Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nexa MYCR-3 - hva i helsike er det Nexas ingeniører har røyka?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en pakke med Nexa MYCR-3, og det viser seg at den er fullstendig ubrukelig! De er jo som de fleste tidligere strømpluggene fra den kanten, mottakelige for programmering de første sekundene etter at de ble satt inn. Ulempen med det er at hvis de er plugget ut og settes inn, vil de alltid være mottakelige hvis ikke minneplassene er fulle. Det er mye bedre med de bryterne der man må trykke inn en knapp for å programmere, så risikerer man ikke at noen tar ut strømpluggen for å sette inn en mobillader eller et eller annet og så setter den inn igjen, og så kommer det et signal til en annen strømplugg i systemet som blir tatt som programmering av den som nettopp er satt i. Men med de tidligere utgavene var det håndterbart, for da var det tre minneplasser, og man måtte avprogrammere dem manuelt (ved å sette inn pluggen og trykke off, eventuelt all off for å stryke alle tre) når disse var fulle. Så jeg har bare brukt 15 og 16 i alle seriene jeg har til å sørge for at det ikke kan skje. Men her kommer "genistreken" til Nexa:

 

For det første har den 32 minneplasser (hvem f... trenger så mange?). Det ville blitt enormt mye arbeid å sperre de 31 minneplassene som måtte sperres for å unngå "villprogrammering". Men det blir faktisk hakket verre. For den har i tillegg et oppsett som er sånn at når den 32. plassen er brukt og dingsen er full...så overskriver den programmeringen fra plass én og framover igjen! Med andre ord er disse pluggene fullstendig ubrukelige for alle som har noen form for sentralt system som sender signaler, eller som har mer enn én fjernkontroll i sjappa, og ikke husker å si "ingen må trykke på noen knapper nå, for jeg setter inn en strømplugg"... ? Så jeg får vel kjøpe opp restlageret av Nexa PE-3, tenker jeg...

 

Det er selvsagt greiere med Z-Wave på det området, problemet er bare prisen. Én Z-wave-plugg koster rundt 400 kroner, og for det får man seks Nexa. Så da får jeg heller holde kontrollen på hva som står på og av i selve systemet, som jeg allerede gjør.

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare le, du. Men det tar meg omtrent 20 sekunder ekstra per skript som kodes:

eval(("eg.plugins.MQTTthreads.publishMQTT(u'Ovn', u'192.168.1.4', 1883, u'RFXACPaa',u'AC/0087643a/")+str(Rom)+("', 0, False, '679027269429', False, u'username', u'password', False, u'', u'', u'', u'TLSv1.2')"))

time.sleep(1)

eval(("eg.plugins.MQTTthreads.publishMQTT(u'Ovn', u'192.168.1.4', 1883, u'RFXACPaa',u'AC/0087643a/")+str(Rom)+("', 0, False, '679027269429', False, u'username', u'password', False, u'', u'', u'', u'TLSv1.2')"))

Og med min statistikk er jeg fornøyd. Dattere min våknet én gang for fem-seks år siden med 30 grader på rommet. Det var da de nye Nexa-plug-in-bryterne uten knapp kom, der de var mottakelige i seks sekunder når man plugger dem inn. Hun hadde tatt ut bryteren til ovnen for å lade iPhonen sin (hun har heldigvis tatt til vettet senere og gått over til ordentlig Android) fordi hun ikke gadd å stå opp av senga, og pc-en sto i det andre uttaket på den samme vegguttaket. Da hun satte den inn igjen (mye) senere på dagen, da hun sto opp, klarte hun å sette den inn akkurat da et annet signal til en annen ovn gikk, og den ble også programmert inn.

 

Det tok tid å oppdage, for den ovnen var i et rom i kjelleren som sjelden ble brukt, så styringen var sto frostvakt med sjeldne signaler. Men da det skulle varmes opp for bruk en ukes tid senere (fra 5-6 grader), gikk alle på-signalene fra den også til ovnen på min datters rom, så ovnen der ble stående på det meste av tiden! ? Jeg skjønte etter litt testing hva som var galt, og dermed tok jeg runden i huset og programmerte alle Nexa-bryterne med 15 og 16 i samme serie på minneplass 2 og 3, så ikke det samme skulle gjenta seg.

 

Den ekstra programmeringen av bryterne tar omtrent 30 sekunder. Så hvis vi legger sammen 30 sekunder per bryter og 20 sekunder per skript delt på kanskje 30 brytere, blir det ikke så mye mer enn 40 sekunder ekstra i forhold til å legge inn én kode. La oss si at den tiden det tar, blir omtrent den samme på en Nexa og en Z-Wave. Vi runder opp prisen på en Nexa til 65 kroner, og den billigste Z-Wave-bryteren som er godkjent for bruk i Norge, ligger på 300 kroner (Telldus, som jeg selv har noen av). Forskjellen blir da 235 kroner for 40 sekunder. Så hvis tiden din er verd 21 150 kroner i timen, vil jeg VELDIG gjerne bytte jobb med deg! ?

 

(Rettet litt, fordi jeg kom på da jeg hadde lagret at jeg husket feil om det rommet - styringen sto ikke av, men på frostvakt, og jeg tror det var en uke senere det skulle brukes, ikke dagen etter.)

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mastiff skrev:

Bare le, du. Men det tar meg omtrent 20 sekunder ekstra per skript som kodes:

Det er ingen som sier at det tar lang tid å repetere et signal... 

 

2 timer siden, Mastiff skrev:

Så hvis tiden din er verd 21 150 kroner i timen, vil jeg VELDIG gjerne bytte jobb med deg! ?

Men du taper jo fort noen hundre tusen pr minutt når det IKKE fungerer (bare tapet i WAF koster jo en halv mill. pr sekund), så i lengden går du nok i minus....

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forvirrer meg... "Uansett lengde". Mente du "varighet" eller hvor lenge det er siden? Jeg tolket det til hvor lenge det er siden fordi det var svar på " Som sagt er det 5-6 år siden det skjedde noe sånt. Men kanskje din W er mer langsint enn min W? ? "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.