Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-Term - Styring av effektregulering?


Anbefalte innlegg

6 timer siden, Thomassp skrev:

Slik jeg leser det så vil hele mesh løsningen falle tilbake til Z-Wave dersom du blander de to på routende noder....

 

Ja, du mister nok «long range»-egenskapen til Plus om ikke alle noder på ruten er Plus. Det er vel naturlig, for man er vel avhengig av at to noder som snakker sammen er i stand til å sende signalet like langt. 

 

Men, det vil jeg tro veies opp av at mesh-nettverket blir større og man får kortere avstand mellom nodene?

 

Men, det er vel det eneste som skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18/10/2018 at 10:54, Moskus said:

Så store nettverk skal IKKE optimaliseres. Du kan med fordel fjerne routing tabellen ved å ta en backup av Z-NET, og restore den samme backup'en.

 

Epic fail....nå er alle nodene borte, backup/restore ga en tom controller, og jeg klarer ikke å få tilbake nodene. Akkurat nå ser det ut til at jeg må begynne helt på nytt igjen ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Thomassp skrev:

 

Epic fail....nå er alle nodene borte, backup/restore ga en tom controller, og jeg klarer ikke å få tilbake nodene. Akkurat nå ser det ut til at jeg må begynne helt på nytt igjen ?

 

 

HomeSeer og UZB1?

Da må du installere beta-versjonen av Z-wave plugin - kjent bug med restore mot UZB1...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thomassp skrev:

Hm, jeg kjører 3.0.1.239 og Z-Net - Skulle jo være greit det da?

 

Hmm... da burde det funket, ja. Hva sier loggen når du kjører restore? Hjelper det om du kobler ut den andre controlleren når du kjører restore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, ZoRaC said:

 

Hmm... da burde det funket, ja. Hva sier loggen når du kjører restore? Hjelper det om du kobler ut den andre controlleren når du kjører restore?

Fullt av feil i logen....blant annet denne:

okt-19 11:41:19   Z-Wave Creation of Z-Wave plug-in object from HomeSeer data was successful.
okt-19 11:41:19   Z-Wave Warning HomeSeer device 0.etg Vaskerom kW Hours indicates it is owned by this plug-in but no device exists in this plug-in to match it - attempting to create it from the HomeSeer device information.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ok, nå er det like før det rakner her... ?

 

Etter råd fra dere og HomeSeer ville jeg samle alle noder på Z-Net. Tok derfor backup av Z-Stick og fjernet den. Kjørte deretter restore på Z-Net etter først å ha kjørt reset på den. Nå er alle noder og devicer restoret, men jeg får på ingen måte bygget opp routing på nytt. Ingen noder svarer uansett om jeg kjører "test node connectivity", "Optimize" eller "full optimize". Hvis jeg gjør noe riv ruskende galt vil jeg gjerne vite om det. For nå blir jeg veldig i tvil om jeg kommer meg utenom å bygge opp alt på nytt nok en gang. I tillegg blir man jo også i tvil om det er trygt å bygge opp løsningen sin basert på HS3 hvis backup og restore ikke fungerer slik det skal. Hvis Z-Net enheten skulle ryke, vil jeg da kunne stole på at jeg kan kjøre restore til en ny/annen interface?

 

Any ideas?

 

EDIT:

Da er det bekreftet...ny fw på USB sticken som ikke støtter restore pt.

**************

Hello,

I would like to apologize as it seems that you have a Z-Net with a current UZB stick for Z-Wave. Unfortunately, there was a change in the firmware for these devices which prevents Z-Wave restores from working properly. Our engineers have been made aware of the issue, but have not received the proper documentation to update the restore process for this new firmware. I will check in with them again to see if there is anything that can be done for this. Unfortunately, at the moment there is no other option than to recreate your network.

Best,

--
Matt Cave
*****************

Endret av Thomassp
Oppfølging
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Moskus said:

Jævla Z-wave.me! Hvordan i svarte helvete er dette tenkt løst?

Ikke sant? Jeg stilte spørsmålet tilbake til HomeSeer om de kunne garantere at jeg i alle fall kan ta backup og restore til samme interface, venter på tilbakemelding ?

