Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Når blir Raspberry Pi3B+ for for puslete?


SveinHa

Anbefalte innlegg

Er nesten halvveis i prøvepeioden med HomeSeer 3 på RPi 3B+ og har lagt inn snaut 50 enheter som til sammen blir ca 300 devices på en Aeon Z-Wave USB.

 

Noen utfordringer har der vært underveis men lærekurven har vært relativt slak. Har ikke noe heftige automasjoner, for det meste lys styrt av bevegelssensorer, utelys styrt av timere og gulvvarme styrt av enkle logiske Event-termostater. Siden der er lite som "rusler og går" hele tiden ser jeg mest for meg at web-server med logg er det som koster mest belastning på prosessoren. Når jeg går inn via SSH/top ser jeg at CPU ligger på rundt 30% +- 10% med noen hopp opp i 60-70%. Enkelte ganger har jeg sett 90--110%. I praksis virker det hele stort sett veldig greit men noen ganger tar det 10-20 sekund fra en bevegelssensor aktiverer til lyset slår seg på. I loggen skjer begge hendelsene i samme sekund så det kan jo gjerne være et rent Z-Wave problem der det rett og slett er transporttiden til/fra Z-Wave dongelen som tar tid.

 

Poenget med spørsmålet her og nå er jo om RPi 3B+ er et riktig valg eller om jeg bør satse på en Windows/Linux lisens like godt først som sist, før testlisensen går ut. Det sjarmerende med RPi er jo at den er knallbillig, hyllevare i min lokale Power-butikk og relativt kraftfull sak i forhold til størrelsen. Jeg har liggende en liten Chromebox som jeg kan installere Ubuntu på men er rett og slett litt usikker på om den er noe kraftigere i det hele tatt... Gode tanker mottas med takk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til HS3 på Pi33B, men jeg kjenner til Zee2 som er basert på RPi2.

Med den så er det ikke en veldig god idé å ha så mange noder som 50-60. Det blir litt i overkant, for man skal jo helst ha ressurser til andre ting også.

 

Men det er litt avhengig av polling, etc. Hvis du har deaktivert polling på alle noder som ikke trenger det (og det bør være de aller fleste), så frigjør du  ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var betryggende, @Frankis78. Det er jo 10 ganger mer enn meg men jeg sliter uansett med responstider men som nevnt i min første post så kan problemet være rene Z-Wave problem siden hendelser som "Bevegelse aktivert" og "Slå på lys" logges i samme sekund selv om det i realiteten har tatt 20+ sekund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk Rpien er vel så kjapp som et annet system jeg har på Windows og Intel NUC.

Et godt SD kort er å anbefale på Pi

 

Jeg har heller ingen delay på  bevegelsesensorene.

Sjekk at alle assosiasjoner på sensor og aktuator er ok, og prøv å ta en restart på pi.

Usikker på hvordan Aeon stikk er, da jeg kjører UZB1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Frankis78 skrev:

Jeg kjører RPI 3B+ og 7-8 pluginer, samt ca 500 devicer, og det fungerer fint.

Antall devicer er ikke like nøye som antall noder (så lenge du ikke lar webgrensesnittet prøve å vise alle samtidig). 

Men ditt nettverk har jo en viss størrelse, hvis jeg husker riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok en betydelig oppgradering fra Pi2 til Pi3B+. I en omtale ble det sagt at 3B+ er en såpass oppgradering i forhold til 3B at den egentlig hadde kvalifiset seg til å hete Pi4.

 

Ser kanskje ikke så imponerende ut her men en grei sammenligning av alle: http://socialcompare.com/en/comparison/raspberrypi-models-comparison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Moskus skrev:

Antall devicer er ikke like nøye som antall noder (så lenge du ikke lar webgrensesnittet prøve å vise alle samtidig). 

Men ditt nettverk har jo en viss størrelse, hvis jeg husker riktig?

Det stemmer at det er ikke 500 noder, men devicer. Her hvor jeg kjører RPI 3B+, er et mindre bolighus, på 130kvm, og jeg bruker dette huset til litt testing, og har en god miks fra zwave til hue, ikea, nest, Verisure etc. Alle rom har bevegelse, samt 6 heatit termostater etc. Dette klarer B+ veldig bra, og jeg syntes det faktisk ble en forbedring fra den første RPI 3B som jeg hadde. 

Eneste er at jeg kommer til å bytte kabinettet til et annet med vifte og kjøleribbe, før neste sommer.

Pass på at RPI 3B+ har alle oppdateringer, for det kom mangen oppdateringer fra den kom til markedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Frankis78 skrev:

 

Et godt SD kort er å anbefale på Pi

 

Støtter denne!

