Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

EasyAccess Easycode pinout


GustavM

Anbefalte innlegg

👍

 

Har gjort flere tester her nå, selve sammenkoblingen går bedre nå, trenger 1 eller 2 forsøk på paring, men rekkevidden får jeg ikke økt. Har prøvd flere steder i huset, men der den får kontakt er avstanden maks 3 meter, men for hver strømstans homey'n  får , så får jeg et utropstegn på låsen, har prøvd å vente 1 time uten at ting skjer, så da har eneste mulighet vært å sammenkoble på ny .

 

Takker for tips om facebopk-gruppe👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ville bare dele min erfaring med disse også. Jeg har en easycodetouch og en easyfingertouch begge med zigbee modul og koblet opp mot home assistant med z2m.

 

Etter z2m kom med støtte for alt av funksjoner (pin, keep locked, osv) funker de helt genialt!

 

Jeg har satt opp automation som holder låsene ulåst mens en av oss er hjemme og det ikke er natt. Er nesten helt unødvendig å taste koden eller bruke fingeren. Home assistant appen er kjapp nok at når vi kommer inn i hjemme sonen er låsen allerede oppe før vi er ute av garasjen.

 

Eneste negative er at det virker som batteriene som kom med låsene var dårlige. Den ene peip og tulla(datt ut av zigbee nettet og registerte doble trykk på koden) helt til jeg bytta til noen kjell&co batterier. Etter det har det vært dønn stabilt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@thoj Det høres veldig bra ut! Jeg skal til å sette min i drift, når jeg bare finner igjen Zigbee-USB-enheten som jeg kjøpte i sommer og har rotet litt bort, antakeligvis et sted på skrivebordet... 🤣 Er det den samme integrasjonen som man får som standard når man legger til Zigbee fra Integrations-siden? Den kalles Zigbee Home Automation.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Er det den samme integrasjonen som man får som standard når man legger til Zigbee fra Integrations-siden? Den kalles Zigbee Home Automation.

Nei det er det nok ikke. ZHA er vel ikke oppdatert lengere? Sånn ser det ut i Zigbee2Mqtt:

image.thumb.png.ebc5e5c04244bcd505980cc04660fdb9.png

 

 

En ting til jeg glemte. Hvis du har kjerring / unger som smeller med dørene holder ikke batterilokket godt nok. Jeg fiksa det enkelt med tykk gjennomsiktig teip på langs av "sprekken" til batterilokket. Etter det klarer til og med ikke kjerringa å smelle det av.  🤐

Endret av thoj
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gikk i orden, det viste seg at jeg måtte legge til "adapter: deconz" under "serial" for at den skulle funke med min ConBee II.

 

Jeg får ikke til Zigbee2mqtt. Eller iallfall ikke å åpne GUI-en. Jeg kommer ingen vei ved å åpne port 8080, og det hjelper heller ikke å bytte til 8081 (i tilfelle noe alt er på 8080). Kan du si noe om det ut fra statusen?

 

Sitat

pi@Zigbee-RFX-Pi:~ $ sudo systemctl status zigbee2mqtt
● zigbee2mqtt.service - zigbee2mqtt
     Loaded: loaded (/etc/systemd/system/zigbee2mqtt.service; enabled; vendor preset: enabled)
     Active: active (running) since Tue 2021-12-07 14:49:50 CET; 8s ago
   Main PID: 1776 (npm)
      Tasks: 25 (limit: 1597)
        CPU: 9.941s
     CGroup: /system.slice/zigbee2mqtt.service
             ├─1776 npm
             ├─1788 sh -c node index.js
             ├─1789 node index.js
             ├─1805 /bin/sh -c git log -1 --pretty=format:"%h<##>%H<##>%s<##>%f<##>%b<##>%at<##>%ct<##>%an<##>%ae<##>%cn<##>%ce<##>%N<##>" && git rev-parse --abbrev-ref HEAD && git tag --contains HEAD
             └─1808 git tag --contains HEAD

des. 07 14:49:50 Zigbee-RFX-Pi systemd[1]: Started zigbee2mqtt.
des. 07 14:49:52 Zigbee-RFX-Pi npm[1776]: > [email protected] start /opt/zigbee2mqtt
des. 07 14:49:52 Zigbee-RFX-Pi npm[1776]: > node index.js
des. 07 14:49:59 Zigbee-RFX-Pi npm[1789]: Zigbee2MQTT:info  2021-12-07 14:49:59: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2021-12-07.14-49-55' filename: log.txt