 

Hadde heller sett at man kunne bruke Aeon sticken på Z-Net boksen, da jeg opplevde den som mer stabil og med bedre rekkevidde. Nå sliter jeg som bare det med å fjernet og lagt til enheter med mindre de plasseres nesten inntil Z-Net boksen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Thomassp skrev:

Hadde heller sett at man kunne bruke Aeon sticken på Z-Net boksen, da jeg opplevde den som mer stabil og med bedre rekkevidde.

AeoTec sin er jo enda verre, der er det garantert at HS ikke kan restore til interfacet, med UZB1 er det i det minste håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Moskus said:

AeoTec sin er jo enda verre, der er det garantert at HS ikke kan restore til interfacet, med UZB1 er det i det minste håp.

Ja da så. Fikk forresten svar på mitt spørsmål:

 

Hello,

You're welcome and I wish that we had a solution in place as well. This is going to be pitched as a work item to an engineer, though I cannot make a guarantee or give a time frame.

The issue is with the UZB stick itself. The firmware version it has installed does not allow a Z-Wave restore to be written to it.

Best,
Matt Cave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Thomassp skrev:

The issue is with the UZB stick itself. The firmware version it has installed does not allow a Z-Wave restore to be written to it.

Best,
Matt Cave

 

Det gir jo ingen mening! Da burde restore ha fungert fra HS så lenge man ikke oppgraderer FW på UZB1... og de har jo selv skrevet i sine release notes at restore til UZB1 ikke virker lengre etter en gitt versjon av deres egen Z-wave plugin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

På 16.10.2018 den 21.47, Thomassp skrev:

Er helt fersk på HS3, og prøver å finne ut om det er mulig å lese av og sette effektreguleringstrinnet på Heatit Z-Term m/v.1.92 oppgradering. Har gammelt hus med varmekabler som mangler gulvføler. å bruke intern romføler er ikke et alternativ har jeg skjønt, så da er enten effektregulering eller ekstern termostat de valgene jeg har. Jeg tror at det riktige for meg vil være å kunne overvåke temperaturen i rommene med romføler og bruke effektregulering for å sikre at det er varme i gulvet (nesten) uavhengig av romtemperatur.

 

 Men så langt kommer jeg ingen vei. Er det noen Z-Wave parametre jeg kan huke tak i og lese av/styre?

 

PS! Får forresten ikke opp gjeldende romtemperatur, skulle jeg det?

 

 

Hvordan er algoritmen din her? Er gira på noe tilsvarende, siden elektrikere under oppussing NEKTET å legge gulvføler, siden de ikke fikk plass til rør.

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Moskus skrev:

Øh... de støper et helt gulv og får ikke plass til et 16 mm trekkerør? Dne kjøper jeg ikke.

De nektet å felle inn i depronplatene på varmefolien, og de samarbeidet ikke med murer (i samme firma) for å legge rør til det støpte gulvet, og gjemte seg bak (legger lavtbyggende varmekabler). Er ganske misfornøyd med den interne temperatursensoren, da det er fullstendig bingo om den står i vegg nær yttervegg eller om den står inne i stua. Tror jeg må endre på noe i oppsettet, da det er bingo om det er varme på eller ei i et rom ofte p.g.a. utetemp.

 

Er derfor ute etter en god algoritme for å justere PWM-intensitet basert på romtemp.

 

- Etter at jeg har fått tilbake konfigen etter at SD-kortet på Hass.io-installasjonen min mest sannsynlig har tryna - mSATA SSD og skal inn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17/10/2018 at 10:15, Dennis87 said:

Kan ikke svare  for det som har dirkete med HomeSeer å gjøre.
Har nylig satt opp det samme som du ønsker i Home Assistant. Styrer effekten på 3 heatit v2 termostater hvor jeg ikke har gulvsensor. Styrer effekten basert på innetemp (fra andre sensorer) og utetemperatur. Siden gulvvarme og utetemperatur henger mye sammen på hvor mye effekt man ønsker å ha for en behagelig gulvtemperatur.

 

Config Parameter 12 (P setting) er den du ønsker å styre. Den går fra 0-10. Er samme på V1 og V2. 
 

