Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp til å feilsøke event


JohnMartin

Anbefalte innlegg

Har satt opp eventer for å styre varmen når vi er bortreist.

 

Først ett event for å skru ned:

image.png.8cb73650f534ab5d867a561d4bcaf878.png

 

Og så et event for å skru opp:

image.png.b3feb59c4647a93f986d77108b79112d.png

 

Oppdaget idag 2 potensielle problem:
Event som styrer Hus status - dag, går bare på klokkeslett, og det fungerer jo dårlig når vi er borte:
image.png.48d8edfc06f7f045becd2b938c53459f.png

 

Så idag oppdaget jeg at hus mode var satt til Dag, men "hell-i-uhell", så ser det ut til at varme eventet ikke fungerer. For termostatene er ikke satt til Auto når huset gikk i Dag.

Varme Tilbakestilling har ikke trigget.

 

Noen som ser noen åpenbare feil til hvorfor dette ikke vil funke?
Tenker da på varme justeringen. Må revidere hus mode eventet, så klart.

 

Info:

image.png.1b267bc0fad710c6fd40335c1b79a373.png

Har satt denne ekstra condition for å unngå at eventet skal trigge hver morgen når status blir Dag.

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:

Jeg har to devicer - morgen/dag/kveld/natt og hjemme/borte/ferie. 

 

For kanskje vil du slå på noen «sikkerhetslys» når det er kveld og du er bortreist? Og slå av utelysene når

det blir dag, uansett om du er hjemme eller ikke?

 

Hmm.. kanskje det er veien å gå istedenfor. 

Utelysene går pr idag etter sol opp/ned, så de styres ikke av hus status.

Men ser fordelen jo mer intrikat eventene blir :)

 

Begynner virkelig å se hvorfor enkelte betaler for å få et ferdig produkt.

Har så vidt begynt på oppsett av nytt hus, og begynner allerede å miste oversikten over de forskjellige eventene. Og få alle til å jobbe ilag, og ikke imot hverandre ?

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvor jeg leste det, men du har vel flere termostat moder @ZoRaC?

 

Etter å ha sett litt på dette, så ønsker jeg en Ferie mode. Som da blir tilsvarende til Frost.

Men når vi bare reiser bort i helgen, så ønsker jeg å bruke Night mode hele helgen. Problemet er jo at hvis jeg setter et event til å aktivere Night på termostatene, så vil den jo gå over til dag ihht schedule.

 

Har du forslag til løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JohnMartin skrev:

Husker ikke helt hvor jeg leste det, men du har vel flere termostat moder @ZoRaC?

 

Ja, har 3. 

 

1 time siden, JohnMartin skrev:

Men når vi bare reiser bort i helgen, så ønsker jeg å bruke Night mode hele helgen. Problemet er jo at hvis jeg setter et event til å aktivere Night på termostatene, så vil den jo gå over til dag ihht schedule.

 

Har du forslag til løsning?

 

Bruker du SDJ-VStat som termostat? Der er det slik at den tredje (default «frostsikring») overstyrer schedule til du setter «auto» igjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:

Bruker du SDJ-VStat som termostat? Der er det slik at den tredje (default «frostsikring») overstyrer schedule til du setter «auto» igjen.

 

Ja, jeg bruker SDJ-VStat. Er også klar over Frostsikring overstyrer schedual. Men den setpoint temperaturen er lavere enn hva jeg ønsker når vi bare er borte en langhelg.

 

Jeg ønsker å kunne velge Natt mode til å være aktiv når husstatus er "borte". For "frostsikring" som overstyrer schedual, den trigger på "Ferie". Altså når vi er borte 1uke+.

 

Men lager jeg et event som trigger på husstatus "Borte", da går termostat til Natt, men første påfølgende morgen, så vil de jo bytte til Dag igjen. Hvis du skjønner? ?

Så var bare om du hadde en lur måte å løse dette på?

For såvidt jeg vet, så kan jeg ikke legge til en condition på Schedual i SDJ for å sjekke husstatus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JohnMartin skrev:

 var bare om du hadde en lur måte å løse dette på?

