Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Planlegger nybygg - smått forvirra.


McHeiti

Spørsmål

Heisann!

Jeg og fruen har tenkt å bygge nytt hus om 2-3 år. Har allerede vært hos arkitekt og fått tegnet alt.

Jeg har en del erfaring med dippedutter. Bygget min første datamaskin når jeg rundet 10 somrel, og har alltid vært interessert i teknologi. Jeg er ikke veldig komfortabel med koding. Er åpen for det aller meste, utenom Futurehome og Apple.

 

Jeg ønsker mest mulig kablet, med minst mulig greier trådløst og på batteri. Hadde egentlig tenkt å gå for KNX, men ser det blir litt i overkant dyrt og veldig lukket(?). Finnes det gode alternativer til dette? Tenker å automatisere det meste, om ikke alt blir gjort med en gang så vil jeg ihvertfall legge klart rør. Og nå som Google Assistant kommer for fult, vil dette erstatte dedikerte servere som feks Homeseer?

 

Vi skal ha solceller og solfangere, om det har noe å si. :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
25 minutter siden, McHeiti skrev:

Hadde egentlig tenkt å gå for KNX, men ser det blir litt i overkant dyrt

Ja, kostnaden går nok noe opp.

 

25 minutter siden, McHeiti skrev:

veldig lukket(?)

Lukket blir det nok ikke. Du vil kunne få til det du vil, men du trenger enten kunnskapen for å sette det sammen, eller betale noen til å gjøre det for deg.

 

32 minutter siden, McHeiti skrev:

Finnes det gode alternativer til dette? Tenker å automatisere det meste, om ikke alt blir gjort med en gang så vil jeg ihvertfall legge klart rør. Og nå som Google Assistant kommer for fult, vil dette erstatte dedikerte servere som feks Homeseer?

Mange her bruker Z-wave. Vi bygger på huset for tiden og jeg lurte lenge på å gå for KNX men har slått det fra meg. Jeg ser ikke hva KNX gir meg som Z-wave ikke gir meg nå.

 

Google Assitant eller hele Google-økosystemet innen smarthus kommer nok ikke til å komme til å ta over for HomeSeer, Home Assistant, etc. med det første. Men jeg ser på det som en fordel at det kommer for det setter hjemmeautomasjon mer i fokus. :)

 

Apples HomeKit og nå Google sin "hub" senker nok terskelen for folk til å prøve. Hvis de er fornøyde med den (begrensete) funksjonalitetn så er det jo glimrende. Men andre ser nok at når man først skal automatisere, så må man jo gjøre det litt smartere enn det de klarer... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå nærmer det seg bygging, satser på at startskuddet går til påske.

Har funnet ut noen ting:

 

Home Assistant får ansvaret for styring.

 

Lys blir en blanding av Hue og generisk z-wave pærer. 

 

Nibe varmepumpe, regner med denne kan integreres mot HA uten at jeg har sjekket det.

 

Bluesound får ansvaret for lyd.

 

Litt usikker på smartlås, så tar gjerne innspill der. Tar også i mot kritikk for de andre valgene mine. Burde jeg tenke på noe annet før byggingen? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, McHeiti skrev:

Lys blir en blanding av Hue og generisk z-wave pærer. 

Jeg hadde ikke blandet Hue, som er Zigbee, og Z-wave pærer. Da heller Hue som lyskilder der man ikke har mulighet til å bruke smarte dimmere. Men smarte dimmere alle steder hvor det er mulig, og da gjerne Z-wave (etter min erfaring, men andre er sikkert ikke enige).

 

Hva skal du bruke til varmestyring utenom varmepumpe fra Nibe?

 

 

9 timer siden, McHeiti skrev:

Home Assistant får ansvaret for styring.

Hvis du ikke er glad i koding, så kan det være verdt å sjekke andre alternativer...

 

9 timer siden, McHeiti skrev:

Litt usikker på smartlås, så tar gjerne innspill der.

Hvis du skal ha en NorDan-dør, så kan du få den ferdig oppsatt til IDlock.

 

9 timer siden, McHeiti skrev:

Burde jeg tenke på noe annet før byggingen? 

Trekk doble CAT6 til alle rom!

Legg klar trekkerør til alle vinudskarmer og ned til et teknisk rom. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, Moskus skrev:

Jeg hadde ikke blandet Hue, som er Zigbee, og Z-wave pærer.

Hm, finnes det z-wave pærer til fornuftig pris?

I såfall, tenk på begge mesh-nettene og dekning.

Om man plugger begge sånn passe så hvorfor ikke?