Sett termostatene til P og så endrer du parameter 12 fra HomeSeer igjennom automasjon som endrer Config Parameter. @Moskus kan sikkert svare på hvordan det gjøres med HomeSeer ;) 

Plukker opp tråden igjen her, hvordan har du satt opp logikken for å styre effektnivå i forhold til inne og utetemperatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16/11/2018 at 09:43, baronKanon said:

 

Hvordan er algoritmen din her? Er gira på noe tilsvarende, siden elektrikere under oppussing NEKTET å legge gulvføler, siden de ikke fikk plass til rør.

Har ikke kommet så langt. Har bedt @Dennis87 utdype hvordan han har gjort det. Er noe ordentlig herk å ikke ha termostat på gulvet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Home Assistant. Har en input_number som styres av automasjon basert på utetemp. Har nå bare utetemp siden det fungerer bra :) Vet ikke hvordan man setter opp samme for de andre systemene. Noen andre kan sikkert hjelpe der. 

Styrer selv parameter 12 0-10 på 3 stk zterm2.

 

Hva som er riktig effekt 0-10 varierer helt på type gulvvarme, effekt, isolering osv.  Så her må man bare prøve seg fram. 

 

Hos meg fungerer følgende fint. (Utetemp)
Over 13 grader ute AV

Under 10 Nivå 1

Under 6  Nivå 2

Under 2 Nivå 3

Under -1 Nivå 4

Under -5 Nivå 5

Under -10 Nivå 6

Under -15 Nivå 7

Det som er under -5 har jeg ikke fått testet enda. Så justerer fortløpende så jeg har behagelig temp på gulvet og ok romtemperatur. Resten av oppvarming tar varmepumpa seg av.

Har også yr sensor i hass for hvordan temperaturen blir om 6 timer så vurderer å kanskje legge til det også, slik at gulvet får tid til å varme seg opp skal det bli betydelig kaldere om noen timer. Men mulig det ikke er noe poeng. Har fungert veldig bra til nå slik det er. Veldig stabil og behagelig gulv og luft temperatur i stua, kjøkken og spisestue som styres av dette. Uten at man bruker unødvendig mye strøm over det som gjør at gulvet akkurat ikke føles kaldt.

 

automasjon yaml for home assistant. Kan nok settes opp litt enklere med bruk av template men siden dette er litt work in progress har jeg det slik enn så lenge :) 

 

#### Floor Heating ####

# Floor Heating Living Room Power Control 0-10
- alias: 'Floor Heating Living Room Power'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: input_number.floor_heating_livingroom
  action:
  - service: zwave.set_config_parameter
    data_template: {
      "node_id": 57,
      "parameter": 12,
      "value": "{{ trigger.to_state.state | int }}"
      }
  - service: zwave.set_config_parameter
    data_template: {
      "node_id": 58,
      "parameter": 12,
      "value": "{{ trigger.to_state.state | int }}"
      }
  - service: zwave.set_config_parameter
    data_template: {
      "node_id": 55,
      "parameter": 12,
      "value": "{{ trigger.to_state.state | int }}"
      }

# Floor Heating Living Room Above 12 Degress Turn OFF
- alias: 'Floor Heating Power 0 (Outside -> 12)'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.weather_temperature
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ states.sensor.weather_temperature.state | int >= 12 }}'
  - condition: template
    value_template: "{{ not is_state('input_number.floor_heating_livingroom', '0.0') }}"
  action:
    service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.floor_heating_livingroom
      value: '0.0'

# Floor Heating Living Room Outside temp below 10 Degress Turn ON to 1
- alias: 'Floor Heating Power 1 (Outside <- 10)'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.weather_temperature
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ states.sensor.weather_temperature.state | int <= 10 }}'
  - condition: template
    value_template: "{{ not is_state('input_number.floor_heating_livingroom', '1.0') }}"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.weather_temperature
    above: 6
    below: 10
  action:
    service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.floor_heating_livingroom
      value: '1.0'

# Floor Heating Living Room Outside temp below 6 Degress Turn ON to 2
- alias: 'Floor Heating Power 2 (Outside <- 6)'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.weather_temperature
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ states.sensor.weather_temperature.state | int <= 6 }}'
  - condition: template
    value_template: "{{ not is_state('input_number.floor_heating_livingroom', '2.0') }}"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.weather_temperature
    above: 2
    below: 6
  action:
    service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.floor_heating_livingroom
      value: '2.0'

