Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber i Home Assistant


Anbefalte innlegg

Kim123 skrev (4 minutter siden):

Vet ikke hvordan det er å resette den, men i utgangspunktet ikke noe problem. Lokal pulse har fungert smertefritt for mitt bruk

Ok. Alt som står i dokumentasjonen på AMSHAM er "test", så jeg må nok gjette meg fram til hvordan dette skal gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har laget en sensor for faktisk dag/uke/måneds -kostnad? Tenker da inkludert en estimert beregning av hva gjennomsnittsforbruket vil ligge på ved hjelp av tibber sin plugin. Vil jo sikkert være noe ustabil i starten av måneden. Sånn som jeg har satt den opp i dag sier den jo ganske lite om hva man kommer til å betale for strømmen til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinis skrev (54 minutter siden):

Noen som har laget en sensor for faktisk dag/uke/måneds -kostnad? Tenker da inkludert en estimert beregning av hva gjennomsnittsforbruket vil ligge på ved hjelp av tibber sin plugin. Vil jo sikkert være noe ustabil i starten av måneden. Sånn som jeg har satt den opp i dag sier den jo ganske lite om hva man kommer til å betale for strømmen til slutt. 


Sjekk ut denne: https://github.com/Danielhiversen/home_assistant_tibber_data

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske nybegynner på HA, og har satt Tibber-integrasjonen og Tibber Data i HACS, sammen med en Tibber Pulse. Har et problem med sensor.electricity_price_home viser to timer gamle verdier. Ser ut som alle andre verdier fra Tibber-integrasjonen vises for riktig tid, ser for eksempel at "forbruk nå" (power),  stemmer med det tibber sier i appen. 

Tibber Data sin sensor.estimated_total_price_with_subsidy_and_grid_price ser også ut til å vise verdier for riktig tid.

 

Har satt tidssone til (GMT+01:00) Oslo i Home Assistant.

 

Noen som vet hva årsaken til dette kan være?
 

Endret av King Homation
Lenke til kommentar
Del på andre sider

King Homation skrev (11 minutter siden):

Er ganske nybegynner på HA, og har satt Tibber-integrasjonen og Tibber Data i HACS, sammen med en Tibber Pulse. Har et problem med sensor.electricity_price_home viser to timer gamle verdier. Ser ut som alle andre verdier fra Tibber-integrasjonen vises for riktig tid, ser for eksempel at "forbruk nå" (power),  stemmer med det tibber sier i appen. 

Tibber Data sin sensor.estimated_total_price_with_subsidy_and_grid_price ser også ut til å vise verdier for riktig tid.

 

Har satt tidssone til (GMT+01:00) Oslo i Home Assistant.

 

Noen som vet hva årsaken til dette kan være?
 

Sannsynligvis en bug. Det er rapportert inn til HA i git, ser jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

King Homation skrev (2 minutter siden):


Takk, fant den jeg også.

Vet noen forresten hvordan man kan få eller regne ut gjennomsnittlig spot-pris pr måned inn i HA?

Det er en integrasjon tilgjengelig i hacs som er fleksibel på gjennomsnittsverdier fra start av måned til nå. Søk på "average"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått ElWiz til å virke skikkelig på en Kaifa ma105h2e måler?

Jeg får ingen verdier på postene til HA autodiscovery.

Får kun dette:

elwiz

sensor
status = online
timestamp = 2022-10-09T21:37:32
power = 1.171
minPower = 0.394
maxPower = 8.978
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim123 skrev (24 minutter siden):

Droppet elwiz og koblet den direkte med AMSHAN via HACS. Fungerer utmerket. 

 

Men i teorien skal du finne enheten som en device i MQTT integrasjonen din

Ha autodiscovery oppretter alle emnene bare uten verdiene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensor for gjennomsnittlig månedspris nede?

 

Tidligere ga API-et (https://github.com/Danielhiversen/home_assistant_tibber_data) også informasjon om gjennomsnittlig månedspris slik at brukere kunne følge med på strømrefusjonen. For et par dager siden slluttet denne sensoren å fungere (sensor.estimated_price_with_subsidy_    ). Er det fordi Eliva og Lede (mine to nettselskaper (hjemme og hytta) ikke lengre deler disse dataene med Tibber eller har Tibber sluttet å leverere disse dataene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (31 minutter siden):

Sensor for gjennomsnittlig månedspris nede?

 

Tidligere ga API-et (https://github.com/Danielhiversen/home_assistant_tibber_data) også informasjon om gjennomsnittlig månedspris slik at brukere kunne følge med på strømrefusjonen. For et par dager siden slluttet denne sensoren å fungere (sensor.estimated_price_with_subsidy_    ). Er det fordi Eliva og Lede (mine to nettselskaper (hjemme og hytta) ikke lengre deler disse dataene med Tibber eller har Tibber sluttet å leverere disse dataene?

Jeg får disse dataene inn, selv om KE Nett ikke deler noe med Tibber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @stigvi da er nok feilen på min side. Likevel snodig ettersom jeg under Integrations --> Entities --> sensor.monthly_avg_customer_price får varsel om at "This entity is no longer being provided by the tibber_data integration. If the entity is no longer in use, delete it in settings."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om den har fått et nytt navn?

Jeg har også logget inn (oppgitt epost og passord) i integrasjonen. Vet ikke om det betyr noe.

I tillegg har jeg sett at tibber_data feiler hvis tibber integrasjonen ikke starter opp raskt nok.

 

Og har du oppdatert den til siste versjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (2 timer siden):



I tillegg har jeg sett at tibber_data feiler hvis tibber integrasjonen ikke starter opp raskt nok.

 

 

Antar dette var forklaringen. Usikker på akkurat hva jeg gjorde for å få det til å fungerer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

 

Sliter også med at tibber sin effektverdi slutter å oppdatere seg etter ca et halvt døgn.

Fungerer igjen etter å trykke "reload" på integrasjon. 

 

Midlertidig løsning:

 

- alias: tibber freeze
  trigger:
    - platform: time_pattern
      minutes: '/5'
      seconds: 00
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.power_dinadresse.last_updated) > 1200 }}'

  action:
    - service: homeassistant.reload_config_entry
      data: {}
      target:
        entity_id:
          - sensor.power_dinadresse

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjetilsn skrev (På 4.11.2022 den 9.02):

Hei,

 

Sliter også med at tibber sin effektverdi slutter å oppdatere seg etter ca et halvt døgn.

Fungerer igjen etter å trykke "reload" på integrasjon. 

 

Midlertidig løsning:

 

- alias: tibber freeze
  trigger:
    - platform: time_pattern
      minutes: '/5'
      seconds: 00
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.power_dinadresse.last_updated) > 1200 }}'

  action:
    - service: homeassistant.reload_config_entry
      data: {}
      target:
        entity_id:
          - sensor.power_dinadresse

 

Fungerte helt topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nok av den dårlige integrasjon.  Direkte konsekvens var at jeg gikk over på ny effekttariff, (og jeg ikke hadde laget godt nok oppsett ved kommunikasjonsfeil). Etter jeg satt pulse opp som lokal mqtt har det ikke vært noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, omsider fått satt meg ned og ordna lokal mqtt her også; har tibber nokke ønske eller policy om å motta en "kopi" av datastrømmen? Tviler egentlig på at eg forblir Tibber kunde, men vil tru Tibber er interessert i dataene fra kundene som går fra sky til lokal mqtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.