Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Temp/fukt måling med ESP8266


Actibus

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, bjornepappa skrev:

Jepp.

Berre så eg har forstått rett, device ID er samme som reference ID funne under Advanced taben per device?

 

Det stemmer. :) 

 

Tool->setup->network

Er denne haket av?

Remote Control Settings
Enable control using JSON
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bjornepappa skrev:

Takk for gode tips. Det er vel string som blir sendt til HS. Kan det være ein idé å sende ein anna type variabel?

 

Du kaller bare en URL, så den vil alltid være string uansett. 

 

Men, her må feilen ligge i HS, siden det ikke fungerer å åpne URLen i en nettleser heller. Skjønner bare ikke hva det kan være...om du ikke har endret noe etter du tok skjermbildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du dobbelsjekke oppsettet av devicen? Bare for å være sikker på at det du har på skjermbilden faktisk er lagret.

Ser at det er en forskjell på "advanced" og "status graphics" som tyder på at "status graphics" ikke var lagret enda når du tok skjermbilde.

 

Fungerer det fint å endre verdi i "device view"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

It works!!!!

Ganske sikker på at punktum som desimaltegn var problemet. Endra i Arduino at variablane temp og fukt skulle vere int i staden for float, dermed kjem dei utan desimal (og det er godt nok til denne bruken).

Dermed kjem det data i HS på løpande bånd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, bjornepappa skrev:

It works!!!!

Ganske sikker på at punktum som desimaltegn var problemet. Endra i Arduino at variablane temp og fukt skulle vere int i staden for float, dermed kjem dei utan desimal (og det er godt nok til denne bruken).

Dermed kjem det data i HS på løpande bånd 1f604.png

 

Men det gir jo ikke mening?

For da skulle jo dette fungert uansett: 

http://<IP>/JSON?request=controldevicebyvalue&ref=<devID>&value=15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Men det gir jo ikke mening?

For da skulle jo dette fungert uansett: 


http://<IP>/JSON?request=controldevicebyvalue&ref=<devID>&value=15

Vel, når eg prøver det no får eg dette resultatet:

{"Name":"HomeSeer Devices","Version":"1.0","Devices":[{"ref":113,"name":"Test tempsensor","location":"Test","location2":"Test","value":15,"status":"Temp 15 C","device_type_string":"","last_change":"\/Date(1527404025670)\/","relationship":0,"hide_from_view":false,"associated_devices":[],"device_type":{"Device_API":0,"Device_API_Description":"No API","Device_Type":0,"Device_Type_Description":"Type 0","Device_SubType":0,"Device_SubType_Description":""},"device_image":"","UserNote":"","UserAccess":"Any","status_image":"images/HomeSeer/contemporary/Thermometer-60.png","voice_command":"","misc":4864}]}
Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bjornepappa skrev:

Vel, når eg prøver det no får eg dette resultatet:

 

Så bra! :)

Da har noe endret seg i HS også, siden det ikke fungerte tidligere. 

 

Jeg tenkte ikke på det med desimal, det er jo et kjent problem. Jeg kjører «en_GB» på min server pga det... (punktum som desimaltegn, men også 24h-klokke). Noen plugins har hardkodet desimalskilletegn og virker ikke om man har komma. :o:( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Eg drar denne tråden inn i lyset igjen.

Har hatt ein heil drøss av desse, stort sett bearbeida til å bruke DS18B20, i drift lenge og det har fungert knirkefritt.

Men har no satt opp nytt nettverk i huset med segmentering i fleire VLAN, og eg kunne tenkt meg å ha fått putta desse inn på eit anna VLAN enn HS-serveren. Ingen problem å få sensorane inn på det nye VLAN'et, men eg får ikkje verdiane overført. Har forsøkt å lage så godt som fri flyt mellom dei to, men er usikker på om eg har opna korrekt port. Er det nokon som med sikkerheit veit kva slags port som blir brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.