Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Virtuell Termostat guide


AndreasLie

Anbefalte innlegg

9 hours ago, StaggerLee said:

Fikk devoloen i dag, så jeg har ikke fått brukt den så altfor mye, men førsteinntrykket kort oppsummert: 

- Paret med homey uten problemer. 

- Virker å rapportere temperatur ofte og stabilt. 

- Koblingen mellom homey og  termostaten er rask. Termostaten er oppdatert på kort tid hvis man endrer target temp i homey, og homey oppdateres raskt hvis man oppdaterer target temp ved å trykke på knappene. 

- Med siste flow som jeg viste bilde av så slår ovn seg av/på uten forsinkelse med en gang target temp er satt av devoloen. 

 

Hvis dette holder seg så er det bare å løpe og kjøpe :)

Støtter denne Devolo-termostaten direkte Z-WAVE-assosiering (ON/OFF) til andre enheter, eller er den bare en tempertursensor med setpoint i tillegg (og dermed avhengig av en sentral kontroller for å faktisk regulere temperaturen) ?  Det jeg kan finne av online dokumentasjon er svært sparsommelig med faktisk konkret detaljert Z-WAVE-informasjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, JxxxIxxx said:

Støtter denne Devolo-termostaten direkte Z-WAVE-assosiering (ON/OFF) til andre enheter, eller er den bare en tempertursensor med setpoint i tillegg (og dermed avhengig av en sentral kontroller for å faktisk regulere temperaturen) ?  Det jeg kan finne av online dokumentasjon er svært sparsommelig med faktisk konkret detaljert Z-WAVE-informasjon.

 

 

Har ikke peiling, er det noe jeg kan sjekke? Har ikke aning hva Z-wave assosiering er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, StaggerLee said:

Har ikke peiling, er det noe jeg kan sjekke? Har ikke aning hva Z-wave assosiering er. 

Da er du antageligvis enda blankere enn meg på dette feltet ?

Jeg har bare grunnleggende kjennskap til dette selv, men det er altså slik at en del Z-Wave enheter KAN være i stand til å sende styresignaler direkte til andre Z-wave-enheter i nettverket uten å gå om kontrolleren.  For eksempel en bevegelsessensor kan sende "På"-  og "Av"-signaler direkte til en spesifikk z-wave lysbryter eller en termostat kan sende "På"-  og "Av"-signaler til en bryter som er koblet på en varmeovn. Selve oppsettet med hvilke enheter den sender kommandoer til kalles assosiasjon, man knytter termostaten direkte til andre enheter.

De Z-wave termostatene jeg har allerede, har slik funksjonalitet, og det gjør at de virker også hvis den sentrale kontrolleren ikke er oppegående. For at de skal være i stand til dette må de så vidt jeg vet støtte visse Z-wave "Command Classes", men akkurat detaljene rundt dette er mer uklart for meg, jeg har bare satt assosiasjonene opp vha. dokumentasjonen til termostaten og via Homeseer. Jeg klarer ikke å finne noe i den tilgjengelige dokumentasjonen som tilsier at slike assosiasjoner er støttet med denne Devolo-termostaten. Kanskje noen andre med mer detaljkunnskap om Z-Wave kan hjelpe meg her?

Håpet kanskje at det evt. fulgte med mer teknisk dokumentasjon med enheten din enn den ganske sparsommelige infoen som ligger under "Downloads" her: https://www2.devolo.com/en/Products/devolo-Home-Control-Room-Thermostat

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, JxxxIxxx said:

Da er du antageligvis enda blankere enn meg på dette feltet ?

Jeg har bare grunnleggende kjennskap til dette selv, men det er altså slik at en del Z-Wave enheter KAN være i stand til å sende styresignaler direkte til andre Z-wave-enheter i nettverket uten å gå om kontrolleren.  For eksempel en bevegelsessensor kan sende "På"-  og "Av"-signaler direkte til en spesifikk z-wave lysbryter eller en termostat kan sende "På"-  og "Av"-signaler til en bryter som er koblet på en varmeovn. Selve oppsettet med hvilke enheter den sender kommandoer til kalles assosiasjon, man knytter termostaten direkte til andre enheter.

