Gå til innhold
  • Bli medlem
runryd

Runryds enkle oppsett

Anbefalte innlegg

Hei.

Ny registert på forumet men har smug lest noen uker.
Begynte for en del år siden med Tellstick USB, denne ble etterhvert byttet ut med Tellstick net (V1 kun 433Mhz) som fremdeles er i drift.

Er ikke så mye som er automatisert men har følgende tilkoplet tellstick på 443Mhz:

Temperatur sensorer:

Soverom til ungene, stue, kjeller, varmtvann uttak på VVB, og frysa. Pushvarsel til mobil og nettbrett ved for høy/lav temp i soverom og stue, hvis det er for kaldt/varmt i kjelleren,

hvis temperatur i fryse er for varm og hvis VVB er for kald. 

Har også pushvarsel når ute temperatur er under 3+ og klokken er mellom 5 og 7.30. (fare for glatte veier)

Luftfuktighets sensor:

Soverom til ungene, stua og kjeller. Pushvarsel med for høy luftfuktighet i kjelleren.

Av/på kontrollere:

Strøm til tv benk, tv på kjøkkenet, lys i glass skap og stålampe i stue, varmeovn på toalett 2etg. tv soverom, forsterker og Squeezbox på kjøkkenet og forsterker til squeezebox på badet.

Dimmere:

Taklampe vårt soverom. Lampetter, spisebords lampe og  hjørne lampe i stuen.

Andre givere:

Push varsel ved oversvømmelse i kjelleren (jord kjeller med brønn i ene hjørne..) samt push varsel fra magnetsensor på kjellerdør, garasjedør og garasjeport.

Mediasystem:

5stk Squeezebox totalt. Kjøkken og bad har innfelte høyttalere i tak. Squeezebokser og forsterkere står i teknisk skap. 

Apple TV4 i stuen, kommer snart en til kjøkken også ellers 2 stk viasat dekodere, en i stua og en på soverommet.

Streamer ikke musikk, kjøper digitalt eller cd plater som blir rippet.

Overvåknings kamera: Arlo Q i garasjen, vurderer 2-3 Arlo Pro til utendørsbruk men vil ha de tilkoplet strøm og ikke batteri så er på planleggings stadiet.

Husalarm: Gammel Hafslund alarm med mobilsender som ringer meg på min mobil.

Data:

Synology NAS 6Tb som kjører bla Squeezebox server og backup av mobil og macbook 

Eaton UPS som backup strøm til NAS, modem og Tellstick.

Automatisert:

Eller rettere sagt tidsinnstilt, skru av/på varme på toalett, av/på tv benk, av radio på kjøkken, av/på radio på badet, skru på lys på soverom om morgenen i uke dager, og etter hvert nå, av/på med jule lys.

Vi har housegard brannalarmer (6stk) med kontrollpanel i gangen, er ikke koplet til mot Tellstick men skal vel være mulig mot andre systemer som jeg har forstått.

Fremtidsplaner:

Holder på å kople til en giver for å få pushvarsel på ringeklokke og en til vannstopperen når den gir signal om vannlekkasje (Waterguard med 2 sensorer)

Har sett "behov" for oppgradering til Z-wave i tillegg til 433Mhz bla for styring av varmepumpe.

Kunne også tenkt meg et oversikts panel i gangen gjerne med info om strøm igjen på elbilen og strømforbruk i huset.

Hilsen det blide Sørland.

Endret av runryd
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det plutselig en bevegelses sensor i heimen, den sto så lett tilgjenglig når jeg var innom elektroimportøren..
Vet ikke helt hvordan jeg vil bruke denne. Foreløpig tenner den 2 lampetter og en stålampe i stua ved bevegelse mellom 16.30 og 22.

Hus alarm er blitt  tilkoplet Nexa bryter, så nå får jeg pushvarsel på mobiler og nettbrett i tillegg til at min hjemmelagde mobilsender ringer meg opp på mobilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider