Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Holder rfxTRX på å gå ut?


Mastiff

Anbefalte innlegg

På 18.10.2018 den 21.15, LEHoisveen skrev:

Kan jeg spørre hvordan du har konfigurert det? jeg finner nemlig ikke boksen. 

Dårlig med info om konfigurasjon og oppsett.

Gi RFXLAN en IP eller finn IP'en og plugg inn i HomeSeer...?

 

image.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Det var ikke det han spurte om. ? Men hva nytt kan den gjøre? Så vidt jeg har oppfattet fra bloggposten, er forskjellen bare i minnet, for Pro-firmware kan legges inn i E-versjonen også. Det kommer vel neppe noen viktige, nye protokoller på 433 mHz, det nærmer seg nok heller end of life til alt annet enn nettopp temperatur/fuktighet osv. sensorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om jeg skal beholde alle 433MHz målerne for styring av varme eller bruke batteridrevet Z-wave sensor . Erfaring med Z-Wave er at det oppdaterer seg for sjeldent. Men frister minst å kjøpe en RFXTRX til 900 og plugin til 31$ for å styre noe som er litt "avleggs". Har og Netatmo men da må jeg inn med plugin og ekstra mottaker for å gjøre samme nytten så 433MHz. Kommer vel opp til et 1000-1200 kr spørsmål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av temperatursensorer til Z-Wave har jo ville priser, da. Jeg kjører 433 som mottaker (både Tellstick Duo og RFXtrx fordi jeg trenger signal flere steder, og Tellstick Duo har vært mye billigere) for tempsensorer, fuktighet, værstasjon og "ikke -kritiske" strømplugger, som lyd og bilde, ladere, skjermer osv. Da med backup i huset (der jeg leier ut 2/3), så det fortsetter å surre og gå hvis en av Pi-ene skulle låse seg, som egentlig aldri skjer lenger. Det viktigste, altså lys og varme, kjører jeg på Z-Wave. Men ulempen der er, og det er ufattelig irriterende at det er så idiotisk lagt opp, at man ikke kan ha en ekstra kontroller i systemet, så hvis noe skjer med den ene (ting kan jo bli ødelagt, uansett hvor mye de koster, bare spør de som kjører Aston Martin...) kan den andre fortsette å holde systemet i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Sture00 skrev:

Erfaring med Z-Wave er at det oppdaterer seg for sjeldent.

Dette kan man stille.

 

Jeg holder meg faktisk til 433 MHz enda en stund, men jeg har masse slikt utstyr fra før. Hvis jeg skulle kjøpt nytt i dag er jeg ikke sikker på om jeg hadde gått den veien. Uteom med tanke på pris. Man skal ikke kjøpe mange Z-wave dingser med temperatursensorer før 433Mhz lønner seg (mange ganger). 

 

Skal man likevel ha en bevegelsessensor, så kan den jo også brukes til å måle temperatur. Det er mange veier til Rom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på temperatursensorer Z-Wave da jeg i fjor skulle bygge opp huset som jeg kjøpte fra tidlig på 1800-tallet fra grunnen av som smarthus. Men med 26 sensorer måtte jeg tatt opp et ekstra byggelån... (Jeg har dobbelsensor, en Viking og en Oregon i de rommene der varmen blir styrt av systemet mitt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mastiff skrev:

Men med 26 sensorer måtte jeg tatt opp et ekstra byggelån...

That's rooky numers. :P

 

Vi bygger om nå. As we speak.

Her skal vi ha bevegelsessensorer med Lux i de fleste rom uansett, og dermed er det mindre kritisk med 433 MHz. Men jeg har dem jo, så jeg fjerner dem ikke. Lager heller et bedre gjennomsnitt av rommet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unyttig? Det er det verste jeg har hørt! Jeg kunne ikke hatt fryseboks på hytta med andebryst og annet snadder i hvis jeg ikke fikk øyeblikkelig når temperaturen gikk over innstilt alarmtemperatur! ;) Så jeg har fryseboks, øleskap, kjøleskap der og to frysere med sensorer hjemme. Da liker jeg å bruke disse: image.png.216bfaba4494f5a3bfca2c467afadf0a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte det inn siden jeg ikke ser det nevnt: Xiaomi sine Zigbee termometre til under hundrelappen er jo supre. Har hatt slike i snart 1,5 år uten å bytte batteri. Det eneste jeg bruker RFLink til er et par Rollertrol-motorer, og dette vil fort kunne endres når IKEA kommer med sine elektriske rullegardiner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte det inn siden jeg ikke ser det nevnt: Xiaomi sine Zigbee termometre til under hundrelappen er jo supre. Har hatt slike i snart 1,5 år uten å bytte batteri. Det eneste jeg bruker RFLink til er et par Rollertrol-motorer, og dette vil fort kunne endres når IKEA kommer med sine elektriske rullegardiner.
Når kommer de?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Venin said:

Må bare skyte det inn siden jeg ikke ser det nevnt: Xiaomi sine Zigbee termometre til under hundrelappen er jo supre. Har hatt slike i snart 1,5 år uten å bytte batteri. Det eneste jeg bruker RFLink til er et par Rollertrol-motorer, og dette vil fort kunne endres når IKEA kommer med sine elektriske rullegardiner.

Hva bruker du til å styre zigbee? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LEHoisveen skrev:

Når kommer de?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 

I februar sies det. https://www.tek.no/artikler/ikea-skal-angivelig-lansere-smarte-rullegardiner/445676

1 time siden, Sture00 skrev:

Hva bruker du til å styre zigbee? 

Foreløpig styrer jeg dem i Domoticz via Xiaomi sin egen hub til et par hundre kroner, men det finnes mange alternativer. Til HomeSeer er det vanlig å bruke ConBee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RaspBee funker vel også, men jeg vet ikke om den selges i Norge. Begge kan for øvrig også kobles til Home Assistant.

 

Funker de temperatursensorene for Zigbee som mesh eller bare med direktekontakt med Bee-enheten? For hvis de funker i mesh, skulle jeg ønske jeg hadde visst om dem for halvannet år siden, da kunne jeg spart meg litt prøving og feiling, og da vet jeg hva jeg skal bruke neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers virker det ikke som om de IKEA-gardinene ikke kan kjøres direkte på noe system foreløpig:

 

Quote

Via Ikeas Trådfri-app vil du kunne styre rullegardinene med stemmen, via enten Apple HomeKit, Amazon Alexa eller Google Assistant.

 

Jeg liker ikke ting som må styres via en nettjeneste, da blir det gjerne veldig kleint hvis Internett har vært ute om natta og fruen lurer på hvorfor ikke rullegardinene har gått ned som de skulle, så det er glovarmt i hytta om morgenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RaspBee og ConBee er i grunn samme hardware bare at den ene er i Raspberry pi spesifikk "formfaktor". Kjøres vanligvis i kombinasjon med deConz software.

 

Zigbee er likt som zwave på meshing, batteridrevne enheter deltar ikke i vidresending av meldinger. Men de kobler seg helt fint via f.eks. en Ikea Trådfri pære.

 

Ikea er faktisk ganske flinke til å følge Zigbee standardarer så regner med at det blir ganske raskt støtte for motoriserte rullgardiner i deconz, zigbee2mqtt osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.