Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

HS3 og KNX


Join

Spørsmål

Hei.

 

Jeg vurderer HS3.

 

Fra før er det installert Schneider KNX i huset.

Dette styrer lys, varmekabler, varmepumpe, ventilasjon og vannstopp ved hjelp av BUS og Scener.

 

Det har et mobil-interface med insideControl med app tilgang kun fra lokalt Wlan.

 

Er veldig fornøyd med huset og valg av KNX, men det er ingen "smart" styring av huset.

 

Jeg ønsker at huset skal justere seg selv ettersom når på døgnet det er, hvem som er hjemme og helst i hvilket rom.

 

Per idag har vi ingen smart-plugger eller trådløse enheter, men ønsker å styre kaffitrakter, mobilladere og enkle lamper rundt om med slike.

 

I tillegg kommer det elektronisk låsekasse og kodelås-tilgang. Denne ønsker jeg også å velge om den skal stå åpen i hjemme-scene og låst/smekklås funksjon i Borte-scene.

Åpne og låse fra telefon via HS3?

 

I fremtiden kommer 2 garasjeporter med tilhørende garasje som jeg legger BUS og nettverkskabel til.

 

Om jeg har skjønt det riktig, kan jeg koble til et annet styresystem til BUS-sløyfa uten at dette vil påvirke funksjonen til allerede integrerte enheter og Scener?

 

Tenker her på den lange prosessen med å lære seg programmeringen.

 

Men, for å starte fra begynnelsen:

 

1: Hvilken hardware trenger jeg for å koble Homeseer til BUS på KNX-anlegget og i tillegg bruke Z-wave enheter?

 

-Join-

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
44 minutter siden, Join skrev:

Om jeg har skjønt det riktig, kan jeg koble til et annet styresystem til BUS-sløyfa uten at dette vil påvirke funksjonen til allerede integrerte enheter og Scener?

Det er slik jeg har forstått det, det skal være styrken til KNX.

Ikke at det er unikt for KNX, du kan styre andre systemer også med flere "hjerner", men KNX er jo i utgangspunktet uten sentral.

 

47 minutter siden, Join skrev:

Hvilken hardware trenger jeg for å koble Homeseer til BUS på KNX-anlegget og i tillegg bruke Z-wave enheter?

1. Du trenger HomeSeer på en egnet maskin (med Windows, for det kreves av izKNX-pluginen)

2. Du trenger egnet hardware for å styre Z-wave. F.eks. UZB1.

3. Ihht til izKNX trenger du kun et "standard IP KNX interfac", hva nå det er. Det vet sikkert Indigozest, som har laget pluginen. :) 

 

https://shop.homeseer.com/products/izknx-unlimited-plug-in-for-hs3

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, og takk for svar!

 

Dette ser for meg ut som en enhet jeg kan montere i sikringsskapet og montere opp mot BUS, som i tillegg forsyner den med strøm.

 

I tillegg plugges den i switchen på nettverket. Har svakstrøm-del i sikringsskapet med patchepanel til de fleste rom.

 

Vil man da få tilgang til programmering av BUS via Wlan på samme nettverket, eller må jeg kjøpe en dyrere enhet som går direkte på wlan, om jeg ønsker friheten til å oppdatere systemet uten kabel?

 

Leste forresten artikkelen om besøk fra FBI, så jeg må aller først oppdatere sikkerheten i huset.

 

-Join-

Weinzierl_731_KNX_IP_Interface_Datasheet_EN.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 14.10.2018 den 0.13, Join skrev:

Vil man da få tilgang til programmering av BUS via Wlan på samme nettverket, eller må jeg kjøpe en dyrere enhet som går direkte på wlan, om jeg ønsker friheten til å oppdatere systemet uten kabel?

Tror noen andre må svare på dette, jeg har ikke peiling...

 

@ATWindsor ?

 

 

På 14.10.2018 den 0.13, Join skrev:

Leste forresten artikkelen om besøk fra FBI, så jeg må aller først oppdatere sikkerheten i huset.

;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 hours ago, ATWindsor said:

Skal ikke vedde hus og hytte, da jeg ikke har prøvd akkurat den enheten, men i utgangspunktet trenger man ikke å ha enheten direkte på wlan nei, funker fint hos meg å kjøre det via WLAN, sålenge det er på samme LAN.

Hei.

 

Takk for svar.

 

Jeg er bare på jakt etter er standard KNX IP interface, tar gjerne imot tips til enhet.

 

-Join-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.