Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Bytte ut Futurehome med Homeseer


Erlend Haga

Spørsmål

Hei,

Jeg er ny på forumet og rimelig ny generelt hva kommer til hjemmeautomasjon. Hadde/installerte Elko living da i forrige hus da vi byggde og kalibrerte dette etterfølgende. Erfaringen derfra var at jeg aldri skulle ha et slikt (for meg komplisert) anlegg igjen, derfor valgte jeg å begynne i det små med futurehome da vi flyttet for 3 år siden.

Er forøvrig fornøyd med anlegget, men syns det blir litt begrenset i lengden.

 

Har i dag ikke så mye koblet opp, bare noen dimmere, termostater, id-lock, garasjeåpner og noen smartplugger.

 

Leser her at Homeseer er valget for å få en mykest overgang fra totalt plug and play til litt mer egendefinert..

 

Mitt spørsmål er om det holder å kjøpe en Hometroller zee s2, eller om denne fort blir litt svak i lengden?

Anlegget kommer nok ikke til å bli veldig avansert, men greit å slippe å skyte seg i foten for noen kroner på en hub som som blir for liten etter kort tid.

 

Erlend Haga,

Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
2 timer siden, Erlend Haga skrev:

Mitt spørsmål er om det holder å kjøpe en Hometroller zee s2, eller om denne fort blir litt svak i lengden?

Anlegget kommer nok ikke til å bli veldig avansert, men greit å slippe å skyte seg i foten for noen kroner på en hub som som blir for liten etter kort tid.

Du kommer fort lenger med en Raspberry Pi 3B+, sier ryktene. Raspberry Pi 2 (som Zee2) er basert på kan bli litt svak i lengden, spesielt hvis nettverket (og påfølgende automasjon) blir stort.

 

Å kjøpe en Zee2 er ganske plug and play. Å sette opp en Pi3B+ selv er litt mer jobb, men langt fra uoverkommelig det heller. Med sistnevnte kan man spare en del fordi HS3 er på 50% salg i november, og det er jo ikke lenge til.

 

Da har du også en lisens du kan flytte til hva som helst, og du får faktisk to lisenser for prisen av en (1 til Linux og 1 til Windows).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
18 timer siden, Erlend Haga skrev:

Da venter jeg til November med å kjøpe programvare, er det Homeseer selv som kjører kampanje?

Det er HomeSeer selv som kjører kampanjen, ja. :)

 

18 timer siden, Erlend Haga skrev:

Betyr det da at jeg for å begynne trenger:

- Raspberry Pi 3B+ (eller lignende)

- Homeseer HS3

- Gateway (Zigbee e.l)

Zigbee er morsomt, men hvis du skal ha Z-wave integrasjon (for å ta over FutureHome) så trenger du også en UZB1 (eller annen Z-wave controller). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei igjen,

 

Da har jeg alt den nødvendige hardwaren (raspberry pi og zwave stick). Ser det finnes en egen HS3 versjon for raspberry, er dette noe å gå for eller vil jeg da mangle noe i forhold til standard/pro utgave? https://shop.homeseer.com/products/homeseer-hs3-pi-3-home-automation-software-for-the-raspberry-pi-3

 

Mvh,
Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 timer siden, Erlend Haga skrev:

Ser det finnes en egen HS3 versjon for raspberry, er dette noe å gå for eller vil jeg da mangle noe i forhold til standard/pro

 

Så vidt jeg husker, så er den begrenset til maks 5 plugins (eller var det bare på Zee?). En vanlig lisens kan kjøre på Pi, men den kan også flyttes til en PC ved senere behov. Vanlig lisens kan kjøre en på Linux og på en Windows samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, Erlend Haga skrev:

Da har jeg alt den nødvendige hardwaren (raspberry pi og zwave stick). Ser det finnes en egen HS3 versjon for raspberry, er dette noe å gå for eller vil jeg da mangle noe i forhold til standard/pro utgave?

Som @ZoRaC sier Pi-utgavene (og det inkluderer Zee2) kan kun kjøre 5 plugins og kan ikke flyttes til annen hardware. Vanlig/Pro har ikke disse begrensningene, og du kan faktisk kjøre samme lisens på Linux og Window samtidig, så det er nesten  "to for prisen av en" (men man har kun tilgang til en av dem via MyHS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mange takk for svar.

Når dere sier kun 5 plugins, vil det si noder?


Jeg kommer nok ikke til å kjøre dette på noe annet enn raspberryen så for meg er det ikke noe om å gjøre å ha lisenser til flere operativsystem.

Det er kanskje mulig å oppgradere senere om det skulle bli aktuelt?

 

Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Akkurat nå, Erlend Haga skrev:

Ok, så for meg som i hovedsak har z-wave så vil det ikke være begrensninger?

 

Ikke ENDA... antar du får "blod på tann" og vil utvide etter hvert, slik som alle oss andre... :P

Du skal vel kjøre backup? Da trenger du BLBackup, så da har du brukt to allerede. 

Du skal ikke ha noe "precense"-løsning basert på om mobilen din er hjemme eller ikke? F.eks med PHLocation-plugin?

Værvarsel, det skal du heller ikke hente inn, fra weatherXML eller Yr-plugin?

Hva med pushvarsel til mobilen din om ting og tang, med f.eks Pushover-plugin?

Hva med grafer på f.eks temperatur eller strømforbruk, med f.eks DeviceHistory-plugin?

Ingen ChromeCast eller Logitech Harmony du ønsker å integrere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Shit..

Baller på seg altså, vel da er det vel bare å gå for neste skritt.. Men det holder med standard..?

 

Dette er egentlig mest et prosjekt når jeg nå skal inn i pappaperm så hadde ikke tenkt det skulle bygges ut i det uendelige men deler av det du nevner her er jo ganske relevant/interessant..

 

Ser det er gratisprøve i 30 dager, prøver det så kjøper jeg før mnd er over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Erlend Haga skrev:

Hvilket OS kan jeg bruke på Raspberryen for å bruke HS3 standard?

Hvilket som helst, egentlig. Det kommer mest ann på din egen Linux-kompetanse. :) 

 

1 time siden, Erlend Haga skrev:

Homeseer Pi3 versjonen legges slik jeg forstår inn på SD kortet uten OS..

Nei, det følger en Linux-distribusjon med. Bare at HS3 har valgt en for deg. Husker ikke i farten hvilken det er... "Raspbian Lite" tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Får ikke til installeringen på rasperryen, gidder ikke bale noe mer da jeg ser at mine kunnskaper/mestringsevne ikke er helt på topp når det gjelder linux. Tror jeg dropper homeseer inntil videre, har en kollega som snakker varmt om zipato. Prøver dette en liten periode først.

 

Mange takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Erlend Haga skrev:

har en kollega som snakker varmt om zipato

Hadde Zipatile en stund og den har en del kjekke ting "Rett ut av esken" men hardwaren er gammel og treg og Zipato er veldig hårsåre for kritiske kommentarer... For meg beveget brukergrensesnittet seg i feil retning da ting tok større og større plass på en i utgangspunktet liten skjerm og du man ikke påvirke noe særlig selv.

 

Installasjon på Raspberry gikk som et skudd for meg, lastet ned fil fra HomeSeer, flashet til et SD kort og fyrte i gang. Skal nok flytte over til Windows om ikke alt for lenge men RPi3B+ imponerer den ? Har liggende en gammel Acer Veriton mini PC med Windows som skal få nytt liv... Ikke så fryktelig spreke saken men drøyt dobbelt så rask som den 8 år gamle Dell laptopen jeg sitter med nå (Vostro 3700).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.