Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Enkel "smartifisering" av vannbåren varme?


Anbefalte innlegg

Hei, håper noen av dere automatiseringseksperter kan komme med innspill. 

 

Vi har flyttet inn i ett hus der bad og kjøkken er utstyrt med vannbåren varme. Dette styres av noen Wirsbo kontrollere som kommuniserer trådløst med ventilene. Største problemet for oss er at fjernkontrollene er veldig upresise. Et hakk opp eller ned kan være forskjellen på iskalde eller glovarme gulv. Jeg kunne tenke meg å få en litt smartere løsning å styre dette med, og etter litt googling har jeg kommet over disse radiatorventilene fra Netatmo og Tado. image.thumb.png.2d7aad5aff23552f7bc3c5512a633a5d.png

 

image.thumb.png.95023fdf08c36b159fd33ca4d8c33fef.png

 

Vil jeg kunne bytte ut de eksisterende ventilene fra Wirsbo / Uponor med noen slike for enkelt å få en litt mer presis styring av varmen? Om så, hvilke av de to er best egnet?

 

https://eplehuset.no/smarte-hjem/strom-og-varmestyring/tado-smart-radiator-starter-kit

https://eplehuset.no/smarte-hjem/strom-og-varmestyring/netatmo-smart-radiator-valves

 

 

Vedlagt er noen bilder av dagens system:

image.thumb.png.fe5f418f351f821c78f83a19db0d5a71.png

image.thumb.png.571bac82ed11c6340bc592895577e66b.pngimage.thumb.png.5bac516ed9986b68585e4f508c742157.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken varmekilde har du? 

 

Siden vannbåren varme er ett tregt system så vil det aldri kunne regulere rask av/på.

Jeg har ikke satt meg helt inn i Netatmo sitt system, men jeg tror de bruker interne temperaturfølere, altså vil den regulere temperaturen på badet etter hvilken temperatur du har i vannskapet ditt.

Kjenner heller ikke til Tado, men frykter også at de kun bruker innebygget tempføler, siden både de og Netatmo er konstruert for å stå på radiatorer.

 

Vil du ha z-wave styring så er det vel ett produkt som heter Z-water som du kan bruke. Vil tro at du da kan bruke de aktuatorene som står der allered og bare bytte sentralen.

https://www.heatit.com/heating-control/water-based-heating/hatit-z-water/

 

Jeg har montert ett system fra Watts (for å få enova støtte) men det er vel egentlig utekompenseringen på varmepumpen som justerer temperaturen i gulvet.

Kanskje jeg bytter til Z-water eller tilsvarende en gang, ikke fordi at jeg har bruk for det. Men for at det er gøy å ha muligheten :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke romtemperatur til å styre gulvvarme ser jeg lett for meg at blir slik du beskriver. Myyyyye bedre med gulvsensor slik at gulvet holder en noenlunde jevn temperatur og så kan en eventuelt justere setpunktet på gulvtemperaturen noen få grader opp eller ned for å justere romtemperaturen. Med gulvvarme kan en gjerne senke romtempen noen grader i forhold til om en kun har romoppvarming og dermed kaldere gulv.

 

Her hos meg har jeg gulvtemp på opptil 32 grader i stue, kjøkken og gang om vinteren og justerer ned til rundt 27-28 vår/høst og kanskje helt av om sommeren. Der kommer ikke så veldig mye varme opp i rommet da trinnlydplater og slikt isolerer en del. Badegulvet ligger på 35 grader for tiden og det gir en romtemperatur på rundt 28 for tiden.

 

Standardaktuatorene er jo bare av/på og styres enkelt med et Z-Wave rele med 24VDC eller 230VAC forsyning alt etter hvilken versjon du kjøper. da jeg bygget mitt første gulvvarmeanlegg for 8-9 år siden fantes bare 230VAC aktuatorer men nå er det 24VDC som er "standarden".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dreuf skrev:

Vil du ha z-wave styring så er det vel ett produkt som heter Z-water som du kan bruke. Vil tro at du da kan bruke de aktuatorene som står der allered og bare bytte sentralen.

https://www.heatit.com/heating-control/water-based-heating/hatit-z-water/

 

Z-Water er ikke annet en 10 Z-Wave releer i en boks (der HomeSeer og muligens andre kun har kontroll på 6 av de). Jeg brukte lenge 2 doble Qubino rele til mine 3 vannkurser men skiftet over til Z-Water fordi det ser så mye skikkeligere ut men den gjør AKKURAT samme jobben som Qubino eller andre releer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 18/10/2018 at 19:53, SveinHa said:

Z-Water er ikke annet en 10 Z-Wave releer i en boks (der HomeSeer og muligens andre kun har kontroll på 6 av de). Jeg brukte lenge 2 doble Qubino rele til mine 3 vannkurser men skiftet over til Z-Water fordi det ser så mye skikkeligere ut men den gjør AKKURAT samme jobben som Qubino eller andre releer.

