Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

GCalSeer - En plugin for kobling mot Google og Microsoft kalendere - 0.0.5.0


Guahtdim

Anbefalte innlegg

Hmm, har faktisk fått meg Linux og må desverre si at min plugin så langt ikke støtter Linux (testet på Ubuntu).

1. Jeg må få endret plugin slik at den søker etter andre filer i bin/GCalSeer og ikke bin\GCalSeer som det står idag. Jeg har testet en enkel konvertering og det funket fint. Med andre ord løsbart.

 

2. Problemet oppstår når serveren prøver å få kontakt med Google Calendar første gangen. I Windows så starter da OS opp default browser og gir meg en dialog om å tillate at det blir tilkoblet til Google. I Ubuntu som jeg kjører får jeg feilmelding om at Firefox ikke kan kjøre som rot eller noe. Her må jeg grave litt mer. Mulig det bare er min manglende kontroll i Linux.

Endret av Guahtdim
Grunner til at det ikke virker
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Guahtdim skrev:

Hmm, har faktisk fått meg Linux og må desverre si at min plugin så langt ikke støtter Linux (testet på Ubuntu).

 

Jeg har dessverre ikke rukket å teste på ubuntu enda, men bra du «er på saken» og at det ser ut til å være bare noen småting som må endres. :) 

 

44 minutter siden, Guahtdim skrev:


2. Problemet oppstår når serveren prøver å få kontakt med Google Calendar første gangen. I Windows så starter da OS opp default browser og gir meg en dialog om å tillate at det blir tilkoblet til Google. I Ubuntu som jeg kjører får jeg feilmelding om at Firefox ikke kan kjøre som rot eller noe. Her må jeg grave litt mer. Mulig det bare er min manglende kontroll i Linux.

 

I stedet for/i tillegg til å åpne nettleseren, kan du printe URLen i loggen? I scriptet jeg bruker så printes URLen og så åpner jeg og godkjenner den bare på en annen PC. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Guahtdim skrev:

Jeg har prøvd å åpne den i andre browsere, men det ser ikke ut til å fungere (på server og eksternt). Det er nok noe mer som skal skje. Jeg får grave videre.

 

Set at scriptet jeg bruker ber om at jeg går på en URL og får en kode som jeg så skal taste inn til scriptet. Vet ikke om det hjelper deg på vei?

https://developers.google.com/calendar/quickstart/php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt mange timer på å lete så ser det ikke ut til at måten man gjør det på i php (annen browser med en gitt url og så en kode tilbake) er implementert i Net utgaven av google api. Jeg får se om jeg orker å lage eget opplegg for dette. 

Endret av Guahtdim
Fjernet quote jeg ikke fikk til å fjerne da jeg brukte telefonen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med positiv tilbakemelding.

Hva ønsker du å oppnå? Liste ut events noe sted?

 

 

Inntil videre så er hovedfokus for meg trigging, men jeg ser at det ikke er så vanskelig å legge til funksjonalitet hvis det er ønskelig.

 

1. pri er egentlig å få til at den også kan brukes under Linux.

Sliter med å finne ut hvordan jeg skal klare det på samme måte som beskrevet i PHP eksempelet til Google API, men har funnet litt kode her og der som har virket lovende.

 

Etter det er jeg åpen for ønsker gitt at de er noe jeg kan klare å implementere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Guahtdim skrev:

1. pri er egentlig å få til at den også kan brukes under Linux.

Sliter med å finne ut hvordan jeg skal klare det på samme måte som beskrevet i PHP eksempelet til Google API, men har funnet litt kode her og der som har virket lovende.

 

Både PHP og .Net lager en "credentials"-fil? I så fall kan jeg kanskje prøve og se om den som er generert av PHP-scrptet kan brukes i din plugin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

 

Både PHP og .Net lager en "credentials"-fil? I så fall kan jeg kanskje prøve og se om den som er generert av PHP-scrptet kan brukes i din plugin?

Takker for tilbudet, men det er ikke der problemet har vært. Credentials-filen går greit. Det er idet man skal bruke credentials mot google for å få Token.json.

 

Problemet er at i ferdig api-bibliotek fra Google så har de unnlatt å støtte den biten som gjør at man får tilbake login url for å senere kunne lime inn kode. Jeg har klart å spore det til at det faktisk blir kuttet ut hvis du kjører .Net rammeverk 4.5 eller høyere. Jeg har en POC som jeg nå har klart å få ut url, og gå inn vha en annen browser, lime på plass kode. Og det ser ut til å fungere. Så nå er det å få dette til i HomeSeer. Det er egentlig bare å få tid til å sette seg ned med problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Guahtdim skrev:

Hyggelig med positiv tilbakemelding.

Hva ønsker du å oppnå? Liste ut events noe sted?

 

Det jeg primært ønsker er å få en visning av kalenderaktiviteter den nærmeste tiden i HSTouch. Ser også nytte av funksjonaliteten i din plugin slik at man f.eks. kunne legge inn et flag "hjemme" e.l. de dagene det er planleggingsdag i barnehagen osv., og dermed kjørt huset i hjemmemodus. Men dette er ikke så viktig for meg personlig, da både Nest termostaten og location fra Blue Iris håndterer hjemme/borte problematikken godt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet den, og den ser ut til å fungere veldig bra. Men jeg får ikke endret Log level til Normal. Når jeg prøver å endre den stilles den automatisk tilbake til Debug, og da fylles HS-loggen opp av GCalSeer-meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, ZF- said:

Har testet den, og den ser ut til å fungere veldig bra. Men jeg får ikke endret Log level til Normal. Når jeg prøver å endre den stilles den automatisk tilbake til Debug, og da fylles HS-loggen opp av GCalSeer-meldinger.

Feilen er notert. Så fort jeg får løst problemet med Linux så skal jeg få fikset log level. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om løsningen med tanke på Linux ikke er så langt unna.

 

Jeg har testet at jeg faktisk får til å gå mot Google sine sider og generere kode. For så å ta uthentet kode inn i autorisasjonsprosessen.

Nå er det bare å få laget Config-side for å få dette korrekt inn i plugin.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd endel så setter jeg scriptcall litt på hold. Jeg klarer ikke overføre "komplekse" objekter (objekter som inneholder flere forskjellige variabler), kun simple variabler som tekst eller tall. Jeg kan lage noe som kanskje tar en formatering som sendes inn slik at man da får tilbake linjer med tekst formatert slik man vil. Litt usikker her. Mulig @Nettopp må komme på banen med ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.