Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mill WiFi får støtte i 0.81


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hva gjør climate.mill_set_room_temperature?

Antar den har noe med "programmer" i mill-appen å gjøre, men hvordan velger man at en ovn hører til et program? Er vel sånn at ovner skal settes til å være uavhengige i appen?

 

Er det andre måter man kan styre ovnene på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mill_set_room_temperature kan du endre away, comfort og sleep temperatur for rommet.
Ellers kan du sette sett-temperatur direkte for ovnen, skru ovnen av/på og skru vifta av/på.

Du får data på når ovnen varmer og om åpent vindu detekteres. 
 

Endret av daniel.h.iversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, daniel.h.iversen skrev:

Med mill_set_room_temperature kan du endre away, comfort og sleep temperatur for rommet.
Ellers kan du sette sett-temperatur direkte for ovnen, skru ovnen av/på og skru vifta av/på.

Du får data på når ovnen varmer og om åpent vindu detekteres. 
 

Ok.. Men det betyr at jeg kan legge ovnene til et rom? Mener å ha lest flere steder at ovnene må være "uavhengige", men det er kanskje for tidligere versjoner..

 

Finnes det noe mer dokumentasjon enn https://www.home-assistant.io/components/climate.mill/? For meg er det ikke helt opplagt at man verken kan sette temp på en ovn eller skru den av og på via mill_set_room_temperature..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, EirikO skrev:

Ok.. Men det betyr at jeg kan legge ovnene til et rom? Mener å ha lest flere steder at ovnene må være "uavhengige", men det er kanskje for tidligere versjoner..

 

Det gjaldt kun første versjon.

 

8 timer siden, EirikO skrev:

For meg er det ikke helt opplagt at man verken kan sette temp på en ovn eller skru den av og på via mill_set_room_temperature..


Nei, mill_set_room_temperature kan kun endre temperaturene i rommet. Mens skru ovnen av/på, endre settemperatur og skru vifta av/på gjøres som på alle andre climate komponenter i HA:  https://www.home-assistant.io/components/climate/ 
Enten via web interfacet ved å klikke på knappene, eller via service calls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
8 minutter siden, bushwakko skrev:

Gjør disse smarte styringsenhetene noe som du ikke kunne fått til ved å hatt smart kontakt som skrur ovnen av og på? Misliker å være avhengig av skya for å styre panelovnen mine...

Egentlig ikke. Mange sliter vel med at ovnene stiller seg på feks 18 grader hvis de har vært uten strøm. 

Men jeg synes appen til Mill er ganske bra. Lett å lage ulike profiler for ulike rom. 

Har dermed brukt det for å styre foreløpig og har ikke noe annet enn visning i HA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det noen som har en kortfattet beskrivelse av hvordan temperatur på ovnen rapporteres i de ulike modusene (normal, natt, borte), vs. etter at man manuelt har satt en settpunkt-temperatur?

 

Jeg har begynt å kikke litt på dette nå, men blir ikke helt klok (enda). Har i dag et program satt opp i Mill sin app, og kan endre settpunkt-temperatur her. Men, når ovnen senere skifter f.eks. fra borte-modus til normal-modus, rapporteres fremdeles settpunkt-temperaturen fra tidligere og ikke programmets temperaturinnstilling. 

 

Er det kanskje jeg som har misforstått litt hvordan det virker/bør virke? Noen gode pekere i hvordan man kan ha et program hos Mill og evt. overstyre programmet fra HA tas i mot med mange takk. Det kan vel fort være at jeg tenker litt feil, men i en ideell verden vil jeg overstyre program og beholde muligheten til å justere program hos Mill, vs. å måtte gjøre justeringer i en automasjon i HA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2018 den 8.43, EirikO skrev:

Egentlig ikke. Mange sliter vel med at ovnene stiller seg på feks 18 grader hvis de har vært uten strøm. 

Men jeg synes appen til Mill er ganske bra. Lett å lage ulike profiler for ulike rom. 

Har dermed brukt det for å styre foreløpig og har ikke noe annet enn visning i HA. 

Samme løsning som jeg har valgt. Mill-appen gjør det såpass enkelt at jeg synes det blir mer styr enn nødvendig å lage noe tilsvarende i HA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei!

 

For de som ikke er komfortable med at panelovnene skal være knyttet opp mot sky, har jeg laget en alternativ løsning.

 

Det innebærer at du lodder ut original wifi modul og erstatter den med en esp-01 modul.

Sier seg selv at alt av garanti mm. bortfaller, gjøres på eget ansvar.

 

Se pastebin link for info: https://pastebin.com/75WA36ND

 

Jeg er ingen kløpper på programmering bare så det er sagt! 

Er basert på informasjon fra kommunikasjon sniffet mellom mill kontroller og wifi modul.

 

Håper det kan være til nytte for noen. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Jan-Tore skrev:

Det innebærer at du lodder ut original wifi modul og erstatter den med en esp-01 modul.

Jeg tror denne setningen gjør at man i utgangspunktet trenger mer informasjon... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jan-Tore skrev:

Fint med slike festlige kommentarer. Jeg kan jo ikke vite spesifikt hva du var ute etter. 

Beklager, var ikke meningen å prøve å være nesevis.

 

Slike hacks er spennende, og kan fort være så spennende at de kunne hatt sin egen post, gjerne med bilder som forklarer. De fleste vil ikke være istand til å gjøre dette (og det inkluderer meg også), men at noen andre har fått sånt til er kult! :)

 

Derfor er hadde det vært kjekt med en kjapp beskrivelse for hvordan og hvor den kobles på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,


Støtter API'en overstyringsfunksjonen i appen? Dvs. å endre modus til f.eks. "komfort - kontinuerlig" eller "komfort - nedtelling"?

 

Bruker Home assistant og ønsker en knapp/gjestemodus/funksjon ut fra tilstedeværelse som overstyrer tidsplanen og ikke senker temperaturen på dagtid hvis noen er der...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei!

Går det med en Homeassistant automation aktivera ett "program läge" som finns i Mill-appen ?

 

Tex om man i mill appen gör 2st nya "Program" som ersätter "Standard Program".

 

Tex aktivera Away Program (som skapas i mill appen) och sedan med en automation välja ett annat läge tex  Hemma Program (skapas i Mill appen)

 

Det enda jag ser i Hassio är:

Entity:

climate.rum1

 

State:

heat

 

{
  "hvac_modes": [
    "heat",
    "off"
  ],
  "current_temperature": 18,
  "min_temp": 5,
  "max_temp": 35,
  "target_temp_step": 1,
  "temperature": 16,
  "fan_mode": "off",
  "fan_modes": [
    "on",
    "off"
  ],

 


  "open_window": null,
  "heating": 0,
  "controlled_by_tibber": 0,
  "heater_generation": 2,
  "room": "Room1",
  "avg_room_temp": 17,
  "friendly_name": "Mill rum1",
  "supported_features": 9
}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.