Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

GCalSeer - En plugin for kobling mot Google og Microsoft kalendere - 0.0.5.0


Guahtdim

Anbefalte innlegg

19 hours ago, lilfire said:

Hadde samme ønske selv, og startet å utvikle en enkel lokal kalender plugin for dette. Som forsåvidt er i bruk i mitt system i dag, men lagt fra noe annet en alpha stadige. Men har fulgt denne tråden litt og kan fort se ut som din løsning kan være en bedre løsning da den bassere seg på eksterne kalendere.

 

Slik er min løsning for å starte forvarme i bilen

image.png.e164aab189464e0f654309f5445d3bbb.png

image.png.03695785ace5c7dd18508f090ebc1d81.png

 

Altså har jeg et event i kalenderen min som er workday (07:00-15-00) (workdays har jeg også en funksjon for å generer )

Så har jeg en device som hetere heattime som er antall minutter før jeg skal dra jeg ønsker aktivere varmen (denne blir kalkulert i et annet event)

 

Jeg ser at din event ser litt mer avansert ut enn min siden du også styrer devicer. Det har jeg ikke lagt inn og kommer nok ikke til å gjøre det.

 

 

Slik som ting er nå så blir det en liten hvil når det kommer til GCalSeer siden jeg har litt for mye å gjøre på jobb, men jeg må nok gjøre en gjennomgang etterhvert for å bl.a. få litt bedre visning når man lukker event-oppsettet og har brukt noen av de avanserte innstillingene.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Guahtdim skrev:

Jeg ser at din event ser litt mer avansert ut enn min siden du også styrer devicer. Det har jeg ikke lagt inn og kommer nok ikke til å gjøre det.

 

 

Slik som ting er nå så blir det en liten hvil når det kommer til GCalSeer siden jeg har litt for mye å gjøre på jobb, men jeg må nok gjøre en gjennomgang etterhvert for å bl.a. få litt bedre visning når man lukker event-oppsettet og har brukt noen av de avanserte innstillingene.

 

Ok, har det faktisk hakket mer avansert enn dette også men ikke ferdig utviklet enda

 

Et event kan ha location og resurrser som kan benyttes som condisions som jeg matcher med lokal database med dette

image.thumb.png.f45e2c546e1b8fabf3dbca5f0e3f4fb2.png

 

 

Så da kan jeg sjekke på om evetet har dette i condisions

 

image.png.5194dc12537320308352ee4703002fa0.png

 

 

Så du tror ikke du kommer til å gå så dypt?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke jeg kommer ikke til å gå så dypt som du har gjort. Som jeg tidligere postet så begynte det som en mer generell plugin hvor jeg ville sjekke en kalender og trigge på det jeg fant der.

Og nå ca 3 måneder etter initiell versjon så har jeg 4 forskjellige metoder å søke i kalender, støtte for Google og Microsoft og ett litt mer avansert oppsett hvor man kan spesifisere om man ønsker trigging før eller etter event. Enn så lenge har jeg gått langt forbi det jeg selv trenger så nå blir det en periode med bare feilretting og fiksing av mangler.

 

Men jeg tør ikke si aldri ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Guahtdim skrev:

Enn så lenge har jeg gått langt forbi det jeg selv trenger så nå blir det en periode med bare feilretting og fiksing av mangler.

Dag 2 uten problemer av noe slag. Du er min helt @Guahtdim som har laget noe så bra og som fungerer helt konge ?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men klarer ikke dy meg. Om/når du skal oppdatere kan du også få lagt inn at om det har blitt aktivert noen valg i "advanced options" at det også vises når IF eventen er minimert? Det gjør det lettere å se om man faktisk har aktivert "advanced options". Dette er sikkert noe du har tenkt på allerede, men greit å melde fra om det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, toonwolf said:

Sorry, men klarer ikke dy meg. Om/når du skal oppdatere kan du også få lagt inn at om det har blitt aktivert noen valg i "advanced options" at det også vises når IF eventen er minimert? Det gjør det lettere å se om man faktisk har aktivert "advanced options". Dette er sikkert noe du har tenkt på allerede, men greit å melde fra om det.

