Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Regler i Unifi USG Pro 4 for fiber uten Altibox FMG


roger

Anbefalte innlegg

Er det noen som har fjernet Altibox FMG og plugget fiberkabelen rett i Unifi USG Pro 4 som kan hjelpe meg med regler for å få det til å fungere?

 

Setupet er fiber --> Unifi USG Pro 4 --> Unifi Switch 8-60W --> Unifi Switch 8-60W --> Unifi AP AC Pro / Altibox Q22 / TV (to switcher fordi det bare er én ethernetkabel i mellom dem)

 

Har funnet noen regler for EdgeRouter 4, men forstår at de må settes opp på forskjellig måte.

 

Setter stor pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
On ‎20‎/‎02‎/‎2019 at 17:27, CrasHumble said:

Sånn her har jeg satt det opp hvertfall, da får du hvertfall internett. Reboot etter du har satt konfigurasjon.

 

 

Takk, men da fungerer ikke tv?

 

Gjør du alle innstillinger i unifi controller, eller må du logge deg inn i gatewayen direkte?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, roger skrev:

 

Takk, men da fungerer ikke tv?

 

Gjør du alle innstillinger i unifi controller, eller må du logge deg inn i gatewayen direkte?

 

Screenshot er fra Unifi Controlleren men går også ann direkte og sette VLAN 102. TV hadde ikke fungert med gamle løsningen nei, men har lest at de nye Huawei. Q22 "dekoderne" funker bare de har har internett. Har ikke testet dette selv da jeg kun bruker appene til Altibox på f.eks Apple TV og helst ikke vil bruke Huaweien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 minutes ago, CrasHumble said:

Screenshot er fra Unifi Controlleren men går også ann direkte og sette VLAN 102. TV hadde ikke fungert med gamle løsningen nei, men har lest at de nye Huawei. Q22 "dekoderne" funker bare de har har internett. Har ikke testet dette selv da jeg kun bruker appene til Altibox på f.eks Apple TV og helst ikke vil bruke Huaweien.

 

Ok. Ja, jeg har q22 dekoderne, så har forstått at det skal fungere (må bare finne riktige innstillinger...).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@roger, ser at jeg også svarte på samme temaet i denne tråden. Men slenger inn en kommentar her også siden jeg mener @CrasHumble sin påstand ikke stemmer.

Nå har ikke jeg satt opp en USG på denne måten før, men jeg har tilsvarende oppsett der jeg benytter Edgerouter 4.

Det stemmer ikke at de nye Q22-boksene kun behøver Internett. Live TV sendes fortsatt over VLAN 101 frem til Altibox routeren, og "sys sammen med" Internett (fra VLAN 102) i routeren og sendes samlet ut på de 4 LAN/TV-portene på ruteren.

For å få både TV og internett til å fungere på denne måten også uten Altibox routeren må du sette opp tilsvarende funksjonalitet i din USG Pro 4. Uten at jeg har detaljene foran meg så innebærer dette oppsett av bla. static routing og IGMP proxy.

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Hillmar said:

@roger, ser at jeg også svarte på samme temaet i denne tråden. Men slenger inn en kommentar her også siden jeg mener @CrasHumble sin påstand ikke stemmer.

Nå har ikke jeg satt opp en USG på denne måten før, men jeg har tilsvarende oppsett der jeg benytter Edgerouter 4.

Det stemmer ikke at de nye Q22-boksene kun behøver Internett. Live TV sendes fortsatt over VLAN 101 frem til Altibox routeren, og "sys sammen med" Internett (fra VLAN 102) i routeren og sendes samlet ut på de 4 LAN/TV-portene på ruteren.

For å få både TV og internett til å fungere på denne måten også uten Altibox routeren må du sette opp tilsvarende funksjonalitet i din USG Pro 4. Uten at jeg har detaljene foran meg så innebærer dette oppsett av bla. static routing og IGMP proxy.

 

Det kan stemme, men hvis du setter FMG i bridge mode så sys vel ikke tv og nett sammen? Så i prinsippet kan man vel holde tv og nett separat gjennom USG Pro 4 og ut i switchen? Eller er det noe jeg misforstår her? (Erkjenner at det blir noe dobbeltposting her nå i forhold til den andre tråden...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, roger said:

 

Det kan stemme, men hvis du setter FMG i bridge mode så sys vel ikke tv og nett sammen? Så i prinsippet kan man vel holde tv og nett separat gjennom USG Pro 4 og ut i switchen? Eller er det noe jeg misforstår her? (Erkjenner at det blir noe dobbeltposting her nå i forhold til den andre tråden...)