# Floor Heating Living Room Outside temp below 2 Degress Turn ON to 3
- alias: 'Floor Heating Power 3 (Outside <- 2)'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.weather_temperature
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ states.sensor.weather_temperature.state | int <= 2 }}'
  - condition: template
    value_template: "{{ not is_state('input_number.floor_heating_livingroom', '3.0') }}"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.weather_temperature
    above: -1
    below: 2
  action:
    service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.floor_heating_livingroom
      value: '3.0'

# Floor Heating Living Room Outside temp below -1 Degress Turn ON to 4
- alias: 'Floor Heating Power 4 (Outside <- -1)'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.weather_temperature
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ states.sensor.weather_temperature.state | int <= -1 }}'
  - condition: template
    value_template: "{{ not is_state('input_number.floor_heating_livingroom', '4.0') }}"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.weather_temperature
    above: -5
    below: -1
  action:
    service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.floor_heating_livingroom
      value: '4.0'

# Floor Heating Living Room Outside temp below -5 Degress Turn ON to 5
- alias: 'Floor Heating Power 5 (Outside <- -5)'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.weather_temperature
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ states.sensor.weather_temperature.state | int <= -5 }}'
  - condition: template
    value_template: "{{ not is_state('input_number.floor_heating_livingroom', '5.0') }}"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.weather_temperature
    above: -10
    below: -5
  action:
    service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.floor_heating_livingroom
      value: '5.0'

# Floor Heating Living Room Outside temp below -10 Degress Turn ON to 6
- alias: 'Floor Heating Power 6 (Outside <- -10)'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.weather_temperature
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ states.sensor.weather_temperature.state | int <= -10 }}'
  - condition: template
    value_template: "{{ not is_state('input_number.floor_heating_livingroom', '6.0') }}"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.weather_temperature
    above: -15
    below: -10
  action:
    service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.floor_heating_livingroom
      value: '6.0'

# Floor Heating Living Room Outside temp below -15 Degress Turn ON to 7
- alias: 'Floor Heating Power 7 (Outside <- -15)'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.weather_temperature
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ states.sensor.weather_temperature.state | int <= -15 }}'
  - condition: template
    value_template: "{{ not is_state('input_number.floor_heating_livingroom', '7.0') }}"
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.weather_temperature
    below: -15
  action:
    service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.floor_heating_livingroom
      value: '7.0'

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det en ting jeg er god på så er det å gjenbruke andre personers ideer. Så også her så jeg jobber med å implementere en variant av koden til @Dennis87.

Imidlertid er planen å trinne regulatoren opp og ned basert på temperatur. Det jeg sliter litt med er hvordan jeg skal håndtere justeringen av ønsket trinn.

 

Koden jeg har for å trigge er:

  - alias: 'Floor Heating Living Room Power'
    trigger:
      platform: state
      entity_id: input_boolean.lav_temp_stue
      to: 'on'
    action:
      service: input_number.set_value
      data_template:
        entity_id: input_number.floor_heating_livingroom
        value: "5.0"

Imidlertid ønsker jeg at value: skal være eksisterende "powernivå" + 1. Kanskje @Dennis87 har et godt forslag til hvordan jeg bør angripe det? Har testet ut at dersom jeg endrer "input_number.floor_heating_livingroom" så endres det også på termostatene som er med i gruppa. Det som da gjenstår er altså å sette +1 på nivå.

 

 

EDIT:

Da har jeg fått til det jeg ønsket. Her er koden om noen lurer på det:

  - alias: "Stue - Juster setpunkt opp"
    trigger:
      - platform: state
        entity_id: input_boolean.lav_temp_stue
        to: 'on'
    action:
      - service: notify.pushover
        data:
          message: Justerer setpunkt opp.
      - service: input_number.set_value
        data_template: 
          entity_id: input_number.floor_heating_level
          value: "{{ states.input_number.floor_heating_level.state | int +1 }}"

Jeg har endret litt på navn osv så det passer bedre til hvordan jeg bygger det opp hjemme. I tilleg har jeg da en lik for høy temperatur som setter setpunktet ned med 1. Når en endring er gjort blir den boolske verdien lav/høy_temp_stue stående true i 30 minutter og det gjøres da en ny sjekk om temp er utenfor område for så å ev. justere igjen. Skal sette dette i drift hjemme i kveld for å teste det litt over tid og se hvordan det fungerer.

Endret av Morten B
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.