Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

GCalSeer - En plugin for kobling mot Google og Microsoft kalendere - 0.0.5.0


Guahtdim

Anbefalte innlegg

Quote

Jeg testet raskt (har 0.0.0.4 installert, men har ikke tatt den i bruk til noe enda) og det er ut til at det ikke fungerer hos meg. Får bare     GCalSeer-Error    Can not connect to Google due to missing authorization for hver kalender den prøver å sjekke. Det jeg gjorde var å autorisere, vente en stund (90 minutter ca), lage en event i HS og legge inn en matchende event i kalenderen. Jeg var innom GCalseer config et par ganger etter at autorisasjonen gikk ut, så det er jo mulig at det var det som ødela for meg.

 

Uten at jeg vet veldig mye om hvordan disse apiene fungerer så høres for meg ut som om at refresh-token ikke blir brukt for å hente et nytt access-token når det går ut etter 60 min. 

 

@Tor-Erik Du kan ikke vente i 90 minutter etter autorisering før du kjører en event eller noe annet kall igjen mot Google. Når du gjøre en autorisering så får du en token som varer i 3600 sekunder (60 minutter). Er det gått over denne tiden fra autorisering til første kall mot kalender så vil det stoppe opp. Ergo må du autorisere på nytt.

 

Men hvis du hadde hatt en kjørende event som koblet seg opp mot Google før det var gått 60 minutter så skulle du i teorien fått "fornyet tillit" mot Google. 

 

Jeg ser at jeg bør ha litt mer info om dette i første post.

 

Edit: Jeg ser nå via myHS at hos meg har ett kall gått greit helt siden autorisasjon 0700 idag. Her kjører jeg "refresh" ca hvert minutt.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjørt i ett døgn hjemme og opplevd at jeg mister autorisasjon mot Google så er det å legge tilbake initiell autorisasjonskode og si "hadet" til Linux-brukere. Jeg legger ikke ut noen ny versjon enda siden jeg vil kjøre i ett par døgn prikkfritt hjemme.

 

Beklager så mye, men inntil videre så er dette eneste løsningen inntil jeg skjønner hvordan jeg skal ta kontroll i Linux.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men versjon 0004 fungerer greit hos meg. Jeg ser at den har litt problemer når klokka nærmer seg ny hele time (type 12:55), men siden jeg internt lagrer kalenderoppføringer så tror jeg ting skal gå greit.

Slik ting er nå så har jeg delt opp autentisering slik at de som kjører i windows vil få den type autentisering som fungerer best, mens de som kjører Linux(mono) vil se ting litt anderledes siden man må ut og hente kode.

 

Nå prøver jeg å gjøre klart for litt mer avanserte valg inspirert av @toonwolf og @JohnMartin

 

Og så kikker jeg litt på å utvide mot enda en kalender: M$ Outlook

 

Det er bare å komme med ønsker. Det verste som kan skje er at du ikke får det oppfylt.

Endret av Guahtdim
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ett lite bilde av hvordan jeg ser for meg at det blir når jeg kommer i mål med offset og muligheten for å velge når man skal trigge

 

AdvancedTab20181130.png.1b23c6e17947abafc415682cab0f1eea.png

 

Tanken er at man normal har occurs på now, men at man kan velge f.eks. today, tomorrow, next week, next month

Offset klarer jeg kun å lage slik at man er nødt til å ha en trigger for før og en trigger for etter. I utgangspunktet burde ikke dette være noe problem.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Guahtdim skrev:

Her er ett lite bilde av hvordan jeg ser for meg at det blir når jeg kommer i mål med offset og muligheten for å velge når man skal trigge

Hva kan jeg si annet enn at dette ser veldig lovende ut ? Gleder meg til å teste første versjon som har denne funksjonaliteten. Julekvelden kommer tidlig i år ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Moskus said:

in @hotmail.com konto?!?? Yay! :D:D:D 

 

 

 

Det er ikke ferdig enda, men jeg har laget en liten test mot Hotmail og ser at jeg enkelt kan hente ned data fra de. Men dette mistenker jeg kun fungerer med windows i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Guahtdim skrev:

Det er ikke ferdig enda, men jeg har laget en liten test mot Hotmail og ser at jeg enkelt kan hente ned data fra de. Men dette mistenker jeg kun fungerer med windows i bunn.