Hei, vurderer å kjøpe z-water, men er det nokon som veit om det blir jobba med å få HomeSeer til å kunne styre alle 10 utgangane?

Er det HomeSeer problem eller HeatIt problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, hkmod25 skrev:

Jo da. Bare snakk med en eller annen (Z-Wave) software devel. og spør hva de synes om HS "coding"...

Ja, det er virkelig synd på dem siden de da må følge standarden. ?

 

Fibaro, Qubino, etc, er jo LANGT fra feilfrie. Jeg forstår HS, jeg. Det er kjipt å måtte hardkode spesielle regler for ulike vendors sine rare firmware-oppdateringer. Det ER rart når en oppdatering endrer på innebygget funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei, takk for mange gode svar. Planen min ble litt forstyrret av travle tider i hjemmet, men for en uke siden bestilte jeg en Fibaro Thermostat starter pack (Homekit) for å prøve ut løsningen. Denne har en ekstern bluetooth sensor som rapporterer direkte til termostaten og jeg tenkte derfor at det var en perfekt måte å løse dette på. 

 

image.png.df9e1b3d28c07b6a76a1c7d495f72292.png

 

Da jeg skulle montere den viste det seg derimot at termostaten ikke passer på ventilen som styrer vannkursen. Noen som vet om en slik ventil er lett å bytte? Jeg tror jeg er tett opp til der man bør ringe rørlegger fremfor å "amatørprøve" seg frem... 

image.thumb.png.69f1fbeb35e9a72604e7928fe1fdb18b.png

image.thumb.png.6a4006bf8d451f333ab0734eb90f64bf.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 10 måneder senere...

beklager sent svar, det er lenge siden jeg har vært innom dette forumet!

fibaro thermostaten fikk jeg ikke til å passe på ventilene mine så jeg la hele prosjektet på is en god stund. Nå har jeg akkurat satt i gang igjen og har litt suksess med en enda enklere løsning:

Jeg har koblet ut wirsbo boksen og koblet aktuatoren rett i ett lite Shelly pluss 1 rele drevet av en gammel philips hue 24 volt strømforsyning. Har ikke koblet det sammen med noen automatikk og temperaturfølere i HA enda, men å styre kursene av og på virker fint i shelly appen. Planen er å logge forsinkelsene i gulvvarmen og se om det gir noe nevneverdig energisparing før jeg eventuelt sette det opp i en mer permanent løsning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (På 18.10.2018 den 19.49):

Her hos meg har jeg gulvtemp på opptil 32 grader i stue, kjøkken og gang om vinteren og justerer ned til rundt 27-28 vår/høst og kanskje helt av om sommeren.

Strømprisene har justert på disse setpunktene så badegulvet er aldri over 27 og de andre ligger rundt 23 men bare når solen skinner, gulvene går bare på solstrøm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Gammal tråd detta, nokon som har prøvd dette? https://store.danfoss.com/no/no/Climate-Solutions-for-heating/Vannbåren-gulvvarme/Romregulatorer/Gulvvarmestyring%2C-Danfoss-Icon%2C-Zigbee-modul%2C-5-0-V%2C-Antall-kanaler%3A-0%2C-Festbar/p/088U1130

 

Kan denne brukast ex. i Home Assistant for å gje full kontroll over gulvvarmesystemet, eller er det 'låst' til enklare funksjonar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har ikkeno erfaring, men etter å ha fått et hus med vannbåren varme så er jeg også nysgjerrig automatiseringsmulighetene.  Litt usikker på behovet, men det er kanskje ikke der man bør starte et slikt prosjekt :-)

 

Uansett, Danfoss Icon har jo sett ganske bra ut en stund. Men Icon2 ser jo enda bedre ut.  Her har du zigbee som en integrert del av systemet, og de trådløse termostatene har også blitt zigbee.  Men det virker litt ferskt ennå.  Fant ikke noe zigbee2mqtt støtte f.eks.  Men jeg tror dette begynner å ligne på noe:

https://assets.danfoss.com/documents/205843/AI380780722807no-NO0201.pdf

 

Danfoss er jo også relativt tydelige på at de ikke ser for seg noen låsing til egen zigbee-gateway.  De nevner tredjepartssystemer flere steder.

 

Har ikke så lyst på den eldre Icon lenger etter å ha sett det der.

 

Må bare finne på en god grunn til at de gamle trådbaserte rom-termostatene, direkte koblet på sine repsektive aktuatorer, ikke gir tilstrekkelig styring.  I praksis funker det jo rimelig greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud for styring av vannbåren varme (med varmepumpe og energibrønn som energikilde) er å få kontroll på tur-temperaturen som varmepumpen produserer. Den bør ideelt sett styres til den temperaturen som gjør temperaturen behagelig i de fleste rom som varmes opp om en lar alle regulatorer stå åpne. Termostater bør i prinsippet bare brukes for å styre avvikene fra dette (og da forttrinnsvis for å stenge varmen til de rom som en ønsker lavere temperatur i).

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.