Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefaling løsning for å vise om dør er låst eller ikke


toonwolf

Anbefalte innlegg

Har: ID Lock 150 med Z-Wave modul og HomeSeer

Ønsker: Lys for å vise på utsiden om dør er låst eller ikke

 

Bakgrunn: Låsen settes til å være åpen og låst på forskjellige tidspunkt ved å sette parameter 1 og 5. Problemet er om noen legger hånda på låsen for å aktivere touch-panelet fordi de tror at døra er låst, da låses døra! For å unngå dette ønsker jeg å ha et grønt lys som viser om låsen er ulåst og rødt lys som viser at døra er låst. Jeg har forsøkt å lese meg opp på forskjellige mulige løsninger og har kommet til at en Fibaro RGBW kontroller og LED stripe bør kunne fungere. Denne kan vel enkelt settes til å lyse grønt og rødt og også f.eks blinke rødt om noen taster feil kode. Når det gjelder LED striper har jeg ikke noen erfaring i det hele tatt, men trenger da ikke noen lang 5 meter. Kan denne fra Komplett brukes? Tar gjerne i mot tips hvilken type og hvor man kan kjøpe kontroller som vil fungere også.

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK takk for svar, men hvilken kontroller anbefaler du som fungerer bra med HomeSeer og er rimelig (ser du skriver "Før og etter oppdatering til Fibaro RGBW-controller, den gamle 433MHz controllerens fjernkontroll begynte å bli dårlig..."). Ønsker også å kjøpe LED i Norge som kan brukes med Fibaro-controlleren, og da helst god kvalitet fra en "renomert" (web)butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort et Google-søk på bildet og den dukker opp i andre nettbutikker som f.eks denne. "Generic 1m 16-18W 3000-3600LM IP65 Waterproof 120 LED 2835 SMD RGB Rope Light with Manual Control, AC 220V, EU Plug(Colorful Light)". Det betyr vel at det ikke går da kontrolleren kun takler 12 eller 24V og dette er 220V. Fra manualen "FIBARO RGBW Controller must be powered by the same voltage as the connected light source. I.e. if controlling 12V LED strip, the module must be connected to 12V power supply. Similarly, if controlling 24V RGBW strip, FIBARO RGBW Controller must be powered by 24V voltage supply."

 

led6503cl_3.jpg

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er prosjektet "lys som viser om dør er låst eller ikke" fullført. Det var utrolig enkelt å montere med Fibaro RGBW controller og LED stripe som i utgangspunktet er ment for modding av PC-kabinett. Bonus var jo at den hadde magneter innebygget i seg og kunne festes direkte på profil i taket. Har laget andre lyseffekter om noen taster feil kode også. "LAPD" scene på Fibaroen med lydalarm funker fint ?  Skal se om jeg kan få tatt video av den også etterhvert. Se også video

 

Dør låst=rød

dørlåst.png

Dør låst opp=grønn

dørlåstopp.png

LED stripe montert i taket over døra

ledstripe.png

Endret av toonwolf
  • Like 7
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått laget en video som viser hva som skjer om noen taster feil kode. Tror ikke de forsøker seg på nytt etter dette ? Jeg bruker en teller i HS for å holde styr på antall forsøk og "LAPD" scene på Fibaro RGBW kontrolleren for LED lysene på 3. forsøk. Telleren nullstilles etter x antall minutter.

Endret av toonwolf
  • Like 2
  • Haha 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, toonwolf skrev:

"LAPD" scene på Fibaro RGBW kontrolleren for LED lysene på 3. forsøk

Wow, alt jeg ikke vet! :D

Hvordan gjør du det?

 

Fantastisk video, forresten! ?

Tips: Du kan laste ned MP3-filene (og redigere dem om ønskelig, f.eks. legge inn mellomrom) til de forskjellige talemeldingene og bare spille dem av offline. Så er du ikke avhengig av internett. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Moskus skrev:

Hvordan gjør du det?

Parameter 72 med verdier 6-10 gjør det mulig å sette 5 ferdigdefinerte "scener" på Fibaroen. Ganske fine faktisk. Referanse https://manuals.fibaro.com/rgbw/ se under "72. Starting predefined program when device set to work in RGB/RGBW mode"

 

6 = Fireplace
7 = Storm
8 = Rainbow
9 = Aurora
10 = LAPD

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Moskus skrev:

Du kan laste ned MP3-filene (og redigere dem om ønskelig, f.eks. legge inn mellomrom) til de forskjellige talemeldingene og bare spille dem av offline

Takk for tipset. Kommer til å gjøre dette når ting har "stabilisert" seg og jeg ser at alt fungerer som det skal. Venter f.eks på at det skal være mulig å si navnet på den som åpner døra uten å måtte legge inn egne status-tekst for hver enkelt kode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, toonwolf skrev:

Parameter 72 med verdier 6-10 gjør det mulig å sette 4 ferdigdefinerte "scener" på Fibaroen. Ganske fine faktisk. Referanse https://manuals.fibaro.com/rgbw/ se under "72. Starting predefined program when device set to work in RGB/RGBW mode"

 

6 = Fireplace
7 = Storm
8 = Rainbow
9 = Aurora
10 = LAPD

Jøss! Så elegant, så enkelt! :D

Takk. :)

 

Deaktiveres det ved å skru av eller å sette en farge?

 

 

2 minutter siden, toonwolf skrev:

Venter f.eks på at det skal være mulig å si navnet på den som åpner døra uten å måtte legge inn egne status-tekst for hver enkelt kode.

Tja... jeg har et script for det, men jeg er jo old-school, da... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Moskus skrev:

Deaktiveres det ved å skru av eller å sette en farge?

Jeg har testet litt forskjellige varianter, men har funnet ut at jeg måtte skru av Multilevel 1-3 først før jeg setter på Red Channel. Mulig det finnes andre måter å gjøre det på, men dette funker. Slik ser det ut i Eventen og "then" kommandoene. Utgangspunktet er at det allerede lyser rødt.

2018-11-13 14_02_10-HomeSeer Web Control - Ev....png

Endret av toonwolf
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2018 den 13.45, toonwolf skrev:

Du kan laste ned MP3-filene (og redigere dem om ønskelig, f.eks. legge inn mellomrom) til de forskjellige talemeldingene og bare spille dem av offline

Da har jeg fått ut finger'n og lastet ned de forskjellige setningene. Deretter redigert de/lagt inn mellomrom der hvor det er behov for det for å få en litt mer naturlig tale. Det gjør det mye lettere å forstå hva som blir sagt. Eksempel vedlagt. Takk for tipset!

du_har_laast_dora_ikke_laas_den.wav

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.