Det går fint for meg, jeg bruker Windows. ;) 

 

Gi meg et hint når det er noe å teste. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører versjon 0004 selv og opplever at den mister koblingen mot Google, men det er ikke permanent. Jeg sjekker mot google med 90 sekunders mellomrom og ser at det kan være i perioder på 10-15 minutter at det er problemer med å koble seg opp og så fungerer det igjen. Uansett så blir det litt endret autentisering for de som kjører windows. Om det hjelper vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo skrive litt om hva som skjer (fremdrift):

Gui for avanserte valg når det kommer til kalenderen er 99%.

Logikken for å hente ut begynner å ta form og gi tilbake eventer er gjort litt om, men ikke store endringer.

 

Nå vil man ha to tider å forholde seg til: Tid mellom hver gang man henter ned fra google og tid mellom hver gang man skal validere om man har treff i kalenderen.

Jeg har nå en prosess som tar seg av nedhenting fra kalenderen(e). Og en egen prosess som internt sjekker om man skal trigge treff eller ikke. Dette fordi det ikke er noen grunn til å ikke validere selv om man skulle miste kontakten mot google. Planen er at jeg vil hele tiden hente ut for en større periode og holder den internt i tilfelle man mister kontakten mot omverdenen.

 

Jeg har testet litt mer mot Microsoft sitt grensesnitt og ser at det er ikke så ulikt Google, men det vil kreve en egen autentisering som antageligvis kun fungerer i Windows.

 

Planen er at man skal kunne kjøre både mot Google og Microsoft samtidig så lenge man har autentisert seg. Jeg må bare lage min egen kalenderevent som jeg mapper om til når jeg henter ned.

 

Ting tar litt tid siden jeg kun har normalt 1-2 timer på toget hver dag som jeg kan bruke på dette prosjektet.

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nesten ferdig med å implementere de forskjellige sjekkene. Jeg mangler litt gjennomgang av ny kode og så iallefall en test på 24 timer hjemme hos meg selv.

 

Hotmail/Outlook Live utsettes inntil jeg faktisk skjønner hvordan jeg skal koble meg opp mot Microsoft når man kjører som plugin for HomeSeer. Jeg får heller komme tilbake til dette når jeg igjen får litt mere tid. Akkurat nå er det kommet inn endel "ekte" jobb som må tas unna før jeg kan leke med HomeSeer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste versjon (0.0.0.5) er nå ute. Brukes på eget ansvar. Jeg anbefaler dere å teste litt før dere stoler på den.

Første post oppdatert med litt mer beskrivelse. Det begynner å bli endel!

 

Alle feilmeldinger mottas med takk.

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Moskus said:

Noe jeg kan teste for deg...?

Takker, men jeg har ikke noe ferdig som kan kjøres enda. Jeg har Hotmail-konto så det er ikke noe problem å få testet selv. Utfordringen er å finne ett bibliotek som støtter pålogging korrekt. Eventuelt så må jeg lage selv og de fraråder MS.

 

Men så fort jeg har noe så sier jeg ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Guahtdim skrev:

Siste versjon (0.0.0.5) er nå ute. Brukes på eget ansvar. Jeg anbefaler dere å teste litt før dere stoler på den.

Første post oppdatert med litt mer beskrivelse. Det begynner å bli endel!

