Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvilken sentral/gateway bør jeg velge?


autopjotr

Spørsmål

Hei!

 

Jeg har nettopp overtatt en ny bolig, og i den forbindelse har det oppstått et akutt behov for hjemmeautomasjon! :-) 

 

Jeg er helt ny på området, og ønsker tips til valg av sentral eller gateway.

 

I grove trekk har jeg følgende behov:

  • Varmestyring: jeg har varmekabler i omtrent alle rom - og tenker å bytte ut 10 tradisjonelle termostater (hvorav flere har eksterne romfølere). Jeg har kjøpt inn Heat-it TRM2 som går på Z-wave for dette. Ønsker å kjøre program (dag, natt-senking), fjernstyring av temperatur og eventuelt senking basert på hjemme-borte-modus. I tillegg har jeg en Fujitsu varmepumpe som jeg gjerne skulle ha kjørt på et regelsett, for styring av temperatur og effekt. 
  • Ventilasjon: jeg har Vallox ventilasjon. Her ønsker jeg primært å kunne stille opp og ned effekttrinn, som det er hele 8 av på denne typen... Jeg har ikke CO2-måler fra Vallox, men jeg har noen Netatmo-målere som fungerer fint til CO2-måling. En eventuell kobling mellom CO2-måling her og effekttrinn hadde vært veldig elegant.
  • Røykvarsler: jeg måtte bytte ut samtlige røykvarslere i huset, og kjøpte inn Fibaro sine (versjon 2). Disse går også på z-wave. 
  • Lysstyring: jeg har en rekke Philips Hue-lamper som jeg styrer greit via Hue-appen i dag. Om jeg først har en sentral i hus, tenker jeg det er fornuftig å innlemme disse i den, slik at alt kan styres mer helhetlig (hjemme-borte-modus etc)

 

Utover dette ser jeg for meg å kanskje installere smarte dørlåser etterhvert, samt eventuell overvåking (video, bevegelse).

 

Hovedspørsmålet mitt er hvilken sentral jeg bør velge - og jeg tar i mot alle tips relatert til system! Jeg har sett litt på HomeSeer, Futurehome og Fibaro sitt.

 

Videre - og konkret for produktene nevnt ovenfor, har jeg følgende spørsmål:

  • Fibaro røykvarsler: kan disse kommunisere på z-wave med hverandre slik at alle røykvarslere i huset går av dersom én detekterer brann? Dette ville vært fordelaktig dersom jeg installerer røykvarslerne før jeg har fått en gateway i hus - samt eventuelt etterpå dersom gateway mister strøm i et branntilfelle.
  • Heatit TRM2: hvordan linkes denne opp til gateway? Jeg spør i hovedsak fordi jeg skal ha elektriker til å montere disse, og tenkte å linke dem opp mot mitt system når jeg får en gateway i hus. Gjennomførbart, eller bør dette gjøres samtidig som den installeres?
  • Tips til utstyr/komponent for styring av ventilasjon samt varmepumpe?

 

Takk for alle innspill, samt et nyttig forum!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
4 timer siden, autopjotr skrev:

Hovedspørsmålet mitt er hvilken sentral jeg bør velge - og jeg tar i mot alle tips relatert til system! Jeg har sett litt på HomeSeer, Futurehome og Fibaro sitt.

Dette forumet begynner å bli stappet med tråder som alle spør om det samme.

... som f.eks. her og her.

 

Ikke at det gjør noe, men her er det nok "en oppgave som overlates til leseren". ;)

Jeg liker HomeSeer, det vet alle. Mer fleksibelt og avansert, men likevel relativt enkelt får du nok ikke.

 

4 timer siden, autopjotr skrev:

Fibaro røykvarsler: kan disse kommunisere på z-wave med hverandre slik at alle røykvarslere i huset går av dersom én detekterer brann?

Nei, de kan ikke det. :(

(Gjør dem ganske utelukket av den grunn, spør du meg)

 

4 timer siden, autopjotr skrev:

Heatit TRM2: hvordan linkes denne opp til gateway?

Det gjør du etter montasje. :) 

 

4 timer siden, autopjotr skrev:

Tips til utstyr/komponent for styring av ventilasjon samt varmepumpe?

Tja... det er nok mulig, men om du finner ferdige løsninger er muligens mer tvilsomt: https://github.com/yozik04/vallox_websocket_api

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0




  • Tips til utstyr/komponent for styring av ventilasjon samt varmepumpe?

  •  
     


    Styring av varmepumpe kan du gjøre med Sensibo eller AirPatrol.
    Jeg har sistnevnte som jeg styrer via app eller IFTTT via min sentral.
    Denne løsningen er så som så, tror jeg heller hadde valgt Sensibo om jeg skulle kjøpt på nytt, men må sjekkes om denne kan knyttes opp mot andre tjenester eller kun via app.

    Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Bli med i samtalen

    Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

    Gjest
    Svar på spørsmålet...

    ×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

      Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

    ×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

    ×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

    ×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

    ×
    ×
    • Opprett ny...

    Viktig informasjon

    Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.