Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Qubino smart meter 3 fas


MatsT

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
On 26/10/2018 at 00:26, MatsT said:

Sendte mail til Qubino. Skal kobles uten N

 

Takk for hjelpen

Fikk du dette til å virke? Jeg får ut A og V, men ikke W eller KWh. Får den inn i HS, men får ikke HS til å lese noen verdier fra den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Runewa, fant du ut av noe mer?

 

Har jeg omsider fått installert den. Includet secure og kommer frem 4 devicer i tillegg til root

 

kW Hours

kVA Hours

Watts

Power factor

 

Ingen av de oppdaterte seg så justerte litt settings, fortsatt ingenting. Måtte tilslutt sette opp polling og da kommer det inn verdier på alle 4

Noen som opplever det samme?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/02/2019 at 01:47, MatsT said:

Runewa, fant du ut av noe mer?

Nei, la dette litt på is siden jeg ikke har hatt bruk for elektrikeren siden sist. Jeg har endret på parameter 40/42/43, samt satt opp polling, men får ingen verdier inn i HS. Jeg antar egentlig at dette er korrekt, for når jeg kikker på Qubinoen i sikringsskapet, er alle de verdiene du nevner = 0.

 

Noe som leder meg til å tro at den er koblet feil av elektrikeren. Det jeg ser i displayet er vel ca 50 Hz, samt ca 120V på hver av de 3 fasene. Og altså ingenting på  kW Hours, kVA Hours eller Watts.

 

Det var snakk om å forsøke å koble måleren ved å splitte den ene fasen, men at jeg da må multiplisere alt med 1,73 (kvadratroten av 3?) for å få korrekte verdier i HS. Men har altså ikke kommet så langt enda.

 

Så @MatsT, noen sjanse for at du kan forklare hvordan måleren er koblet hos deg? Elektrikeren påstår at den er koblet etter boken/manualen...

Endret av runewa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2019 den 1.47, MatsT skrev:

Noen som opplever det samme?

 

Jeg har måleren for en-fas, og opplevde det samme. Jeg tror det er et misforhold mellom manual og RL. Verdiene du har endret på, ligger til disable som default. Ved å sette disse verdiene, så logger den verdier på samme måte som andre enheter.

 

3 timer siden, runewa skrev:

Noe som leder meg til å tro at den er koblet feil av elektrikeren. Det jeg ser i displayet er vel ca 50 Hz, samt ca 120V på hver av de 3 fasene. Og altså ingenting på  kW Hours, kVA Hours eller Watts.

 

Stiller meg med en gang spørsmålet hvordan man kan kople denne feil (som elektriker i alle fall). Hvis man har benyttet L1-L3, så kan jo det ikke bli feil, gitt at den KAN brukes uten N-leder. Det er ikke mange land som bruker IT-systemet (Norge og Albania hvis jeg husker riktig). Ellers går det i varianter av TN.

 

Det som virker mer snodig, er at den måler 120V mellom fasene. Kan elektriker ha koplet jord (IT) inn på N? I så fall tenker jeg at kanskje en annen elektriker burde få komme neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SteinarH skrev:

Det som virker mer snodig, er at den måler 120V mellom fasene. Kan elektriker ha koplet jord (IT) inn på N? I så fall tenker jeg at kanskje en annen elektriker burde få komme neste gang.

Spenningsverdi som vises her (ved bruk av Qubino enhet i IT-nett) er bare 50% av den virkelige. Vi kan si at Qubino jukser her. Dvs. at de på den måten klarer å bruke enheten i IT-nett.

Qubino ofrer å vise riktig spenningsverdi mens prioriterer da å vise (beregne) riktig energiforbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, hkmod25 skrev:

Spenningsverdi som vises her (ved bruk av Qubino enhet i IT-nett) er bare 50% av den virkelige. Vi kan si at Qubino jukser her. Dvs. at de på den måten klarer å bruke enheten i IT-nett.

Qubino ofrer å vise riktig spenningsverdi mens prioriterer da å vise (beregne) riktig energiforbruk...

 

Hvorfor er det slik og på hvilket grunnlag kan du si dette? I så fall er jo dette noe som må komme klart frem av salgsapparatet for denne enheten. Hvis ikke er det jo klart en stor mangel ved produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, SteinarH skrev:

 

Hvorfor er det slik og på hvilket grunnlag kan du si dette? I så fall er jo dette noe som må komme klart frem av salgsapparatet for denne enheten. Hvis ikke er det jo klart en stor mangel ved produktet.

