Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber i Home Assistant


Anbefalte innlegg

3 timer siden, tomfrode skrev:

Hei,

Her er integreringen inklusiv tibber sensor, sensibo hub & mill wall switch på nest hubben i huset.
strekene endrer farge/beveger seg etter temperatur og strømforbruk.

tibbernest.JPG

 

 

yaml koden i lovelace er;

 

  - panel: false
    path: nest
    title: Nest
    theme: Backend-selected
    badges: []
    cards:
      - type: 'custom:mini-graph-card'
        entities:
          - entity: sensor.real_time_consumption_xxx
            index: 0
        align_state: center
        name: Strømforbruk
        line_width: 40
        font_size_header: 28
        font_size: 250
        height: 100
        hours_to_show: 168
        aggregate_func: max
        group_by: date
        show:
          graph: line
          labels: true
          color_thresholds:
            - value: 1500
              color: '#f39c12'
            - value: 2500
              color: '#d35400'
            - value: 5000
              color: '#c0392b'
      - align_state: center
        entities:
          - entity: sensor.temperatur_nede
            index: 0
        font_size: 250
        height: 100
        font_size_header: 28
        show:
          labels: true
        color_thresholds:
          - value: 17
            color: '#f39c12'
          - value: 16.5
            color: '#d35400'
          - value: 16
            color: '#c0392b'
        line_width: 40
        hours_to_show: 6
        name: Temperatur Gang
        icon: 'mdi:temperature-celsius'
        type: 'custom:mini-graph-card'
      - align_state: center
        entities:
          - entity: sensor.temperatur_oppe
            index: 0
        font_size: 250
        height: 100
        font_size_header: 28
        show:
          labels: true
        color_thresholds:
          - value: 21
            color: '#c0392b'
          - value: 20.5
            color: '#d35400'
          - value: 20
            color: '#f39c12'
        line_width: 40
        hours_to_show: 6
        name: Temperatur Stue
        icon: 'mdi:temperature-celsius'
        type: 'custom:mini-graph-card'
      - align_state: center
        entities:
          - entity: sensor.weather_temperature
            index: 0
        font_size: 250
        height: 100
        font_size_header: 28
        show:
          labels: true
        color_thresholds:
          - value: 6
            color: '#c0392b'
          - value: 3
            color: '#d35400'
          - value: 0
            color: '#f39c12'
        line_width: 40
        hours_to_show: 6
        name: Temperatur Ute
        type: 'custom:mini-graph-card'

Endret av tomfrode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

Jeg har en eldre Raspberry Pi B+ (listet som "not recommended") som for så vidt funker greit med Hassio. Det eneste problemet er mye timeout under oppstart, noe som ofte ser ut til å gi problemer med å laste inn Tibber. Jeg er usikker på om det er CPU som er problemet, men de fleste feilmeldingene under booting er relatert til timeout. Minnekortet er nytt, stort og kjapt, så jeg tviler på at det kan være årsaken.

 

Dette løser seg som oftest når jeg kommenter ut Millheat-integrasjonen. Er det noen som har vært borti lignende, eller kan jeg regne med at dette løser seg med en kjappere Pi?

 

Jeg vet ikke hvilke logger som kan være relevante for feilsøking, så dersom det er noe jeg kan dele er det bare å si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
42 minutter siden, TMB skrev:

Skjer her også.

 

Og ca 1/3 av gangene jeg restarter HA, så er det en eller flere attributes jeg ikke får data fra, eller så laster ikke integrasjonen inn overhodet.

Hvilken versjon av Home Assistant bruker du?  Kan du prøve med 0.107?
Ser du noe i loggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har skjedd med flere versjoner og kan fungere noen ganger etter restart og andre ganger ikke. Virker ikke som det er relatert til HA versjon. Jeg gikk igjennom config filen nå og kommenterte bort Snich som jeg ikke har fått til å fungere og nå fungerer Tibber puls integrasjonen igjen. Det er også bare Tibber puls data som har opplevd dette, strømpris og prisnivå har fungert fint hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører også 0.107.1 nå, men dette har vært et problem gjennom mange versjoner.

