Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

EasyAccess Easycode pinout


Anbefalte innlegg

  • 8 måneder senere...

Noen som har sett noe mere på dette? Nå har zigbee modulen til easy access kommet, men jeg forstår ikke hvordan man skal få styrt denne? Virker som de har laget en modul uten å ha ett system i bakhånd for å styre denne modulen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HJS skrev:

Noen som har sett noe mere på dette? Nå har zigbee modulen til easy access kommet, men jeg forstår ikke hvordan man skal få styrt denne? Virker som de har laget en modul uten å ha ett system i bakhånd for å styre denne modulen..

Hvilket system prøver du å integrere den i? Hva måtte du betale for modulen?

 

Jeg ble lei av å vente, så jeg begynte på en modul selv for noen uker siden. Er ikke så dreven på slikt, men er kommet litt på vei. 

Endret av Støl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å integrere den i Homey.

 

Betalte 2000,- for Easycodetouch og zigbee-modulen.

 

Okey, spennende! Hva skal den integreres i? Jeg kan nada om programmering etc, så kjenner meg litt lost nå 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, HJS said:

Ønsker å integrere den i Homey.

 

Betalte 2000,- for Easycodetouch og zigbee-modulen.

 

Okey, spennende! Hva skal den integreres i? Jeg kan nada om programmering etc, så kjenner meg litt lost nå 🤪

Det var billig, ser lås alene ligger på rundt 3000,- nå. Jeg tippet kortet kanskje kom på 800,- ish kjøpt separat? 

 

Har ingen erfaring med Homey. Bruker Home Assistant og Deconz selv, men prøv følgende ; 

  • Åpne batteridekselet på dørlåsen din
  • I brukergrensesnittet til Homey velg "Add device --> Zigbee device" (eller hvordan det enn det gjøres i Homey)
  • Ta et av batteriene ut og inn igjen 6 ganger, litt raskt. (trenger ikke ta det helt ut, bare nok til at strømforsyningen brytes)
  • Vent noen minutt. 
    • Dersom det ikke fungerer, prøv igjen men ta batteriet ut 7 ganger, eller 8 ganger, eller 9 ganger. 
      • Dersom det fremdeles ikke fungerer, prøv å flytt koordinatoren din(homey-enheten?) nærmere dørlåsen.

Det er ofte slik en kobler Zigbee lys til koordinator, men vet ikke om det fungerer i dørlåsen din sitt tilfelle. Fulgte det ingen dokumentasjon med? 

Om du får koblet lås og koordinator sammen, men du ikke finner noe funksjonalitet, så må du kanskje konfigurere støtte for den selv. Typisk definere produsent, id, cluster, osv. Dersom det er mulig, finnes det nok info om det på nettet en plass. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prisene du oppgir stemmer. Jeg fikk en meget god oppgraderingspris direkte fra EasyAccess.

 

Har fått lagt den til som generic zigbee device i Homey, men det gir kun av/på funksjonalitet, ergo ingenting egentlig. 

 

Deconz har faktisk en app i homey, men desverre ingen devices som kan fungere mot en dørlås.

 

Niks, ingen dokumentasjon. Mistenker at videre konfigurasjon blir litt over mitt kunnskapsnivå desverre, homey er app-basert så da må det bygges en egen app.

 

Mange takk for godt svar 😊

Endret av HJS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, HJS said:

Har fått lagt den til som generic zigbee device i Homey, men det gir kun av/på funksjonalitet, ergo ingenting egentlig. 


Bare hyggelig. Flott at du fikk lagt den til. Mistenker at det ikke er stort mer funksjonalitet enn åpne/låse. Kanskje måling av batterispenning/nivå.
Det vil nok ikke være mulig å se om nåværende status er åpen eller låst heller. Fungerer av/på som låse/åpne? 

 

Oppgraderingspris må jeg visst spørre om 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det enda vært åpne/låse 😂

 

Kun av/på, typ som en lyspære. Ikke batteri heller. Skjer ingenting når jeg skrur av/på i Homey desverre.

 

Gjør det, de er veldig serviceminded hvis du har produktene deres 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg valgte også å be om en oppgraderingspris. Jeg fikk ikke fullt så god pris som @HJS (jeg nevnte ham heller ikke), men det bare noen få hundrelapper om å gjøre. Så nå sitter jeg her med den nye EasyCode Touch-låsen som skal monteres, og BLE/Zigbee-brikke. Men før jeg kjøper ConBee II for å koble den til systemet, er det noe fornuftig man kan gjøre med BLE? Åpne dør med mobilen, eller noe sånt?