1. Dette er på grunn at ved tilkobling til IT-nett, N-leder (klemme) på enheten brukes ikke.

2. Det er vel ikke noe mangel ved produkt så lenge selve enheten markedsføres som en PowerMeter for 3-fase anlegg med N-leder.

 

P.S.

I tillegg en må huske at i IT-nett er det ikke mulig å få energiforbruk per fase. Bare samlet energiforbruk (for alle tre) er mulig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runewa, jeg har 230v IT nett og koblet til de tre fasene og N står tom. Ikke sett så mye i displayet men skal sjekke hva den viser ang. spenning

 

Svar fra Qubino support:

"As it currently stands our 3phase smart meter is not properly integrated into homeseer gateway, you can get some values from it if you set a polling interval in the gateway, you can get Watts, KiloWatts, power factor and kVAh. But you do need to set a polling interval in your gateway."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MatsT, jeg får inn Power Factor  (= 1) når jeg setter på polling fra HS. Men kWh, kWAh og W er fremdeles 0. Noe som ikke er så rart siden det er det som displayet på Qubinoen også viser ?

 

Hva viser det hos deg? Er spenningen i området 120V?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runewa, skal sjekke når jeg kommer hjem imorgen

 

btw, fått svar fra Qubino support om at BICOM432-40-WM1 releet som kan kobles til smart måleren via IR. Denne skal ifølge testene deres fungere i Homeseer. Måleren min er koblet mot elkolben til det vannbårene anlegget så blir fett å få ikke bare måling men også styring på den 

 

 

 

 

Endret av MatsT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Hei, jeg vet dette er en gammel tråd, men lurer på hvordan det har gått med deres Qubino 3fas målere? Fungerer det som det skal på 230V IT nett?

Vises verdiene rett på selve Qubino-enheten?

Er det tungvint å få rett verdier inn på gateway?

Kommer produsenten med firmwaroppdateringer, og hvordan installeres disse?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei,

 

Jeg har også fundert på om denne kan brukes i 230V IT-nett. Lite konkret har dukket opp, selv etter sikkert ukevis med omfattende googling uten at jeg ble noe klokere av det. 
 

Til slutt ramlet jeg innom FAQ’en på Qubinos supportsider. Der har de faktisk både beskrivelse og koblingsskjema liggende. Hvem skulle trodd det?😳


https://support.qubino.com/support/solutions/articles/44001707366-3-phase-smart-meter-no-neutral-n-phase


Har ikke prøvd selv enda, venter med montering til Gnisten kommer på besøk neste gang. 

 

Jeg legger også ut en skjermdump av siden i tilfelle siden hos Qubino flyttes og linken slutter å fungere. 

563D4CB4-CDE3-451A-9C3E-48C66DF946E6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg har installert denne nå. 3x230Volt IT nett.

Fikk ikke alt med på skjermbildet, men ovenfor Power Factor 2 er Watt2 Volt 2 og Ampere2. De viser null da L1 ikke er tilkoblet. Jeg bruker L2 L3 og N.

Slik jeg forstår det er de som er merket med "2" fase L1, de merket med "3" fase L2 og de merket med "4" fase L3.

Da skulle man tro de som er merket med "1" er samlet forbruk, stemmer det?

Det er vel kWH og Watt som har de verdiene som viser verdi når denne er koblet til et IT-nett. Vil det da si at Watt1 er samlet forbruk? er litt usikker. kW Hors 1 er vel samlet forbruk også?

image.thumb.png.01d38f2153af1d54fa2a0140f6a45bf5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde elektriker her i går og da fikk jeg kobla opp en slik. Den er kobla som i manualen som følger med L1-L1, L2-L2 og L3-L3. N ble ikke brukt. Først i dag ser jeg koblingsskjemaet over der N skal brukes. Slik det er koblet nå (uten N), får jeg opp:

 

qubino.thumb.PNG.59e50a65bde57f6c327156141937c912.PNG

 

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke detta. Det som er interessant for meg er forbruk i watt.

 

Bør jeg få kobla slik som skjemaet over (med N) for å få riktige verdier?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.