Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Best måte å integrere en analog input


sbaa

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har dere noen ideer til enklest mulig måte å integrere en analog inngang i Home Assistant? 

Sensoren jeg ønsker å integrere er følgende: https://www.westsystem.no/p/11202/tankgiver-s5---wema

Denne har måleområde fra 0 til 180 Ohm. 

Giveren skal måle vannivået i en bekk på naboen sin tomt. Bekken går inn i ett rør som fortsetter under min tomt, og innløpet har en lei tendens til å tette seg med lau, søppel osv. Og vannet kommer da som en foss ned på min tomt.. Vil derfor lese av vanninået i HASS, og ha mulighet for varslinger ved høyt vannivå. -Slik at jeg kan ordne opp i innløpet før det går galt. Ønsker med fordel å lese av en analog verdi, så jeg hele tiden har kontroll på nivået.

 

Jeg har vært litt inne på tanken med å bruke en Arduino med ESP8266 wifi modul. Og MQTT eller aRest til å få verdien inn i HASS. Men ettersom dette må settes opp ute, kreves det fort en litt stor boks osv. (estetisk).

 

Finnes det noen enklere eller bedre måte å få dette til på? Noen som har noen ideer? Er selvsagt åpen for å benytte andre givere, men de må helst ha litt stort måleområde, opptil 1m. 

Det hadde vært en fordel å fått dette inn på Z-wave nettverket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få fatt på en giver som har på 4- 20mA "utgang", f.eks. denne eller lignende.

Da kan du ha elektronikken inne i huset og bare legge en 2 leder kabel frem til nivåmåleren i bekkefaret.

Må ha eget Shield for å måle dette på Arduino, f.eks. dette eller lignende.

 

Finnes ufattelig mange varianter av sensorer på 4- 20mA, så det er bare å velge på eBay, DX, eller andre mer eller mindre lugubre nettbutikker.

Kan selvfølgelig også handle hos RS components eller efadistrelec om du heller ønsker det. 

 

Bare ett forslag.......

 

Kjapp innføring i hovedprinsippet bak 4- 20mA måle system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk!

 

God ide å benytte trykktransmitter. Kan forsåvidt benytte en 250 Ohm motstand over strømsignalet og konvertere dette til 1-5V, så kommer man unna shieldet. 

 

Det jeg lurer mest på er hvilken metode som er best for å integrere dette til HASS? Er Arduino veien å gå, eller finnes det andre produkter som kan håndtere dette enklere? Eks. Z-wave etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.