 

Ja, jeg løser det ved å endre setpoint for frostsikringen når jeg aktiverer «borte» og så setter jeg frostsikring likevel. Når vi komme hjem endrer jeg setpoint for frostsikring tilbake til «normal» igjen. Litt «hack», men det går. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:

 

Det var der jeg hadde sett det! Takk :)

 

Da skal jeg prøve meg på en tilsvarende "hack" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, ZoRaC said:

 

Ja, jeg løser det ved å endre setpoint for frostsikringen når jeg aktiverer «borte» og så setter jeg frostsikring likevel. Når vi komme hjem endrer jeg setpoint for frostsikring tilbake til «normal» igjen. Litt «hack», men det går. :) 

 

Har du en snipp av hvordan du har gjort det? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2018 den 16.07, JohnMartin skrev:

Men lager jeg et event som trigger på husstatus "Borte", da går termostat til Natt, men første påfølgende morgen, så vil de jo bytte til Dag igjen. Hvis du skjønner? ?

Så var bare om du hadde en lur måte å løse dette på?

 

Kan jo løses på mange måter, men jeg har løst tilsvarende problemstillinger ved at husets virtuelle tidsstatus (Natt, morgen, dag etc) også kan ha verdien "tidsstyring slått av". Dersom denne er gyldig slutter huset å veksle tidsstatus gjennom døgnet (dette er en "group condition" i eventene som får tidsstatusen til å veksle gjennom døgnet). Dermed kan alt varme og lysstyring følge døgnrytme, men en annen logikk tre inn når vi drar bort på ferie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gizmo skrev:

Dersom denne er gyldig slutter huset å veksle tidsstatus gjennom døgnet (dette er en "group condition" i eventene som får tidsstatusen til å veksle gjennom døgnet). Dermed kan alt varme og lysstyring følge døgnrytme, men en annen logikk tre inn når vi drar bort på ferie.  

 

Problemet ligger i SDJ-VStat - den har ingen «schedule off»-funksjon. Setter man dag eller natt manuelt, så endres det igjen ved neste scheduled endring. 

 

Men til andre ting (lys eller annen varmestyring f.eks) er metoden din god. :) Jeg løser omtrent det samme med ferie-modusen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ZoRaC skrev:

Problemet ligger i SDJ-VStat - den har ingen «schedule off»-funksjon. Setter man dag eller natt manuelt, så endres det igjen ved neste scheduled endring. 

 

Hvorfor lager du ikke da bare flere schedules og oppdaterer SDJ-VStat med en fraværs-schedule når du reiser bort og hjemme-schedule når du kommer tilbake? Jeg bruker f.eks. en egen schedule for "hjemmedag".

 

image.png.13b23a314c1ca542591a8df6fdc90d49.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Go4IT skrev:

Hvorfor lager du ikke da bare flere schedules og oppdaterer SDJ-VStat med en fraværs-schedule når du reiser bort og hjemme-schedule når du kommer tilbake?

 

Jeg ønsket et lavere setpoint enn nattsenkingen når vi er på ferie, så da ville ikke en annen schedule hjulpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2018 den 14.46, ZoRaC skrev:

Ja, har 3.

 

SDJ-VStat har 3 (High/Low/Frost).

 

Hvis jeg leser riktig har du:

 

- Dag

- Natt

- Frost (som du bruker til "work time and play time. They have a higher set point than night/day")

- Ferie (=10 grader)

 

... og det blir vel egentlig 4? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ZoRaC skrev:

Problemet ligger i SDJ-VStat - den har ingen «schedule off»-funksjon. Setter man dag eller natt manuelt, så endres det igjen ved neste scheduled endring. 

 

 

Jeg bruker også SDJ-VStat, genial plugin! Men jeg bruker ikke auto-funksjonen i pluginen. Siden plugin tillater tre statuser - høy, lav, frost - så har jeg istedenfor latt veksling mellom disse bli styrt av tidsstatusen til huset (lav på natten og når vi er ute). Bruk av autofuksjonen til vanlig lar vel seg også kombinere med f.eks : Når vi drar på ferie - sett SDJ-VStat til "frost" OG "definer setpoint temperatur for frost til x grader". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Go4IT skrev:

... og det blir vel egentlig 4? ;)

 

Hehe, ja, det blir vel egentlig det. :) siden jeg bare setter et fast settpunkt, så tenkte jeg ikke på ferie som en «modus», men det er jo det i praksis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.