De Z-wave termostatene jeg har allerede, har slik funksjonalitet, og det gjør at de virker også hvis den sentrale kontrolleren ikke er oppegående. For at de skal være i stand til dette må de så vidt jeg vet støtte visse Z-wave "Command Classes", men akkurat detaljene rundt dette er mer uklart for meg, jeg har bare satt assosiasjonene opp vha. dokumentasjonen til termostaten og via Homeseer. Jeg klarer ikke å finne noe i den tilgjengelige dokumentasjonen som tilsier at slike assosiasjoner er støttet med denne Devolo-termostaten. Kanskje noen andre med mer detaljkunnskap om Z-Wave kan hjelpe meg her?

Håpet kanskje at det evt. fulgte med mer teknisk dokumentasjon med enheten din enn den ganske sparsommelige infoen som ligger under "Downloads" her: https://www2.devolo.com/en/Products/devolo-Home-Control-Room-Thermostat

 

 

Kan godt være at devoloen har det, men mottaker i dette tilfellet er en IKEA adapter som bruker Zigbee. Den er nok da innom Homeyen og styrer ikke direkte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, StaggerLee said:

Kan godt være at devoloen har det, men mottaker i dette tilfellet er en IKEA adapter som bruker Zigbee. Den er nok da innom Homeyen og styrer ikke direkte. 

Det var slik jeg forstod det du skrev også, så mitt spørsmål var litt mer generelt, kanskje med et håp om at noen andre hadde erfaringer med samme type termostat i en litt annen setting enn den du brukte den. Den er nemlig relativt rimelig (spesielt når den er på tilbud) og har et greit design (ikke så gammelmodig og klumpete som de termostatene som jeg bruker nå).

Takk for svar uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, JxxxIxxx skrev:

Det var slik jeg forstod det du skrev også, så mitt spørsmål var litt mer generelt, kanskje med et håp om at noen andre hadde erfaringer med samme type termostat i en litt annen setting enn den du brukte den. Den er nemlig relativt rimelig (spesielt når den er på tilbud) og har et greit design (ikke så gammelmodig og klumpete som de termostatene som jeg bruker nå).

Takk for svar uansett.

Er ikke dette egentlig denne: https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/829-temperatur-sensor-link-rs-z.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Johs. said:

Det stemmer nok, i alle fall delvis, i følge diverse informasjon jeg kan søke meg fram til er dette samme hardware, muligens forskjellig firmware. Og det er like lite konkret informasjon å finne i brukermanualen til denne også ?

Fant forøvrig denne diskusjonstråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1667794

som ser ut til å bekrefte at den ikke har termostat-logikk, dette må implementeres i det styrende systemet. Altså ikke så gunstig til mitt behov.

Får vel også si unnskyld for å ha "hijacket" denne diskusjonstråden med et "sidespor".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kan jeg komme med et tips etter å he lest utallige poster?

I en sone: VThermo app med en Qubino Flush Dimmer med temperatursensor.

VThermo kan ikke lese Qubino pga Device er LIGHT.  Men ved å installere appen Group kan en installere en virtuell "sensor" som henter temperaturen fra Qubino.

Da kan VThermo lese temperaturen og styre en varmeovn eller aktuator.

 

Problemet mitt ble løst ? Bare et tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei.. Jeg skyter litt liv i denne tråden da jeg er på utkikk etter Virtuell Termostat. Men jeg får det ikke til å virke. Ser også at det ikke ser helt likt ut som det gjør nå..

Har testet med Virtuel Device og med Vthermo.

Har en ekstern Aqara temp. sensor jeg henter data ifra.

 

Jeg opprettet de 2 første flowene. Men mulig jeg gjør det feil ved henting av target temp og temp..

