Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ingen Fibaro enheter som er Z-wave +?


JohnMartin

Anbefalte innlegg

Sliter vel egentlig med samtlige av mine Fibaro enheter.

Ingen av de vil rapportere strømforbruk, temperatur eller lux. For det som gjelder for de respektive enhetene.

 

Har vært i kontakt med HS support, og konklusjonen der er at alle enhetene kjører Z-Wave Lib Version=4,05 og det er ikke Z-wave+. Siden Z-wave+ er Version 5 og oppover..

Quote

This means that it is not Z-Wave+, which is 5 and up, and does not support instant status feedback. These devices will need to be polled.


Stemmer virkelig dette?
Lite vits med forbruksmåling hvis det ikke rapporteres automatisk.

Samtidig lite fornuftig å bruke en Fibaro Motion Sensor hvis man ikke kan få avlest temperatur og lux

 

Er det isåfall en måte å aktivere automatisk polling?

 

Angrer plutselig litt for at jeg har fått montert 22 Fibaro Dimmer 2 og kjøpt inn alle de Motion Sensor og Fibaro Wall Plug'ene.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det slik at @SveinHa kanskje sliter med det samme som meg. At de ikke oppdaterer seg?

Mens du @Vitellius ikke har noen problemer?

Bruker elv Aeotec til bevegelse. Har bare 4-5 fibaro motion sensor liggende. Koblet opp en slik i kjelleren der jeg ikke har lagt opp strøm til sensor. Får vel gå over til Multisensor 6 der også.

 

Halvparten av mine Fibaro Dimmer 2 rapporterte forbruk i starten, men nå gjør ingen det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Vitellius skrev:

Jo da, både Dimmer 2 og Wall Plug rapporterer automatisk, uten å polle.

Bevegelsessensoren kan jeg ikke uttale meg om (bruker selv Aeotec).

 

Samme her (bortsett fra at jeg bruker Neo bevegelsessensorer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er jeg ikke så opptatt av dimmerforbruk for det er så beskjedent i den store sammenhengen ,men jeg har flere Fibaro Wallplug som heller ikke rapporterer forbruk men som gjorde det tidligere. Disse står på de større forbrukerene som 2kW elbillader, filteranlegg i poolen, varmepumpe o.l.

 

For de større forbrukerne har jeg satset på Aeotec ZW078 på 25A. Disse fungerer fint.

 

For å opprettholde en noenlunde anstendig WAF prøvde jeg meg med en Veggkontroller - ZSC-01DW til lyset i stuen. Denne fungerer utelukkende via assosiasjoner direkte til dimmerene og ble en stor suksess for fruen men litt mindre for meg siden dimmenivåer o.l. ikke dukker opp i HomeSeer...

 

Edit: Ser forresten også at Fibaro Universal Sensor halter en god del...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, JohnMartin skrev:

Mens du @Vitellius ikke har noen problemer?

 

Nei, ingen problemer her...
 

10 timer siden, JohnMartin skrev:

Halvparten av mine Fibaro Dimmer 2 rapporterte forbruk i starten, men nå gjør ingen det..

 

Og dette skjedde plutselig, helt "out of the blue"?  Ikke i sammenheng med en eller annen oppdatering (For eks Z-Wave plugin e.l ?)
 

 

Har du sjekket parametrene (på for eks Dimmer2?)
Sjekk parameter 50, 52, 53. Hvis alle disse står i "0" så vil den ikke rapportere. Forsøk i såfall å sette parameter 50 til "10"

 

Endret av Vitellius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, SveinHa skrev:

Denne fungerer utelukkende via assosiasjoner direkte til dimmerene

 

Det er jo logisk, da dette er en "fjernkontroll".

 

 

33 minutter siden, SveinHa skrev:

....litt mindre for meg siden dimmenivåer o.l. ikke dukker opp i HomeSeer...

 

Så "hovedenheten" som den er assosiert med melder ikke tilbake endringer til controlleren?

 

 

36 minutter siden, SveinHa skrev:

Edit: Ser forresten også at Fibaro Universal Sensor halter en god del...

 

Denne har vel alltid haltet litt i HomeSeer. Jeg har aldri fått mer enn èn input/output til å fungere, og slått meg til ro med det (da dette var en kjent bug). Vet ikke om det har kommet noen fix på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vitellius skrev:

Det er jo logisk, da dette er en "fjernkontroll".

Jepp, virker utmerket og direkte uten forsinkelser ?

 

2 minutter siden, Vitellius skrev:

Så "hovedenheten" som den er assosiert med melder ikke tilbake endringer til controlleren?

