Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmekabler effektivitet/lønnsomhet på oppvarming?


Anbefalte innlegg

Noen som har gjort noe testing på det? Nå som jeg har heatit v2 som styrer varmekabler også for stue, kjøkken og spisestue har jeg fått fulgt litt med på forbruk. Gulvvarme virker som en ganske ulønnsomt metode for oppvarming av større arealer enn et typisk bad/rom? Vet at varmekabler ikke er ment som hovedoppvarming, men greit å se at man får litt igjen for strømmen man bruker at det hjelper å holde temperaturen.

På bad, vaskerom og gang ser jeg det bruker ganske lite strøm og får bra med varme i rommene. Men for stue, kjøkken og spisestue virker det som man fyrer mest opp for kråka og musene under bakken :P 

Er nok variasjon her på type varmekabler som varmefolie osv. Har selv varmekabler som er nedstøpt og parkettgulv. Tar fort 3-4 timer før man kjenner litt lunk i gulvet med ca 3500 watt som står på, fordelt over ca 70m2.
Testet å ha på varmekablene noen dager og virker som man får lite varme igjen for pengene man bruker på strøm, med tanke på varme i rommet. De sliter med å holde ok romtemp selv om de står på konstant og det er 8-12 grader ute. Virker også som de har liten innvirking på hvor mye annen oppvarming på være på for å ligge på en innetemp på rundt 21-22 grader.
Varmepumpa varmer opp stua, kjøkken og spisestue samt resten av huset raskt på ca 15-20min på maks effekt uten problem for en brøkdel av strømforbruket. Selv en vanlig ovn på 2200watt jeg har varmer opp nevnte arealet mye mer effektivt. Så huset er lett å varme opp bare ikke med varmekablene. Huset begynner jo å bli noen år (bygd i 98) men virker å være greit isolert for holder godt på varmen. 

Så er det beste å bare fortelle dama å ta på seg noen tjukkere sokker og la være  å bruke varmekablene der helt? Virker mest som en dyr luksus bare for at man skal ha bitte litt lunk på beina.
Er det noe kreativ markedsføring det leverandørene av gulvvarme sier, at det en effektiv måte til å varme opp på også eller er det bare hos meg det er dårlig isolert under. Så mye av varmen forsvinner ned i bakken? Har brukt kablene lite tidligere også siden jeg merket fort selv uten overvåking av forbruk at det gikk mye strøm til liten nytte. 

Skal gjøre litt mer testing på dette når det blir kaldere. For har bare prøvd de over noen dager så har ikke godt nok grunnlag enda til en konklusjon siden gulvvarme spesielt over større flater er en ganske treg varmekilde. Hadde vært kjekt å høre andre sine erfaringer spesielt på varmekabler over større areal som har ganske liten effekt pr m2.

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med effekten av varmekablene ellers i huset som bad/vaskerom, soverrom og gang. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme oppfatning. Har Z-TRM2 i stue, gang og bad. Stua drar nesten 3000W når den står på. Gangen og badet ligger på 650W/750W. Arealet er såklart større i stua, men som du sier så blir det fortere varmt med varmepumpa. Blir nok til å kjøre varmepumpa som vanlig i stua og supplere med gulvvarme om det blir kaldere enn -15C.

 

Gang på uansett stå på mtp hva man drar inn av vann/snø om høst/vinter, og badet gir seg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles med varmekabel og andre elektriske varmeløsninger er at all energi tilført blir  til varme, ergo er det ikke noe forskjell på panelovn, vifteovn, varmkabel, osv. Varmepumper er jo selvfølgelig ikke i denne kategorien. Så om du bruker mer energi på å varme opp rommene med varmekabel vs. andre kilder må da denne varmen som kabelen produserer gå andre steder. Er det ikke isolasjon under gulvstøpen ? Det er jo selvfølgelig stor forsinkelse i gulvvarme da du må varme opp all betongen. Har selv tynnstøpt gulv i hele kjelleren (ca 3cm) med varmkabel over 3mm depron, dette varmer meget bra, og  det virker som det er relativt lite varmetap til grunn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonelle varmekabler som er nedstøpt i plate på mark vil være tregere enn panelovner og varmepumpe.

Du får derimot et stort varmemagasin som holder på varmen lengre enn andre elektriske oppvarmingsmetoder.

 

3400W på 70m2 er jo bare 48,5W/m2. (3400W/70m2 =48,57W/m2)

Normalen en prosjekterer varmekabelanlegg etter i oppholdsrom er maks 85W/m2.

Da har du bare litt over halv effekt av anbefalt i nevnte areal.

 

Om du i tillegg har temperatur begrensning på 26/27grader i gulvet på grunn av parkett/laminat vil du i realiteten få enda mindre følt effekt/m2.

Hvor mange lag gulv er det over støpen? Flere lag gir ekstremt mye tregere følt varme i gulvet.

Ikke rart det tar laaaaaaaang tid å få opp varmen da.

 

I tillegg kommer selve kvaliteten på utførelsen av isolasjonen i grunnen (under varmekablene).

Mengde isolasjon, kuldebro unngåelser (mot grunn og mot yttervegger/tilstøtende rom), osv....

Dette er veldig vanskelig å fastslå uten å ha dokumentert utførelse fra byggeperioden i form av bilder og beskrevet metode.

I praksis: Umulig, uten å hugge opp gulv og gjøre alt på nytt. Ikke aktuelt.

 

Så må det fastslås om det er luftlekkasjer rundt nedre del av vegger (under ramme i stenderverket i yttervegger, gitt tre konstruksjon)

Du skriver at huset er greit isolert, men det kan fortsatt være store varmelekkasjer i støpen som du ikke merker.

 

Termostatens gulvfølerplassering og om den virker som tiltenkt ut fra produsentens datablad/ bruksanvisning har også betydning for effektiviteten av varmekablene.

 

Hver enkelt husstand må gjøre seg opp behov for lunk i gulv og kost/nytte effekten for dette.

 

Med smarthus løsning vil det være mulig å fyre godt og varmt i gulvet på natt (lav strømpris) for så å bruke magasinert varme på dagtid.

 

Billigste alternativ er å kjøpe tøfler til hele familien og kun bruke varmepumpe som oppvarmingskilde.

 

Bad, gang, vaskerom og lignende rom har normalt sett 130W/m2.

Da får du tilnærmet 3 ganger mer effekt pr m2 enn det du har i stua, så de vil varme opp tilsvarende raskere.

 

Phuuhh....

Ble en lang post men det er ikke bare svart/hvitt, men ganske mange nyanser av grått mellom ytterpunktene.

 

Bare mine erfaringer og tanker rundt temaet.

Ikke fasit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok helt klart inne på noe der Jarle F.

Tipper jeg blir lurt en del av hvor lang tid det faktisk tar å varme opp såpass mye betong med så lite effekt pr m2.  Når det først er varmet opp vil det kreve mye mindre energi å holde en ok temperatur og vil jo fungere som et varmemagasin som du sier. Ser at på parkett/tregulv er det ofte anbefal 50-60w/m2? etter hva jeg kan finne av info, mulig det er fra gammel av. 


Er bare den vanlige tynne isolasjon"pappen" under parkettgulvet og så ned på støpen etter hva jeg kunne se. Ser også ut som det er isolert med noe blå greier under støpen og varmekablene. Ble borret hull og sett med kamera igjennom for en stund siden for å sjekke grunnforhold. og klarte da såvidt se litt hva som var under. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.