 

Kan se i loggen neste gang noe slutter å fungere, akkurat nå fungerer alt etter forrige restart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej på er! Har varit kund till Tibber 18 månader och precis kommit igång med HomeAssistant. Jag kan se mitt elpris i home-assistant men skulle vilja skriva värden till en influxDB-databas som tidsserie. DrFunks kod ovan skickar larm på prisförändringar, men lagrar inte priset (en gång i timmen) i en egen databas. Någon som har gjort det med Tibber och HomeAssistant (och InfluxDB)? 

 

Med vänlig hälsning,

peter från Stockholm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dkmj skrev:

hej på er! Har varit kund till Tibber 18 månader och precis kommit igång med HomeAssistant. Jag kan se mitt elpris i home-assistant men skulle vilja skriva värden till en influxDB-databas som tidsserie. DrFunks kod ovan skickar larm på prisförändringar, men lagrar inte priset (en gång i timmen) i en egen databas. Någon som har gjort det med Tibber och HomeAssistant (och InfluxDB)? 

 

Med vänlig hälsning,

peter från Stockholm

 


Du kan det med influx komponenten: https://www.home-assistant.io/integrations/influxdb/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Martinsen skrev:

Kan man ikke hente ut prisen man har inneværende måned? Slik at man slipper å åpne tibber appen for å sjekke hvor mye man har brukt

Vet ikke om jeg helt skjønte hva du mente.
Du kan se strømprisen fra Tibber i Home Assistant. Historisk pris blir vist i graf og lagret til databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, daniel.h.iversen skrev:

Vet ikke om jeg helt skjønte hva du mente.
Du kan se strømprisen fra Tibber i Home Assistant. Historisk pris blir vist i graf og lagret til databasen.

Slik at jeg kan se den totale summen igjennom mnd, i tibber appen kan jeg se at frem til idag har jeg brukt 200kr på strøm denne mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2020 den 12.54, daniel.h.iversen skrev:

 Kan du prøve med 0.107?
Ser du noe i loggen?

Oppdaterte til 0.107.6 nå og får feilmeldingen igjen.

Følgende i system loggen, er det noen andre logger som burde sjekkes?:

20-03-24 17:13:04 INFO (MainThread) [supervisor.updater] Fetch update data from https://version.home-assistant.io/stable.json
20-03-24 17:19:44 INFO (MainThread) [supervisor.host.info] Update local host information
20-03-24 17:19:44 INFO (MainThread) [supervisor.utils.gdbus] Call org.freedesktop.DBus.Properties.GetAll on /org/freedesktop/hostname1
20-03-24 17:19:44 INFO (MainThread) [supervisor.host.services] Update service information
20-03-24 17:19:44 INFO (MainThread) [supervisor.utils.gdbus] Call org.freedesktop.systemd1.Manager.ListUnits on /org/freedesktop/systemd1
20-03-24 17:19:44 INFO (MainThread) [supervisor.host.network] Update local network DNS information
20-03-24 17:19:44 INFO (MainThread) [supervisor.utils.gdbus] Call org.freedesktop.DBus.Properties.GetAll on /org/freedesktop/NetworkManager/DnsManager
20-03-24 17:19:45 INFO (MainThread) [supervisor.host.sound] Update PulseAudio information
20-03-24 18:13:04 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Update add-on https://github.com/home-assistant/hassio-addons repository
20-03-24 18:13:04 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Update add-on https://github.com/hassio-addons/repository repository
20-03-24 18:13:06 INFO (MainThread) [supervisor.store] Load add-ons from store: 65 all - 0 new - 0 remove
20-03-24 18:54:38 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant] Update Home Assistant to version 0.107.6
20-03-24 18:54:38 INFO (SyncWorker_18) [supervisor.docker.interface] Update image homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.107.1 to homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.107.6
20-03-24 18:54:38 INFO (SyncWorker_18) [supervisor.docker.interface] Pull image homeassistant/raspberrypi3-homeassistant tag 0.107.6.
20-03-24 19:13:04 INFO (MainThread) [supervisor.updater] Fetch update data from https://version.home-assistant.io/stable.json
20-03-24 19:26:24 INFO (MainThread) [supervisor.host.info] Update local host information
20-03-24 19:26:24 INFO (MainThread) [supervisor.utils.gdbus] Call org.freedesktop.DBus.Properties.GetAll on /org/freedesktop/hostname1
20-03-24 19:27:13 INFO (MainThread) [supervisor.host.services] Update service information
20-03-24 19:27:13 INFO (MainThread) [supervisor.utils.gdbus] Call org.freedesktop.systemd1.Manager.ListUnits on /org/freedesktop/systemd1
20-03-24 19:27:13 INFO (MainThread) [supervisor.host.network] Update local network DNS information
20-03-24 19:27:13 INFO (MainThread) [supervisor.utils.gdbus] Call org.freedesktop.DBus.Properties.GetAll on /org/freedesktop/NetworkManager/DnsManager
20-03-24 19:27:13 INFO (MainThread) [supervisor.host.sound] Update PulseAudio information
20-03-24 19:31:13 INFO (SyncWorker_18) [supervisor.docker.interface] Stop homeassistant application
20-03-24 19:31:37 INFO (SyncWorker_18) [supervisor.docker.interface] Clean homeassistant application
20-03-24 19:31:37 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant] Update pulse/client.config: /data/tmp/homeassistant_pulse
20-03-24 19:31:50 INFO (SyncWorker_3) [supervisor.docker.homeassistant] Start homeassistant homeassistant/raspberrypi3-homeassistant with version 0.107.6
20-03-24 19:32:46 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant] Detect a running Home Assistant instance
20-03-24 19:32:46 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant] Successful run Home Assistant 0.107.6
20-03-24 19:32:47 INFO (SyncWorker_3) [supervisor.docker.interface] Cleanup images: ['homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.107.1']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 9.1.2020 den 23.03, Offpiste skrev:

