Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmtvannstankstyring med intelligens


Anbefalte innlegg

8 timer siden, Norseman skrev:

Strømprisene svinger mye for tiden.

Har du noen estimater over hva man sparer på slike dager? I dag svinger min strømpris fra 67 øre til 111,5 øre med Tibber.

NOK 1.45 pr. døgn er topp-estimatet av besparelse siste 24 t. Det er mer enn 10% besparelse (kun på varmtvann). 

Endret av berland
Fikset feil påpekt av Hilmar
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 11 måneder senere...

Koden fikk  seg en oppvask i høst  (ikke pga. innsparingspotensiale!) og har nå følgende egenskaper:

  •  Gjør full optimalisering hvert 8. minutt, og kan skru av eller på hver gang
  • Bruker Dijkstra's algoritme for korteste vei  (shortest path) for selve optimaliseringen, etter at det gikk et lys opp for meg en dag i 2019 om hvordan problemet skulle formuleres som en graf. Tidligere ad-hoc/brute-force kode hadde neppe ikke klart å optimalisere av/på hvert 8. minutt 24 timer fram i tid.
  • Hvert døgn reberegnes ukesprofilen for forbruk, og ved å ikke titte for langt tilbake i tid eller vekte siste måneder mer, så har den fått med seg bittelitt endret bruksmønster med hjemmekontor (maskinlæring).
  • Bedre kode gjør det mulig å gjøre et bedre estimat  av besparelsen, som er et ganske  tricky regnestykke der man må simulere hva den innebygde termostaten i vvb hadde gjort i tilsvarende situasjon, men nå stoler jeg ihvetfall mer på det. De fire siste dagene har det vært fest, siden koden har spart meg over 1 kr strømutgifter i døgnet (ellers var 2020 på mange måter et magert år).

 

Koden ligger på https://github.com/berland/pyrotun/blob/master/pyrotun/waterheater.py som åpen kildekode og er i prinsippet gjenbrukbar (gitt Python-kunnskaper) for alle med temperaturlogg for tanken i InfluxDB (for forbruksestimatet).

Endret av berland
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyeblikksbilde fra optimalisering. Lyseblå strek er strømpris (skala i kr til høyre). Minimumstemperaturprofil i mørkeblå, og optimalisert temperatur i rødt.

 

Koden forsøker å holde temperaturen på et minimum på slutten, dvs. når strømprisinformasjonen slutter (og så ligger det inne en legionellasikring hver natt til søndag som tilsier 70-80 grader som krav).

 

Når rød kurve stiger, brukes det altså strøm, og variasjonen i hvor fort den faller kommer fra beregnet ukesprofil fra forbruk. Det ligger også inne en varmetapsmodell slik at temperaturen faller litt fortere i tanken hvis den holder 80 grader kontra 50 grader. Når huset settes i ferie-modus senkes den mørkeblå kurven ned til 40 grader.

Figure_1.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
berland skrev (På 29.11.2019 den 22.58):

 

Minst 20 ganger mer..

 

Hei

Mulig andre bruker mye mindre varmtvann enn vi gjør, men jeg er overbevist om at jeg har spart inn både heavy duty og elektriker etter et års styring av vår 300l vv-bereder. Vi hadde også en 200l i bruk for kjelleretasjen, etter at kjelleren opprinnelig var en egen hybelleilighet. Til sammen var forbruket på disse i første halvår 2500Kw/t - estimert 5000kw/t per år… Nå er 200l berederen fjernet, så da er i det minste det daglige varmetapet redusert. Om jeg bruker tallet 5000 kw/t og beregner 50 øre spart per Kw/t ved å varme om natten (stort sett da det er lavest pris, samt redusert nettleie) så har jeg spart 2500 kr. Jeg tror besparelsen er større, da det i mange tilfeller er mer enn 1 krone forskjell på strømprisen gjennom døgnet. 

Uansett - dette gjør jeg jo fordi de tekniske utfordringene er interessante. Jeg har ikke valgt HomeAssistant til å styre huset fordi det er enkelt - men fordi det er det eneste systemet som kan styre alt - og fordi det er gøy. At jeg kan spare noen kroner her og der er en bonus som gjør det litt lettere å forsvare bruken av tid og penger på dette. 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.