Gå til innhold
  • Bli medlem
L1llr

Trådløse veggbrytere for lys

Anbefalte innlegg

Hei! Vil først presisere at eg har prøvd å googla meg fram til eit svar på dette før eg lagde denne posten, men der er so alvorlig mykje informasjon å finne på det som sikkert er eit enkelt svar for den som kan dette feltet. 

Eg pussa opp huset for 3-4års tid sidan og installerte nexa dimmere i alle spotlights på stue og kjøkken. Samt eit par punkt til taklampe. 
Dette er totalt 8 forskjellige punkt som er programerte inn på ein nexa fjernkontroll som vi har brukt sidan det vart installert. 

Det eg lurer på er om det er mulig å kjøpe trådlause brytarar som går på batteri som man kan lime/skru på veggen, som man enkelt kan programere til dei forskjellige punkta? 

Det er som regel ein "setting" av lys som vi brukar heile tida, og eg kunna ha tenkt meg å hatt denne på ein fast brytar so vi slepp å leite etter kontrollen hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
37 minutter siden, L1llr skrev:

Det eg lurer på er om det er mulig å kjøpe trådlause brytarar som går på batteri som man kan lime/skru på veggen, som man enkelt kan programere til dei forskjellige punkta? 

NEXA WTE1 evt WTE2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar :) 

Har hørt at det er mulig å få tak i ein trådløs sender/mottager som registrerer alle punkt slik at man kan programere dette via pc. 
Du har vel ikkje tilfeldigvis erfaring med dette ogso? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
29 minutter siden, L1llr skrev:

Har hørt at det er mulig å få tak i ein trådløs sender/mottager som registrerer alle punkt slik at man kan programere dette via pc. 
Du har vel ikkje tilfeldigvis erfaring med dette ogso? 

Dette er selvfølgelig mulig! :)

Vi er mange her som gjør det. 

Enten kan du bruke Telldus Live som @arneolav liker eller så kan du kjøpe en RFXtrx433E og velge mellom mange programmer, som bl.a. kan kjøre på en Raspberry Pi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, L1llr skrev:

Som #Moskus nevner, benytter jeg Telldus og er godt fornøyd med det for styring av lys & varme hjemme og på hytta. 

For å komme i gang med Telldus, se her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Rune M. Andersen
      3D-printet adapter for Philips Hue-dimmer, som passer både ELKO RS16 og ELKO Plus dekk/kombinasjonsrammer.

Bruker to plasser og kan f.eks. brukes til å montere dimmer sammen med eksisterende bryter, ved å bytte fra enkel til 3-hullramme. Andre kombinasjoner er også mulig, så lenge man har to sammenhengende ledige plasser.

Plass til to 15 mm magneter som limes inn fra baksiden. Magnetene fra den originale festeplaten kan gjenbrukes. Adapteren klipses på plass i rammen. Lim, tape eller skruer er ikke nødvendig.

Jeg lager også en variant med forsenkede 3 mm skruehull.
      Denne er nyttig hvis:
      - veggen er ujevn slik at rammen ikke blir liggende pent inntil.
      - adapter + ramme skal brukes som blindlokk (6 cm hullavstand, passer standard veggbokser med vridbar festering).
      - adapter + ramme skal monteres direkte på veggen.

Husk i så fall å spesifisere at du vil ha skruehull ved bestilling

Eksempel på rammer:
      https://www.elektroimportoren.no/kombinasjonsplate-3-hull-rs16-l573-hvit-elko/1411703/Product.html?Event=pathlist
      Clas Ohlson og Jula fører også ELKO-rammer.

Etter å ha testet flere forskjellige plastfabrikanter, blir nå alle adaptere laget i en farge som ligger veldig nærme RAL 9010, som er fargen ELKO bruker.
      Jeg vektlegger best mulig overflatefinish, og god passform når jeg designer og printer. Alt 3D-printes på en Original Prusa i3 MK2.

Kjøper betaler frakt. Varen sendes i boblekonvolutt.
      Kan alternativt hentes på Frei i Kristiansund.

Fraktpriser:
      - 1 stk: 30 kr
      - 2-5 stk i samme konvolutt: 60 kr
      Forhåndsbetaling via Vipps.

OBS:
      - Philips Hue dimmer, magneter eller ELKO-ramme medfølger ikke.