 

 

Jeg gjort dette i min sensor.yaml(Jeg har pekt senors i configurations.yaml som dette:)


sensor: !include sensor.yaml

Vis du ikke bruker/har egen sensor.yaml så kan du legge inn dette under sensor: i  configurations.yaml

Bytt ut sensor.real_time_consumption_adresse_1234 og sensor.electricity_price_adresse_1234 med de to du har.

 


  - platform: template
    sensors:
      tibber_nett:
        friendly_name: "Nett Eier"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.electricity_price_adresse_1234', 'grid_company') }}"
        icon_template: mdi:fuse
      tibber_max:
        friendly_name: "Max pris"
        unit_of_measurement: "NOK/kWh"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.electricity_price_adresse_1234', 'max_price') }}"
        icon_template: mdi:currency-usd
      tibber_avg:
        friendly_name: "Gjennomsnittspris"
        unit_of_measurement: "NOK/kWh"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.electricity_price_adresse_1234', 'avg_price') }}"
        icon_template: mdi:currency-usd
      tibber_min:
        friendly_name: "Minimumspris"
        unit_of_measurement: "NOK/kWh"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.electricity_price_adresse_1234', 'min_price') }}"
        icon_template: mdi:currency-usd
      tibber_estimert:
        unit_of_measurement: 'kWh'
        friendly_name: "Estimert forbruk"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.electricity_price_adresse_1234', 'estimated_annual_consumption') }}"
        icon_template: mdi:power-plug
      tibber_time:
        friendly_name: "Sist oppdatert"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'timestamp') }}"
        icon_template: mdi:clock-outline
      tibber_minpower:
        friendly_name: "Laveste forbruk"
        unit_of_measurement: "W"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'minPower') }}"
        icon_template: mdi:power-plug
      tibber_averagepower:
        friendly_name: "Gjennomsnitts forbruk"
        unit_of_measurement: "W"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'averagePower') }}"
        icon_template: mdi:power-plug
      tibber_maxpower:
        friendly_name: "Høyeste forbruk"
        unit_of_measurement: "W"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'maxPower') }}"
        icon_template: mdi:power-plug
      tibber_accumulatedconsumption:
        friendly_name: "Forbruk i dag"
        unit_of_measurement: 'kWh'
        value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'accumulatedConsumption') }}"
        icon_template: mdi:power-plug
      tibber_accumulatedcost:
        friendly_name: "Kostnad i dag"
        unit_of_measurement: 'Kr'
        value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'accumulatedCost') }}"
        icon_template: mdi:currency-usd
      tibber_volt:
        friendly_name: "AMS Spenning"
        unit_of_measurement: 'V'
        value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'voltagePhase1') }}"
        icon_template: mdi:flash
      tibber_amp:
        friendly_name: "AMS Strøm"
        unit_of_measurement: 'A'
        value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'currentPhase1') }}"
        icon_template: mdi:current-ac
      tibber_meter:
        friendly_name: "Målerstand"
        unit_of_measurement: 'kWh'
        value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'lastMeterConsumption') }}"
        icon_template: mdi:counter
      tibber_level:
        friendly_name: "Pris"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.electricity_price_adresse_1234', 'price_level') }}"
        icon_template: mdi:currency-usd

