Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Utendørs bevegelsessensor med lang rekkevidde?


JxxxIxxx

Anbefalte innlegg

Prøver å finne en Z-WAVE bevegelsessensor som har lang rekkevidde og som tåler å stå utendørs (men under tak).

Har montert noen Aeotec Multisensorer, men de er begrenset til rundt 5 m rekkevidde i følge spec, i praksis viser mine tester at det nok er en del mindre enn det. Slik jeg må montere dem (litt høyt oppe under et takutsikk) så blir dette alt for lite rekkevidde for det ønskede dekningsområde, skulle helst hatt minst dobbelt rekkevidde for å ha full nytte av dem. Det ser ut som de fleste sensorer jeg finner har en lignende rekkevidde som dette.

Jeg finner denne fra Steinel: https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/1073-utendors-pir-detektor-is-140-2.html?search_query=steinel&results=4

I følge spec i manualen skal den ha opptil 14m rekkevidde.

Men den krever 220V (skulle helst hatt noe som kan monteres uten at jeg må ha inn elektriker), og den er heller ikke på lager hos Tronika.

Noen som kjenner til andre sensorer som har lang rekkevidde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt det du er på jakt etter, men en mulighet.

 

Jeg har brukt MicroMatic sin Pir sensor. De har flere typer, men jeg har brukt denne.

https://www.micromatic.no/produkter/lysstyring/bevegelse/se41701/


Den sitter 3,2meter opp i taket, da kan den se 24meter dia.

De har også en som kan sitte 8meter opp, med 32meter dia. 

 

Har brukt NodeMCU til å smartifisere den!

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Moskus said:

… kamera? 14 m. kan muligens bli utfordrende for det også, men det burde være mulig.

Bevegelsesdeteksjon på kamera er ganske riktig også en mulighet, men basert på erfaringer så langt er dette svært upålitelig, dvs. alt for mange "falske" trigginger. Til dette spesifikke formålet trenger jeg noe som ikke gir for mange utslag på "ingenting". Må være pålitelig og bare løse ut på virkelige personer og bevegelige objekter, ikke på tilfeldige skiftinger i lys, regn, snø, fugler, insekt osv.

Det er også litt utfordrende å få til at bevegelsesdeteksjonen på kamera trigger en event i HS, i alle fall er det ganske fiklete å få til noe som fungerer like raskt som en IR-sensor koblet rett mot HS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, GO_Nilsen said:

Kanskje ikke helt det du er på jakt etter, men en mulighet.

 

Jeg har brukt MicroMatic sin Pir sensor. De har flere typer, men jeg har brukt denne.

https://www.micromatic.no/produkter/lysstyring/bevegelse/se41701/


Den sitter 3,2meter opp i taket, da kan den se 24meter dia.

De har også en som kan sitte 8meter opp, med 32meter dia. 

 

Har brukt NodeMCU til å smartifisere den!

Det ser jo ganske brukbart ut når det gjelder rekkevidde og hadde nok fungert etter intensjonen når det gjelder deteksjon, men det er nok kanskje litt for utfordende å få det intgrert i HS for meg. Har ingen kompetanse på NodeMCU (eller lignende ting i det hele tatt), så det blir veldig mye nytt å lære seg. Hvis jeg hadde hatt ubegrenset med fritid kanskje ........

Ellers så lider den litt av samme problemet som den jeg linket til, den krever 220V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NodeMCU kan du enkelt legge til HS med Arduino-plugin'en. Lærekurven er ikke skyhøy. :) 

 

12 minutter siden, JxxxIxxx skrev:

Bevegelsesdeteksjon på kamera er ganske riktig også en mulighet, men basert på erfaringer så langt er dette svært upålitelig, dvs. alt for mange "falske" trigginger.

Ja, ikke uenig i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Hr Kotelett said:

http://www.nexa.se/vara-produkter/zwave/sp816-rorelsevakt

 

Står 10 m rekkevidde.

Og vil du unngå å bytte batterier, kan du jo trikse til en 4,5 volts strømforsyning.

 

 

Hvis den rekkevidden stemmer så kan dette være et alternativ. Ikke var den så dyr heller, sammenlignet med andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.