Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer egenbygd servervalg


Thomas_E

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg er relativt fersk innen hjemmeautomasjon da jeg kun har et par Phillips Hue-lamper og et hundekamera. Men nå har det seg sånn at vi bygger et nytt hus og jeg har diverse planer. Jeg har per i dag en QNAP NAS som trenger utskiftning. I den forbindelse tenkte jeg å slå to fluer i en smekk og vurdere å ha en hjemmeserver som kan kjøre både Homeseer og diverse NAS-funksjoner. Er det noen som har noe erfaring med dette? Eller noe som tenker det er en god/dårlig ide?

Mitt neste spørsmål er egentlig: Windows eller Linux. Er det noen fordeler/ulemper hva gjelder Homeseer her?

 

De fleste NAS-systemer der ute er jo egne OS-er slik jeg ser det. Det blir nok ikke aktuelt hvis jeg skulle gå for en kombi-server(måtte jo da eventuelt kjørt HS i VM, men er litt skeptisk til hvor stabilt det vil være). NAS-funksjonene jeg bruker er relativt begrensede, så jeg klarer meg nok med noe media-server, torrentprogram og noe backup-løsning.

 

Hvis noen har noen åpenbare tips for en nybegynner, så skrik ut. Vi bygger som sagt hus og har ikke lagt opp til noe smart/automasjon fra elektriker sin side per nå, men har sørget for CAT5-kabling til alle etasjer. Er det dumt av meg? Vil jeg få problemer med rekkevidde på et relativt stort hus (3 etg, 250 m2)?

 

Beklager hvis det er mye ulike spørsmål, relativt fersk i gamet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Thomas_E skrev:

Mitt neste spørsmål er egentlig: Windows eller Linux. Er det noen fordeler/ulemper hva gjelder Homeseer her?

 

Linux vil redusere lisenskostnadene, for Windows koster vel 1000-1500 kr? Linux krever mindre ressurser enn Windows. Det er også litt «styr» å få deaktivert autorestart pga Windows oppdateringer. Ulempen er vel at noen ytterst få plugins bare virker på Windows...

 

9 timer siden, Thomas_E skrev:

Det blir nok ikke aktuelt hvis jeg skulle gå for en kombi-server(måtte jo da eventuelt kjørt HS i VM, men er litt skeptisk til hvor stabilt det vil være).

 

Jeg kjører en server med ESXi 6.5 og flere Ubuntu VMer. En av dem kjører HomeSeer. Veldig stabilt og bra. :) Kamerasoftware (NVR) og deCONZ (ZigBee) kjører på hver sin VM i tillegg. Eneste utfordring jeg har hatt er med USB passthrough av Z-wave-pinnen, så den er koblet til en RPi via ser2net. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13/10/2018 at 20:47, ZoRaC said:

 

Linux vil redusere lisenskostnadene, for Windows koster vel 1000-1500 kr? Linux krever mindre ressurser enn Windows. Det er også litt «styr» å få deaktivert autorestart pga Windows oppdateringer. Ulempen er vel at noen ytterst få plugins bare virker på Windows...

 

 

Jeg kjører en server med ESXi 6.5 og flere Ubuntu VMer. En av dem kjører HomeSeer. Veldig stabilt og bra. :) Kamerasoftware (NVR) og deCONZ (ZigBee) kjører på hver sin VM i tillegg. Eneste utfordring jeg har hatt er med USB passthrough av Z-wave-pinnen, så den er koblet til en RPi via ser2net. 

OK, takk for svar. Problemet mitt er at jeg med årene har blitt mer og mer fan av at ting "bare virker". Merker allere at jeg kommer til å pushe den grensen litt når jeg skal prøve meg på HomeSeer. Det jeg er litt skeptisk til med å kjøre linux er at det blir en litt vel tidkrevende prosess. Jeg har vært veldig glad i QNAP-en min da det har vært stor grad av plug&play. Det er  nå flere år siden jeg var borti linux. Mulig jeg leser meg litt mer opp på det å kjøre FreeNAS med HS i VM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører flere VM på en ubuntu server med Virtualbox på. Det fungerer helt ypperlig. Homeseer på Windows VM, ellers en del andre VM for nettverkslagring, mediacenter, Nextcloud, osv. En VM pr funksjon.

 

Fordelen med VM er helt åpenbar; det er lett å ta backup av hele VM'et, og restore er like lett. 

