Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Garage


nissenasse

Anbefalte innlegg

58 minutes ago, hulkhaugen said:

Hvor fant du det dokumentet?

Her er linken

 

58 minutes ago, hulkhaugen said:

Det jeg ønsker er en "feedback" switch på port posisjon.

Port posisjon er vel enkel å få til med magnetbryter for åpen eller lukket, og få de til å trigge en aktuator (eks.Fibaro Smart Implant)

 

Jeg for min del sverger til Garage Controller fra Aeotec, den håndterer dette med en sensor som du limer på porten.

Endret av Byelektrikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løst det med garasjeport (cover) i esphome. Min portåpner har tre innganger for opp, ned og stopp og det var lett i esphome å lage en tidsbasert "cover". Kom rett inn i Home Assistant som en port der jeg kan sette den i vilkårlig posisjon.

Merk esphome sin "has_built_in_endstop: true". Den er vesentlig her og forenkler det hele.

Jeg har satt på en Aqara dørsensor som indikerer lukket posisjon, men den bruker jeg kun til å styre varme i garasjen, alarm og rett og slett sjekke at porten er igjen.
 

cover:
  - platform: time_based
    name: "Garasjeport"
    has_built_in_endstop: true

    open_action:
      - switch.turn_on: gararasjeport_opp
      - delay: 0.5s
      - switch.turn_off: gararasjeport_opp
    open_duration: 16s

    close_action:
      - switch.turn_on: gararasjeport_ned
      - delay: 0.5s
      - switch.turn_off: gararasjeport_ned
    close_duration: 18s

    stop_action:
      - switch.turn_on: gararasjeport_stopp
      - delay: 0.5s
      - switch.turn_off: gararasjeport_stopp

 

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt å bruke ESP, D1 mini f.eks, og kommer nok som sagt til å installere et par magnetbrytere. Jeg ble bare nysgjerrig på om noen av disse tilkoblingene på portåpneren gjorde det samme som en magnetbryter/sensor, så jeg ikke trengte å installere de. Ser ikke sånn ut nå, men jeg kan legge opp en egen bryter til kun belysning om jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du _trenger_ ikke endebrytere når portåpneren selv håndterer dette. Esphome sin cover "trykker" opp og lar være å "trykke" stopp og da vet den jo i mitt tilfelle at den er helt oppe etter 16 sekund.
Men min portåpner kan jo fortsatt styres med sine fjernkontroller så minst en endebryter er kjekt å ha for å se om porten er åpen. Og porten kan også løses fri fra portåpneren med en snor og åpnes uten at portåpner vet om det. Sånn sett er det greit med egen endebryter i tilfelle innbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arti å lese hvor mange forskjellige måter folk har smartet opp garasjeporten :)

 

Jeg har også montert portåpner ved å kode i ESPhome, men jeg har brukt en Sonoff SV. Liker den godt da den har både relé og GPIO'er og er relativt billig. Bruker denne til ganske mange ting, egentlig. En slik: https://www.itead.cc/sonoff-sv.html

 

Jeg har kun impulsinngang på min port så jeg modifiserte SV'en ved å "pelle" av to kondensatorer slik at releet er isolert fra strømkretsen på kortet. Koblet hver ende av releet inn i impulsinngangene på åpneren, da parallelt med bryteren på veggen i garasjen som bruker samme inngang.

 

Relé i ESPhome:

switch:
  - platform: gpio
    pin: GPIO12
    id: relay
  - platform: template
    icon: "mdi:garage-open"
    name: "Garasjeport"
    turn_on_action:
    - switch.turn_on: relay
    - delay: 600ms
    - switch.turn_off: relay

Siden Sonoff SV har tre GPIO'er i tillegg så har jeg koblet på to magnetbrytere, en i hver ende av porten, som gjør at den vet når porten er helt åpen og helt lukket. Trenger egentlig kun en for lukket, men hvis man har begge så vet man om porten står i ro midt imellom.

 

For moro skyld så monterte jeg også en ultrasonic sensor på porten slik at jeg vet hvor den er i "løypa" når den kjører. Den måler bare avstand til nærmeste punkt, så da laget jeg en template i HA som regner om til prosent og viser hver 10%.

 

Rart med det, men garasjen var det første jeg gjorde "smart" i huset vårt, og det virker som at det er mange som startet der. Har kanskje noe med at det omtrent er det eneste stedet man kan holde på som man vil uten at kona har innvendinger :)

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Mathias said:

Arti å lese hvor mange forskjellige måter folk har smartet opp garasjeporten :)

 

Jeg har også montert portåpner ved å kode i ESPhome, men jeg har brukt en Sonoff SV. Liker den godt da den har både relé og GPIO'er og er relativt billig. Bruker denne til ganske mange ting, egentlig. En slik: https://www.itead.cc/sonoff-sv.html

 

Jeg har kun impulsinngang på min port så jeg modifiserte SV'en ved å "pelle" av to kondensatorer slik at releet er isolert fra strømkretsen på kortet. Koblet hver ende av releet inn i impulsinngangene på åpneren, da parallelt med bryteren på veggen i garasjen som bruker samme inngang.