• Av kebabkongen
      Hei! Jeg er midt i oppussingen av en halv tomannsbolig (ca. 130 kvm), og plutselig hastet det visst litt med å velge løsninger for styring av lys og varme. Setter derfor stor pris på raske svar

Legger Flexwatt gulvvarme i alle rom, og skal ha LED downlights i de fleste rommene (ca. 50 downlights totalt). Tiden er nå kommet for å velge både type LED downlights, styring av disse, samt styring av gulvvarmen. Er helt grønn på området, men elektriker har gitt meg noen tips til hva vi kan velge. Det jeg ønsker er å kunne styre lys og varme fra en mobil-app (soner, scener, basert på dagslys/natt, osv), gjerne i et system som ikke er proprietært, slik at vi kan kople sammen flere ting senere hvis vi ønsker å "smarte opp" huset ytterligere. Elektriker har sendt meg noen lenker til alternativer, basert på at jeg ba om en løsning som både gjør det mulig å justere lys/varme fra dimmer på vegg og fra appen (siden vi ofte har besteforeldre på besøk som ikke er så teknisk kyndige og gjerne heller vil styre slikt fra veggen som de er vant til). Det jeg vegrer meg litt for er å ende opp med en app for gulvvarmen og en for lysene, og så i fremtiden måtte bruke andre apper for andre smarte ting vi evt skaffer oss på sikt. Her er forslagene elektrikeren har sendt, og som jeg lurer på om kan funke eller bør revurderes fordi de ikke kan snakke sammen med andre systemer:

LED downlights - Alfa LED Warmdim 10W Matt Hvit IP44:
      https://www.elektroimportoren.no/alfa-led-warmdim-10w-matt-hvit-ip44/3234644/Product.html
      (han har også nevnt Philips Hue-downlights som alternativ)

WiDim veggdimmer for lyset:
      https://www.unilamp.no/produkt/widim-veggdimmer/
      https://www.elektroimportoren.no/widim-250-dimmer-2-250w/1405970/Product.html

Danfoss ECtemp smart wifi-termostat for gulvvarmen:
      https://www.elektroimportoren.no/danfoss-ectemp-smart-wi-fi-termostat-svart/88L1143/Product.html

For øvrig kanskje verdt å nevne at vi har Sonos Beam og en del Sonos One som skal plasseres rundt omkring i huset, samt at vi vurderer å installere Yale Doorman etter hvert. Om noen år kan det bli aktuelt med elbil-lading i garasjen...

Setter stor pris på raske tips til hva vi bør velge. Tror det bør satses på en løsning som er lett å administrere rett ut av boksen og ikke krever for mye av oss nå i starten (men der muligheten for oppskalering i fremtiden er til stede). Bør vi ellers trekke andre ledninger/rør nå som vegger settes opp osv, så hyl ut. I utg.punktet er det elektriske nå kun trukket mtp downlights over alt, og kontakt for Getbox i stua.

• Av hflatoey
      Hei,

Har kjøpt 33 led downlights (skal ikkje ha alle på samme kurs) men er litt usikker på hvilken dimmer eg skal gå for... 

Har lest litt om Fibaro Walli Dimmer men blir ikkje heilt klok, har eg forstått det rett at den vil virke heilt som ein vanlig dimmer (uten hjul vel å merke) hvis smarthus-systemet er nede f.eks?

Er det noen forskjell fra ett konvensjonelt anlegg med Fibaro dimmer 2 bak ein bryter utenom pris?
    • Av Cato
      Hei.

Vi bygger nytt og jakter på den beste smarthusløsningen. Har lenge snust på disse smartdimmerne fra Elko, men har dårlig erfaring med den jeg installerte for å teste med. Helt random om den lar seg parre opp eller ikke. 

Derfor lurer jeg nå på å bruke impulsbryter med Fibaro Dimmer 2 250W FGD-212 i bakkant. Er det noen som har erfaring med dette og Homey 2?

• Av Kropling
      Hei!

Jeg har fått installert, av autoriserte elektrikere, en Fibaro Dimmer 2 med en dobbel impulsbryter i front. Gav beskjed om at den ene bryteren skulle kobles mot S1 og den andre mot S2. S1 fungerer som forventet og dimmer lokal last, men problemet mitt er at jeg ikke forstår hvordan S2 skal brukes.

Jeg ser at dimmeren har laget to brytere som jeg kan se i Home Assistant, light.fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level og light. fibaro_system_fgd212_dimmer_2_level_2. Den ene går av på i tråd med min bruk av bryter koblet til S1, mens den andre kan jeg ikke se endrer status når jeg bruker bryteren koblet til S2.

Mitt spørsmål er da som følger: Er det noen parametere som må konfigureres for at S2 skal fungere som jeg ønsker? Eller noe annet jeg har misforstått? Jeg vil nødig ringe de tilbake med påstand om feilkobling før jeg har utelukket at jeg har gjort noe feil.

(Vet det har vært oppe før om Fibaro Dimmer 2 og S2, men i den tråden virker det forutsatt man ser en endring etter hvert som S2 blir brukt.)
  • Opprett ny...