 

Jeg har valgt Ubuntu Server med Virtualbox pga at da har jeg alt på en platform som er lett å få opp igjen på annen hardware. Feks kan jeg starte opp Homeseer-VM'en på en laptop om virtualiserings-serveren skulle ryke. ESXI er sikkert en bedre løsning for virtualisering, men mer kresen til hardware og mer krevende å erstatte / få opp igjen ved hardware-feil. Om jeg skulle gått for ESXI eller tilsvarende ville jeg satset på to fysiske ESXI-servere som VM kan flyttes mellom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her da jeg også vurderer og skaffe meg en server hvor jeg ønsker å ha en VM per funksjon men har ikke klar å finne hardware for dette.

Har lest en del om Plex (NAS bruk) og mange anbefaler HP ProLiant Microserver Gen8, men denne har jo desverre utgått og Gen10 er tydelign ikke i nærheten av samme maskin.

Tenker HS3, PLEX (Server), NAS (lagring), en for lab primært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Shen said:

Henger meg på her da jeg også vurderer og skaffe meg en server hvor jeg ønsker å ha en VM per funksjon men har ikke klar å finne hardware for dette.

Har lest en del om Plex (NAS bruk) og mange anbefaler HP ProLiant Microserver Gen8, men denne har jo desverre utgått og Gen10 er tydelign ikke i nærheten av samme maskin.

Tenker HS3, PLEX (Server), NAS (lagring), en for lab primært.

Etter litt undersøkelser tenker jeg nok å "bygge" en egen maskin. Vet ikke hva budsjettet ditt er, men jeg laget med en tråd på diskusjon.no for å få litt tips til hardware: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1827417

Akkurat HS3 virker å være relativt greit å kjøre visualisert. Litt flere ting å passe på hva gjelder FreeNAS (google it). Det spørsmålet jeg står igjen med er hva jeg skal bruke til å visualisere hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv usikker på hva jeg skal kjøre i bunn men har hørt FreeNas ikke er helt rett frem.

 

Budsjett har jeg ikke satt ennå men vet jeg ikke kommer til å klare holde den allikevel [emoji23]

 

Edit: lest tråden du linket til, min budsjett er nok 8000 kr + disker.

 

Plex med HW-transcode er ekstremt kostbart og jeg lurer på om det er vært det for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, GO_Nilsen said:

Jeg bruker den siste generasjonen av Intel nuc. Kjører ESXI med en win2016 server vm (til Homeseer) og to Linux vm'r.  Dette virket veldig stabilt å bra for meg.

Takk for tilbakemelding. Det er den løsningen jeg også kommer til å gå for. Men kommer til å bygge serveren spesifikt opp for å virke med freenas. Som @Shen sier, det er absolutt ikke helt rett fram å sette opp freenas virtuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den siste generasjonen av Intel nuc. Kjører ESXI med en win2016 server vm (til Homeseer) og to Linux vm'r.  Dette virket veldig stabilt å bra for meg.
Hvilken NUC maskin bruker du? Ser det kommet noen nye med tallet '8'.
Kommer ikke til at ha fler vm maskiner enn deg, 2-3 totalt.

Hvis jeg bygger en server, enten HP eller bygge en med supermicro hovedkort bråker vel disse mye? Skall ikke det skal bli for varmt og bråke.
Skal stå i loftstue i en TV-benk.. [emoji23]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FreeNAS som en VM er da ikke så vanskelig? Bruk pci-passthrough og en HBA, ikke RAID-kontroller. Ref: http://www.freenas.org/blog/yes-you-can-virtualize-freenas/

Har kjørt FreeNAS som VM på ESXI i noen år uten utfordringer.

 

Kjøre VM-er/jails/containere på FreeNAS har jeg lite erfaring med, men det blir kanskje noe bedre når 11.2 kommer seg ut av beta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, GO_Nilsen skrev:

Jeg bruker den siste generasjonen av Intel nuc. Kjører ESXI med en win2016 server vm (til Homeseer) og to Linux vm'r.  Dette virket veldig stabilt å bra for meg.

Wow, det var kjekt å vite. :) 

 

Hvor mye minne får du trøkket inn i NUCen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2018 den 13.37, Shen skrev:

Hvilken NUC maskin bruker du? Ser det kommet noen nye med tallet '8'.
Kommer ikke til at ha fler vm maskiner enn deg, 2-3 totalt.

Hvis jeg bygger en server, enten HP eller bygge en med supermicro hovedkort bråker vel disse mye? Skall ikke det skal bli for varmt og bråke.
Skal stå i loftstue i en TV-benk.. emoji23.png

Se der ja. Gen8 var aledrede ute ?. Bruker gen 7 med i5 cpu. Nucen bråker i allefall ingenting. 

Endret akkurat nå av GO_Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.