Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

GCalSeer - En plugin for kobling mot Google og Microsoft kalendere - 0.0.5.0


Guahtdim

Anbefalte innlegg

1 time siden, Erik G skrev:

Sneaky! Fantastisk, der virker det. Takk for tips! :) 

 

Du er nok inne på noe @Guahtdim, jeg ser det er en tilsvarende feil for Sonos plugin hvor jeg ikke har mulighet til å endre speaker list. Men med denne workaround så får jeg opp HS3 view, og da virker det også der.

Endret av kjempis
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei @Guahtdim,

 

Spørsmål til denne plugin :)

Jeg ønsker meg en måte hvor jeg kan sette status på en virtuel device basert på en høytids periode.

Siden det er rette tiden så bruker jeg advent som eksempel.

Hvert år som endrer dato for når advent starter, dvs 1st søndag i avent.

For 2020 er det 29 november, for 2021 så er det 28 november.

Også er adventsperioden ferdig 13dag jul.

Kan denne plugin hente denne informasjone logisk slik at 1 advent alltid er 1ste advent?

Eventuelt perioden advent på en eller annen måte.

 

Samme med f.eks påske som kan endre seg vesentlig ifra år til år.

 

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror scriptet til Moskus passer bedre. Jeg er usikker på om det er dekket opp der, men hvis det er en standard beregning så skulle det ikke være noe problem å lage til.

Å legge inn logikken du etterspør i GCal blir på mange måter feil siden den ble laget for å hente inn data fra kalendere, ikke selv regne ut høytidsdager etc.

 

Alternativt så kan du gjøre det ved å selv lage deg håndtering av de forskjellige dagsregistreringene som Google legger inn gitt at du velger visning av høytidsdager. Men jeg er usikker på om det kommer opp som en kalender du eier når du kjører opp plugin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2020 den 11.09, Kenneth skrev:

Siden det er rette tiden så bruker jeg advent som eksempel.


Du kan manuelt legge «advent» i en kalender som GCalSeer leser?

 

Selv bruker jeg bare 1. des og 13. januar som triggere for å definere advent. Samme med Halloween på fast dato. Påske får jeg med scriptet til @Moskus. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ZoRaC, poenget er å slippe det "manuelle" ved å bruke en ekstern "tjeneste" som har dette og som en kan hente infoen ifra. Jeg bruker primært en intern exchange server (veit det er sært) og hadde håper plugin kunne koble seg dit.

Scriptet til Moskus er ikke dumt, men krever litt manuell tilpassning.

 

I skrivende stund har jeg brukt ett HS event som skal ta for seg når "advent" starter. I år så starter den i morgen 29.

advent01.thumb.PNG.437dc61459406b9d7b1473808c74806b.PNG

 

13 dag jul er også en smal sak, men vinterfeire, påske andre bevegelige helligdager er det jeg ønsker å automatiserer så mye som overhode mulig uten å mauelt må lage noe for hvert år.

 

Hverdag, helg med skriptet til Moskus er noe jeg skal kikke litt nærmerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får de faste og bevegelige helligdagene med scriptet til @Moskus (f.eks påske). :) 

 

Ellers finnes det ferdig kalendere med norske helligdager, som man kan legge til som en Google-kalender mot GCalSeer. Der står advent, osv. Vinterferien varierer vel fra sted til sted i landet, men den er kanskje på et fast ukenummer? I såfall er det vel håndterbart. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

Oppdaget nå at Gcalseer spammer loggen med error:
 

Failed fetching google calendars: Google.Apis.Requests.RequestError Quota exceeded for quota group 'default' and limit 'Queries per user per 100 seconds' of service 'calendar-json.googleapis.com' for consumer 'project_number:995291xxxxxx'. [403] Errors [ Message[Quota exceeded for quota group 'default' and limit 'Queries per user per 100 seconds' of service 'calendar-json.googleapis.com' for consumer 'project_number:995291xxxxxx'.] Location[ - ] Reason[rateLimitExceeded] Domain[usageLimits] ] -

 

Skjønner vel at det er noen grenser som har blitt nådd, men skjønner ikke så mye om hva, hvorfor og hvordan fikse :)

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du av setting under Plug-ins=>GCalSeer=>General settings?

Hva er satt på "Time between checks of calendars"?

Selv så kjører jeg med 1 minutt (01:00) og har ikke sett noe til den meldingen du har. 

Mulig du også må slå av GCalSeer i noen timer og så slå den på igjen.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Guahtdim skrev:

Hva har du av setting under Plug-ins=>GCalSeer=>General settings?

Hva er satt på "Time between checks of calendars"?

