Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Valg av wifi-varmeovn


kvisle

Anbefalte innlegg

Hei! Dette er min første post her.

 

Jeg trenger å skaffe nye varmeovner hjemme, og vil veldig gjerne ha noe som kan styres med hjemmeautomasjonsopplegget mitt (OpenHab-basert, og jeg programmerer gjerne selv).

 

Jeg har sett at en norsk aktør selger varmeovner som kan styres med app (Mill), men det er implementert på en slik måte at styringen går via en server på internett. Jeg ønsker at så mye som mulig av hjemmeautomasjonen min styres via nettverk jeg har kontroll på, så en ovn som har et lokalt grensesnitt vil være å foretrekke.

 

Jeg regner med at det er flere her som styrer panelovner og lignende med en eller annen form for automasjon - hvordan har dere løst det, hvorfor har dere løst det slik, og hva ville dere gjort annerledes om dere skulle endret på det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16/09/2018 at 22:12, kvisle said:

 

Er det noen som har lykkes med å bruke dette API'et direkte, eller for øvrig har erfaring med disse ovnene?

 

Jeg har brukt Nobø/Glem Dimplex ovner i flere år. Riktignok med separat controller/gateway/Nobø Energy Control.
Tilnærmet 100% feilfritt. Anbefales.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
12 hours ago, kvisle said:

@Ronny, jeg har kjøpt meg Nobø Eco Hub og noen Nobø Connect-ovner - min opplevelse hva angår feil ligner ikke det du beskriver i det hele tatt.

 

Har du lyst til å kaste lys over hva slags utstyr du har?

 

Hei @kvisle

 

De få gangene jeg har hatt trøbbel, er når serveren til Nobø går ned, men det er veldig sjeldent jeg har opplevd de årene jeg har hatt dette.

Om jeg er i huset/hytta virker alt som før selv om server er nede, men jeg får da ikke tilgang via App. Derfor har jeg alltid Nobø Switch i tillegg for evt. overstyring.

Man kan alltids også trykke på knappene på selve ovnene, som i gamle dager så jeg anser ikke det som noe problem,

 

Mitt utstyr er som følger.

Grunnutstyr:

Start med 1x NOBØ Hub. Med denne tilkoplet kablet nett har du styring via gratis App, Nobø Energy Control.

Jeg valgte deretter panelovner fra Nobø, men bruk gjerne Glen Dimplex utvalget da det er samme sak.

Personlig valgte jeg panleovner uten styringsenhet, da jeg ettermonterte denne selv. (Klipset på). Dette for å få de jeg ville ha som passet med Nobø Hub.

Jeg valgte Nobø Front, ovner  med NCU 2R styringsenhet.

 

Se linker:

https://www.glendimplex.no/loesninger/noboe-energy-control/

https://www.glendimplex.no/produkter/noboe-front/c-85

https://www.glendimplex.no/produkter/xx-noboe-kontrollenheter-for-ovner-xx/80310002/noboe-ncu-2r/c-93/p-321

 

 

Kjekt å ha.

Nobø Switch - for lett betjene/overstyre automatikk uten bruk av telefon

Nobø Sense på dør/vindu. Slippe å fyre for kråka

 

Kanskje ikke for oss som har masse andre "smarte" muligher, men for andre som kan tenke seg en "Nobø Only" løsning :)

https://www.power.no/hjem-og-fritid/varmeprodukter/tilbehoer/noboe-rce-700-radio-reciever/p-212698/

 

 

Hva slags feil er det du konkret opplever ?

 

 

 

 

Endret av Ronny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gjenomgående liste.

 

Feilene jeg har opplevd har vært relatert til Eco hub og app.  Jeg har brukt en del tid på å feilsøke dette på nettverksnivå, og har kommet frem til at det sannsynligvis er en kombinasjon av feil på Eco hub fra fabrikanten (den leverte data som fikk app'en til å crashe), samt et par bugs i app'en som jeg har meldt til Glen Dimplex.

 

Jeg har gitt de en del informasjon som jeg håper er nyttig for de, og det ser ut som jeg får tilsendt en ny hub.

 

Når det er sagt fikk jeg faktisk hub'en til å spille sammen med app'en etter å ha jobbet litt direkte mot den med API'et først -- men den vil fortsatt ikke oppdatere seg over internett.  Det jeg ser er at den gjør et DNS-oppslag (som den får svar på) mot serverene til nobø, og gjør deretter ingen forsøk på å koble seg til disse på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.