 

Relé i ESPhome:


switch:
  - platform: gpio
    pin: GPIO12
    id: relay
  - platform: template
    icon: "mdi:garage-open"
    name: "Garasjeport"
    turn_on_action:
    - switch.turn_on: relay
    - delay: 600ms
    - switch.turn_off: relay

Siden Sonoff SV har tre GPIO'er i tillegg så har jeg koblet på to magnetbrytere, en i hver ende av porten, som gjør at den vet når porten er helt åpen og helt lukket. Trenger egentlig kun en for lukket, men hvis man har begge så vet man om porten står i ro midt imellom.

 

For moro skyld så monterte jeg også en ultrasonic sensor på porten slik at jeg vet hvor den er i "løypa" når den kjører. Den måler bare avstand til nærmeste punkt, så da laget jeg en template i HA som regner om til prosent og viser hver 10%.

 

Rart med det, men garasjen var det første jeg gjorde "smart" i huset vårt, og det virker som at det er mange som startet der. Har kanskje noe med at det omtrent er det eneste stedet man kan holde på som man vil uten at kona har innvendinger :)

 

Du må gjerne dele hele oppsettet ditt, for det høres ut til å være nøyaktig det jeg har sett for meg, minus ultrosonic sensor, det hørtes litt råflott ut :D Jeg vet at jeg har en Sonoff SV eller to liggende, så det bør la seg gjøre. Trodde egentlig ikke man kunne bruke den som dry-contact, men ser nå at det bare er å laske inngangen samt fjerne de to motstandene. Jeg har også sett for meg å bruke 2x magnetbrytere. Skal innrømme at jeg enda har tilgode å prøve ESPHomeYAML, har kun brukt Tasmota så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, hulkhaugen skrev:

Skal innrømme at jeg enda har tilgode å prøve ESPHomeYAML, har kun brukt Tasmota så langt.


Du bare MÅ legge esphome inn i Home Assistant. Det er en ganske tilfredstillende følelse å gjøre en endring og deretter bare trykke på upload knappen. Så blir det kompilert, lastet opp og intergrasjonen oppdatert og endringen er klar til bruk i Home Assistant bare sekunder etterpå.

FYI: Og det er mulig å skrive C++ kode i yaml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:


Du bare MÅ legge esphome inn i Home Assistant. Det er en ganske tilfredstillende følelse å gjøre en endring og deretter bare trykke på upload knappen. Så blir det kompilert, lastet opp og intergrasjonen oppdatert og endringen er klar til bruk i Home Assistant bare sekunder etterpå.

 

Enig! ESPhome er nydelig og siden det er så mange som bruker det så finner man stort sett svar på alt man leter etter ved å google litt.

 

Min garasjeportåpner i ESPhome:

esphome:
  name: garasjeport
  platform: ESP8266
  board: esp01_1m

wifi:
  ssid: "xxxx"
  password: "xxxx"

  # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "esp_garasjeport"
    password: "xxxxx"

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin:
      number: GPIO4
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: False
    name: "Garasjeport stengt"
    device_class: garage_door
  - platform: gpio
    pin:
      number: GPIO5
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: False
    name: "Garasjeport åpen"
    device_class: garage_door

      
switch:
  - platform: gpio
    pin: GPIO12
    id: relay
  - platform: template
    icon: "mdi:garage-open"
    name: "Garasjeport"
    turn_on_action:
    - switch.turn_on: relay
    - delay: 600ms
    - switch.turn_off: relay

Du trenger ikke laske inngangene, det har ikke jeg gjort, men du kan gjøre det hvis du vil. Jeg har koblet mot hver side av lederen som går gjennom relé. Slipper unna to loddinger da :)

 

Bare si ifra hvis du lurer på noe :)