 

 

Må man ha Tibber Pulse for å få inn alle disse sensorene?

 

Og motsatt, hvilke sensorer kan man legge til uten å ha Tibber Pulse? Foreløpig har jeg fått knyttet Tibber til HA, og fått opp automatisk sensor.electricity_price_adressenmin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, mrhaugland skrev:

 

Må man ha Tibber Pulse for å få inn alle disse sensorene?

 

Og motsatt, hvilke sensorer kan man legge til uten å ha Tibber Pulse? Foreløpig har jeg fått knyttet Tibber til HA, og fått opp automatisk sensor.electricity_price_adressenmin. 

 

Ja, og den sensoren du har fått opp automatisk er den eneste du får uten Pulse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Preference skrev:

 

Ja, og den sensoren du har fått opp automatisk er den eneste du får uten Pulse.

 

Jeg tester ved å legge inn sensorene, noen ekstra, men må nok vente til Pulse er på lager igjen ja for å få resten. 

 

image.thumb.png.58f2ba407d276e4de9b9fdd61cbd10ee.png

 

Jeg har noen duppedingser som gir meg strømforbruket der de er koblet inn. 

Hvis vi tar et "simpelt" eksempel; jeg har Fibaro Dimmer 2 som viser strømforbruket på en lampe, både nåværende og "totalt" (usikker på hva totalt er, hvor lang tidsperiode det er). 

Klarer jeg å få opp en visning som viser hva dette koster? Tenker det kan være en grei begynnelse til større ting etterhvert som vaskemaskin, VVB osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2020 den 15.25, mrhaugland skrev:

Hvis vi tar et "simpelt" eksempel; jeg har Fibaro Dimmer 2 som viser strømforbruket på en lampe, både nåværende og "totalt" (usikker på hva totalt er, hvor lang tidsperiode det er). 

Klarer jeg å få opp en visning som viser hva dette koster? Tenker det kan være en grei begynnelse til større ting etterhvert som vaskemaskin, VVB osv. 

 

Jeg har selv en Fibaro single switch 2 på en kjøkken vifte, der bruker jeg total strømforbruket (kWh) og satt dem inn i Utility Meter.

utility_meter:
  energy_vifte_daily:
    source: sensor.fibaro_system_fgs213_switch_energy_2
    cycle: daily
  energy_vifte_weekly:
    source: sensor.fibaro_system_fgs213_switch_energy_2
    cycle: weekly
  energy_vifte_monthly:
    source: sensor.fibaro_system_fgs213_switch_energy_2
    cycle: monthly

Da får jeg:

image.png.e461ab9562feeec973e629ce401787da.png

 

 

 

-------------

Får å pris, må vel noe sånn som dette lages:

Rett meg gjerne vis jeg har regnet-/tenkt feil eller det er en lettere måte å gjøre dette på:) 

 

 

Lage en sensor template der jeg tar forbruket måned * strømpris * enten er av eller på(0/1).

