Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Glassovner fra Biltema


Anbefalte innlegg

De gamle glassfront ovnene til Biltema puttet jeg Fibaro switcher inn i for mange år siden:

 

image.png

 

Dette fungerte fint og displayet kunne fremdeles brukes til å avlese lokal temperatur. Den innebygde termostaten ble satt til 26 grader som en ekstra sikkerhet.

 

IMG_0037.JPG

 

Disse ble tilbakekalt for en tid siden fordi de var brannfarlige men jeg gjorde ikke noe med det fordi jeg manglet et brukbart alternativ.
Nå så jeg at Biltema hadde begynt å selge en ny modell så i helga byttet jeg alle sammen og fikk tilbake pengene.

 

De nye modellene er enklere å åpne enn de gamle (som var limt med silikon). Glassplata har ører som er skrudd i ovnen:

 

IMG_0045.jpeg

 

De er riktig nok skrudd med spesialskruer med "3 spor" og krever tilsvarende bits:

 

IMG_0050.jpeg

 

Elektronikken sitter i en egen boks som er enkel å åpne:

 

IMG_0046.jpeg

 

 

Her er det god plass til en Fibaro, Aeon eller tilsvarende:

 

IMG_0047.jpeg

 

Denne gangen har jeg imidlertid ikke tenkt å putte noe inn i ovnene men bruke ekstern styring.

 

Problemet med dette er, som med de gamle, at de piper når strømmen kommer på. (De nye piper 10 ganger !)

Tanken var å lodde ut selve piperen:

 

IMG_0048.jpeg

 

Men med en tang var det lett å demontere den uten å ødelegge den:
(Den kan settes sammen igjen uten problemer om en senere skulle ønske det)

 

IMG_0049.jpeg

 

 

OBS Før ovnene kan tas ibruk må elementet "brennes rent" for olje og smuss fra produksjonen.

Dette avgir en sterk lukt i 30-40 minutter, som jeg får vondt i halsen og hodet av og gjøres best ute:

 

IMG_0051.jpeg

 

 

Disclamer:

Om du ønsker å modifisere ovnene dine gjør du det på eget ansvar og egen risiko.

Hjemmeautomasjon.no har ingen ansvar for en slik modifikasjon.

 

 

  • Like 7
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har kjørt disse ovnene en stund nå og må si at de lager veldig mye lyd når de varmer opp og kjøles ned.

Det knepper i dem så høyt at jeg trodde det var folk i huset i starten.

 

Er antakeligvis elementet som utvider seg og trekker seg sammen og gnir seg mot kjøleribben :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.