Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automatisert barnesikring av kjøkken.


Anbefalte innlegg

Inspirert av Evelen sin tråd om å ha sensorer på alle skuffer og dører på kjøkkenet så kom jeg på en ide.

Automatisert barnesikring av kjøkkenet.

Er sååå driiiiit lei de manuelle låsene vi har på kjøkkenet (dra skuffen halvveis ut og trykk på en plastdings også åpne skuffen).

 

Jeg tenker noe i bane magneter som er spenningsatt og holder igjen skuffen.

Når man trykker på en knapp på veggen så kobles spenningen ifra og skuffen kan åpnes.

Det bør helst ikke ta så mye plass om det skal få innpass hos sjefen. Altså må være litt WAF.

 

Kjør idemyldring! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe sånt hadde funket?

 

https://www.ebay.com/itm/Mini-12V-Electric-Magnetic-Door-Lock-Door-Entry-Access-Control-60kg-Top-Quality/273351511492?hash=item3fa5050dc4:g:H8kAAOSw-GBbRu84

 

15 skuffer blir ca 3A. Og trenger kun å være operative i våkentiden til de små.

60kg holdekraft burde vel være mer enn nok?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rema 1000 vet ikke hva de snakker om. ;)

 

Og en patent som det der har jeg prøvd selv. Det gjør jeg ikke en gang til, det er selve definisjonen på frustrasjon. For den jævla magneten du skal bruke for å å få åpnet et skap eller skuff er borte når du har bruk for den.

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann er 2 nå, og har begynt å roe seg med interessen for skuffer.

Men... vi har termin på førstkommende tirsdag så da er det "på an igjen"..

 

Disse kan jo være kjekke å ha en stund oppover, først på godteriskapet også på barskapet ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Dreuf said:

Eldstemann er 2 nå, og har begynt å roe seg med interessen for skuffer.

Men... vi har termin på førstkommende tirsdag så da er det "på an igjen"..

 

Disse kan jo være kjekke å ha en stund oppover, først på godteriskapet også på barskapet ;)

 

Noen ganger er tvillinger praktisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har jeg fått magnetene. Og det funker som fjell. 

Det står skrevet 12v på dem, men siden jeg hadde 5v nærmest så koblet jeg på det for å teste.

Har ikke sjangs om å åpne skuffen når strømmen står på. Når strømmen kuttes så "slipper" magnetene ila ett par sekunder.

 

Automatiseringen ble kjedelig enkelt. Magnetene er koblet til en 5v strømforsyning som står i en fibaro plug.

Trådløs bryter på veggen som skrur av/på pluggen og dermed magnetene.

 

Kunne jo brukt en arduino og ett relebrett for å styre hver enkelt, men da tror jeg WAFen som nå stiger går rett i dass :)

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.