Også opprettet jeg en flow for å overstyre temperaturen manuelt, slik at ovnen slukker/slår på med en gang.

Det som er problemet, er at temperaturen på thermostat som viser "nåværende temp" ikke oppdaterer seg. Og får dermed ikke justert varmen. 

 

Disse ser slik ut:

Her er "temperatur" hentet fra temp sensor i dette rommet. også er "ønsket temperatur" hentet fra Virtuell termostat.

1112098078_flow1onoff.thumb.JPG.33ae8edd1d0f3a93bae7a59d5b6cc0c4.JPG

 

 

Her er jeg veldig usikker. på hva jeg skal ha. Har testet å skrive: "measure_temperature" men dette hjelper ikke.

Så her satt jeg første "temperature" fra temp sensor i rommet. Også andre "temperature" til temp på virtuelt termostat.
Lurer på om det er her det er noe feil.

1513362700_flow2settemp.JPG.1faa348bd55a57e849119b01d624b01e.JPG

 

Og her er den som er laget for manuell innstilling. Dette ser ut til å fungere.

flow3manualsettemp.thumb.JPG.3cada5055638ed7d09ed5fbbfc75349a.JPG

 

 

Her ser dere tempen på sensor og i thermostat ikke er like. nåverende temp endrer seg ikke i det hele tatt:

81989262_10162745020990402_4386668034635333632_22n.thumb.jpg.d4931713011953a748491a50317afb72.jpg

 

 

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Jeg skyter litt liv i denne tråden da jeg er på utkikk etter Virtuell Termostat. Men jeg får det ikke til å virke. Ser også at det ikke ser helt likt ut som det gjør nå..

Har testet med Virtuel Device og med Vthermo.

Har en ekstern Aqara temp. sensor jeg henter data ifra.

 

Jeg opprettet de 2 første flowene. Men mulig jeg gjør det feil ved henting av target temp og temp..

Også opprettet jeg en flow for å overstyre temperaturen manuelt, slik at ovnen slukker/slår på med en gang.

Det som er problemet, er at temperaturen på thermostat som viser "nåværende temp" ikke oppdaterer seg. Og får dermed ikke justert varmen. 

 

Disse ser slik ut:

Her er "temperatur" hentet fra temp sensor i dette rommet. også er "ønsket temperatur" hentet fra Virtuell termostat.

Prøvde å skrive: "measure_temperature" men dette hjelper ikke.

1112098078_flow1onoff.thumb.JPG.33ae8edd1d0f3a93bae7a59d5b6cc0c4.JPG

 

 

Her er jeg veldig usikker.

1513362700_flow2settemp.JPG.1faa348bd55a57e849119b01d624b01e.JPG

 

flow3manualsettemp.thumb.JPG.3cada5055638ed7d09ed5fbbfc75349a.JPG

 

 

Her ser dere tempen på sensor og i thermostat ikke er like:

81989262_10162745020990402_4386668034635333632_22n.thumb.jpg.d4931713011953a748491a50317afb72.jpg

 

 

EDIT:

Fant ut av det. Jeg måtte slette og lage ny virtuel termostat. Og bruke  "measure_temperature" på sensor tagen og value tagen skal jeg bruke temperatur fra temp sensoren.

Også måtte jeg bare vente til temperatursensoren endret seg, da oppdaterte den seg i virtuelle termostaten.

Men jeg har ett annet problem. Den vil ikke justere seg ettersom temperaturen går opp/ned.. Altså som dere ser på eksemplet under, så er termostaten satt til 22grader. Og nå er det 22.5 grader i rommet. Og det står den kjøler. Men ovnen står jo på å pøser varme som bare det. Er det noe galt i flowene mine?

 

Her er flowene mine nå:

https://homey.app/f/ZuE_DZ

https://homey.app/f/hUI_DZ

https://homey.app/f/HBK_DZ

 

IMG_1222_ny.jpg.9f36cfb8564627d454c89b5b049f0477.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker VThermo så trenger du ingen flows. Logikken er inkludert i VThermo appen. Det eneste du trenger å gjøre er å legge til en VThermo termostat + en device som er definert som "Heater" i samme rom. Dermed slås ovnen automatisk av når satt temperatur er nådd (eller automatisk på igjen når den synker mer enn 0.5 grader under satt temp).