 

 

Edit: Tror jeg fant ut av det. Unloc er visst en appstandard for sånt. ;) Høres ut som det kan funke.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 08/03/2021 at 16:40, Mastiff said:

@Støl Vil det si at det blir mulig å følge med på batteriene, hvilken kode som låser opp og sånt? For nå er det vel bare mulig å låse opp og igjen med Zigbee, så vidt jeg har forstått.

 

 

 

Har ikke fått oversikt på alt enda, men etter testingen så langt har jeg ;

  • Gjenværende kapasitet på batterier (har stått 100% et par uker nå, så litt usikker på nøyaktighet)
  • Batteritype (AA)
  • Låsstatus (Locked/Unlocked)
  • Kilde til opplåsing (Kodepanel vs RFID tag. Åpning med nøkkel ser ikke ut til å gi noe respons via zigbee)
  • Lås kommando (lås / lås opp) 
  • Auto-relock kommando (skal den autolocke noen sekunder etter opplåsing, eller ikke)
  • Lydvolum kommando (Høy, lav, av)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har fått tak i en Zigbee 3.0 modul til Easy Code V2 (den med fysiske taster). Det er samme modul som brukes til easy touch serien, bare med adapter pcb for Easy Code. Vil denne også støttes i Deconz etterhvert? Kjører Homeseer 4

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt annet spørsmål: Er det sånn at EASYCODE TOUCH alltid kan åpnes innenfra med håndtaket? Har en versjon 1 eller 2? Her hjemme med fysiske taster og vi sliter litt med bikkja åpner dører...

Så hvis også EASYCODETOUCH gjør dette, så må det bli Yale doorman som kan låses innenfra.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart hund! 🤣 Det er jeg ganske sikker på at den ikke kan, nei. Mulig at håndtaket kan settes rett oppover, men det har jeg ikke prøvd. ID Lock kan ikke åpnes innenfra når den er låst, men Easycode funker på en annen måte, der håndtaket gjør alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mastiff skrev:

Smart hund!

Jeg hadde en katt som hang på håndtaket og sparket i fra mot veggen hvis døren slo innover. Så vi måtte låse innvendige dører hvis vi ikke ville at katten skulle snoke. Kjøleskapet fikk den heldigvis ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stigvi skrev:

Jeg hadde en katt som hang på håndtaket og sparket i fra mot veggen hvis døren slo innover. Så vi måtte låse innvendige dører hvis vi ikke ville at katten skulle snoke. Kjøleskapet fikk den heldigvis ikke opp.

🤣😂 Mastiffer står ved døra og ser triste ut helt til noen slipper dem ut! ;) Men en mulig løsning er vel å bruke sånn borrelåsbånd som er til barnesikring? Det er så pass hardt at dyret ikke får opp døra, men det går greit for hvem som helst over sju år å åpne døra utenfra selv om den sitter på inne, og man kan røske det opp hvis man må fort ut (på flukt fra brann, sjalu ektefeller, avholdsforeldre som har funnet spritflaska som er gjemt under det løse golvbordet under senga og så videre).

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei. Jeg er ny og åpner denne posten igjen.

 

Jeg har en easyaccess easyfingertouch med zigbee modul, denne kommunisefer med en homey pro. 

 

Utfordring 1: utrolig knotete å sammenkoble lås med homey, måtte ha minst 10 forsøk. Er dette vanlig?

 

2: rekkevidden mellom homey pro og lås er utrolig kort, virker som homey må stå i samme rom  ca 3 meter unna (maks avstand) 

Setter jeg homey i 1 etg får den ikke kontakt med låsen som i praksis står nesten rett under den, bare etg-skille i mellom. Skal det være så kort rekkevidde ? 

 

3: jeg legger merke til under feilsøking på rekkevidde at jeg må sammenkoble låsen på nytt med homey hver gang homey har vært strømløs.  Skal det virkelig være slik? 

 

Mvh Tommy 

Endret av Tommydutten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har easycodetouch, men er ganske sikker på at det blir det samme:

 

1. Nei, det er ikke riktig, men hørt om andre med samme utfordring. Personlig gikk den på første forsøk.

 

2. Høres ikke riktig ut, her står den riktignok i samme etasje, men på hver side av huset med flere vegger i mellom.

 

3. Nei, jeg restarter min homey hver natt og har alltid kontakt.

 

Meld inn feilene til Easyaccess, tror de har en del moduler der ute som ikke er helt gode..

 

Hvis du ikke allerede er det så anbefaler jeg deg å bli medlem i Athom Homey Norge på Facebook, mye kompetanse der!

Endret av HJS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.