Nettopp. Gruppe 1 er jo fremdeles UZB1/HomeSeer

 

3 minutter siden, Vitellius skrev:

Denne har vel alltid haltet litt i HomeSeer. Jeg har aldri fått mer enn èn input/output til å fungere, og slått meg til ro med det (da dette var en kjent bug). Vet ikke om det har kommet noen fix på dette

I Telldus brukte jeg begge digitale innganger og 4 stk DS18B20 sensorer og de fungerte utmerket (når jeg bare fikk meg en brukende 24V strømforsyning). Nå har jeg bare 3 stk DS18B20 og de har fungert strålende i månedsvis men har nå måttet sett opp polling for å unngå timesvis uten oppdateringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dennis87 skrev:

Om du inkluderer de secure eller unsecure bestemmer jo du selv på hvordan du inkluderer de. 

Ja, men enheten må jo støtte secure og det gjør ikke Dimmer 2 selv om den er merket "Plus". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg trodd at mine også er men i praksis er de ikke det. Vet ikke hvor en kan se secure/non-secure status i HS men jeg ser at når jeg skal assosiere en secure fjernkontroll med Dimmer 2 så virker det ikke men når jeg kjører exclude/include non-secure på fjernkontrollen virker assosiasjoner som et skudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, SveinHa skrev:

Det har jeg trodd at mine også er men i praksis er de ikke det. Vet ikke hvor en kan se secure/non-secure status i HS men jeg ser at når jeg skal assosiere en secure fjernkontroll med Dimmer 2 så virker det ikke men når jeg kjører exclude/include non-secure på fjernkontrollen virker assosiasjoner som et skudd. 

 

Nei, når jeg sjekker så kommuniserer den "secure":

UZB1: Sending to node 37 (Secure) CC=COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL_V2

 

Fremgangsmåte (pkt 4): 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
okt-26 17:43:34   Z-Wave UZB1: Sending to node 6 (UnSecured) CC=COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL_V3
okt-26 17:43:34   Z-Wave Setting device Dim Gang to value 51 Network: CEA7F74B Node: 6 Device Ref: 46

Kommando sendt fra hjemmeskjerm i HS til den dimmeren jeg tok bilde av og som var inkludert uten å spesifisere non-secure. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SveinHa skrev:

Kommando sendt fra hjemmeskjerm i HS til den dimmeren jeg tok bilde av og som var inkludert uten å spesifisere non-secure. 

 

Mulig secure ikke har like lang rekkevidde som unsecure i inkluderingsprosessen? Og at den dermed har falt tilbake på unsecure?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret jeg fikk fra Fibaro Support:
 

Quote

Fibaro device report any status change back to main controller through “lifeline” association group.
This apply to all Fibaro devices, no matter if added in the security or non-security way.

Fibaro Dimmer 2 is a Z-wave plus device, based on chip 500 series.

Seems there are some problems on the Homeseer site as those device DOES NOT require polling in order to report their current status.

Check if the mentioned devices are associated with the main controller in the “lifeline” group. This is usually group no. 1, but may be a different group in case of older version of devices.
You can find out about the lifeline association group here:
https://manuals.fibaro.com/

 

Skal videresende til HS support. Får vel aldri svar der igjen når jeg dokumenterer at de tar feil :P

 

@ZoRaC eller @Vitellius; Kunne du snippet hvordan assosiasjonene ser ut på en av dine Dimmer 2 og Wall Plug?
Er det der problemet kan ligge kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I forbandelsen på at jeg ikke får noen av mine Fibaro enheter til å fungere uten manuell polling, så har jeg begynt å se etter andre alternativer.

Er jo veldig fornøyd med mine Aeotec Multisensor, så tenkte kanskje jeg skulle prøve Aeotec Smart Switch.

Men kom også over Neo Coolcam sine Z-wave plugger.
https://www.gearbest.com/home-gadgets/pp_581312.html?wid=1433363&currency=NOK&vip=15928934&gclid=CjwKCAiAlb_fBRBHEiwAzMeEdpI6Gptai9R23Ycgu-aZQ0z7KCiAlr5hY5akLmaR9PQgqP3rLg_4YhoC40YQAvD_BwE

 

Men vet jo også hva som er sagt vedr å handle 220V utstyr fra østen.. Denne er jo forøvrig z-wave sertifisert. Ikke at det er noe garanti på kvaliteten på komponentene.

Er det noen som har erfaring med disse?

Trygt å handle disse? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.