Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Virtuell Termostat guide


AndreasLie

Anbefalte innlegg

Her er måten jeg har valgt å løse styring av varmeovner hos meg. Tenkte derfor en guide til de som er nye på Homey hadde vært kjekt.

 

1. Installer appen Virual devices https://apps.athom.com/app/com.arjankranenburg.virtual

2. Gå til rommet du ønsker å legge til termostaten og trykk på + knappen

3. legg til en Device, velg navn som passer og huk av Target Temperature, Automatic / Heat /Cool/Off og Measure temperature

vd1.JPG.976269b4ce8b743fa5fb719029550f41.JPG

 

vd2.JPG.ee0e3fa5824a428e5f5e6dae4fc0f333.JPG

4. Velg termostat ikon og add device

5. Da skal det se slik ut (til høyre)

vd3.JPG.aeb26d2b942a43105ca6c1f9a169b501.JPG

6. Nå kan vi sette termostaten til å skru av og på feks en ovn ved å bruke en fibaro wall plug.

Til det trenger du noen flows, start med av/på flow. 

Target temp henter du fra tags og termostaten du har laget.

vd4.thumb.JPG.8601501d617b289828633b75aa2d3e3e.JPG

7. Så må vi ha en device som måler temperaturen i rommet og som kan gi termostaten input. Her har jeg brukt en fibaro motionsensor og laget en ny flow som setter temperaturen på termostaten. I variabel feltet skal det stå measure_temperature

vd5.thumb.JPG.424b0f27701823dec4743f1ba885355c.JPG

8.Vi kan så lage en flow for å sette temperaturen vi ønsker (target temperature). Her ønsker jeg at ovnen kun skal gå på i et gitt tidsrom og hvis det er under 20 grader (set temperature)

vd6.thumb.JPG.27f6c86b503fe5b3727c1844e7ee1d8f.JPG

 

Endret av AndreasLie
  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste steg blir å sette "mode" på termostaten. Det gjør vi med 2 flow, en for cool og en for heat. 

Her er cool,  lag en lik, men med ovn på og mode heat

vd7.thumb.JPG.e3a052f5fde16df1a1a1fe3f2149acf6.JPG

Da skal termostaten se slik ut i appen. Du kan justere target temp ved å scrolle opp og ned det lilla feltet. Målt temp ser du til venstre og target temp ser du til høyre

vd8.JPG.4e67b0430a85af047037f52a690c5289.JPG

 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Genial guide, Andreas! Jeg må skaffe meg en temperatursensor og få testet ut denne. Keep em coming! ?

 

Har du forresten en ide på hvordan jeg kan styre ventil-aktuatorene for fordelingsstokken for sløyfene/rommene med vannbåren varme via din virtuelle termostat? Nå i dag har jeg Variant VVS termostater (433MHz) som jeg gjerne skulle byttet ut med smartere enheter og da gjerne virtuelle termostater om det skulle være mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan se ut til at vi må vente på den. Om det er flere som requester den så kan det tenkes de prioriterer den til slutt. Kan meldes inn til Athom via siden:

Request device support for Homey:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScPKV_joWXvvtACKuOdvDILbAzipk8mer0H4ZfOpJEthg-ibA/viewform?fbzx=-6936295548842344000

 

På punkt 7, for å hente ut romtemperaturen, skal det stå: "measure_temp" i variabelfeltet og #Temp fra Motion sensor i det andre feltet (dratt ned fra Tags-menyen øverst)? Akkurat nå får jeg bare 0 grader i rommet selv om jeg ser riktig temperatur i Tags-menyen. Jeg antar variabelen "measure_temp" er en innebygd fast variabel, men hvor finner du disse navnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker forøvrig intervall 900 sekunder og temp threshold 0.5 grader på Fibaroen, jeg syntes default innsillinger ikke er optimalt for temperatur styring.

Har også noen aqara temperatur sensorer som er bestilt, her kan du ikke endre intervall, men de sender ny update til gateway hvis temperaturen og fuktighet har endret seg "mye" (6% endring i fuktighet og 0.5 i grader)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er gamle 0-1-2-3 brytere (effektregulatorer) som skal byttes ut. De regulerer vel tilsvarer 50 - 75 og 100%. Vil helst ikke ha romføler, og gulvføler får jeg desverre ikke ned i gulvet. Får utforske litt ?

 

Tak for svar ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Actibus skrev:

Er ikke det ofte bare 2 sløyfer med varmekabel, på trinn 1 er den ene kabelen på, trinn 2 den andre litt kraftigere på og på trinn 3 så er begge på? 

 

Her er det to like kabler (500+500), så på trinn 2 mener jeg elementene ligger i serie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24/10/2018 at 14:00, AndreasLie said:

Neste steg blir å sette "mode" på termostaten. Det gjør vi med 2 flow, en for cool og en for heat. 

Her er cool,  lag en lik, men med ovn på og mode heat

vd7.thumb.JPG.e3a052f5fde16df1a1a1fe3f2149acf6.JPG

Da skal termostaten se slik ut i appen. Du kan justere target temp ved å scrolle opp og ned det lilla feltet. Målt temp ser du til venstre og target temp ser du til høyre

vd8.JPG.4e67b0430a85af047037f52a690c5289.JPG

 

 

 

Jeg kjøpte meg nylig en Devolo Room Thermostat og brukte din bruksanvisning for å koble den opp mot varmeovnen som jeg har stående i kjellerstua. Imponerende lett å få den i bruk. Jeg tok også å la til en flow i tillegg til din. Ofte tar det litt tid fra man justerer "target temperature" til temperaturen endrer seg og ovnen faktisk slår seg på. Når man kommer inn i et kaldt rom så vil man gjerne at oppvarmingen begynner med en gang. Jeg lagde derfor en flow som starter ovnen med en gang basert på at "target temperature" forandrer seg, i tillegg til at jeg har en flow som regulerer varmen basert på når temperaturen forandrer seg. Når jeg nå justerer temperatur så slår ovnen seg av eller på med en gang jeg justerer ønsket temperatur, basert på om target temperature er over eller under faktisk temperatur i rommet. 

 

 

 

 

Skjermbilde.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, AndreasLie said:

En sånn Flow har jeg oppgradert med i ettertid også, veldig lurt. 

 

Funker devoloen bra? Du får den til å øke og minke target med knappene? 

Fikk devoloen i dag, så jeg har ikke fått brukt den så altfor mye, men førsteinntrykket kort oppsummert: 

- Paret med homey uten problemer. 

- Virker å rapportere temperatur ofte og stabilt. 

- Koblingen mellom homey og  termostaten er rask. Termostaten er oppdatert på kort tid hvis man endrer target temp i homey, og homey oppdateres raskt hvis man oppdaterer target temp ved å trykke på knappene. 

- Med siste flow som jeg viste bilde av så slår ovn seg av/på uten forsinkelse med en gang target temp er satt av devoloen. 

 

Hvis dette holder seg så er det bare å løpe og kjøpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.