  - platform: template
    sensors:
      kwh_x_pris_vifte_monthly:
        friendly_name: 'kwh * strømpris vifte måned'
        unit_of_measurement: 'Kr'
        icon_template: mdi:cash-100
        value_template: >-
         {{ (states('sensor.energy_vifte_monthly') | float * states('sensor.electricity_price_slottsplassen_1') | float * states('sensor.vifte_pa') | float) | round(3) }}

Sensoren jeg får er sensor.kwh_x_pris_vifte_monthly

 

Denne sensoren legger jeg inn i Utility Meter.

utility_meter:
  pris_vifte_monthly:
    source: sensor.kwh_x_pris_vifte_monthly
    cycle: monthly

og får denne:

image.png.b190e1de43d86b311ee5f68cf9421aa6.png

Endret av Offpiste
la til "drift" i sensor template
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Offpiste said:

 

Lage en sensor template der jeg tar forbruket måned * strømpris * enten er av eller på(0/1).


  - platform: template
    sensors:
      kwh_x_pris_vifte_monthly:
        friendly_name: 'kwh * strømpris vifte måned'
        unit_of_measurement: 'Kr'
        icon_template: mdi:cash-100
        value_template: >-
         {{ (states('sensor.energy_vifte_monthly') | float * states('sensor.electricity_price_slottsplassen_1') | float * states('sensor.vifte_pa') | float) | round(3) }}

Sensoren jeg får er sensor.kwh_x_pris_vifte_monthly

 

Denne sensoren legger jeg inn i Utility Meter.


utility_meter:
  pris_vifte_monthly:
    source: sensor.kwh_x_pris_vifte_monthly
    cycle: monthly

og får denne:

image.png.b190e1de43d86b311ee5f68cf9421aa6.png

Vil du ikke ha med nettleie også i prisen? Selv har jeg laget en enkel input_number i home assistant som gir en fast verdi på

0.44 kr/kWh men som er lett å oppdatere fra front-end om prisen skulle endre seg.

 

image.png.151021a5de6f571e344cea9b9e89b7ca.png

denne kan en jo bruke i alle kostnadsberegningene etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, 2jan skrev:

Vil du ikke ha med nettleie også i prisen? Selv har jeg laget en enkel input_number i home assistant som gir en fast verdi på

0.44 kr/kWh men som er lett å oppdatere fra front-end om prisen skulle endre seg.

 

image.png.151021a5de6f571e344cea9b9e89b7ca.png

denne kan en jo bruke i alle kostnadsberegningene etterpå.

 

Takk begge to!

Vil du dele hvordan du har satt opp input_number`en, samt hvordan du har satt opp utregningen av pris (strøm + nett) opp mot bruken,  @2jan? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, mrhaugland said:

 

Takk begge to!

Vil du dele hvordan du har satt opp input_number`en, samt hvordan du har satt opp utregningen av pris (strøm + nett) opp mot bruken,  @2jan? :)

 

Selvsagt... 

 

1. Sett opp en input number i configuration.yaml slik:

input_number:
  nettleie:
    name: Nettleie
    min: 0
    max: 2
    step: 0.01
    mode: box
    unit_of_measurement: NOK/kWh

2. I Lovelace bruker jeg et entities kort for å vise input_number.nettleie som du deretter første gang setter til faktisk nettleie (0.44 kr/kWh hos meg).

 

3. Ved beregning av kostnader det bare å summere input_number.nettleie og sensor.electricity_price_adresse før du multipliserer med forbruk. Jeg bruker dette selv feks i notifikasjonen om at vaskemaskin er ferdig (inkludert kost) og totalkost/time for alt strøm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar jeg sjansen på å vise hva jeg har. Alt sammen (bortsett fra en liten detalj) er data som kommer i fra Tibber komponenten. Forbruk pr dag, måned og år kommer ikke fra Utility komponenten til HA. Fant ut den ikke telte kilowattimer like nøyaktig som måleren i skapet. Dessuten har den skifte til ny dag nøyaktig ved midnatt, mens Tibber komponenten gjerne kan levere data noen sekunder etter midnatt. Da havnet noe av forbruket på feil døgn i utility komponenten.
image.thumb.png.ef7a9c6168b4d3565f2bd9a05c4e4d0f.png
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.