Og det gjelder ikke bare lyspærer.
Man kan dra det beste fra to verdener 🙂

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

11 timer siden, Moskus skrev:

Jeg hadde ikke blandet Hue, som er Zigbee, og Z-wave pærer. Da heller Hue som lyskilder der man ikke har mulighet til å bruke smarte dimmere. Men smarte dimmere alle steder hvor det er mulig, og da gjerne Z-wave (etter min erfaring, men andre er sikkert ikke enige).

 

Hva skal du bruke til varmestyring utenom varmepumpe fra Nibe?

 

 

Hvis du ikke er glad i koding, så kan det være verdt å sjekke andre alternativer...

 

Hvis du skal ha en NorDan-dør, så kan du få den ferdig oppsatt til IDlock.

 

Trekk doble CAT6 til alle rom!

Legg klar trekkerør til alle vinudskarmer og ned til et teknisk rom. 

 

Ja, jeg mente egentlig Zigbee. Brainfart.

Rørlegger skulle komme med forslag til varmestyring, men er åpen for forslag der. Skal ha vannbåren varme, noe i gulv og noen konvektorer.

Har vurdert HomeSeer, men et par venner skal bruke HA. Er det betydelig mindre koding i HS?

Hvorfor trekrør til vinduskarmer?

 

15 timer siden, slippern skrev:

Husk på WAF 🙂


Det har jeg faktisk tenkt på i et par år allerede. 

Hun synes egemtlig Hue virka som noe unødvendige greier. Har forsiktig kjøpt inn i huset vi bor i nå, og når vi pussa opp soveromet så kjøpte hun inn Hue på eget iniativ.

Hun var også VELDIG i mot integrerte høyttalere og bedre hjemmekino i det nye huset. Tok en tur på hifi-klubben og fikk testa litt forskjellig. Plutselig er det helt greit alikevell. :p


Spørsmål: Vil ha et par kamera ute, og et i garasjen. Kablet og lagre video lokalt. Hva egner seg i herlig vestlandsk klima?

Smart røykvarsler på 230v, noen som har noen gode erfaringer?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 timer siden, McHeiti skrev:

Har vurdert HomeSeer, men et par venner skal bruke HA. Er det betydelig mindre koding i HS?

Ja, garantert. Men dette er ikke noe du behøver å bestemme nå.

Du kan bytte senere også så lenge du velger standard Z-wave eller Zigbee-utstyr.

 

Du kan til og med koble sammen HA og HomeSeer via MQTT hvis du vil eller trenger det. :) 

 

 

20 timer siden, McHeiti skrev:

Hvorfor trekrør til vinduskarmer?

Fordi da kan du legge opp strøm til rullegardiner, lameller eller noe annet! :) 

 

 

20 timer siden, McHeiti skrev:

Hun var også VELDIG i mot integrerte høyttalere

Bra du har fornuftig frue som vet at høyttalere ikke skal være i veggen. ;) 

Høyttalere er selvfølgelig som et møbel å betrakte og må selvfølgelig behandles deretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, Moskus said:

Bra du har fornuftig frue som vet at høyttalere ikke skal være i veggen. ;) 

Høyttalere er selvfølgelig som et møbel å betrakte og må selvfølgelig behandles deretter!

 

Innebygget høyttalere er konge, jeg har hele 12 stykker i stue hos meg, man ser ikke en eneste av dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er systemutvikler av yrke, så det gjør kanskje at jeg ikke synes at terskelen for Home Assistant er så stor. Jeg har en kombinasjon av Home Assistant, LogicMachine, Zigbee (Deconz), ZWave (Zwave2Mqtt), DALI, KNX, og litt annet snadder. Jeg synes det er betydelig mindre koding i HomeAssistant for å få til ting, enn i eksempelvis LogicMachine. Det jeg nå mangler i HA løser jeg stort sett med enkle flows i NodeRed. Utviklingen av HA går forsåvidt rasende fort for tiden, og mye av det de prøver å få til er vel å komme vekk fra den fil-konfigen de kjører. Det går ihvertfall i en retning som gjør at terskelen for å komme i gang og få til ting er lavere. Mye har skjedd bare siste halvåret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 timer siden, Moskus skrev:

Ja, det hadde jo iallfall vært mislykket hvis man faktisk dem... :) 


Er helt enig i at høyttaler kan være møbel.

 

Farfaren min samlet på radioer i alle slags former, og jeg arvet mye knask. Den som er avbildet under fikk jeg til konfirmasjonen min, ikke så lenge før han døde. Siden FM er ubrukelig nå, så skal jeg få bygget den om til DAB og bluetooth med tiden. Må bare finne en løsning jeg kan leve med, vil beholde mest mulig av sjarmen med gammel radio.
 

tandberg sølvsuper 5.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.