Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bosch Compress 7000i AW luft/vann varmepumpe - hjelp til å tolke utleste data


Anbefalte innlegg

Har omsider fått til å hente ut (og dekryptere) data fra en Bosch Compress 7000i AW luft/vann varmepumpe.

 

Men så gjenstår det å skjønne hva dataene betyr. Det som går på temperatur skjønner jeg stort sett.

 

Men hovedmålet mitt nå er å kunne lese av / avlede:

- gitt effekt (kW)
- reelt forbruk (kW)
- virkningsgrad (%)

- og evnt fordeling av strømforbruk på vann til henholdsvis gulv og til varmtvann.

 

Jeg får ut noe som heter actualPower som virker alt for høyt til å være reelt strømforbruk. Det er en 9kW pumpe

https://www.bosch-climate.no/produkter/luftvattenvarmepumper/compress-7000i-aw/tekniske-fakta/

 

Og alle disse verdiene med varianter av modulation som oppgis i %. Kan de brukes til noe nyttig?

 

Se grafen under for de dataene jeg har fått hentet ut.

 

pb-ZVf19iR0zw.png

 

(postet dette spørsmålet på facebook/Smarthus & IoT Norge også)

 

 

Her er tall som jeg får ut fra displayet på varmepumpa:

Så jeg vet at pumpa kan både måle avgitt effekt og brukt effekt.

 

pb-5DfIhO4DaR.png

pb-vXrGKig06P.png

pb-h3WihVUvZ3.png

 

 

 

 

 

 

Endret av Andreas Åkre Solberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er min også montert og jeg har begynt å logge data. 

Min erfaring så langt er som følger:

actualPower er etter det jeg kan se totalen av hva den ser på som brukt strøm, du har også actualCHPower og actualDHWPower som gir strøm til gulvvarme (CH)/ varmtvann (DHW) strømforbruk respektivt. totalen av disse blir actualpower. det kan se ut som at når den varmer opp både CH og DHW så gir den hele strømforbruket så om pumpa gir 13kw så får man 26kw på actualPower selv om den nok bare leverer 13. det er en shunt som juster hvor mye av vannet fra pumpa som går til oppvarming av hvilket vann men stillignen på den har jeg ikke greid å finne noen verdi for ennå.  Jeg har bare funnet de verdiene som ligger i grupper beskrevet i bosch-xmpp og regofetcher scriptene men det virker på meg som om noe mangler. synd det ikke er noen root man kan hente alle hovedgruppene fra..

 

Jeg stusser litt over at /heatSources/energyMonitoring/comsumption som jeg antar er hvor mye energi den har generert totalt (da den er langt over faktisk forbruk) ikke er en ren stigende graf men stiger og synker litt over tid. jeg tviler vel på at den plutselig har laget mindre enn den trodde og justerer... 

Det tallet stemmer heller ikke overens med det som raporteres i menysystemet på innedelen.

 

actualModulation og forsåvidt burner modulation da disse hos meg er helt like er etter det jeg har skjønt moduleringen av compressoren altså 50% modulation så går compressoren bare på 50%. 

CH pump modulation er hastigheten på den interne pumpa men logikken bak den styringa har jeg ikke helt skjønt ennå. 

 

Virkningsgraden har jeg jukset meg til å regne ut i homeseer. jeg henter mqtt meldingen om consumtion fra pumpa inn dit og regner ut virkningsgraden basert på pumpens consumption og qubino sin totale KWh. Det sender jeg så tilbake via mqtt til influx og grafana.  Om det blir helt rett er jo en annen sak. spesielt med tanke på at consumtion oppfører seg som nevnt over. men det er jo mer for morroskyld enn noe annet uansett så nøyaktig nok er kanskje godt nok i dette tilfellet..

 

Har du funnet noen verdier som kan si noe om eltilskudd bruken?

 evt noe som kan lese av den interne strømmåleren? jeg fikk montert en ekstern qubino 3fas som fungerer veldig bra men kunne vært gøy å sammenligne de to målerene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Har akkurat fått opp min Compress 7000i, og er interessert i å kunne lese ut verdier. Kan en av dere hjelpe meg litt med fremgangsmåten? Er IT-kyndig og kan noe programmering, så en liten dytt i riktig retning holder nok med det første :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk etter bosch-xmpp på github så finner du et scripy som henter ut endel verdier. Jeg har satt opp node-red til å kjøre det scriptet jevnlig. Uheldigvis så må scriptet kjøres en gang pr verdi man vil ha ut og kun en verdi kan hentes av gangen så det tar litt tid.. min rpi3 greier vel så vidt det er å hente alle verdier før neste går av etter 5 min. med en aktiv 1 åring så har jeg desverre ikke hatt muligheten til å kode om ennå.får se om en 18 års tid:p 

Ellers kan jeg anbefale husdata.se sin h60 sak. Den henter ut verdier og sender via mqtt. 

Det er fortsatt endel verdier jeg ikke greier å få ut, og som egentlig er de viktige i mine øyne, som kwh produsert for varme og varmtvann og ikke minst forbrukt. Jeg har satt opp grafana til å beregne noen summer for kwh fra kw bruk men den blir litt ca siden det 

Bosch har desverre også borket verdiene man går hentet via bosch-xmpp saken. Den kan gi produsert totalt energi, men den stemte ikke med det pumpen viser i menyen og plutselig ble produsert energi en eksponensiell kurve og produserte mange megawatt i døgnet uten på sommeren.. sluttet å logge når den rapporterte mer produsert energi pr dag enn jeg vanligvis produserte på over en måned. bosch har så langt ignorert og ikke svart på mine henvendelser om saken selv om jeg har dokumentert det temmelig godt via grafer og tabeller. (Har logget til grafana siden dag en så endringen var temmelig enkel å oppdage)

 

De har også fjernet verdiene som viste hvilken oppvarming som er i drift, altså om det er varmtvann eller den vannbårne kretsen som får varmen og et par andre ting.