Selv så kjører jeg med 1 minutt (01:00) og har ikke sett noe til den meldingen du har. 

Mulig du også må slå av GCalSeer i noen timer og så slå den på igjen.

 

Den sto på 0:00 🤔

Mente den sto på mer før..

Plugin har vært av i hele dag. Har justert til 1 minutt og slått på igjen.

Ser ut til å fungere foreløpig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fra kl 1730 i dag begynte jeg å få disse i loggen:

metric 'Queries' and limit 'Queries per day' of service 'calendar-json.googleapis.com' for consumer 'project_number:72413359'. [403] Errors [ Message[Quota exceeded for quota metric 'Queries' and limit 'Queries per day' of service 'calendar-json.googleapis.com' for consumer 'project_number:72413359'.] Location[ - ] Reason[rateLimitExceeded] Domain[usageLimits] ] -

 

Har kjørt lenge med 2 min intervall, så her har nok Google strammet inn litt. Endrer til 3 min, så løser det seg nok. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg finner ikke noe tilsvarende feil hos meg og jeg kjører med sjekk hvert minutt. Men jeg skal ta å øke min til hvert 2 minutt.

 

https://developers.google.com/calendar/pricing

The Google Calendar API has a courtesy limit of 1,000,000 queries per day.

 

Mulig du har mange kalendere?

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen som kan peke meg i riktig retning? :) 

 

Har et utendørs boblebad og jeg ønsker å kunne starte oppvarming basert på kalenderevent. Den varmer ca 1 grad/timen og jeg har devicer for nåværende temp og setpunkt. Så jeg finner enkelt hvor mange grader jeg trenger og øke (og derav hvor mange timer før tiden jeg må slå på varmen). 
 

Hvordan kan jeg med script hente alt fra kalenderen som heter «boblebad» og som har starttid om X timer (altså den tiden jeg trenger å varme på)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2021 den 13.22, ZoRaC skrev:

Hvordan kan jeg med script hente alt fra kalenderen som heter «boblebad» og som har starttid om X timer (altså den tiden jeg trenger å varme på)?


Tror jeg fikk det til. :) 

Sub Main(ByVal Parms As Object)
  Try
   Dim calendarName = "Felles"
   Dim numberOfDays = 1
   Dim allEvents As Object

   ' Only run if the power is on 
   If (hs.DeviceValue(6644) = 1) Then
     ' If setpoint is lower than 35, set it to 38
     Dim setpoint As Integer = hs.DeviceValue(6646)
     If (setpoint < 35) Then
       setpoint = 38
     End If
     ' 1 degree pr hour, so the number of hours is the difference in temp now and setpoint
     Dim hoursWarming As Integer = setpoint - hs.DeviceValue(6645)
     If (hoursWarming > 0) Then
       allEvents = hs.PluginFunction("GCalSeer", "", "GetItemsFromCalendar", New Object() {calendarName, numberOfDays})
       For Each ev As Object In allEvents
         ' Trigger on word "Spa" in calendar
         If ev.Subject.Equals("Spa") Then
           ' If there are less hours left than the required to reach setpoint, trigger heating event
           If ev.StartDateTimeLocal < Now.AddHours(hoursWarming) Then
             hs.TriggerEvent("Spa-kalendervarme-on")
             ' If the setpoint is below 35, change the setpoint
             If (hs.DeviceValue(6646) < 35) Then
               hs.TriggerEvent("Spa-kalendervarme-setpoint")
             End If
           End If
         End If
       Next
     End If
   End If
   Catch ex As Exception
     hs.WriteLog("", "Exception in script: " & ex.Message)
   End Try
End Sub

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg får ikke helt denne pluginn'en til å virke. Kobling mot Outlook ser ut til å være i orden, men jeg greier ikke trigge noen eventer.

 

På Genereal Config-siden får jeg feilmeldingen There is no valid credentials file found in C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\bin\GCalSeer\credentials.json

 

Mulig jeg har rota til installasjonen litt, men jeg har prøvd å fjerne pluginen helt flere ganger, og denne filen ser fortsatt ut til å mangle. Noen som kan peke meg i riktig retning for å få til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du HomeSeer3 eller HomeSeer4?

 

Hva mener du med Outlook? Har du koblet deg opp mot Microsoft Outlook?

 

 

Gitt at det er Microsoft du prøver å koble deg opp mot:

Hva ser du hvis du går inn på Plugins=>GCalSeer=>Microsoft Calendars? Lister den opp noe under "Available calendars Microsoft:"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (9 timer siden):

Bruker du HomeSeer3 eller HomeSeer4?

 

Hva mener du med Outlook? Har du koblet deg opp mot Microsoft Outlook?