Joda, det er en av de tingene som må "pusses" på. Det er blitt forbigått i all utvidelsen som er skjedd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er usikker, men denne kan sikkert være bedre angående tider for morgen, dag, kveld og natt for meg. Da jeg ikke er alltid er hjemme, har en gutt unge 50 / 50 og er tidene helt forskjellige for morgen, dag, kveld og natt. 

Reiser mye, og dermed ikke alltid hjemme.

 

Med dette oppsettet ditt så kan jeg sette alt opp i google kalender(morgen, dag, kveld og natt, om jeg har kid`en, ute på reise osv), og legge det inn i HS3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du sikkert, men jeg ser for meg at det blir veldig mye å sette opp i kalender med tanke på morgen, dag, kveld og natt.

Personlig så bruker jeg bare en brøkdel av funksjonaliteten. Jeg bruker kalenderplugin til å fange opp når jeg skal starte og stoppe oppvarming av huset utenom vanlige tider. 

Normal start og stopp av oppvarming (dagheving) går på klokkeslett + fridag/arbeidsdagsscriptet til Moskus.

 

Det er mange veier til løsningen og du får nesten finne ut hva som passer deg best. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.f540275633a77f7cb9ce27703b53f3fd.png

Funker helt glitrende @Guahtdim. Sliter med å finne ny funksjoner som du kan lage, eller jo.. Kan du få lagt inn støtte for regex slik at det er mulig å søke etter f.eks tekst eller nummer med  bestemte tegn eller tall og også "wildcards". Vil gjøre det ganske "kraftig" med mange muligheter. Kunne også tenkt meg å ta "vare på " summary i aktiviteten som trigget eventen for å kunne bruke den senere i eventen. Er det mulig? En liten detalj: kalenderne er sortert litt rart, er det mulig å vise de alfabetisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalendersortering skal jeg klare å fikse.

 

Quote

Kunne også tenkt meg å ta "vare på " summary i aktiviteten som trigget eventen for å kunne bruke den senere i eventen. Er det mulig? 

Her trenger jeg litt mer info, men er redd jeg ikke helt skjønner hvordan du skal få med deg summary videre.

 

 

Regex er kraftige saker når du kan det. Jeg kan det heller dårlig, men skal muligens kikke litt på det. Jeg har heldigvis adskilt utplukk av eventer og det å finne de som man trigger på så det er nok ikke helt umulig. Ulempen ved å gi mulighet for Regex er at man snakker her om mange forskjellige "dialekter" og de divergerer endel har jeg lagt merke til.

 

Her er litt min greie ?

 

a-day-may-come-when-i-learn-how-regex-actuallyworks-31526332.png.b034d224ee78d05ceaa841f65248719c.png

 

 

Endret av Guahtdim
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, toonwolf skrev:

Kunne også tenkt meg å ta "vare på " summary i aktiviteten som trigget eventen for å kunne bruke den senere i eventen

Det er ingen koblinger mellom trigger-del og action-del i et event. Det er ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Guahtdim skrev:

Her trenger jeg litt mer info, men er redd jeg ikke helt skjønner hvordan du skal få med deg summary videre.

 

Det jeg ønsker er å "gjenbruke" summary i aktiviteten senere i eventet. F.eks noe så enkelt som så "flette" inn summary senere i en action eller å bruke tall fra summary til å opprette en kode. Se https://forums.homeseer.com/forum/ultilities-plug-ins/utilities-discussion/blgdata-blade/108479-use-variable-from-event-name-in-handler-commands 

10 timer siden, Guahtdim skrev:

Regex er kraftige saker når du kan det

Se https://forums.homeseer.com/forum/ultilities-plug-ins/utilities-discussion/blgdata-blade/108371-multiple-trigger-phrase-in-one-handler?p=1115109#post1115109 for eksempel på hva jeg er ute etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du er ute etter nå, men jeg klarer ikke helt å se hvordan jeg skal klare å lage det. I Blades løsning så har han tatt over hele eventkjøringen og slik sett er det ikke så vanskelig for han å ta det videre ut.

 

Jeg regner med at ønske om regex og gjenbruk av event innhold hører sammen når jeg ser ønskene hos Blade.

 

Jeg kan f.eks. smelle sammen en light versjon hvor man haker av for å bruke wildcards (* og ?) hvor * er wildcard for alt mulig, mens ? er wildcard for ett enkelt tegn. 