Kjørte pi før men da med domoticz, og grunnen til at jeg gikk vekk fra det var 2 stk sd kort crash(hadde dog ikke kjøpt anbefalt class og merke) , da var det greit å ikke ha mer enn kun lysstyring og at fibaro 2 dimmer funker med å slå på lys med bryteren.

 

Hadde jeg skulle kjørt hjemmeautomasjon på pi tror jeg at jeg hadde hatt ukentlig kloning av SD kortet :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rpi3b+ her også. Leste at man burde unngå sd kort og så for USB pinne. Dette fungerte imidlertid dårlig til tross for en ny 64gb enhet. Byttet så til en ssd på 128gb og det fungerer som rakkeren. Har dog bare 128 devices :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg gjort en liten omrokering: RPi med Aeon dongle pensjonert til fordel for Window$ 10 PC med UZB1 dongle.

 

Har slitt en del med responsen i nettverket slik at når en bevegelssensor aktiveres så kan der gå 10, 20, 30 sekund eller av og til enda lengre før lys slår seg på. I loggen vises disse 2 hendelsene (beveg på-->lys på) i samme sekund så jeg regner med nettverket i seg selv er problemet og ikke HS på RPi.  Prøvde å bare overføre nettverket fra Aeon til UZB1 men det ble mye rot, enkelte enheter sluttet delvis å virke (rapporterer status riktig men kan ikke fjernkontrolleres) så det var en heller begrenset suksess...

 

Selve overføringen til ny hardware gikk veldig greit:

  1. Installerte HS3 med demolisens.
  2. Tok backup av konfigurasjonen i Tools/Setup bildet på RPi
  3. La inn RPi backupen i Windows installasjonen
  4. Restart HS3
  5. Måtte manuelt legge inn noen plugins (Z-Wave, TradfriSeer og Easy Trigger er de jeg MÅ ha pr i dag)
  6. Overføre Z-Wave fra Aeon til UZB1 (RPi: Send network information to another controller and make it primary, Win: Receive network from another controller) og det tok vel et par minutt.
  7. Legge inn nytt lisensnr/passord i myhs.homeseer.com

Det var vel det hele. Har ikke fått 100% oversikt enda men det ser veldig bra ut så langt, hele systemet har fått bedre respons (antar det er Aeon-->UZB1 som er årsaken til det) og webgrensesnittet er også MYE mer responsivt og det er nok RPi-->Windows sin "skyld".

 

Suksess så langt. Skal nok oppdatere denne tråden om der dukker opp ting...

 

Neste spørsmålet er jo da om jeg skal kjøre på den Windowsen som kjører direkte på PCen (i5-2320 3GHz, 6GB RAM) eller om jeg skal kjøre på virtuell Windows. Har VMWare Workstation 15 kjørende på samme PC.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

På tide med en liten oppdatering av denne tråden. Har siden sist slitt med mye gremlins i nettet, bl.a. en bråte med CRC feil på Fibaro enhetene mine så siden sist har jeg, etter en god del leting og feilsøking med exclude/include av en mengde noder endt opp med å manuelt legge inn alle nodene i RPi/Aeon og skiftet Fibaro enhetene med tilsvarende Qubino for et par uker siden og etterpå har ting og tang fungert veldig bra.

 

Hadde en snodig hendelse i går da strømmen forsvant i noen minutt. Litt senere på dagen oppdaget jeg at Trådfri enhetene mine var frosset, kunne kjøres fra Trådfri fjernkontrollen men ikke fra HS3. Restartet Trådfri gateway og da så den ut til å være online i HS men virket likevel ikke. I dag sovnet alle Z-Wave nodene og prøvde det jeg kunne fra andre enden av fylket, restart HS, restart Aeon dongle, "Test Node connectivity..." feilet flere ganger (ingen noder kunne nås) men plutselig dukket noen få noder opp og litt senere var alle noder på plass. Tok flere timer med litt tilfeldige aksjoner fra meg innimellom. Aner ikke hva som har hendt men systemet er i alle fall oppegående igjen.

 

Og for å komme tilbake til opprinnelig spørsmål: Når blir RPi3B+ for puslete? Med mine omtrent 50 noder/360 devices ser RPi ut til å holde stand rimelig greit med prosessorlast rundt 50% både siste 1, 5 og 15 minutt. En begrensing som kanskje virker på meg som litt kunstig satt er max 5 plugins og det har jeg allerede og ser lett for meg at det kan bli både 2 og 3 til... Blir nok fortsettelse på PC litt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, SveinHa skrev:

En begrensing som kanskje virker på meg som litt kunstig satt er max 5 plugins og det har jeg allerede og ser lett for meg at det kan bli både 2 og 3 til... Blir nok fortsettelse på PC litt etterhvert.

 

Du kan installere standard-versjonen på RPi, da slipper du den begrensningen. :) 

 

EDIT:

Må selvsagt ha standard-lisens da. 

Endret av ZoRaC
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.