 

 

Gitt at det er Microsoft du prøver å koble deg opp mot:

Hva ser du hvis du går inn på Plugins=>GCalSeer=>Microsoft Calendars? Lister den opp noe under "Available calendars Microsoft:"?

 

Bruker HomeSeer 4 og kalender på Outlook.com / Microsoft Outlook. Kalenderne jeg har der blir listet opp, jeg får bare ikke til å trigge events med dem.

 

Den feilmeldingen med "Theres no valid credentials found ..." vises bare av og til, men det er i alle fall ikke noe credentials.json fil i den mappen som det refereres til (hvis det skal være det?).

 

GCalSeer4.thumb.jpg.054792e63cc26722fb4acc536bc34234.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg laget plugin først for Google. credentials.json lagrer ned endel info som brukes for å koble opp mot Google.

Skru på full logging i Log level (Debug eller Debug to file) og send meg hvordan det ser ut når den går med logging i 10-15 minutter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (2 timer siden):

Problemet er at jeg laget plugin først for Google. credentials.json lagrer ned endel info som brukes for å koble opp mot Google.

Skru på full logging i Log level (Debug eller Debug to file) og send meg hvordan det ser ut når den går med logging i 10-15 minutter.

 

 

Nå har plutselig alt begynt å fungere som det skal 🥳 Det kan godt hende det har vært brukerfeil hele tiden, men jeg greide i alle fall ikke å trigge noen eventer da. Tusen takk for både support og en (enda en) super plugin!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Im_IB said:

 

Nå har plutselig alt begynt å fungere som det skal 🥳 Det kan godt hende det har vært brukerfeil hele tiden, men jeg greide i alle fall ikke å trigge noen eventer da. Tusen takk for både support og en (enda en) super plugin!

Takk for skryt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble en utilsiktet vekking i heimen i går, som gikk hardt ut over smarthusets "WAF". Ved et dobesøk i femdraget viste den smarthusbaserte innbruddsalarmen seg å være tilkoblet, som førte til en del lyd og lys som ikke ble satt pris på av min sovende samboer 😅

 

Siden jeg ofte har glemt å sette "Husstatus" til "Borte" når jeg reiser på jobb, har jeg nylig laget en event som gjør dette av seg selv en time før arbeidstiden min begynner (jeg kjører til jobb 1t og 15m før) dersom mobiltelefonen min er frakoblet.

 

De to siste nettene har det vist seg at eventet trigges to timer før jeg reiser på jobb i stedet for en, og jeg skjønner ikke helt hvorfor. Jeg har kikket på om dette kan skylles tidssoner i outlook, på datamaskinen el., men tidssonene ser riktige ut for meg. Noen som har noen forslag til hvorfor dette skjer?

 

1323796014_Eventtriggerpfeiltidspunkt.thumb.jpg.79c4b678c5b5f25830dce84ee5070d56.jpg

 

Endret av Im_IB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16/02/2022 at 16:00, Im_IB said:

Det ble en utilsiktet vekking i heimen i går, som gikk hardt ut over smarthusets "WAF". Ved et dobesøk i femdraget viste den smarthusbaserte innbruddsalarmen seg å være tilkoblet, som førte til en del lyd og lys som ikke ble satt pris på av min sovende samboer 😅

 

Siden jeg ofte har glemt å sette "Husstatus" til "Borte" når jeg reiser på jobb, har jeg nylig laget en event som gjør dette av seg selv en time før arbeidstiden min begynner (jeg kjører til jobb 1t og 15m før) dersom mobiltelefonen min er frakoblet.

 

De to siste nettene har det vist seg at eventet trigges to timer før jeg reiser på jobb i stedet for en, og jeg skjønner ikke helt hvorfor. Jeg har kikket på om dette kan skylles tidssoner i outlook, på datamaskinen el., men tidssonene ser riktige ut for meg. Noen som har noen forslag til hvorfor dette skjer?

 

1323796014_Eventtriggerpfeiltidspunkt.thumb.jpg.79c4b678c5b5f25830dce84ee5070d56.jpg

 

Ut fra de du legger ved så er det vanskelig å se hva som kan påvirke det. Ett alternativ er å slå på debug til logfil og la det kjøre. Mulig vi kan få noe ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg får jevnt og trutt e-poster fra Google om at jeg må gjøre noen endringer. Det slår meg at det kanskje er Gcalseer det gjelder?

 

Må autentiseringen i plugin endres for at det fortsatt skal fungere?

 

Sitat

We're writing to remind you that the OAuth out-of-band (OOB) flow will be deprecated on October 3, 2022, to protect your users from phishing and app impersonation attacks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.