpoint" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="180">
			<Help>Only if cooling is enabled. 50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
		</Value>
		<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="14" label="Room sensor calibration" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="40" value="0">
			<Help>Temperature correction 0 - 4.0C (Default: 0). For positive value 40 = 4.0C. Negative value is not working (Adjust negativ calibration on thermostat)</Help>
		</Value>
		<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="15" label="Floor sensor calibration" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="40" value="0">
			<Help>Temperature correction 0 - 4.0C (Default: 0). For positive value 40 = 4.0C. Negative value is not working (Adjust negativ calibration on thermostat)</Help>
		</Value>
		<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="16" label="External sensor calibration" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="40" value="0">
			<Help>Temperature correction 0 - 4.0C (Default: 0). For positive value 40 = 4.0C. Negative value is not working (Adjust negativ calibration on thermostat)</Help>
		</Value>
		<Value type="list" genre="config" instance="1" index="17" label="Temperature display" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
			<Help>Show setpoint or calculated temperature on display(</Help>
			<Item label="Display setpoint temperature" value="0" />
			<Item label="Display calculated temperature" value="1" />
		</Value>
		<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="18" label="Button brightness - Dimmed state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="50">
			<Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
		</Value>
		<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="19" label="Button brightness - Active state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="100">
			<Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
		</Value>
		<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="20" label="Display brightness - Dimmed state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="50">
			<Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
		</Value>
		<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="21" label="Display brightness - Active state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="100">
			<Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
		</Value>
		<Value type="short" genre="config" instance="1" index="22" label="Temperature report interval" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="32767" value="60">
			<Help>0 (Report disabled) 1-32767 (1 - 32767 seconds)</Help>
		</Value>
		<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="23" label="Temperature report hysteresis" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="1" max="100" value="10">
			<Help>0-100 (0.1C - 10C)</Help>
		</Value>
	</CommandClass>
	<CommandClass id="133" name="COMMAND_CLASS_ASSOCIATION" version="1" request_flags="2">
		<Instance index="1" />
		<Associations num_groups="2">
			<Group index="1" max_associations="1" label="Lifeline" auto="true" multiInstance="true">
				<Node id="1" />
			</Group>
			<Group index="2" max_associations="8" label="On/Off control" auto="false" />
			<Group index="3" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - Internal sensor" auto="false" />
			<Group index="4" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - External sensor" auto="false" />
			<Group index="5" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - Floor sensor" auto="false" />
		</Associations>
	</CommandClass>
	<CommandClass id="142" name="COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL_ASSOCIATION" version="1" request_flags="2" ForceInstances="true">
		<Instance index="1" />
		<Associations num_groups="0">
			<Group index="1" max_associations="1" label="Lifeline" auto="true" multiInstance="true">
				<Node id="1" />
			</Group>
			<Group index="2" max_associations="8" label="On/Off control" auto="false" />
			<Group index="3" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - Internal sensor" auto="false" />
			<Group index="4" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - External sensor" auto="false" />
			<Group index="5" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - Floor sensor" auto="false" />
		</Associations>
	</CommandClass>
</CommandClasses>

 

 

Håper dette hjelper litt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det var min plan også, å lage en egen fil basert på innhold fra de to andre. Jeg har ikke noe imot å inkludere termostatene på nytt, så jeg vil nok gå for å utvide zwave databasen med nødvendig xml-fil for den nye enhets-IDen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 8.35, paalkr skrev:

Enheten finnes i cd-jackson sin database, og der kan man eksportere til OpenZwave format

https://www.cd-jackson.com/index.php/zwave/zwave-device-database/zwave-device-list/devicesummary/896#

Har sett litt nærmere på denne, og er ikke helt overbevist om at denne er riktig. Ser feil her og der (som at sensor modes har units "Ohm", f.eks.)

 

Var også ganske annerledes format på xml enn fra registeret. Jeg dreit i den, jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Måtte bare dele med dere min DIY-heatit firmware update kabel....

Brukte en enkel Silabs cp brett fra onkel Ali.

4x dupoint tråder.

og endte opp med å bruke header som følgte med en D1 mini ESP8266 microcontroller, også fra onkel Ali.

 

Bøyde pinnene på headern litt slik at den satt passelig godt inn i heatit enheten.

Lengden på pinnene ble akkurat slik den er når man lodder vanlige headers på et brett, stakk litt under enhetens hovedkort når den var koblet til.

Småbøyde pinnene passet på at de ikke kom ut uten å man måtte dra litt til, altså ingen fare for at kabelen datt ut under oppdatering (har brent meg flere ganger på andre type utstyr).

 

For de som er nyskjerrig så brukte jeg en blå usb kabel... ??

