Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Noen spørsmål før jeg evt. skaffer meg RFXCom


RonnyAL

Anbefalte innlegg

Jeg er en fornøyd bruker av Home Assistant, som per dags dato kjører på en Raspberry Pi (Model 3 B+). Planen er å oppgradere til en Intel NUC etterhvert - og da med Ubuntu, 8 GB DDR4 RAM og 256 GB SSD!

 

Nylig skaffet jeg meg en CC2531 Zigbee sniffer, og kjører zigbee2mqtt slik at jeg kan integrere Xiaomi's Aqara-enheter uten gateway. Har dessuten noe Trådfri-utstyr som ikke er i bruk, men som også la tas i bruk uten gateway i fremtiden med zigbee2mqtt.

 

Til sist har jeg en nå ganske antikk TellStick Net (v1) som stort sett finnes enda på grunn av temperarur/luftfuktighet og smartplugger. I kombinasjon danner disse er par termostater hjemme hos oss. Nå har jeg vel og merke en Broadlink RM2 Pro som jeg har lært å styre smartpluggene, og kommer derfor unna uten TellStick'en der.

 

Uansett har termostat-løsningen skapt mye bry i det siste fordi signalet rekker ikke alltid fram. Dette medfører at varmeovner blir stående av/på helt til vi manuelt griper inn, og temperaturen havner mange grader over eller under termostatens innstilling. Mest på grunn av dette endte jeg opp med å bestille en Aeotec Z-Stick Gen 5 og (foreløpig bare en) smart-plugg med støtte for Z-Wave Plus.

 

Beveger meg med andre ord stadig vekk fra TellStick og tilhørende sky, og er fornøyd med det. Imidlertid finnes det få andre alternativ når det kommer til smarte sensorer med display som attpåtil tåler vær og vind! Beste alternativ så langt ser ut til å være RFXtrx433XL. Men før jeg kjøpte den en slik har jeg noen spørsmål som jeg hadde håpet å finne svar på her:

 

- Hvor ofte oppdateres typisk sensor-verdier? Har man noen kontroll over dette?

- Jeg leser at man må velge blant flere firmwares. Hvor begrensende er dette? Merk at jeg i hovedsak ønsker å bruke enheten til sensorer for temperatur og luftfuktighet.

- Finnes det en liste over støttede enheter? Klarte ikke å finne noe slikt på nett, og har ikke lyst til å bruke en formue på å finne ut hva som støttes.

- Har noen erfaringer å dele angående bruk av RFXCom, og gjerne spesifikt RFXtrx433XL, i Home Assistant?

- Hvor snart etter reboot av systemet (Home Assistant) vil sensor-verdier være tilgjengelige for systemet?

 

Takk for oppmerksomheten :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste du spør om står i user guiden, ellers har ikke jeg opplevd noen begrensning i det at det er forskjellige FW for forskjellig utstyr. De fleste protokollene som sensororene brukes er kan stå på samtidig. RFX fungerer veldig bra, men en litt bedre antenne kan med fordel settes på om du sliter med rekkevidden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, RonnyAL skrev:

Hvorfor? Sier ikke at det er en dårlig ide, vil bare høre dine argument. :)

 

Det hører med til historien at jeg bruker begge deler (med Homeseer ritignok. Skal ikke uttale meg om Home Assistant, men regner med at det er støtte for RfLink der også)
Anyway: Den store fordelen med RfLink er jo selvfølgelig prisen, om den er av betydning da ?. Her slipper du unna med ca en hundrings.
Mitt inntrykk er at RfLink sluker "alt" av protokoller uten problemer (og @Guahtdim har laget en super plugin for oss med Homeseer)
RFXtrx har jo også veldig bred protokollstøtte, men i mitt tilfelle (og mange andres) har man i verste fall måtte velge bort noen, som følge av at diverse firmware utelukker noen protokoller mens de åpner for andre. Min "quick-fix" var å bygge en RfLink i stedet for å kjøpe en RFXtrx til. Nå ser det imidlertid ut som at nyere generasjoner firmware (Pro/ProXL) åpner for mange flere "samtidige" protokoller, så det er ikke sikkert dette er et problem lenger (jeg har ikke testet eller lest meg opp på dette), men uansett er jo pris-argumentet fortsatt til stede.

 

Jeg bruker RF-Link til temp/fukt sensorer, og RFXtrx til Somfy og Nexa-stæsj.

I takt med at flere og flere av mine 433mhz-gadgets byttes ut til fordel for Z-Wave og Zigbee, kunne jeg nok klart meg fint med bare en RF-link. 

 

Endret av Vitellius
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.