 

Fortsetter på dobbeltpostingen :)

Du missforstår ikke nei, men om du beholder Altibox-routeren og setter den i bridge modus så behøver du ikke å dra TV gjennom USG i det hele tatt. Da kan du bare koble en av TV-portene på Altibox rett i en port på switchen, også setter du opp en gruppe med porter på switchen som tilhører denne. Disse portene kan da benyttes til dekodere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Hillmar said:

Fortsetter på dobbeltpostingen :)

Du missforstår ikke nei, men om du beholder Altibox-routeren og setter den i bridge modus så behøver du ikke å dra TV gjennom USG i det hele tatt. Da kan du bare koble en av TV-portene på Altibox rett i en port på switchen, også setter du opp en gruppe med porter på switchen som tilhører denne. Disse portene kan da benyttes til dekodere.

aha, for poenget er at USG kun trenger internett for å fungere, mens tv-signalene kommer rett fra Altibox og fungerer av seg selv?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
52 minutes ago, Stian_90 said:

God dag. 

 

Fikk du dette til å fungere med Unifi utstyr? Jeg har tilsvarende løsning som fungerer med Mikrotik utstyr, men ønsker å gå over til unifi grunnet bedre webgui. 

Som det fremgår lengre opp i tråden så har jeg et oppsett med EdgeRouter 4 som fungerer. Men med samme motivasjon som deg (bedre GUI) prøvde jeg meg på å bytte ut EdgeRouteren med en Unifi Security Gateway Pro.

Selve oppsettet med å sette opp IGMP proxy og annet nødvendig oppsett så må man benytte CLI direkte mot gatewayen siden dette ikke er tilgjengelig i GUIet. Og deretter må oppsettet lagres på Unifi kontrolleren slik at det ikke overskrives neste gang det gjøres endringer i oppsettet fra kontrolleren. Jeg fikk aldri dette helt til, og synes det var så klønete, at Unifi gatewayen returnerte på Finn og EdgeRouteren fikk jobben tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar Hillmar.

 

Jeg klarer ikke heller å finne noen som har fått dette til å fungere 100% med unifi, og tror ikke jeg har lyst til å gi det et forsøk. 

 

Har du mulighet til å dele oppsettet med edgerouteren? For meg gir det mer mening med edge router forran unifi switch og AP kontra Mikrotik router. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt oppsett. Har klippt vekk deler av oppsettet som ikke er relevant for det du prøver å oppnå. Jeg har fiberen inn på eth3 og lokalt nettverk ut på eth1.

Den statiske ruten KAN måtte endres, avhengig av hvor i norge du holder til, tror jeg (jeg holder til i Bærum).

firewall {
    all-ping enable
    broadcast-ping disable
    group {
        network-group TV_WAN {
            description IPTV
            network 172.21.0.0/16
        }
    }
    ipv6-receive-redirects disable
    ipv6-src-route disable
    ip-src-route disable
    log-martians enable
    name WAN_IN {
        default-action drop
        description "WAN to internal"
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            description "Drop invalid state"
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    name WAN_LOCAL {
        default-action drop
        description "WAN to router"
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow IGMP"
            log disable
            protocol igmp
        }
        rule 20 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
    }
    receive-redirects disable
    send-redirects enable
    source-validation disable
    syn-cookies enable
}
interfaces {
    ethernet eth0 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth1 {
        address *IP DITT LOKALE NETTVERK”/24
        description Local
        duplex auto
        mtu 1500
        speed auto
    }
    ethernet eth3 {
        description "SFP WAN"
        dhcp-options {
            default-route update
            default-route-distance 210
            name-server update
        }
        duplex auto
        speed auto
        vif 101 {
            address dhcp
            description IPTV
            dhcp-options {
                default-route no-update
                default-route-distance 210
                name-server update
            }
            mac *MAC-ADDRESSEN TIL DITT ALTIBOX-MODEM*
        }
        vif 102 {
            address dhcp
            description Internet
            firewall {
                in {
                    name WAN_IN
                }
                local {
                    name WAN_LOCAL
                }
            }
        }
    }
    loopback lo {
    }
}

}
protocols {
    igmp-proxy {
        interface eth1 {
            alt-subnet 0.0.0.0/0
            role downstream
            threshold 1
        }
        interface eth3.101 {
            alt-subnet 0.0.0.0/0
            role upstream
            threshold 1
        }
    }
    static {
        route 172.21.0.0/16 {
            next-hop 10.202.206.1 {
            }
        }
    }
}
service {
    nat {
        rule 5010 {
            description "masquerade for WAN"
            log disable
            outbound-interface eth3.102
            protocol all
            type masquerade
        }
        rule 5011 {
            description "masquerade for TV_WAN"
            destination {
                group {
                    network-group TV_WAN
                }
            }
            log disable
            outbound-interface eth3.101
            protocol all
            type masquerade
        }
    }
    ssh {
        port 22
        protocol-version v2
    }
    unms {
        disable
    }
}
system {
    }
}

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei jeg har akkurat nå Altibox FMG i bridgemode : har også lyst å fjerne denne og bare sette fiberen rett inn i min USG pro 4 - switch - osv osv..