 

 

Image 2.jpeg

Image 3.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, paalkr said:

Har denne på vei fra Ali

https://www.aliexpress.com/snapshot/0.html?spm=a2g0s.9042647.6.2.4a8d4c4dPkQshn&amp;orderId=97830586188741&amp;productId=32694152202

og planlegger med å gjøre det samme selv. Betale 600 Nok for originalkabel er i alle fall helt utelukket :)


Eneste ulempen... jeg har fibaro, ooog det finnes ikke device template for 1.95v så man må manuelt legge inn parameterne om man vil endre innstillinger fra fibaro hc :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, antonkristensen skrev:


Eneste ulempen... jeg har fibaro, ooog det finnes ikke device template for 1.95v så man må manuelt legge inn parameterne om man vil endre innstillinger fra fibaro hc :/

 Det er jo litt kjipt. Jeg bruker Domoticz, som igjen bruker Openzwave under panseret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, paalkr said:

 Det er jo litt kjipt. Jeg bruker Domoticz, som igjen bruker Openzwave under panseret.

 

Ja Fibaro burde absolutt slippe litt taket og slutte å late som de er Apple og slippe folk litt mer inn på systemet sitt og integrere flere moduler + gjøre hc kompatibel med andre sentraler slik at man kan kontrollere alt fra en plass... da hadde de hadd et mye bedre og mere interesant platform!, jeg solgte nesten fibaro utstyret mitt for ikke så lenge siden pga manglende funksjonsoppdateringer og moduler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, antonkristensen skrev:

 

Ja Fibaro burde absolutt slippe litt taket og slutte å late som de er Apple og slippe folk litt mer inn på systemet sitt og integrere flere moduler + gjøre hc kompatibel med andre sentraler slik at man kan kontrollere alt fra en plass... da hadde de hadd et mye bedre og mere interesant platform!, jeg solgte nesten fibaro utstyret mitt for ikke så lenge siden pga manglende funksjonsoppdateringer og moduler...

Du kan integrere Fibaro inn i Home assistant.

https://www.home-assistant.io/components/fibaro/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, baronKanon said:

Du kan integrere Fibaro inn i Home assistant.

https://www.home-assistant.io/components/fibaro/

 

Har sett på det, tenker jeg skal få meg ikea trådfri til sånne smådings, lamper og slik drit som fruen vil ha stående rundt om kring... da må jeg over til noe som h-a, prøvde å starte en docker container med h-a for ikke så lenge siden men følte jeg ikke fikk så mye interaktivt der, akkurat på dette feltet så vil jeg ha mest mulig gui, og kun skrive koder om jeg absolutt må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
On 03/05/2019 at 11:21, paalkr said:

Har oppdatert en PR på GitHub med oppsett som for meg funker 100%
https://github.com/OpenZWave/open-zwave/pull/1758

 

Hei,

Er det noen som har testet denne i Home Assistant?

Har jeg forstått det riktig at prosedyren er:

 

1. fjerne inkludert node (er nå lagt til med fw 1.92)

2. stoppe hass

3. legge til innholdet i xml i bunn av fil zwcxxx.xml

4. starte hass

5. inkludere på ny

 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det til.

Endte med å laste ned  openzwave config folder. configurere folder under zwave section in configuration.yaml. Legge til custom fil for v1.92.

Mer info her: https://community.home-assistant.io/t/z-wave-thermostat-heatit-mutireg-status-feedback-energy/35840/24

 

Det jeg savner er at climate entity ikke er linket til switch entity slik at den faktisk viser idle eller heat, som feks generic thermostat gjør.

Noen som har noen tips til å få de til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, kjetilsn skrev:

Fikk det til.

Endte med å laste ned  openzwave config folder. configurere folder under zwave section in configuration.yaml. Legge til custom fil for v1.92.

Mer info her: https://community.home-assistant.io/t/z-wave-thermostat-heatit-mutireg-status-feedback-energy/35840/24

 

Det jeg savner er at climate entity ikke er linket til switch entity slik at den faktisk viser idle eller heat, som feks generic thermostat gjør.

Noen som har noen tips til å få de til?

Hvis idle og heat er attributter, kan du jo lage deg en templatesensor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kjetilsn skrev:

Fikk det til.

Endte med å laste ned  openzwave config folder. configurere folder under zwave section in configuration.yaml. Legge til custom fil for v1.92.

Mer info her: https://community.home-assistant.io/t/z-wave-thermostat-heatit-mutireg-status-feedback-energy/35840/24

 

Det jeg savner er at climate entity ikke er linket til switch entity slik at den faktisk viser idle eller heat, som feks generic thermostat gjør.

Noen som har noen tips til å få de til?

Forresten: får du ut temperaturene i egne entities?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, baronKanon said:

Hvis idle og heat er attributter, kan du jo lage deg en templatesensor

Takk for tips.

Men jeg tenker mer på å få det som en del av thermostatkortet som vist under. 

Dette er homassistant sin generic thermostat, eksempelet under bruker en wall plug og en ekstern temp sensor. Du ser det viser grønn farge der varme er på. I tillegg endrer den status fra "idle" til heating.

 

 

Capture.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, baronKanon said:

Hmm. Nesten så jeg må fjerne den fra systemet og legge til igjen, da?!?!

 

Får nemlig 0.0°C på både internal og floor sensor, som begge er tilkoblet.

 

Jeg har internal og eksternal på denne, ikke floor:

 

Capture2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.