 

H60 gir derimot ikke alle verdiene men henter ut endel andre som både topp og midt varmtvannstank.

 

 Prøv nodered og boch xmpp først. Den er tross alt gratis. Det kan hende den gir alt du trenger. H60 koster litt men om tiden er liten til sånt så er den vel verdt pengene. Den gir også endel verdier jeg ikke hat greid å hente ut på annen måte. 

Jeg vil ikke si at noen av de et perfekte men har en følelse av at det er Bosch sin skyld desverre. 

Jeg har bablet lenge nok så avrunder nå ? om du trenger noe mer hjelp / info så får du bare si ifra. Hadde vært gøy med flere som prøver å gå ut litt fra disse pumpene. Og kanskje lykkes mer enn meg hehe

 

Et siste tips på tampen er at h60 henter ut verdier via modus så et annet modbus adapter kan være et alternativ. Men igjen så har ikke tiden min strekt til. Kom veldig gjerne med tips og erfaringer når du etterhvert får noe av dette opp å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel canbus og ikke modbus som den henter data via ?  Og en får versjon med modbus eller mqtt ut. Det var for H50 som er en RPI med en HAT eller en liten sak som kjører modbus. Littforskjellig hva de 2 enhetene kan lese eller skrive. Jeg driver med dette nå, men er ikke helt i mål. Har kjøpt begge variantene fra Husdata.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg skjønte er det canbus mellom inne og utedel og modbus ut til annet utstyr? H60 kan gi ut mqtt og modbus etter hva man konfigurerer 8g ønsker og er en ny versjon av h50. Den trenger heller ikke noen ekstra rpi men kjører standalone på godt og vondt. Med api så får man jo gjort det meste man trenger og er veldig plug and play

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe tiden forsvinner raskerere enn man tror når man får en liten en hehe kan sånn sett anbefale den h60 saken. Den får strøm fra pumpa og bruker wifi som kommunikasjon. Jeg fikk lagt enheten inne i pumpa så den ble helt gjemt og glemt? etter et enkelt oppsett så durer verdier kjapt og ryddig inn i grafana via mqtt også. Det trengs jo såklart en egen server for mqtt, grafana, telegraf og influxdb eller lignende men det er heldigvis også en kjapp sak å sette opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei igjen!

 

Jeg har endelig fått litt tid og har sett på bosch-xmpp - som jo virker lovende i første omgang. Som dere andre er jeg veldig interessert i å få ut forbruket (totalt/varmtvann/oppvarming) samt gitt effekt. Det ser ut som jeg, i teorien, kan bruke f.eks /heatSources/total/energyMonitoring/consumedEnergy for å få ut totalt forbrukt energi. MEN, denne gir meg "403 Forbidden".

 

Endret verdiene for /gateway/instAccess og /gateway/instWriteAccess fra "off" til "on", i håp om at det var en av disse som stoppet meg, men nei.

 

Er det noen av dere som har fått til å få tilgang til en av disse energyMonitoring-endpointene?

Endret av kror
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får ingen feilmelding når jeg henter ut consumedEnergy men den er jo heeelt på trynet feil da så sånn sett bedre med feilmelding:p 

nå er det "/heatSources/energyMonitoring/consumption" jeg henter ut fra da så kanskje det hjelper? 

men se etter om verdien du får der er den samme som står under info menyen på pumpa. min stemte "ish" men ble plutselig eksponensiell:\ har ifølge den produsert godt over 1GigaWh siste måned.... estimert via H60 (omregnet fra watt produsert til kwh, men stemmer noenlunde med det pumpa oppgir )enheten så er produsert verdi 578kWh så tjaaa...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei,

Prøver meg på en gammel tråd her. 
Noen som vet om «bosch-xmpp» også fungerer med Bosch Compress 7001i væske/vann varmepumpe? Ønsker å få data om effektforbruk inn i node red på en eller annen måte. Appen til min varmepumpe heter «Bosch Easyremote». Hvis «bosch-xmpp» ikke er veien å gå er jeg takknemlig for andre forslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den funker nok men om du får bra tall ut er en annen sak. Jeg har en bosch  7000 luft vann (samme app) og der funket det bra helt til forbruk og produksjon plutselig ble logaritmisk og økte i en vill fart. Snodig nok bare via xmpp. I menyene på pumpa var det helt andre normale verdier.

Fordelen er at den er gratis så er jo bare å prøve.

Men jeg endte opp med å kjøpe en husdata h60. Den kobles til inne i pumpa og kommuniserer med pumpa over modbus og får strøm fra pumpa også.

Jeg har vel fortsatt xmpp rullende i nodered på en pi et sted men mest fordi jeg har glemt å ta den ned.. bare en ting med husdata er at det ikke er like lett å skjønne seg på navnene på verdiene da de er modbus register koder og ikke tall. Men mener å huske jeg fant en oversikt over de et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den funker ihvertfall bra hehe. Ser verdiene har navn på husdata enheten sin webside så var nok bare i grafana jeg slet med navnene på de verdiene:) den koster jo litt og det kom desverre toll/moms på toppen men det er jo bare sånn det er. Den har innebygget mqtt client så lett å få inn i hjemmeautomasjons systemet også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.