Første problemet mitt er om jeg trenger en slilk : https://www.multicom.no/ubiquiti-u-fiber-gponolt-sfp/cat-p/c/p9878395 for å koble fiberen rett inn i USG pro 4 eller er det en annen type jeg trenger ? noen som veit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som en kan se av bildet har jeg satt fiberen rett inn i usg 4pro og har fiber til 24 port switchen og dette fungerer utmerket takk til Hillmar for tips om hvordan SFP jeg trengte. Så internett funker supert. Prøver å få Altibox Tv til å funke, uten hell dessverre. Noen som har fått det til, og kan forklare hvordan de fikk det til evntuelt?

IMG_20200305_104717.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alså Jeg lurer på om det er noen med samme oppsett som har fiber fra altibox --->  rett inn i usg-4-pro ---> 24switch unifi -->>  alt  div (Q22 tv deckoder) som får Altibox Iptv til å funke uten FMG en som heg har tatt bort. Finnes det  ein Guide eller noe noe sted. Har lest på forum og forsøkt div uten å lykkes.. 

 

litt meir om hvordan jeg har satt opp usg fiber inn rett i wan1 og wan2 bruker jeg som lan til switchen. Enkelt nok å sette opp så langt. Har fått internett til å funke uten noe problem. bilde over er oppsettet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, 1im3 said:

Alså Jeg lurer på om det er noen med samme oppsett som har fiber fra altibox --->  rett inn i usg-4-pro ---> 24switch unifi -->>  alt  div (Q22 tv deckoder) som får Altibox Iptv til å funke uten FMG en som heg har tatt bort. Finnes det  ein Guide eller noe noe sted. Har lest på forum og forsøkt div uten å lykkes.. 

 

litt meir om hvordan jeg har satt opp usg fiber inn rett i wan1 og wan2 bruker jeg som lan til switchen. Enkelt nok å sette opp så langt. Har fått internett til å funke uten noe problem. bilde over er oppsettet mitt.

Jeg gjorde et forsøk på å sette opp USG pro for litt siden. Som det fremgår av denne posten så gikk jeg tilbake til EdgeRouter 4 siden jeg ikke fikk helt til dette med å lagre konfigurasjonen i kontrolleren.

Men selve oppsettet i USGen, som gjøres via Command Line Interface er ganske likt som på EdgeRouter. Så det bør gå an å ta utgangspunkt i oppsettet mitt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?Litt fordi jeg aldri har satt opp nettverk med fiber før og ville se om det gikk, bestilte før jeg satte meg inn i hvordan det funka. Planen er å dra fiber til andre enden av huset der jeg har en mindre switch som for øyeblikket ikke får mer en 10FDx pga gamle kabler - den står på kinorommet som jeg selvsagt trenger minst 1gb net. Men om noen lurer på så går det fint å bytte om wan og lan på usg4pro men får dog brukt kun 2 av fire porter - jeg valgte å bruke fiber?

netverk.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2020 den 8.19, Hillmar skrev:

Jeg gjorde et forsøk på å sette opp USG pro for litt siden. Som det fremgår av denne posten så gikk jeg tilbake til EdgeRouter 4 siden jeg ikke fikk helt til dette med å lagre konfigurasjonen i kontrolleren.

Men selve oppsettet i USGen, som gjøres via Command Line Interface er ganske likt som på EdgeRouter. Så det bør gå an å ta utgangspunkt i oppsettet mitt her.

fremdeles ikke fått dette til å funke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

registrerte kontoen på dette forumet fordi jeg så denne posten. Har skrevet om UniFi USG pro 4 og Altibox i dette blogginnlegget. Følger du dette burde du få oppsettet til å fungere med kun USG routeren:

https://kvtl.com/har-du-en-router-fra-unifi-og-onsker-at-den-skal-virke-med-altibox-sin-tv-losning/

Kommer du over ting som burde ha vært annerledes eller beskrevet tydligere, kom gjerne med innspill. Vurderer å skrive en post hvordan man benytter SSH og CLI også, men det får være til en annen gang. Uansett får du ha lykke til.

 

Kristian

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.