Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart båt - Vise status på batteriene (24VDC)


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg har en båt (Princess 50) som jeg holder på å gjøre "smart" . Til nå har jeg mulighet å styre diverse lys, kontrollere dieselvarmer ,  kontrollere forskjellige varmevifter i kabinene,   styre hev/senk TV,  se om dører er åpen, sjekke temperatur osv.    Det er en ting jeg absolutt savner som jeg overhode ikke klarer å finne en løsning på - Nemlig et voltmeter  

 

I en båt så går det meste på batterier såfremt båten  ikke er koblet på landstrøm eller man har startet generator.  Derfor er det veldig viktig å passe på at batteriene i båten ikke går under et viss nivå. (da ødelegges de dyre batteriene)

 

Har googlet til øyet ble sårt. men finner ikke en løsning for å lese ut volten på batteriene.  

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan få laget/kjøpt en løsning for å lese av volten på batteriene mine i et smarthus system.  (Z-Wave)  ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne nevnes som forslag, men den støtter kanskje ikke mer enn 16VDC: https://www.fortrezz.com/shop/mimo-lite

 

Vet ikke om det er mulig å begrense spenningen og likevel få en nøyaktig nok måling?

 

EDIT:

Du kan vel benytte denne fremgangsmåten sammen med MiMoLite?

https://www.electroschematics.com/9351/arduino-digital-voltmeter/

 

Alternativt kan du kanskje bruke metoden over, men med en Z-uno?

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du har en batterimonitor i en sånn skute.

 

Victron Energy sin kan sende enten via signalk eller MQTT.

 

Jeg bruker en rasperrypi som er koblet opp mot Victron energy sin batterimonitor og solregulator, på den er det installert signalk (www.signalk.org) som virker som en server for 12v informasjon, nmea0183 (vhf), nmea2000 (plotter, vinddata, autopilot og ais), domoticz (temperaturer og 230v) og nodemcu/arduino (septik tankføler).

Den henter data f.eks batteridata og sender til plotter, septikføler og sender til plotter. Eller f.eks vinddata og sender til en informasjonsskjerm.

 

Her er hvordan man setter opp Victornenergy saken:

https://baatplassen.no/i/topic/133532-hvordan-bygge-din-egen-victron-energy-color-control-gx/

 

Og ett lite bilde av hvordan informasjonsskjermen ser ut: (denne forandres hele tiden :) ).

218563254_Skjermbilde2018-07-10kl_12_56_03.png.cd54dc145dc36f2966f1fe7331842018.png.128c7299faebeee7ae8f33de6ad24389.png

 

Man kan jo selvfølgelig bygge alt fra bunn av selv, men i en båt så er det utrolig kjekt med en batterimonitor for å holde kontroll på batteriene, så derfor kjøpte jeg Victron sin iom at de støtter opensource.

Er CCXG koblet på nett så kan man hente opp igjen batteridata på en app og webside samt få varsel om spenningen blir for lav, temp på batterier for høy etc..

 

Edit:

Batterimonitoren til VE sender ikke MQTT/Signalk, den sender ut på USB også kan man hente informasjon direkte via USB inn på en PI/Arduino eller VictronEnergy sitt eget system Venus.

 

 

Endret av Dreuf
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.