Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefaling løsning for å vise om dør er låst eller ikke


toonwolf

Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...

Våren kommer snart og jeg ser etter en tilsvarende løsning for utebruk. Døra som låsen skal monteres på og som jeg ønsker "statuslys" for om den er låst eller ikke er plassert slik at lysene må være godt synlige. Tenker at LED striper ikke er det optimale, men kanskje LED-lanterner som både er vanntette og sannsynligvis gir et godt og skarpt lys selv i dagslys. Disse på Biltema drives av 12V og er IP67, men hvordan styre de via Z-wave?

Endret av toonwolf
fikset på link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg puttet en RGB-pære i utelyset. Vanlig lys på kvelden og ved bevegelse utenfor skifter den farge til grønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten jeg skrev var ikke akkurat veldig utdypet.

Når noen går på trappa gjør jeg en sjekk om det var meg som akkurat kom hjem, hvis det er det skifter fargen på pære til grønn. Og planen er videre å låse opp døra. Det siste er ikke på plass ennå.

Grønn hørtes naturlig ut, selv om pæra er utrolig dårlig til å gjengi akkurat fargen grønn.

Angående antall systemer jeg kjører, skulle du bare visst. Kjører alt i Home Assistant, så jeg merker ikke så mye til om det er det ene eller andre systemet.

Kjapp opptelling:
- xcomfort
- z-wave
- IKEA trådfri / zigbee (RGB-pærer herfra er billig)
- 433 MHz Nexa, Tellstick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, olekenneth skrev:

sjekk om det var meg som akkurat kom hjem, hvis det er det skifter fargen på pære til grønn.

Da gir det mening med grønn farge ja, litt sånn huset ønsker deg "velkommen hjem Ole Kenneth" ?

 

1 time siden, olekenneth skrev:

pæra er utrolig dårlig til å gjengi akkurat fargen grønn.

litt nysgjerrig, hva slags pære bruker du? Selv har jeg erfaring med LED Strips inne og det blir veldig fint grønt og rødt. Har dessverre ikke bilde av grønt lys, men her er led stipe som er montert over himling i taket og som viser rødt
ledstripe.png

For min del blir det enten LED strips eller "trapp/terrassebelysning" utendørs som samtidig kan brukes som belysning (hvit) og hvor fargen på lyset endres når bevegelse detekteres i nærheten av døra.

 

Tenkte å sette opp følgende regler:

  1. Om natta/når det er mørkt og ingen bevegelse detektert=hvitt lys som lyser opp på vanlig måte
  2. Hele døgnet bevegelse detektert og dør åpen=grønt lys for å vise at døra er ulåst
  3. Hele døgnet bevegelse detektert og dør låst=rødt lys for å vise at døra er låst
1 time siden, olekenneth skrev:

antall systemer jeg kjører, skulle du bare visst.

men hvorfor? Kunne du klart deg med færre systemer eller har du så spesielle behov/utstyr at du må ha alle systemene for å kunne styre de? Eller liker du generelt å "fikle" med mange systemer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.