Men jeg er usikker på når jeg kan få noe slikt gjort. Jeg skal egentlig sitte og gjøre noe GDPR greier om dagen.

 

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2019 den 23.12, Guahtdim skrev:

Jeg kan f.eks. smelle sammen en light versjon hvor man haker av for å bruke wildcards (* og ?) hvor * er wildcard for alt mulig, mens ? er wildcard for ett enkelt tegn. 

 

Dette er ikke noe "hast". Opprinnelig var tanken min å bruke et nummer som er registrert i "summary" i kalenderoppføringen til å generere kode som kun ville være gyldig i 15 min før og etter "avtalen". I stedet landet jeg på en enklere variant som trigger event(er) som slår av/på enten lys eller setter kodelås åpen/låser. Løsningen med å låse opp dører automatisk basert på din plug-in fungerer veldig bra, men er ikke like "sikker" siden du kan risikere at andre kan få tilgang. Med en kode er du sikret at kun de som skal ha tilgang faktisk låser seg inn.

 

Men.. om du skulle ha litt ledig tid/inspirasjon ønsker jeg altså følgende:

  • Kalenderoppføringen som det skal trigges på har formatet R[7 nummer] [Navn] Eksempel: R5463707 Luke Skywalker. For å trigge på dette kan du som du skriver lage en "light" versjon som trigger på R* (* må være wildcard for kun nummer og ikke bokstaver)
  • Jeg ønsker å "gjenbruke" 4 siffer fra kalenderoppføringen til å opprette en kode i en lås. Det er vel her utfordringen ligger siden din plugin bruker "eventmotoren" til HS3 og ikke kjører på siden slik som BLGData. Han kan f.eks kjøre script som "trekker" ut tall og elementer fra kalenderoppføringen og lagrer det i variabler som gjør at du kan bruke det senere i eventen.

Jeg er som sagt strålende fornøyd med GCalSeer slik det fungerer nå og plugin-en kvalifiserer til å være mer enn et "hobbyprosjekt" IMHO ? 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode ord og omtale. Problemstillingen din er veldig artig med tanke på å se om man kan få noe til.

 

Men hva om man får treff på mer enn en kalenderoppføring? Hva gjør man da?

 

Edit2: Damn, I am hooked.

Ikke umulig at dette faktisk lar seg gjøre, men jeg kan ikke gi noe tid på når jeg faktisk får det i havn. Det blir fort mye jobb med configureringen, men jeg fant ut at det var faktisk ikke så vanskelig å returnere bakover i plugin resultatet og oppdatere en variabel. Så er det å ta det videre og oppdatere noe i HomeSeer.

Endret av Guahtdim
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ZoRaC skrev:

Jeg var pålogget feil Google-konto når jeg autentiserte, kan jeg "av-autentisere" på noen annen måte enn å bare vente 1 time til den blir ugyldig av seg selv?

  1. Avslutt HS
  2. rename filen C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\Bin\GCalSeer\token.json\Google.Apis.Auth.OAuth2.Responses.TokenResponse-user til .old
  3. Start HS
  4. Voilà
Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, toonwolf skrev:
  1. Avslutt HS
  2. rename filen C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\Bin\GCalSeer\token.json\Google.Apis.Auth.OAuth2.Responses.TokenResponse-user til .old
  3. Start HS
  4. Voilà

 

Jeg deaktiverte plugin i stedet for å avslutte HS. Ser ut til ta det fungerte fint, takk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg trigge et event på slutt-tidspunktet til et kalender-event?

Har laget denne for å sette huset i feriemodus:

image.png.8a034415b64bfd97971ff226076bf97c.png

 

Men, jeg trenger jo også et event som setter huset tilbake til "vanlig" modus på det tidspunktet jeg definerer som slutt-tid for dette kalender-eventet...

 

EDIT:

Blir det å bruke offset slik som vil gjøre at den trigger 1 minutt etter sluttiden?

image.png.119b2dbd1442a20d1ccd74d199aceeb6.png

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, ZoRaC skrev:

Blir det å bruke offset slik som vil gjøre at den trigger 1 minutt etter sluttiden?

Du har vel allerede funnet ut av dette, men ja det er riktig! Du må ikke ha med "offset", du kan også trigge på sluttid.

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.