 

Dog husk "Hysteresis"-verdien i VThermo advanced settings som standard er satt til 0.5 grader gjør at romtemperatur er inntil 0.5 grader for varm/kaldt før den slår av/på ovnen. Er bare å sette den lavere om du vil ha mer presis styring, men da går gjerne ovnen av/på hyppigere.

 

VThermo-devicen kan også klikkes på for å slå termostaten av. Da slår den samtidig av ovnen etter noen sekunder. Her kan du lage flows ifm. når du reiser bort eller ønsker å slå den av om natta etc. Jeg bruker HeatingController appen til det sammen med noen flows. Det er forøvrig samme utvikler som VThermo appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2020 den 17.24, Master Aeon skrev:

Når du bruker VThermo så trenger du ingen flows. Logikken er inkludert i VThermo appen. Det eneste du trenger å gjøre er å legge til en VThermo termostat + en device som er definert som "Heater" i samme rom. Dermed slås ovnen automatisk av når satt temperatur er nådd (eller automatisk på igjen når den synker mer enn 0.5 grader under satt temp).

 

Dog husk "Hysteresis"-verdien i VThermo advanced settings som standard er satt til 0.5 grader gjør at romtemperatur er inntil 0.5 grader for varm/kaldt før den slår av/på ovnen. Er bare å sette den lavere om du vil ha mer presis styring, men da går gjerne ovnen av/på hyppigere.

 

VThermo-devicen kan også klikkes på for å slå termostaten av. Da slår den samtidig av ovnen etter noen sekunder. Her kan du lage flows ifm. når du reiser bort eller ønsker å slå den av om natta etc. Jeg bruker HeatingController appen til det sammen med noen flows. Det er forøvrig samme utvikler som VThermo appen.

 

Okei. Ser ut som det fungerte når jeg la Vthermo og temp sensor i samme rom, da leser den tempen. Men når jeg skal bruke en fibaro wall plug som heater så vil ikke den reagere.. Jeg endret "hva er koblet til" til varmeelement, men fungerer ikke. Vet du om dette vil virke? Har laget slik som guiden viser her, og får det til å fungere. Men hadde vært lettere med Vthermo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
3 minutes ago, AndreasLie said:

hvis du feks ønsker at termostaten skal være 22 grader på dagtid og 18 grader på natten og 8 grader når du reisre bort, så trenger du bare å lage flows som setter ønsket temp og ikke ørten flows som styrer en bryter etter hva en tempmåler viser 

Det er her eg ikkje skjønner forskjellen. 

Mulig eg er treg 😊

 

3 scenarioer som eg kan få til med tre flows tror eg. Og dette uten bruk av en virtuell termostat. 

 

Hvor mangel flows hadde du trengt med en virtuell termostat her da? 

 

Eg forstår liksom ikkje forskjellen på å ha en termostat som henter info fra en sensor som igjen utgjør at det gjøres en handling kontra å bare bruke temp sensoren

 

Hadde satt meget pris på ett eksempel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit: Den virtuelle termostaten erstatter en fysisk termostat som du kan ha på veggen. Med andre ord så kan du i Homey appen lett justere temperaturen du ønsker i det aktuelle rommet i den virtuelle termostaten. Eksempelvis fra 21 til 23 grader, så vil den automatisk slå på smartpluggen som varmeovnen din er koblet til eller gulvvarmen din om den er "smart".

 

Den sparer deg for å lage noen flows selv samtidig som du ser i appen om termostaten driver og varmer opp rommet eller ei. Kjekk å ha. Bare test ut og følg oppskriften i VThermo-beskrivelsen så blir det aha til slutt. :)

Endret av Master Aeon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.