 

 

Den lager stadig nye loggfiler, og de er stort sett sånn:

Sitat

info  2021-12-07 15:12:42: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2021-12-07.15-12-38' filename: log.txt
info  2021-12-07 15:12:42: Starting Zigbee2MQTT version 1.22.1 (commit #48b790cb)
info  2021-12-07 15:12:42: Starting zigbee-herdsman (0.13.176)
error 2021-12-07 15:12:44: Error while starting zigbee-herdsman

 

Jeg har satt den opp så godt jeg kunne, med dette (bare secure key er fjernet):

 

Sitat

homeassistant: true
permit_join: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: mqtt://127.0.0.1
serial:
  port: /dev/serial/ by-id /usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2422867-if00

frontend:
  # Optional, default 8080
  port: 8081
  # Optional, default 0.0.0.0
  host: 0.0.0.0
  # Optional, enables authentication, disabled by default
  #auth_token: your-secret-token
  # Optional, url on which the frontend can be reached, currently only used for the Home Assistant device configuration page
  url: 'https://zigbee2mqtt.mastiffen.org'

advanced:
  network_key:

 

Jeg syntes det med å sette serial by-id var litt dårlig forklart, kan det være feil syntaks der? Det som kommer av listingen er sånn:

 

Sitat

ls -l /dev/serial/by-id
totalt 0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 des.   7 15:10 usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2422867-if00 -> ../../ttyACM0

 

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg endelig fått satt opp og koblet til alt. Det funker veldig greit, iallfall så langt. Jeg må bare fikse noen enklere måter å gjøre ting på, i retning av det du har laget, @thoj! Automatisk opplåsning er jo kult. Å holde den åpen til vanlig er ikke like praktisk midt i byen, men det fins vel en måte å gjøre det på sånn at når man kommer inn i sonen etter å ha vært ute av den, så åpner døra seg. Skulle ønske det gikk med Bluetooth, for da kunne det ha et smalere fokus, så det bare var når vi kom til riktig side av huset den åpnet seg.

 

Ellers la jeg til noen RF-brikker, og det var en selsom opplevelse. Jeg trodde først det var en feil på brikkene, men det viste seg at det bare funker når man holder brikken på høykant, altså med den smale siden opp og ned. Det gjelder også opplåsningen. Aldri vært ute for en RF-skanner som kan skille mellom hvordan brikken holdes!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Og så har vi et interessant problem: Låsen begynte å blinke rødt for et par dager siden, men i Home Assistant viste den 100 % på batteriene. Til slutt hørte jeg at låsen slet med å åpne seg, det gikk tregere og tregere, så jeg byttet. Det er tydelig at det ikke fungerer riktig med rapporteringen. Jeg er usikker på om det funker å slå av og på smekklåsen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
On 05/12/2021 at 08:05, thoj said:

Ville bare dele min erfaring med disse også. Jeg har en easycodetouch og en easyfingertouch begge med zigbee modul og koblet opp mot home assistant med z2m.

 

Etter z2m kom med støtte for alt av funksjoner (pin, keep locked, osv) funker de helt genialt!

 

 

@thojFår du også melding i HA om at låsestatus endrer seg, og hvilket brukernummer som låste/åpnet? Jeg får en melding, men ser ingen informasjon om hvem det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hei, litt tråd nekro her men...

 

Dere som har fått det til å fungere i HA, hvilken stick bruker dere?


Jeg bruker sonoff 3.0 zigbee e type, og selv om jeg får koblet den opp så er det ingeting som fungere. Frykter at jeg har kjøpt feil her, viste ikke at dette var en e for experimental.

Jeg har prøvd både zha og z2m.

 

Noen som har noen gode tips?

