Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sonos problemer etter nytt AP kom i hus


Danonym1

Anbefalte innlegg

Har fått problemer med Sonos høytalerene mine etter at jeg installerte et stk CAPac fra Mikrotik.

Problemet består av at jeg ikke oppdager de forskjellige høytalerene i Sonos appen. Jeg kan som regel alltid spille direkte fra Spotify via spotify connect, men dette begrenser bruken en god del.

 

Jeg tror problemet ligger i hvordan Sonos håndterer kommunikasjonen mellom hverandre og at det er noe instillinger som jeg må endre på ruteren . Eneste endringen jeg gjorde med nytt AP var at jeg lasgde en CAPSman config og appliet denne til router AP og CAPac AP. Antar at det er noen andre som har støtet på dette problemet og kanskje har en fiks?

Jeg har bare et subnet (192.168.0.0/24) og ikke noe avansert oppsett. 
Takknemlig for all hjelp og innspill :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått problemer med Sonos høytalerene mine etter at jeg installerte et stk CAPac fra Mikrotik.
Problemet består av at jeg ikke oppdager de forskjellige høytalerene i Sonos appen. Jeg kan som regel alltid spille direkte fra Spotify via spotify connect, men dette begrenser bruken en god del.
 
Jeg tror problemet ligger i hvordan Sonos håndterer kommunikasjonen mellom hverandre og at det er noe instillinger som jeg må endre på ruteren . Eneste endringen jeg gjorde med nytt AP var at jeg lasgde en CAPSman config og appliet denne til router AP og CAPac AP. Antar at det er noen andre som har støtet på dette problemet og kanskje har en fiks?

Jeg har bare et subnet (192.168.0.0/24) og ikke noe avansert oppsett. 
Takknemlig for all hjelp og innspill :-)


Hadde noe lignende problemer med Sonos og et Cisco AP for en del år siden, og da var årsaken at Cisco AP hadde en funksjon som het «host isolation» aktivert som standard. Da fant ingen enheter hverandre i nettverket - logisk nok.
Nå aner jeg ikke om Mikrotik har noe lignende, men symptomene var iallefall like som det du beskriver
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Norseman skrev:

Hadde noe lignende problemer med Sonos og et Cisco AP for en del år siden, og da var årsaken at Cisco AP hadde en funksjon som het «host isolation» aktivert som standard. Da fant ingen enheter hverandre i nettverket - logisk nok.
Nå aner jeg ikke om Mikrotik har noe lignende, men symptomene var iallefall like som det du beskriver

 

 

Du kan være inne på noe. :) 

Mikrotik har også dette, «default forward» kalles det. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ZoRaC skrev:
10 timer siden, Norseman skrev:

Hadde noe lignende problemer med Sonos og et Cisco AP for en del år siden, og da var årsaken at Cisco AP hadde en funksjon som het «host isolation» aktivert som standard. Da fant ingen enheter hverandre i nettverket - logisk nok.
Nå aner jeg ikke om Mikrotik har noe lignende, men symptomene var iallefall like som det du beskriver

 

 

Du kan være inne på noe. :) 

Mikrotik har også dette, «default forward» kalles det. 

 

Jeg tror dere er inne på det. Jeg var inne å kikket i CAPsMAN configen og fant ett parameter som hette "Client to Client Forwarding". Etter å ha enablet denne så ser det ut som ting har løst seg... Krysser fingrer.
Takk for gode innspill ?

image.thumb.png.46c23abec9c003821a1eea66b7eafd91.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke dette allerede er løst, så fikk jeg samme problem med nytt mikrotik AP.

Løsningen på alle nettverksproblemer med sonos viser seg å være følgende: Ta strømmen til alle sonos-devicer, restart router og la denne boote ferdig. Plugg inn alle sonos-devicer. Ferdig.

Rekkefølgen er viktig, husker ikke nøyaktig grunnen men det gav mening når jeg leste om det. Og det har fungert for meg når ingenting dukker opp i appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, eivtress skrev:

Hvis ikke dette allerede er løst, så fikk jeg samme problem med nytt mikrotik AP.

Løsningen på alle nettverksproblemer med sonos viser seg å være følgende: Ta strømmen til alle sonos-devicer, restart router og la denne boote ferdig. Plugg inn alle sonos-devicer. Ferdig.

Rekkefølgen er viktig, husker ikke nøyaktig grunnen men det gav mening når jeg leste om det. Og det har fungert for meg når ingenting dukker opp i appen.

Så hvis strømmen, mot formodning, skulle gå så må man faktisk reboote både router og Sonos-dingser? Hørtes upraktisk ut. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Så hvis strømmen, mot formodning, skulle gå så må man faktisk reboote både router og Sonos-dingser? Hørtes upraktisk ut. :( 

 

Stemmer, det høres kjent ut. Sånn er sonos-livet!

Men hakket mindre upraktisk når man faktisk vet løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, eivtress skrev:

Hvis ikke dette allerede er løst, så fikk jeg samme problem med nytt mikrotik AP.

Løsningen på alle nettverksproblemer med sonos viser seg å være følgende: Ta strømmen til alle sonos-devicer, restart router og la denne boote ferdig. Plugg inn alle sonos-devicer. Ferdig.

Rekkefølgen er viktig, husker ikke nøyaktig grunnen men det gav mening når jeg leste om det. Og det har fungert for meg når ingenting dukker opp i appen.

Nå funket det rett etter "Client to Client Forwarding" ble aktivert. Sånn rett etter jeg trykket apply (uten restarte eller noe) Men tuller det seg til igjen så skal tipset ditt hvertfall prøves ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.