Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ustabil Z-Wave på Home assistant


Anbefalte innlegg

Hei
Jeg har et stort problem med min Home Assistant.
Plutselig, uten at noe spesielt er gjort, kan et stort antall z-wave-enheter vises som "Unknown node 22 switch" etc.
Det varierer hvilke det er som dukker opp sånn.
Av og til etter restart er det få (3), av og til mange (25).
Mange innslag i loggen sier f.eks.
"Z-Wave entity Unknown Node 19 Level (node_id: 19) not ready after 30 seconds, continuing anyway"
Det kommer også gjerne en melding:"Z-Wave not ready after 300 seconds, continuing anyway"
Andre ting enn Z-Wave (philips Hue etc.) går helt fint.

Hassio 0.80.3 på Intel NUC med Debian, Aeotec z-wave-stick.

Ref. bildet. Ingen av enhetene her skal være unknown. De er dessuten satt til usynlig.
Hva kan det være?
Helge

Capture.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd 81.0.

Det ser mye bedre ut nå, selv om jeg har et par dingser som ikke har kommet ut av unknown-status enda.

Men samtidig som jeg oppgraderte til 81 koblet jeg fra en Fibaro HC2, som jeg har vært på vei bort fra.

Jeg hadde en mistanke om at HC2 og Aeotec-en kranglet litt.

Skal de bort fra OpenZWave? Det høres litt dristig ut... Når skal det skje?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Helgemor said:

Har prøvd 81.0.

Det ser mye bedre ut nå, selv om jeg har et par dingser som ikke har kommet ut av unknown-status enda.

Men samtidig som jeg oppgraderte til 81 koblet jeg fra en Fibaro HC2, som jeg har vært på vei bort fra.

Jeg hadde en mistanke om at HC2 og Aeotec-en kranglet litt.

Skal de bort fra OpenZWave? Det høres litt dristig ut... Når skal det skje?

 

 

Med så få enheter kunne det kanskje være smart å fjerne alle ozw-filene (og entity), fysisk resette sticken, kjøre en unpair og repair av alle enheter og benytte den integrerte zwaveintegrasjonen som ble introdusert i 81 (integrations->zwave).

 

Det er ganske så sikkert de skal kaste bort OpenZwave - egentlig mer enn rykter. 

 

Kilde: https://docs.google.com/presentation/d/1mNn59oskhDE49vBfrVRGbJm4xN8RSNc2axtaPSju3wM/edit#slide=id.g46737451fe_0_33

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det går greit å gå over til ny løsning. Har aldri hatt noe problemer med ustabilitet med hass sin nåværende z-wave løsning. Dønn stabilt med 56 noder, Aeotec Z stick som kjører på en Synology Nas. Men et stort problem med open zwave er støtte av nye enheter/standarder og endringer som blir gjort i firmware. 

 

Melding om Z-Wave not ready after 300 seconds, continuing anyway fikk jeg også fra ca 40+ noder så er ikke nødvendigvis en feil. Men hos deg er det helt klart noe feil siden nodene bare står i probe og en er død. Mest sannsynlig feil på noen noder som ikke er inkludert riktig/død. Kan også være noe surr med USB på Intel NUC. Har du en pi3 du kan prøve å sette opp hass og sette i z stick på å se om det fungerer da? Hadde tull i docker en gang med at den ikke fikk satt opp USB riktig og da så det slik ut. Fikk ikke kontakt med Z stick men likevell kom det opp som probe og sto slik i lang tid til jeg forsto jeg hadde tullet til i docker når jeg satt det opp.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.