Endret av Jonsj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoj skrev (På 5.12.2021 den 8.05):

Ville bare dele min erfaring med disse også. Jeg har en easycodetouch og en easyfingertouch begge med zigbee modul og koblet opp mot home assistant med z2m.

 

Etter z2m kom med støtte for alt av funksjoner (pin, keep locked, osv) funker de helt genialt!

 

Jeg har satt opp automation som holder låsene ulåst mens en av oss er hjemme og det ikke er natt. Er nesten helt unødvendig å taste koden eller bruke fingeren. Home assistant appen er kjapp nok at når vi kommer inn i hjemme sonen er låsen allerede oppe før vi er ute av garasjen.

 

Eneste negative er at det virker som batteriene som kom med låsene var dårlige. Den ene peip og tulla(datt ut av zigbee nettet og registerte doble trykk på koden) helt til jeg bytta til noen kjell&co batterier. Etter det har det vært dønn stabilt.

 

Virker det å sette pin kode? Hva med å låse døren innendørs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Jonsj said:

Takk, men har allerede satt opp og prøvd å bruke mqtt men har samme problem der(virker enda dårligere faktisk).

 

Derfor lurer jeg på om de som har fått den til å virke i mqtt hvilken stick de bruker.

 

Sonoff 3.0, med z2m. Fungerer veldig bra her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er surt, låsen min står 30 cm ved siden av en zigbee namron dimmer så koblingen skal være null problem.


Utrolig frustrerende at enkle funksjoner som låsen skal støtte blant annet ping management skal være så vanskelig å få til.

Produsenten sier at zigbee kommunikasjonen er standard og deres egen ekstremt overpriset hub har alle funksjonene.

Hvis alt er standard og det fungere med deres hub, hvorfor ikke med ZHA og z2m?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Denne greia gjør meg sprø! Jeg fjernet låsen og nullstilte den for å prøve å få lagt inn ny firmware. Jeg kommer så langt som til å pare den med mobilen og så kommer en skjerm der jeg skal være administrator. Men så er det full stopp, selv om jeg trykker på den røde knappen for "Fortsett", blir appen bare stående uten å gjøre noe.

 

Og så skulle jeg legge den til i Zigbee2MQTT igjen, etter å ha lagt inn en external converter fra Simen Opsahl i Github her:

 

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/6551#issuecomment-1213572046

 

Men ikke snakk om. Jeg har resatt låsen fem ganger, tatt den løs fra døra og lagt den ved siden av Zigbee-controlleren, men ingenting funker! Hva f... kan være i veien? 🤬 Det er vel ikke noe annet jeg må gjøre enn å klikke på "permit join", som så teller ned fra fire minutter, og nullstille modulen ved å holde nede til det blinker oransje raskt? (Og nei, den står ikke på blocklist.)

 

Edit: Det gikk den fjertiellevte gangen jeg prøvde... Snakker om å være sær, takke meg til Z-Wave! Og jeg tror jeg fikset en oppdatering også, med en ti år gammel mobil! Verken min eller fruens Huawei ville gjøre det, men en fossil Sony reservetelefon klarte det.

Endret av Mastiff
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Og utrolig nok ser den oppdateringen ut til å være akkurat det som skulle til. Siden den ble gjort, har låsen åpnet seg automatisk både for meg og fruen (som er et vandrende bermudatriangel for alt av elektronikk, svikter det ikke for henne, så svikter det ikke for noen!) hver eneste gang. Så EasyAccess fikk det visst omsider til. Men en vanlig bruker ville nok gitt opp for veldig lenge siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (1 time siden):

Og utrolig nok ser den oppdateringen ut til å være akkurat det som skulle til. Siden den ble gjort, har låsen åpnet seg automatisk både for meg og fruen (som er et vandrende bermudatriangel for alt av elektronikk, svikter det ikke for henne, så svikter det ikke for noen!) hver eneste gang. Så EasyAccess fikk det visst omsider til. Men en vanlig bruker ville nok gitt opp for veldig lenge siden...

Så da spør jeg, siden jeg vurderer zigbee modulen selv: Er det den gamle dørlåsen du har. Den med et skyvelokk over tastene? Eller er det den nye touch modellen som kom i fjor eller forfjor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.