Endret av Mathias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å gå for gode gamle Tasmota på en Sonoff SV, da jeg ville ha denne som et cover og ikke en switch. Jeg la magnetbryter på lukket posisjon, og la også på en DHT22 sensor for temperatur og luftfuktighet. Oppdaget at jeg har et luftfuktighet problem jeg bør adressere. Har også fysisk knapp koblet i parallell inne i garasjen for kjøring av port. Her er mitt oppsett om noen er interesserte, legg merke til at jeg henter ut ekstra json data til attributter:

cover:
  - platform: mqtt
    name: "Garasjeport"
    command_topic: "cmnd/garasjeport/POWER1"
    state_topic: "stat/garasjeport/POWER2"
    availability_topic: "tele/garasjeport/LWT"
    payload_open: "ON"
    payload_close: "ON"
    payload_stop: "ON"
    state_open: "OFF"
    state_closed: "ON"
    payload_available: "Online"
    payload_not_available: "Offline"
    json_attributes_topic: "tele/garasjeport/STATE"
    json_attributes_template: "{{ value_json.Wifi | tojson }}"
    optimistic: false

sensor:
  - platform: mqtt
    name: "Garasje temperatur"
    icon: mdi:thermometer
    state_topic: "tele/garasjeport/SENSOR"
    availability_topic: "tele/garasjeport/LWT"
    payload_available: "Online"
    payload_not_available: "Offline"
    value_template: "{{ value_json.SI7021.Temperature }}"
    unit_of_measurement: "°C"
    json_attributes_topic: "tele/garasjeport/SENSOR"
    json_attributes_template: "{{ value_json.SI7021 | tojson }}"

  - platform: mqtt
    name: "Garasje luftfuktighet"
    icon: mdi:water
    state_topic: "tele/garasjeport/SENSOR"
    availability_topic: "tele/garasjeport/LWT"
    payload_available: "Online"
    payload_not_available: "Offline"
    value_template: "{{ value_json.SI7021.Humidity }}"
    unit_of_measurement: "%"
    json_attributes_topic: "tele/garasjeport/SENSOR"
    json_attributes_template: "{{ value_json.SI7021 | tojson }}"

 

garasje.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 8.11.2018 den 12.59, Jarle F skrev:

Dette er grilling av elektronikken.

Du har fortsatt forbindelse mellom L/N og elektronikken

 

Du må koble 1 inn på IN og 2 på Q. (Eller omvendt)

image.thumb.png.32d969b00d56ce664ef0dc3b76f7961a.png

 

Da kan du koble en(eller flere) bryter(e) lokalt i parallell med Qubino relèet for åpning/lukking i garasjen.

 

Jeg ville droppet bryteren inn på S1. Den kan gjøre mer skade enn godt er om du ikke har en event/flow som overvåker utgangen og setter den til av etter 1-2 sekunder.

 

Bare ett lite tips.

Fungerer Fibaro Roller Shutter 3 til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Jorwi said:

Fungerer Fibaro Roller Shutter 3 til dette?

Som Moskus sier, så gjør den nok ikke det.

 

Roller Shutter er laget for å styre en motor mye mer "direkte" enn hvordan styring av en garasjeportåpner er realisert.

Roller Shutter kjører motoren direkte ved å koble inn "drivspenningen" (230V) på motoren med den ene eller den andre "rotasjonsrettningen" avhengig av om man ønsker å kjøre motoren ene eller andre veien. Denne funksjonaliteten er bygget inn i en normal garasjeportåpner og måten den styres på er ved å gi et inputsignal (normalt kortslutte mellom 2 terminaler). Dette inputsignalet vil trigge en reaksjon i portåpneren, og reaksjonen er avhengig av den interne statusen til portåpneren:

- Porten var sist kjørt ned og er nå stoppet -> Kjør opp

- Porten var sist kjør opp og er nå stopper -> Kjør ned

- Porten kjører opp -> stopp (evt. stopp og kjør ned direkte)

- Porten kjører ned -> stopp og kjør opp direkte (evt. bare stopp)

 

For å styre en garasjeportåpner behøver du derfor bare en enhet som har en potensialfri kontakt (relekontakt) som du kan styre for å i et kort øyeblikk kortsluttet terminalene på portåpneren slik at du trigger den.

Det finnes flere veier til Rom, men ser du benytter Futurehome så da vil jeg anbefale at du tar en titt på AeoTec sin Z-Wave kontroll til garasjeporter. Den selges direkte fra Futurehome og burde derfor være godt støttet: https://shop.futurehome.no/nb_NO/shop/product/garasjeport-kontroller-1463?fbclid=IwAR3B_sGDlMUiLdvjGW0U5QRWvBHofgy4P3B3t-BmHDfC2bg74jHxRiGGTxM

Med Aeotec får du også med en sensor til å feste på porten (så sant du ikke har rulleport) slik at du får indikering på faktisk tilstand til porten (åpen, lukket eller i bevegelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Litt gammel tråd, men prøver å sette opp en garasjeport med Liftmaster LM80EV, og Fibaro smart implant. Og så bildet under i Liftmaster manualen. Betyr det at jeg kan lese av 6+7 og sjekke når porten er i beveglse?

 

image.thumb.png.205da0bfd57dc511bd5a0db5145a29b1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.