Lastet ned og installert, førsteinntrykket ser bra ut. Her blir det en del å teste ja! Offset funksjonen må testes ? Gir deg tilbakemelding på det jeg finner av evt bugs.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig test av 0.0.0.5:

  1. Fortsatt problemer med at plug-in mister autentisering mot Google (Win10)
  2. Jeg satte opp en enkel event som sjekket i en kalender 
    A calendar event occurs in the calendar (Test) and the summary text contains 'Test'
  3. Eventen ble trigget flere ganger på rad selv om "Time between triggering if true: " var satt til 59 min. Kan du forklare tanken bak denne innstillingen? Hadde det ikke vært bedre å lage en logikk som sier at det skal kun trigges enten ved start eller slutt av aktivitet eller x min. før eller etter (offset) . Kommer med mer etterhvert som jeg får testet
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@toonwolf Takk for tilbakemelding.

 

6 hours ago, toonwolf said:

Fortsatt problemer med at plug-in mister autentisering mot Google (Win10)

Dette skjer meg også, men det virker som om den klarer å hente seg inn igjen. Jeg ser i loggen at det til tider ser ut som om det går ned og så 5-15 minutter senere så klarer den å hente inn igjen. Ha den gående i ett døgn for å se i loggene om det kom seg som det skulle eller om det endte med at den stoppet opp.

 

6 hours ago, toonwolf said:
  • Jeg satte opp en enkel event som sjekket i en kalender 
    A calendar event occurs in the calendar (Test) and the summary text contains 'Test'
  • Eventen ble trigget flere ganger på rad selv om "Time between triggering if true: " var satt til 59 min. Kan du forklare tanken bak denne innstillingen? Hadde det ikke vært bedre å lage en logikk som sier at det skal kun trigges enten ved start eller slutt av aktivitet eller x min. før eller etter (offset) . Kommer med mer etterhvert som jeg får testet

Jeg har ikke skrevet ned noe sted hvordan virkemåten vil være for disse triggerne, men de er tenkt som de fleste andre triggere i HomeSeer: De trigger minst en gang, som oftest flere ganger. Slik jeg ser det så er det verre om man ikke trigger enn at man trigger mange ganger. Jeg pleier nesten aldri å ha kun en trigger alene, men trigger og f.eks. en device som viser nåværende status. Da unngår jeg at jeg trigger f.eks. å slå av lys x antall ganger, men kun den ene gangen for å endre status.

Eksempel:

TriggerAndDeviceSet.png.013f3eea23e2875f2f8523358f0e1c22.png

Her setter jeg en device til on gitt at trigger slår til og device allerede er off.

 

"Time between triggering if true" er tenkt mer som en mulighet for at man skal kunne sette selv hvor ofte GCalSeer går igjennom alle oppsatte triggere for å se om noen av de skal melde inn at de trigger. Jeg ser nå at dette er forvirrende og kommer antageligvis til å flytte dette vekk siden det kun er en intern greie. Denne bør settes til noe slikt som f.eks. 0:10 eller 0:05 (10 eller 5 sekunder).

 

Men fortsett å teste! Du gjør en jobb jeg setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2018 den 5.30, Guahtdim skrev:

Dette skjer meg også, men det virker som om den klarer å hente seg inn igjen. Jeg ser i loggen at det til tider ser ut som om det går ned og så 5-15 minutter senere så klarer den å hente inn igjen. Ha den gående i ett døgn for å se i loggene om det kom seg som det skulle eller om det endte med at den stoppet opp.

 

Installerte plug-in i går ettermiddag rundt kl 16:00. Første gang den rapporterte om problemer var i går kl 1615 deretter kl 2331 og igjen kl 0820 i dag tidlig. Tidspunktene matcher når jeg logget meg på HS for å sjekke status. Jeg har ikke aktivert noen eventer ennå, kun opprettet en som ble trigget hele tiden og som jeg deaktiverte. Jeg er vant til å bruke BLGData hvor "handlerne" (eventer) lever sitt eget "liv" utenfor "eventmotoren" til HS. Der kan du blant annet sette opp regler for hva som skal skje før og etter en aktivitet i en og samme regel. Slik jeg forstår det så vil ikke dette kunne gjøres i GCalSeer hvor du må ha en event for hva som skal skje ved start av aktivitet og en annen for slutt?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.